Nederlanders shoppen bewust en digitaal tijdens zomeruitverkoop

Nederlanders shoppen bewust en digitaal tijdens zomeruitverkoop
  • Online
  • 10 jul 2025 @ 10:48
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Tijdens de lopende zomeruitverkoop onderzoekt betaalplatform Adyen het koopgedrag van 2.000 Nederlandse consumenten. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders steeds bewuster winkelen, vaker digitale hulpmiddelen inzetten en verdeeld zijn over retourbeleid.

Volgens Adyen koopt 22% van de Nederlanders weleens via social media. Toch laat het merendeel zich niet direct beïnvloeden: 56% is niet geneigd iets te kopen als het trending is. Daarentegen zegt 20% zich hierdoor juist wél te laten verleiden. Verder vertrouwt 17% influencers meer dan traditionele reclame, terwijl 58% dat niet doet.

Opvattingen over retouren

Retourzendingen roepen gemengde gevoelens op. Zo vindt 37% dat winkels het retourneren moeten ontmoedigen vanwege de impact op het klimaat. Vier op de tien Nederlanders vindt het terecht dat hier kosten voor worden gerekend; 30% is het daarmee oneens.

AI als shopassistent

Het gebruik van AI bij het shoppen is met 57% toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Een kwart van de Nederlanders gebruikt inmiddels AI-tools om bijvoorbeeld outfits of recepten te kiezen. Vooral onder Gen Z (49%) en millennials (40%) is dit populair. De grootste groei is zichtbaar onder babyboomers (+91%) en Gen X (+76%).

Betalen met bankapps

Bankapps zijn de populairste betaalmethode: 30% betaalt het liefst via iDeal of vergelijkbare diensten. Contant geld (17%) en online bankieren (15%) volgen op afstand. Slechts 6% maakt gebruik van buy now, pay later-diensten zoals Klarna.

Fysieke winkel blijft favoriet

Ondanks het gemak van online winkelen, shopt 40% van de Nederlanders het liefst fysiek. Voornaamste redenen zijn de mogelijkheid om producten te zien (50%), te passen (46%) en direct mee te nemen (30%).

Beeld: Adyen

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken