Nederlanders shoppen bewust en digitaal tijdens zomeruitverkoop

- Online
- 10 jul 2025 @ 10:48
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 10 jul 2025 @ 10:48
- Tamara de Vos
Tijdens de lopende zomeruitverkoop onderzoekt betaalplatform Adyen het koopgedrag van 2.000 Nederlandse consumenten. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders steeds bewuster winkelen, vaker digitale hulpmiddelen inzetten en verdeeld zijn over retourbeleid.
Volgens Adyen koopt 22% van de Nederlanders weleens via social media. Toch laat het merendeel zich niet direct beïnvloeden: 56% is niet geneigd iets te kopen als het trending is. Daarentegen zegt 20% zich hierdoor juist wél te laten verleiden. Verder vertrouwt 17% influencers meer dan traditionele reclame, terwijl 58% dat niet doet.
Opvattingen over retouren
Retourzendingen roepen gemengde gevoelens op. Zo vindt 37% dat winkels het retourneren moeten ontmoedigen vanwege de impact op het klimaat. Vier op de tien Nederlanders vindt het terecht dat hier kosten voor worden gerekend; 30% is het daarmee oneens.
AI als shopassistent
Het gebruik van AI bij het shoppen is met 57% toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Een kwart van de Nederlanders gebruikt inmiddels AI-tools om bijvoorbeeld outfits of recepten te kiezen. Vooral onder Gen Z (49%) en millennials (40%) is dit populair. De grootste groei is zichtbaar onder babyboomers (+91%) en Gen X (+76%).
Betalen met bankapps
Bankapps zijn de populairste betaalmethode: 30% betaalt het liefst via iDeal of vergelijkbare diensten. Contant geld (17%) en online bankieren (15%) volgen op afstand. Slechts 6% maakt gebruik van buy now, pay later-diensten zoals Klarna.
Fysieke winkel blijft favoriet
Ondanks het gemak van online winkelen, shopt 40% van de Nederlanders het liefst fysiek. Voornaamste redenen zijn de mogelijkheid om producten te zien (50%), te passen (46%) en direct mee te nemen (30%).
Beeld: Adyen
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nederlanders shoppen bewust en... 10-07-2025
- DNB: Online kaartbetalingen sterk in... 04-07-2025
- AI-modellen geven vergeten mode een... 01-07-2025
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers