Bijna helft Nederlanders lid van loyaliteitsprogramma

- Online
- 30 jun 2025 @ 10:16
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 30 jun 2025 @ 10:16
- Tamara de Vos
Maar liefst 42 procent van de Nederlandse consumenten is aangesloten bij een of meerdere loyaliteitsprogramma’s. Dat blijkt uit de Retail Radar 2025 van marketingtechnologiebedrijf Voyado. Populaire motivaties zijn extra korting, gratis verzending en incidentele cadeaus. Bol Select is het vaakst genoemde favoriete programma.
De peiling leverde de volgende top 10 op: Bol Select, Albert Heijn Bonus, Air Miles, H&M, Kruidvat, Jumbo, Nike, Hema, Amazon Prime en Zalando. De onderzoekers signaleren een mogelijke trend in de richting van Scandinavische landen. In Zweden, Noorwegen en Denemarken komt 73 procent van de retailomzet van klanten die actief benaderd worden via loyaliteitscommunicatie, zoals gepersonaliseerde aanbiedingen en productmeldingen. Leden van deze programma’s besteden gemiddeld 3,1 procent meer per bestelling en retourneren 12,3 procent minder vaak.
Korting blijft leidend
Volgens Voyado is het ontbreken van korting voor 15 procent van de Nederlandse consumenten een reden om af te zien van aankoop. ‘We zien in de markt dat loyaliteit geen vanzelfsprekendheid meer is’, aldus Mathijs Ruigrok, Sales Director Voyado Benelux. ‘Retailers die inspelen op het juiste moment, met relevante en persoonlijke aanbiedingen, maken het verschil.’
Omnichannel cruciaal
De voorkeur voor online winkelen is het grootst bij kledingmerken zoals H&M (18%) en Zara (16%). Voor merken als Hema (67%) en Zeeman (63%) blijven fysieke winkels het belangrijkst. Een goede omnichannelervaring blijkt daarmee bepalend voor klantloyaliteit in 2025.
Loyaliteit als merkstrategie
‘Loyaliteit loont, dat bewijzen de cijfers’, stelt Pauline van Dongen, oprichter van The Loyalty Matchmaker. ‘De meest succesvolle programma’s zijn eenvoudig, relevant en onderscheidend. Ze stimuleren gedrag, raken emotie en groeien mee met de klant.’
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
- WhatsApp krijgt advertenties18-06-2025
- VanMoof lanceert S6: krachtiger en... 11-06-2025
- [column] Marketingtoppers in London... 06-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation