Bijna helft Nederlanders lid van loyaliteitsprogramma

Bijna helft Nederlanders lid van loyaliteitsprogramma
  • Online
  • 30 jun 2025 @ 10:16
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Maar liefst 42 procent van de Nederlandse consumenten is aangesloten bij een of meerdere loyaliteitsprogramma’s. Dat blijkt uit de Retail Radar 2025 van marketingtechnologiebedrijf Voyado. Populaire motivaties zijn extra korting, gratis verzending en incidentele cadeaus. Bol Select is het vaakst genoemde favoriete programma.

De peiling leverde de volgende top 10 op: Bol Select, Albert Heijn Bonus, Air Miles, H&M, Kruidvat, Jumbo, Nike, Hema, Amazon Prime en Zalando. De onderzoekers signaleren een mogelijke trend in de richting van Scandinavische landen. In Zweden, Noorwegen en Denemarken komt 73 procent van de retailomzet van klanten die actief benaderd worden via loyaliteitscommunicatie, zoals gepersonaliseerde aanbiedingen en productmeldingen. Leden van deze programma’s besteden gemiddeld 3,1 procent meer per bestelling en retourneren 12,3 procent minder vaak.

Korting blijft leidend

Volgens Voyado is het ontbreken van korting voor 15 procent van de Nederlandse consumenten een reden om af te zien van aankoop. ‘We zien in de markt dat loyaliteit geen vanzelfsprekendheid meer is’, aldus Mathijs Ruigrok, Sales Director Voyado Benelux. ‘Retailers die inspelen op het juiste moment, met relevante en persoonlijke aanbiedingen, maken het verschil.’

Omnichannel cruciaal

De voorkeur voor online winkelen is het grootst bij kledingmerken zoals H&M (18%) en Zara (16%). Voor merken als Hema (67%) en Zeeman (63%) blijven fysieke winkels het belangrijkst. Een goede omnichannelervaring blijkt daarmee bepalend voor klantloyaliteit in 2025.

Loyaliteit als merkstrategie

‘Loyaliteit loont, dat bewijzen de cijfers’, stelt Pauline van Dongen, oprichter van The Loyalty Matchmaker. ‘De meest succesvolle programma’s zijn eenvoudig, relevant en onderscheidend. Ze stimuleren gedrag, raken emotie en groeien mee met de klant.’

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken