ACM akkoord met overname RTL Nederland door DPG Media

- Media
- 27 jun 2025 @ 11:45
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 27 jun 2025 @ 11:45
- Peter van Woensel Kooy
Zojuist maakt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bekend dat ze de overname van RTL Nederland door DPG Media heeft goedgekeurd. De overname werd in december 2023 aangekondigd en kan met de goedkeuring van de ACM nu worden afgerond. Vanaf 1 juli 2025 maakt RTL Nederland onderdeel uit van DPG Media.
De overname van RTL Nederland betekent een belangrijke uitbreiding voor DPG Media. In België is het bedrijf al langer actief op de televisie- en streamingmarkt. Nu wordt DPG Media voor het eerst ook in Nederland hierin actief. Met de overname wil DPG Media verder investeren in de groei en digitale transformatie van RTL Nederland. Daarmee speelt het bedrijf in op het veranderende kijkgedrag en de toegenomen concurrentie van internationale streamingdiensten.
Erik Roddenhof, CEO van DPG Media, is bijzonder verheugd dat het anderhalf jaar na de aankondiging eindelijk zover is: "Nu de overname is goedgekeurd, kunnen we werk maken van onze ambitie om het succes van RTL Nederland te bestendigen. We blijven mooie programma’s en series van eigen bodem maken en bouwen de streamingsdienst Videoland verder uit. De teams van RTL Nederland en DPG Media kunnen niet wachten om die toekomst samen vorm te geven."
De ACM heeft uitgebreid en zorgvuldig onderzoek gedaan. Volgens Roddenhof is elke steen omgedraaid en zijn alle kasten opengetrokken. "Ik heb niet eerder zo'n omvangrijk en grondig onderzoek doorlopen. Het is begrijpelijk dat goed wordt gekeken naar het effect van een groot mediabedrijf. We begrijpen de zorgen van de ACM rondom de nieuwsvoorziening en zijn blij dat we die hebben kunnen wegnemen. Ik ben ervan overtuigd dat we in staat zijn de pluriforme media in Nederland voor de toekomst te behouden en zelfs verder te laten groeien."
DPG Media heeft afspraken gemaakt met de ACM die de toegankelijkheid, pluriformiteit en onafhankelijkheid van haar nieuwsmerken nog steviger verankeren. Zo is de gratis online nieuwsvoorziening van RTL Nieuws en Nu.nl voor de toekomst volgens de uitgever/omroep gegarandeerd. Er worden twee nieuwe stichtingen voor RTL Nieuws en Nu.nl opgericht, onder meer om toe te zien op de naleving van deze afspraken. Ook is overeengekomen de redactiestatuten van alle nieuwstitels te actualiseren zodat ze beter aansluiten bij de eisen van deze tijd.
Erik Roddenhof: 'DPG Media is altijd een goed thuis geweest voor onafhankelijke nieuwstitels. We hebben die samen met de redacties succesvol getransformeerd naar multimediale nieuwsmerken. Met deze afspraken leggen we vast dat we ons hiervoor blijvend inzetten. Ze onderstrepen nogmaals het belang van de vrije beschikbaarheid en de onafhankelijkheid van nieuws voor iedereen. Wij staan voor kwaliteitsjournalistiek en onderschrijven het belang daarvan voor onze samenleving, nu met een extra uitroepteken.'
Met de afronding van de overname zal Sven Sauvé als CEO van RTL Nederland direct toetreden tot het Executive Committee van DPG Media. Sven Sauvé: 'Dit is een belangrijke mijlpaal voor RTL. Samengaan met DPG Media is de beste manier om onze grote gezamenlijke ambities en dromen waar te maken. Zeker in een markt waarin internationale technologie-partijen steeds dominanter zijn. Mijn overtuiging is altijd geweest dat je een sterke lokale partij nodig hebt die Nederland op 1 zet. Met deze samenwerking hebben wij de kracht om te blijven innoveren en investeren in onze streaming activiteiten, de beste lokale verhalen en onze journalistieke organisatie. Ik wil DPG Media bedanken voor de visie, RTL Group voor de mooie samenwerking en mijn eigen collega’s voor de tomeloze inzet.'
DPG Media's Executive Chairman Christian van Thillo laat aan MarketingTribune melden trots te zijn dat DPG Media zo’n succesvol en innovatief televisiebedrijf mag overnemen. 'Met RTL Nederland, VTM en RTL Belgium hebben we voortaan de schaal en de nodige expertise in huis om duurzaam succesvol te blijven in een markt die een fundamentele transformatie doormaakt. Kijkers houden van goed gemaakte lokale televisie en juist daarin zijn wij zeer bedreven. Ik kijk enorm uit naar dit nieuwe avontuur.'
beeld: Radission US / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- RTL Nieuws en Nu.nl
- trots
- RTL
- Sven Sauvé
- Erik Roddenhof
- RTL Nederland
- krachtenbundeling
- Christian van Thillo
- uitspraak
- media
- fusie
- ACM
- DPG Media
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
- Terug in de tijd met Google Earth24-06-2025
- Advertentiemarkt Nederland groeit... 23-06-2025
- Samsung en Van Gogh Museum brengen... 20-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation