[column] Marketingtoppers in London hebben de focus nog altijd op groei
![[column] Marketingtoppers in London hebben de focus nog altijd op groei](/online/nieuws/2025/06/marketingtoppers-in-london-hebben-de-focus-nog-altijd-op-groei/Ontwerp-zonder-titel-(31).jpg)
- Online
- 6 jun 2025 @ 15:19
- Link
-
Leo van Sister
Merkcommissaris
De Merkcommissarissen® - Geen tag
- 6 jun 2025 @ 15:19
- Leo van Sister
Vele CMO’s en marketing executives verzamelden zich afgelopen maand in marketing Capital London om met elkaar de toptrends en issues in de turbulente marketing wereld te bespreken. Begrijpelijkerwijs struikel je op zo’n conferentie over de topics zoals strategie, branding, multichannel, AI, customer experience, innovatie, business values, etc. Een paar van deze topics houden we hier tegen het licht.
Managing disruptive times
In een wereld van constante verandering en beperkte middelen is het overtreffen van verwachtingen essentieel voor groei. En groei is nog altijd voor de meesten het credo. Nieuwe technologieën dagen marketeers uit om hun strategieën aan te passen, AI-gestuurde productiviteit te benutten en de klantervaring te verbeteren.
Succesvolle Chief Marketing Officers (CMO’s) spelen hierbij een cruciale rol: zij omarmen verandering en fungeren als transformatieve leiders, waardoor hun teams efficiënter en effectiever opereren. Door slimme technologieën in te zetten versterken ze de impact van marketeers en realiseren ze winstgevende groei. Zo benadrukken ze de waarde van marketing als strategisch bedrijfsinstrument.
Belangrijke principes voor succes:
- Leid de markt en genereer daarmee meer bedrijfswaarde.
- Ontwikkel en implementeer een meetbare effectieve marketingstrategie.
- Stimuleer groei en loyaliteit door krachtige klantervaringen.
- Creëer een effectieve multichannel aanpak voor maximale impact.
- Verhoog de omzet door geïntegreerde marketing aanpak
- Transformeer je organisatie met strategisch merkmanagement.
Door deze strategieën te omarmen, kunnen CMO’s niet alleen hun teams versterken, maar ook duurzame groei realiseren en hun merk naar een hoger niveau tillen.
Recent onderzoek van Gartner geeft aan dat 84% van de ondervraagde CMO’s zegt dat hun organisatie niet goed genoeg functioneert... Dat kun je wel een probleem noemen.
Stagnerende marketing budgetten vragen aanpassingen
Belangrijke acties en aanbevelingen voor marketingleiders die meer rendement uit hun marketingoperatie willen halen zijn:
• Marketingbudgetten blijven stagneren: naarmate de trend van beperkte budgetten zich voortzet, moeten marketingleiders zich aanpassen aan het werken met beperkte financiële middelen.
• Strategische herverdeling van media-uitgaven: CMO's vinden innovatieve manieren om hun budgetten te herverdelen en te optimaliseren om de media-uitgaven te behouden of te verhogen ondanks financiële beperkingen.
• Marketingproductiviteit verbeteren: om groei te stimuleren, geven CMO's prioriteit aan initiatieven die de marketingproductiviteit en -efficiëntie verhogen, zodat ze maximale impact uit elke uitgegeven dollar halen.
Foto: dizztobizz
AI incorporeren in marketing toont meerwaarde van marketing aan
De aanwezige marketing chiefs gaven aan dat de ervaring is dat het invoeren en toepassen van AI het veel makkelijker maakt om de waarde van marketing aan te tonen en daarmee meer erkenning te krijgen voor de marketingoperatie.
Ook opvallend is dat maar liefst 83% van de CMO's gelooft dat investeren in het merk direct bijdraagt aan betere bedrijfsresultaten. Dat pleit voor een goed gesprek met de financiële directie. Brand awareness is een van de belangrijkste strategische pijlers.
Lays.nl was er als de kippen bij om de reputatieschade enigszins in te dammen; maar too little too late lijkt mij
Merkschade is onvermijdelijk voor Lay’s
Toch weer zo’n merk wat de omgeving en zijn klanten niet weet in te schatten. Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie: naast de bekende chips zak kun je de aardappelschijfjes nu ook in duurdere dozen kopen, die milieuvriendelijker zouden zijn. Consumenten vallen vooral over de voorziene prijsstijging van de doosverpakkingen van ongeveer 50% en dat in een tijd dat de inflatie van levensmiddelen al jaren extravagant hoog is.
Branding blijft onverminderd belangrijk voor elke organisatie
Deze conferentie met marketingtoppers en ook deze marketingmisser van Lay’s laat duidelijk zien dat branding en merkmanagement de belangrijkste topics blijven, maar ook onder druk staan. En dus zal het merkmanagement dus geïntensiveerd moeten worden met goede en aansprekende merkverhalen om het onderscheidend vermogen aan te scherpen. Daarbij is verder belangrijk om merkinvesteringen in stand te houden en de waarde ervan te kunnen aantonen. Als het even kan met AI.
-
Leo van Sister
- Werkt bij: De Merkcommissarissen®
- Functie: Merkcommissaris
- Website:https://demerkcommissarissen.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [column] Marketingtoppers in London... 06-06-2025
- AI Assistent wil werken in Albert... 06-06-2025
- Maastricht zet bezoeker centraal met... 05-06-2025
- [onderzoek] Nederlandse consument... 20-05-2025
- DDMA prolongeert Experimentation... 19-05-2025
- TikTok introduceert begeleide... 19-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management