[column] AI-geletterdheid is nu verplicht: tijd voor jouw masterclass

[column] AI-geletterdheid is nu verplicht: tijd voor jouw masterclass
  • Algemeen
  • 28 mei 2025 @ 12:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Niet voor elke vakgenoot, ondernemer en HR-manager is het al helder dat sinds februari 2025 bedrijven verplicht zijn de regels uit de ‘EU AI Act’ inzake ‘AI-geletterdheid’ binnen hun organisatie te borgen. Daarom start nu de Masterclass AI-Geletterdheid voor marketing-, communicatie- en salesprofessionals. Een inspirerende, louterende en noodzakelijke dag, ervoer ik.

Wat deze wet betekent? Iedereen die in Nederland met AI werkt, moet vanaf nu een basiskennis hebben van artificial intelligence, afgekort AI, inclusief risico’s en ethische aspecten, zodat iedereen AI veilig en verantwoord kan toepassen. Jij dus ook. Dit begint al bij ChatGPT-gebruik of het verwerken van gegevens met AI. De nieuwe wet geldt voor iedereen. Hoe zorg je voldoende AI-geletterd te worden?

BBP Media, de uitgever van MarketingTribune, Twinkle, Marketingfacts en Customerfirst, ontwikkelde om aan deze wet te kunnen voldoen in nauwe samenwerking met het gerespecteerde Nederlands Instituut voor Marketing (Nima) en hun adviseurs de cursus om ieders ‘AI-geletterdheid’ op het juiste wettelijke niveau te brengen, afgesloten met een toets. De masterclass is in een (intense) enkele dag te completeren.

Klik hier om direct je plek te reserveren. De eerstvolgende 'class' is op 6 juni.

Artificial intelligence verandert razendsnel onze informatiestromen, manier van werken, de personele inzet en ons leven onder invloed van logaritmes. De Autoriteit Persoonsgegevens schrijft daarom in ‘Aan de slag met AI-geletterdheid’ [pdf klik hier] dat iedereen die met AI werkt, vrijwel iedereen dus in ons vak, verplicht is voldoende basiskennis op te bouwen, om verantwoord gebruik in omgang met AI en algoritmes te versterken. ‘Per 2 februari 2025 moet AI-geletterdheid daarom gewaarborgd worden door aanbieders en gebruiksverantwoordelijken van AI-systemen’, aldus de AP.
Je moet de juiste vaardigheden, kennis en begrip verkrijgen om AI op een verantwoorde manier in te zetten. Meer hierover staat in artikel 4 van de AI verordening (2024/1689), zie verder ook autoriteitpersoonsgegevens.nl. Doel van het opbouwen van de AI-geletterdheid is volgens de Autoriteit Persoonsgegevens om ‘de menselijke regie te waarborgen’, zodat AI-systemen en toepassingen volgens de EU-norm worden ingezet.

Een dag aan de bak
De vraag is: waar leer je deze ‘AI-geletterdheid’, zoals door de Autoriteit Persoonsgegevens is vastgelegd en ingegaan op 2 februari 2025? En hoe kom je aan het bijbehorende officiële certificaat AI-Geletterdheid dat aansluit op de eisen in de EU AI-Act 2025?
Daarop is nu een antwoord. De masterclass waarin je dit alles leert, compact ingericht gedurende een enkele (intensieve) dag, is sinds kort beschikbaar. De training is als gezegd zorgvuldig ontwikkeld met Nima en Nederlandse experts in AI-geletterdheid. Bijzonder is dat deelnemers in de eendagstraining de ins- en outs van de wettelijk voorgeschreven AI-geletterdheid leren. En bovendien als surplus ook een pragmatische uitleg van de nieuwste tools en tips om AI efficiënter en verantwoord in te zetten voor de eigen organisatie krijgen voorgelegd. Op de laptop ging ik er met mijn klasje van tien in het ‘pilotteam’ al mee aan de slag. Buitengewoon leerzaam en inspirerend voor jong en 'oud', niet alleen om aan de wet te voldoen maar ook om verantwoord en efficienter met AI te kunnen werken. De toets einde dag (circa 15 minuten) vond ik zelfs een beetje spannend, maar dat vooruitzicht hield iedere deelnemer goed bij de les en heeft de informatie ongetwijfeld extra verankerd.

Ook voor jou verplichte kost
Aangezien deze wet voor vrijwel elke vakgenoot geldt, is het slim je snel voor de eerste serie aan te melden. Op professionele wijze wordt de masterclass ingepland. Deelnemers krijgen een briefing, nemen hun laptop mee om te oefenen en kunnen een flink bombardement aan informatie verwachten. Het is kortom een serieuze training, die einde dag wordt afgesloten met een officiële toets over het geleerde. Haal je deze toets (een eventuele herkansing is inbegrepen), dan krijg je direct een op naam gesteld officieel Certificaat AI-Geletterdheid volgens de EU AI-Act 2025, waarmee je gedekt bent voor de Autoriteit Persoonsgegevens, de Arbeidsinspectie en, misschien nog belangrijker: je hebt geleerd hoe je je werk beter en integer kunt doen met (en soms juist zonder) AI.

Peter van Woensel Kooy
senior redacteur MarketingTribune


posterconcept Woedend - bron: MarketingTribune

De organisatie van deze masterclass is in de vertrouwde handen van BBP Media en Nima.

‘Vertrouwen in AI blijft laag’
Ondanks de vooruitgang blijft het vertrouwen in AI toch laag, vond KPMG in de meest recente Algoritme Vertrouwensmonitor. Het gemiddelde vertrouwen in AI blijft steken op een magere 5,3. De behoefte aan toezicht op AI groeit, volgens KPMG. De recente Make it fAIr-campagne, waarin Britse kranten waarschuwden tegen het uitverkopen van content aan AI-bedrijven, onderstreept deze zelfde zorgen. Ook de AI-influencer ‘Lena’ die reismerk TUI in de marketingcampagnes introduceerde, roept gemengde reacties op. Hoewel TUI stelt dat Lena reizigers sneller en relevanter informeert, wordt deze AI-twin nog steeds in Nederland met scepsis ontvangen. Ook Roland van der Vorst, Head of Innovation bij Rabobank, is in het FD kritisch en noemt AI mogelijk zelfs het ‘einde van de Verlichting’. Hij stelt dat AI de wetenschap verandert - door niet langer algemene principes te zoeken, maar uitsluitend op uitkomsten te focussen. Dit ondermijnt de traditionele wetenschappelijke methode en kan invloed hebben op politiek, cultuur en economie. Daar tegenover staat de schat aan mogelijkheden die de techniek merkenbouwers geeft.
(bron: MarketingTribune print-editie, [nabestellen klik hier]: Analyse 'The state of AI')

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken