Geloofwaardige influencers kunnen écht het verschil maken

- Bureaus
- 27 mei 2025 @ 10:25
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 27 mei 2025 @ 10:25
- Kel Koenen
Wanneer worden consumenten écht beïnvloed door influencers? Niet vanwege bereik of virale trends, maar door geloofwaardigheid, herhaling en persoonlijke relevantie. Dat blijkt uit de whitepaper 'De Renaissance van de Geloofwaardigheid' van Storyboard Agency.
Volgens het onderzoek zegt 80% van de respondenten dat influencers hun aankoopbeslissingen beïnvloeden. Vooral jongere mannen lijken hier gevoelig voor: 37% van hen ervaart (heel) vaak beïnvloeding door influencers, tegenover 24% van de vrouwen.
Maar het is niet de bekendheid of het aantal volgers dat de doorslag geeft. Voor 73% van de ondervraagden is de geloofwaardigheid van de influencer cruciaal. Daarnaast moet de content aansluiten bij hun persoonlijke leefwereld, zoals voeding, technologie of duurzaamheid – een vereiste voor 71% van de respondenten.
‘Merken die investeren in relevante en oprechte samenwerkingen met de juiste influencers winnen niet alleen vertrouwen, maar ook marktaandeel’, aldus Martijn de Kemp, oprichter van Storyboard Agency. ‘Influencer marketing succes begint bij inzicht en onderbouwing met data.’
Virale trends lijken volgens het onderzoek minder belangrijk dan gedacht. In plaats daarvan hechten consumenten meer waarde aan authenticiteit, herkenning en langdurige merkrelaties. Herhaling speelt hierin een sleutelrol: vertrouwde content en terugkerende samenwerkingen vergroten de impact.
Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 1.500 Nederlanders tussen de 18 en 45 jaar.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Bol helpt vakantiestress te fixen
- Pitchen tussen wolken en zand met Matt Sleeps, RA*W laat...
- 'Mannen - Praat' maakt kwetsbaarheid tussen kerels bespreekbaar
- Becel zet hartgezondheid centraal met nieuwe campagne
- Allianz Direct stunt met bold campagne voor Gen Z
- Nieuwe Defensiecampagne richt zich op vrouwen
Laatste Nieuws
- Hibou lanceert innovatiehub Hibou/x... 19-06-2025
- KLM lanceert nieuw werkgeversmerk... 19-06-2025
- KFC kiest voor lokale kracht met... 18-06-2025
- [onderzoek] Bijna helft van... 18-06-2025
- TheFork kiest Team Lewis voor... 17-06-2025
- The Family en Open Now fuseren tot... 17-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation