Geloofwaardige influencers kunnen écht het verschil maken

Geloofwaardige influencers kunnen écht het verschil maken
  • Bureaus
  • 27 mei 2025 @ 10:25
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Wanneer worden consumenten écht beïnvloed door influencers? Niet vanwege bereik of virale trends, maar door geloofwaardigheid, herhaling en persoonlijke relevantie. Dat blijkt uit de whitepaper 'De Renaissance van de Geloofwaardigheid' van Storyboard Agency.

Volgens het onderzoek zegt 80% van de respondenten dat influencers hun aankoopbeslissingen beïnvloeden. Vooral jongere mannen lijken hier gevoelig voor: 37% van hen ervaart (heel) vaak beïnvloeding door influencers, tegenover 24% van de vrouwen.

Maar het is niet de bekendheid of het aantal volgers dat de doorslag geeft. Voor 73% van de ondervraagden is de geloofwaardigheid van de influencer cruciaal. Daarnaast moet de content aansluiten bij hun persoonlijke leefwereld, zoals voeding, technologie of duurzaamheid – een vereiste voor 71% van de respondenten.

‘Merken die investeren in relevante en oprechte samenwerkingen met de juiste influencers winnen niet alleen vertrouwen, maar ook marktaandeel’, aldus Martijn de Kemp, oprichter van Storyboard Agency. ‘Influencer marketing succes begint bij inzicht en onderbouwing met data.’

Virale trends lijken volgens het onderzoek minder belangrijk dan gedacht. In plaats daarvan hechten consumenten meer waarde aan authenticiteit, herkenning en langdurige merkrelaties. Herhaling speelt hierin een sleutelrol: vertrouwde content en terugkerende samenwerkingen vergroten de impact.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 1.500 Nederlanders tussen de 18 en 45 jaar.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken