Kim van der Weide van Upperbloom: 'Groen wordt steeds vaker ingezet als strategisch onderdeel van het totaalconcept'

Kim van der Weide van Upperbloom: 'Groen wordt steeds vaker ingezet als strategisch onderdeel van het totaalconcept'
  • B2b
  • 21 mei 2025 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Interview

In aflevering 128 van ‘Mijn Marketing’ is het woord aan Kim van der Weide, Marketing & Sales Manager bij Upperbloom: ‘Een scale-up die buitenruimtes groener, mooier en slimmer maakt.’

KIM
Als Marketing Manager bouw ik aan de merkbeleving van Upperbloom. Na een aantal jaar in de media- en bureauwereld maakte ik een creatieve omweg naar de bloemen. Als bloemstylist werkte ik voor grote merken, ontwikkelde concepten en bracht natuurlijke decors tot leven. Bij Upperbloom komt alles samen: contentcreatie, storytelling, design én mijn liefde voor bloemen en planten.

WHAT’S NEW?
Wat ooit begon met de populaire cortenstalen plantenbak is uitgegroeid tot een kleurrijk palet aan mogelijkheden. Tegenwoordig ontwerpen we plantenbakken in merkkleuren, met logo’s en vormen die aansluiten op de identiteit van onze klanten. Groen wordt steeds vaker ingezet als strategisch onderdeel van het totaalconcept. Een plantenbak in jouw stijl versterkt de merkuitstraling en zorgt dat het geheel visueel én inhoudelijk klopt. Tegelijk bouwen we verder aan een sterke merkpropositie en zetten we de volgende stap: internationale opschaling.

MARKETINGVAARDIGHEDEN
Creativiteit, snel kunnen schakelen en nieuwsgierig blijven naar nieuwe technologieën zijn vaardigheden die je hard nodig hebt anno 2025. De wereld van marketing verandert razendsnel, dus je moet blijven ontdekken hoe AI en andere tools je werk sterker en efficiënter maken. Daarnaast is het essentieel dat je gevoel houdt voor wat mensen raakt. Campagnes die bijblijven zijn emotioneel, visueel sterk en cultureel relevant. Blijf daarin trouw aan je merkverhaal en kernwaarden; juist dat maakt je werk herkenbaar en betekenisvol.

MARKETINGINSPIRATIE
Het Hema Thuistoilet vond ik een sterk voorbeeld van impactvolle marketing. Hema speelde samen met toiletpapiermerk The Good Roll, mediamerk Linda en bureau Tosti Creative in op een maatschappelijk probleem: het tekort aan openbare toiletten voor vrouwen tijdens Koningsdag. De bedrijven combineerden merkactivatie met maatschappelijke relevantie en versterkten tegelijkertijd hun positie als sympathiek en betrokken. Voor mij is dit de essentie van goede marketing: met creativiteit, relevantie en betrokkenheid iets praktisch én betekenisvols neerzetten.

Bron

MARKETINGLES
Je kunt niet alles controleren. Door te luisteren, mee te bewegen met wat er gebeurt en ruimte te laten voor spontaniteit, ontstaan vaak de mooiste dingen. Al geldt dat natuurlijk niet in alle gevallen 😉. Zeker in marketing of in een creatief beroep wil je soms dat alles klopt, dat geldt in elk geval voor mij. Maar de grootste les die ik heb geleerd is: progress over perfection. Het hoeft niet altijd 100% perfect te zijn om live te gaan. De 70%-regel helpt mij daarbij: als iets voor 70% goed genoeg is, is dat vaak precies het moment om het de wereld in te brengen. Campagnes en content kun je daarna altijd nog aanscherpen terwijl ze al draaien.

MARKETINGETHIEK
Ethisch verantwoorde marketing betekent voor ons: eerlijk zijn, waarde delen en bijdragen aan iets groters dan alleen verkoop. We zijn transparant over onze impact en vermijden groene claims die we niet kunnen waarmaken. In plaats van te zeggen dat we duurzaam zijn, laten we zien hoe we dat doen: met circulaire producten, biologische potgrond en sociale samenwerkingen met partners zoals Pantar [bieden aan ruim 2.500 mensen met een arbeidsbeperking werk, red.] Onze maatschappelijke impact nemen we ook mee in onze campagnes, omdat we willen laten zien dat vergroenen verder gaat dan planten; het gaat ook om het creëren van kansen.

MARKETINGROI
We gebruiken HubSpot om onze marketing- en salesfunnels te koppelen. Zo zien we precies via welk kanaal een lead binnenkomt en hoeveel daarvan uiteindelijk klant wordt. Van onze social campagnes meten we alles: click per lead, cost per lead, en waar mogelijk ook de kwaliteit van die leads.

ONBEWOOND EILAND
Welke marketingtool ik mee zou nemen naar een onbewoond eiland? Een camera waarmee ik mijn omgeving kan vastleggen en later herinneringen kan ophalen; ik ben een grote sucker voor de ondergaande zon.

MARKETINGNIEUWS
Ik begin mijn dag met de nieuwsbrief van Frankwatching en het AI Report van Alexander Klöpping. Korte updates en als iets mijn aandacht trekt, klik ik door en verdiep ik me erin.

WHAT IF…
Als ik niet het marketingvak ingerold was zou ik bloem- en plantstylist, fotograaf, interieurarchitect, kunstenaar of danseres zijn geworden. Ik ben het gelukkigst als ik mag creëren en verbinden, in welke vorm dan ook.

MARKETINGMYTHE
Dat je alleen met een groot budget impact kunt maken. Bij Upperbloom werken we met inhouse fotografie, ons eigen team als modellen en houden een visuele stijl aan die écht bij ons past. Het draait om authenticiteit, snel kunnen schakelen en inspelen op het moment. Als de timing klopt en het verhaal oprecht is, maak je impact. Daar heb je geen miljoenen voor nodig. Een voorbeeld is de video die we samen met Outseen maakten, met collega Simon in de hoofdrol.

 



MARKETINGSUPERPOWER
Als ik een marketingsuperkracht zou mogen hebben… dan zou ik mijn gedachten meteen kunnen vertalen naar een sterk visueel campagnebeeld.

MARKETINGGOEROE
Ik wil wel aanschuiven bij een brainstormsessie met regisseur Greta Gerwig, Margot Robbie (Barbie) en het marketingteam van Mattel en Warner Bros. Met een marketingbudget van 150 miljoen dollar, hoger dan de productiekosten, werd een nostalgisch merk opnieuw gepositioneerd als cultureel icoon. Van een real-life Barbie Dreamhouse op Airbnb tot een wereldwijd tekort aan roze verf. Wereldwijd werd er een beweging op gang gebracht rond identiteit, vrouwelijkheid en zelfexpressie.

FAVO MARKETINGMEME

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken