
Action groeit verder in 2022
Discountretailer Action meldt een netto-omzetstijging van 30% tot €8,9 miljard en een brutobedrijfsresultaat dat groeit naar €1,2 miljard. Het aantal winkels nam toe met 280 tot 2.263 in 10 landen.

SBI Vakprijzen voor Kruidvat, Unbrick One, Mud Jeans en Van Gogh Museum
De vakjury van de SBI Vakprijzen van het Jaar heeft dit jaar drie vakprijzen uitgereikt. Kruidvat won met haar campagne ‘Duurzamer, doe er je voordeel mee’ in de categorie SBI Campagne van het Jaar. Unbrick One won ‘SBI Innovatie van het Jaar’. Mud Jeans en het Van Gogh Museum wonnen in de categorie ‘SBI Partnership van het Jaar’.

De Graanrepubliek nu ook open voor publiek
De deuren van De Graanrepubliek, de food-coöperatie in Oost-Groningen, staan sinds medio maart ook open voor het algemene publiek.

Tony's Chocolonely meest duurzame merk volgens Nederlandse consumenten
Tony’s Chocolonely is als koploper geëindigd in de Sustainable Brand Index 2023, waarin Nederlandse consumenten de meest duurzame merken aanwijzen. De Vegetarische Slager eindigde als tweede en verliest haar vorig jaar veroverde koppositie. Valess eindigt op de derde plaats.

Haarlem Campus kiest Continews
Onderwijsinstelling Haarlem Campus heeft een overeenkomst gesloten met PR-bureau Continews om ‘structureel en langdurig samen te werken op het gebied van public relations.’

Kijken, lezen en luisteren in toenemende mate online
Kijken, lezen en luisteren gebeurt in toenemende mate online. Het aantal mensen dat geen provider meer heeft voor televisie-abonnementen neemt toe en het aantal apparaten dat is aangesloten op een TV-toestel licht neemt af. Dat en meer blijkt uit het Nationaal Media Onderzoek (NMO), de tweede editie van NMO Mediatrends.

Vereniging E-Commerce Nederland sluit zich aan bij VGL
Vereniging E-Commerce Nederland (afgekort VEN) en de Vereniging Grootwinkelbedrijven in Levensmiddelen (afgekort VGL) zijn overeengekomen dat VEN lid kan worden van VGL.

Top-100 Adverteerders 2023 van Nielsen en MarketingTribune bekend
Vandaag valt bij elke serieuze marketingprofessional de nieuwe Top-100 Adverteerders met alle uitgesplitste mediabestedingen over het afgelopen jaar op de mat. Need to know voor A-merken (wat doet de concurrent) en elk bureau (wat zijn de budgetten) en daarom onze meest nabestelde editie. Hier de Top-15.
![[branded content] COO Bas van lampenlicht.nl: ‘De haalservice hielp ons echt om te groeien!’](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] COO Bas van lampenlicht.nl: ‘De haalservice hielp ons echt om te groeien!’
Ruim 15 jaar geleden verzond lampenlicht.nl vanaf de zolderkamer z’n eerste pakketje. Afgelopen feestdagenperiode haalde PostNL tot wel 4 keer per dag een bomvolle trailer met pakketten op. Hoe ze naar een miljoen pakketten per jaar groeiden? Een kwestie van een goede ondernemersgeest, als je het COO Bas Lemmers vraagt. En een beetje hulp van de PostNL-haalservice.

Spotler Group neemt Wireless Services over
Spotler Group lijft Wireless Services B.V. in. Dit bedrijf bestaat uit een SMS-platform en Eazy, een omnichannel communicatieplatform dat klantinteractie mogelijk maakt via webchat, messaging (inclusief WhatsApp), chatbot en social media.

HPB ontwikkelt campagne TransIP
Hostingprovider TransIP heeft HPB als lead creative agency aangewezen. Het bureau is verantwoordelijk voor de rebranding van het merk en ontwikkeling van campagnes.

DOSSIER Als merk de barricades op! Hoe dan?
Een merk met een ‘geweten’ dat zich activistisch opstelt, raakt vaak een deel van zijn volgers kwijt, maar krijgt er meer nieuwe voor terug, zo blijkt uit vers onderzoek. Nu leent het ene merk zich beter voor engagement dan het andere. En is het belangrijk om een speerpunt te zoeken dat bij je past. Een verkenning van de kansen en (on)mogelijkheden van merkactivisme anno 2023.

Team5pm breidt uit met dedicated social video unit
Vanwege de groei van verticale videocontent op social platforms als YouTube (Shorts), TikTok en Instagram Reels, breidt Team5pm uit met een dedicated social unit, onder leiding van Short Content Specialist Quinty van Dijk. De nieuwe unit moet de online zichtbaarheid en kwalitatieve aandacht binnen deze social videoplatforms vergroten.

Longlist SAN Next Merkenbouwer 2022 bekend; 15 genomineerden
De SAN Next Merkenbouwer Accent is een initiatief van de Stichting Adverteerdersjury Nederland en wordt ondersteund door mediapartner MarketingTribune. Het doel van deze aanmoedigingsprijs is om het vele marketingtalent dat er in Nederland is op het podium te zetten, te inspireren en te stimuleren.

Salesforce lanceert Einstein GPT
Salesforce presenteert Einstein GPT: generatieve AI CRM-technologie, die op grote schaal door AI gecreëerde content levert voor elke service-, marketing-, sales-, commerce- en IT-interactie.

Yummygums versterkt sales- en productteam
Het in Amsterdam gevestigde vitaminemerk Yummygums versterkt het team met de komst van Ruben Hijl en Tim Wolters per 15 maart 2023.

Rechtbank Amsterdam tikt Facebook op de vingers over persoonsgegevens
Facebook Ierland heeft de wet overtreden bij de verwerking van persoonsgegevens van Nederlandse Facebookgebruikers in de periode van 1 april 2010 tot 1 januari 2020 volgens de rechtbank Amsterdam op 15 maart 2023. Persoonsgegevens werden gebruikt voor advertentiedoeleinden terwijl dat niet mocht.

SXSW 2023: Make real impact or go home
Dominique Henskens (zie foto hieronder) is voor New Dutch Wave en CreativeNL in Austin, Texas om deel te nemen aan SXSW. Zij doet exclusief verslag voor Marketingtribune van 10 tot 19 maart.

Hoofdrol lokale kidneyboon in HAK-campagne
HAK lanceert haar nieuwe campagne die consumenten bewuster moet maken van de duurzame voordelen van lokaal geteelde peulvruchten. In de nieuwe campagne met actrice Elise Schaap speelt de kidneyboon uit Zeeland de hoofdrol.
![[branded content] InteriorScent werd in no-time razend populair – Hoe hielp een zakelijk PostNL-punt hierbij?](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] InteriorScent werd in no-time razend populair – Hoe hielp een zakelijk PostNL-punt hierbij?
Wat als je meerdere banen een kans hebt gegeven en het is het allemaal net niet? Dan kan je bij de pakken gaan neerzitten. Manon Opdam niet. Ze besluit geurblokjes te verkopen en bouwt daar een webshop voor. En dan gaat het ineens hard. Ze vertelt over hoe ze inmiddels ruim 100 pakketten per dag verstuurt. En hoe ‘haar’ zakelijk PostNL-punt haar daarbij helpt.

DOSSIER De groene revolutie van Sprinklr
Voor ons Dossier De marketeer als activist spreekt hoofdredacteur Sjaak hoogkamer met de oprichters van Sprinklr Suzanne van Straaten en Liedewij Loorbach: 'Ondernemen is een van de meest effectieve vormen van activisme'.

Gerety Awards: open for entrees
This year’s jury includes 190 judges from 40 different countries, open to all advertising agencies, advertisers, studios and production companies worldwide. Both national and international campaigns may compete. The only judging criteria is originality of the idea and creativity in its execution.

BvA lanceert richtlijn duurzaamheidsreclame
De bond lanceerde deze week de Gids voor Duurzaamheidsclaims met bijbehorende Checklist. Met deze gids wil BvA marketeers en hun bureaus helpen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid.

DOSSIER Dille & Kamille: 'Wij zijn niet duurzaam, we zijn the next best thing'
Voor het Dossier Marketeer als activist spreekt de redactie van MarketingTribune met Hans Geels, CEO van Dille & Kamille. Hij is ook een van de sprekers tijdens de 7e editie van Nima Marketing Day op donderdag 15 juni in DeFabrique in Utrecht: 'Consumeren is per definitie niet duurzaam.'

Dick van der Lecq vertrekt bij DDB Amsterdam
Dick van der Lecq vertrekt per 1 april op bij DDB Amsterdam. Van der Lecq was lange tijd directeur bij Etcetera, sinds 2020 CEO van DDB Unlimited en leidde vanaf eind vorig jaar - samen met Sander Volten - het samengaan met 180.

Spotler Group neemt Sooqr over
De overname van de Sooqr-technologie wordt door Spotler gezien ‘als het invullen van het ontbrekende puzzelstukje.’

DOSSIER Lush: Groei in harmonie met de natuur
Voor ons Dossier Marketeer als activist in gesprek met Ruby Lee van Hoorn van Lush over mens, dier en milieu en de revolutie die de wereld nodig heeft.

Nieuw gezicht en geluid voor Air Miles
Met de lancering van een nieuwe campagne markeert Air Miles naar eigen zeggen 'de herpositionering die het spaarprogramma in de afgelopen periode heeft doorgemaakt.'

NPO Radio 2 blijft meeste luisteraars trekken
NPO Radio 2 trok in week 5 tot en met 8 van 2023 de meeste luisteraars, gevolgd door Radio 10 en Qmusic. Dat blijkt uit de luistercijfers van het NMO luisteronderzoek.

Warc maakt Creative 100 2023 bekend; NL plek 33
De ‘Warc Rankings 2023 - Creative 100’ voor meest gelauwerde campagnes en bureaus is bekend. De campagne die wereldwijd de meeste awards gewonnen heeft, is ‘The Lost Class’ voor Change The Ref door Leo Burnett Chicago. Een indrukwekkende campagne over ‘school shootings’. In het landenklassement staat Nederland pas op plek 33. De combinatie Heineken en Le Pub Amsterdam verovert ook een plekje in de lijsten.

Jumbo benoemt Ton van Veen tot CEO en Colette Cloosterman tot president-commissaris
Ton van Veen is per 6 maart 2023 benoemd tot CEO van Jumbo. 'Met de benoeming van Ton van Veen gaat Jumbo door op de ingeslagen weg en is de strategische koers voor de korte en lange termijn gewaarborgd.' CCO Colette Cloosterman-van Eerd is vanaf nu president-commissaris.

Heineken: langer verblijf in Rusland noodzakelijk om massaontslag te voorkomen
Het hoofdkantoor van Heineken heeft de Russische afdeling van het bedrijf toestemming gegeven om nieuwe producten op de markt te brengen. Dit bericht de NOS op basis van een verklaring van Heineken.

Inschrijving DDMA EMAS Awards 2023 geopend
De inschrijving van de DDMA EMAS Awards is geopend. E-mailmarketing (automation) professionals kunnen zich inschrijven in vijf categorieën: Personalization, Optimization, Design, Young Talent en de Battle of the Agencies. De uitreiking vindt plaats op 22 juni in de Kromhouthal in Amsterdam.

Hello how are you? Peek & Cloppenburg naar de ratsmodee
De iconische reclamedeun 'Hello - how are you' van het merk Peek & Cloppenburg kan momenteel even met weinig enthousiasme beantwoord worden. Het Duitse warenhuis heeft uitstel van betaling aangevraagd.

Marketeer en filmkenner maken podcast tegen 'wegwerpcontent'
Wat kunnen marketeers, storytellers en schrijvers anno 2023 leren van de makers van Star Wars, Stranger Things en The Queen’s Gambit? Merkdeskundige Carlijn Postma en filmkenner Kenneth Stamp delen in hun nieuwe podcast ‘Onbeperkt Houdbaar’ praktische schrijftips en -trucs uit Hollywood, die moeten leiden tot onbeperkt houdbare content.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mediahuis en MediaTest presenteren... 27-03-2023
- Grootste AI-event van Nederland op... 23-03-2023
- DDMA publiceert visierapport over... 21-03-2023
- [branded content] COO Bas van... 21-03-2023
- Nominaties SAN ABC Accenten 202220-03-2023
- Hoe zet je als B2B-bedrijf een heel... 16-03-2023
MarketingTribune Events
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day