
Kia benoemt Tim den Besten tot EV brand manager
Per 1 februari 2019 is Tim den Besten benoemd tot EV (electric vehicle) Brand Manager bij Kia Motors Nederland B.V. Hij is sinds 2015 werkzaam bij Kia en heeft ruime ervaring opgedaan in Product Marketing.
![[de werkplek van] Angelina Baker, digital designer Kiss the Frog](/templates/img/lazyload.gif)
[de werkplek van] Angelina Baker, digital designer Kiss the Frog
In deel 10 Angelina Baker, digital designer Kiss the Frog: ‘Ik droomde van een baan bij Walt Disney’.

Campagne Alzheimer Socks haalt vier ton op
De derde editie van het initiatief Alzheimer Socks heeft geleid tot de verkoop van 66.600 paar sokken. In totaal is er hiermee 380.000 euro opgehaald voor onderzoek door Alzheimercentrum Amsterdam naar diverse vormen van dementie.
![[designpanel] Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar](/templates/img/lazyload.gif)
[designpanel] Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
Voor het gefuseerde Jeugdfonds Sport & Cultuur heeft Studio Dumbar (part of Dept) de nieuwe visuele identiteit ontwikkeld. Ons panel oordeelt.

Pentawards Live debuteert in Nederland
De Pentawards hebben voet aan wal gezet in Nederland en wel vandaag in de Passenger Terminal Amsterdam. Beursorganisator Easyfairs haalde voor het conferentiegedeelte onder meer Denise Siebert, VP Design Kellog’s naar Amsterdam.

Jorritsma missieleider SXSW
De Eindhovense burgemeester John Jorritsma is dit jaar de missieleider van de Nederlandse creatieve industrie op SXSW.

Aquent Salarisgids: wat ben jij waard?
Aquent Nederland lanceert de Salarisgids 2019. De gegevens zijn tot stand gekomen op basis van het bemiddelen en plaatsen van duizenden professionele marketeers, creatieve en digitale specialisten.

FruitMasters lanceert appelverpakking zonder plastic
Fruitcoöperatie FruitMasters lanceerde op de Fruit Logistica Berlijn een plasticvrije verpakking voor appels.

Genderneutrale tekening wint Junior Inktspotprijs 2018
Media-instituut Beeld en Geluid heeft de Junior Inktspotprijs (JIp) uitgereikt aan tekenaar Djanko. Zijn tekening werd door leerlingen van het voortgezet onderwijs uitgeroepen tot de beste politieke spotprent van 2018.

Retailbazin Angela Ahrendts vertrekt bij Apple
Angela Ahrendts, verantwoordelijk voor online retail bij computer- en smartphonemerk Apple en eindbazin van 497 Apple Stores wereldwijd, gaat wat anders doen. Hiervoor was zij ceo bij Burberry.

Creatieven bestrijden eenzaamheid met Doors of Zoku
Creative residency 72U en woon-/werkconcept Zoku willen saamhorigheid stimuleren en slaan daarom de handen ineen tegen vereenzaming in de stad. Doors of Zoku bestaat uit een evenement en een speelse installatie in de openbare ruimte. Hoe werkt het?
![[column] Next generation packaging: Hoe pak je digitieners en scrumbo's in?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Next generation packaging: Hoe pak je digitieners en scrumbo's in?
Jongeren hebben de toekomst. Hoe blijf je als merk interessant voor de ‘30-minners’, Wat zijn de jongerentrends en welke rol speelt de verpakking hierbij?
![[logo] SP en Centre Pompidou #5](/templates/img/lazyload.gif)
[logo] SP en Centre Pompidou #5
In de rubriek Logo x Logo - gebaseerd op het gelijknamige boek van Roel Stavorinus - geven grafisch ontwerpers een antwoord op de vraag wat hun favoriete logo is.
![[citymarketing] Hoe Eindhoven het verschil maakt](/templates/img/lazyload.gif)
[citymarketing] Hoe Eindhoven het verschil maakt
In MarketingTribune 17, 2018 publiceerde design- en communicatiestrateeg Roel Stavorinus een artikel over de citymarketing van Eindhoven. Naar aanleiding van dat artikel kwamen er vragen waarom die case zo goed is en wat het concreet heeft opgeleverd. Relevante vragen die een antwoord verdienen.
![[designpanel] Randstad door Ronin](/templates/img/lazyload.gif)
[designpanel] Randstad door Ronin
Om de medewerkers van Randstad op een leuke manier kennis te laten maken met de nieuwe merkbelofte ontwikkelde Ronin Amsterdam in samenwerking met Likefriends een geanimeerd interactief verhaal.

'Sonic branding is als design voor je oren'
Joost Haartsen, ooit toetsenist van de band Is Ook Schitterend en tegenwoordig eigenaar van bureau Amp.Amsterdam, stelt dat audio een grotere rol in marketing speelt dan ooit tevoren. Dat vraagt om een toelichting.

Grit Network ontwerpt identiteit Indian Premier League
Addikt en Dog and Pony ontwikkelden samen met het Indiase Codesign de broadcast identiteit voor de Indian Premier League (IPL), de belangrijkste cricketcompetitie ter wereld. De drie bureaus werken sinds kort samen onder de naam Grit Network.
![[column] Pretty in pin #10](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Pretty in pin #10
Deel 10 van de serie op basis van het jaren zestig-speldjesarchief van Edwin Visser, directeur van designbureau SoGood.

Wrap up design januari 2019
Een overzicht van designgerelateerde artikelen op marketingtribune.nl met in januari opvallend veel blogs. Kwestie van goede voornemens?

Store for Brands ontwikkelt pop-up NS Recruitment
Deze week opende president-directeur Roger van Boxtel van NS het zogenoemde Carrièrestation op Utrecht Centraal. Hier maken bezoekers kennis met NS-medewerkers en krijgen ze informatie over werken bij NS.

Finalisten Lexus Design Award 2019 bekend
Voor de zevende keer heeft Lexus een internationale ontwerpcompetitie voor aanstormende designers van over de hele wereld georganiseerd met als doel de wereld te verbeteren. De zes finalisten zijn gekozen uit 1.548 inzendingen en gaan hun designs met ondersteuning van Lexus uitwerken tot volwaardige prototypes.

Komt Loeki terug? Ja, heel even!
Loeki de Leeuw moet terugkeren in de Ster-blokken. Dat vinden tienduizenden Nederlanders. De Ster is erover in gesprek. Vanavond keert Loeki terug op televisie, maar dat is voorlopig eenmalig.
![[column] Serieus Efteling?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Serieus Efteling?
Terecht is de Efteling voor veel marketeers een fantastisch voorbeeld. Een merk dat heel consequent zorgt voor een betoverende beleving. Ook ik ben fan, hoewel het eerlijk gezegd jaren geleden is dat ik met mijn kinderen door het park heb gesjokt.

DuPho sluit zich aan bij Embassy of Dutch Creativity
Het samenwerkingsverband tussen ADCN, DDA, IAA Nederland, Orange Lions, Dutch Digital Design en VEA is voor dit jubileumjaar uitgebreid met fotografen-vakorganisatie DuPho.

Greo Belgers: 'Triodos wil uitgesproken alternatief merk zijn'
'Onze uitdaging is: blijven onderscheiden', zegt internationaal marketingdirecteur Greo Belgers over de nieuwe Nederlandse campagne van Triodos Bank. 'We moeten het uitgesproken alternatief blijven voor een bewuste groep mensen. Anders verdwijnen we in een lichtgroen middenveld.'

Al 40.000 cadeaus voor actie Jarige Job en PostNL
Nederland geeft massaal gehoor aan de oproep van PostNL en Stichting Jarige Job om verjaardagscadeautjes te doneren voor kinderen die het thuis minder breed hebben. Maak alle 61.000 kinderen gelukkig en verstuur uw cadeau gratis via PostNL. Het kan nog tot 31 januari.
![[interview] BioPack gaat de uitdaging aan](/templates/img/lazyload.gif)
[interview] BioPack gaat de uitdaging aan
Met de opschaling van de productie in de fabriek in Appingedam laat BioPack Packaging definitief de start-up-fase achter zich.
![[column] Blik is beautiful](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Blik is beautiful
Er bestaan nogal wat vooroordelen betreffende blik als verpakkingsmiddel, maar hoe terecht zijn die nu eigenlijk? En wat kunnen packaging designers met blik?

WDCD nomineert 10 inzendingen voor fossielvrij Amsterdam
Uit de 95 inzendingen voor een ‘fossielvrij’ Amsterdam heeft What Design Can Do 10 mogelijke oplossingen genomineerd voor de Clean Energy Challenge, die Amsterdam’s ambitie kunnen helpen om voor 2050 fossielvrij te zijn.

Fotografen adverteren én staken
Vandaag staken ruim 450 fotojournalisten in Den Haag tegen de slechte freelance-tarieven. Zij leveren vandaag geen foto's aan mediabedrijven. Als aftrap van de actie stond er een pagina-grote advertentie in AD en De Telegraaf.

Unilever weer een duurzaam stapje verder
Unilever heeft vandaag bekend gemaakt dat negen Unilever-merken diverse innovaties op het gebied van herbruikbare verpakkingen op de markt gaan brengen. Onder deze innovaties bevinden zich ook vier nieuwe productconcepten. De nieuwe productconcepten zullen worden getest via afvalvrij webwinkelplatform Loop.
![[column] Klaar voor de sonische revolutie?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Klaar voor de sonische revolutie?
Ongeveer 70.000 jaar geleden startte de ‘cognitieve revolutie’, waarbij de mens een complexe woordenschat ontwikkelde om sociale banden te smeden, verhalen te vertellen en informatie uit te wisselen.
![[logo] Smel en Raf #4](/templates/img/lazyload.gif)
[logo] Smel en Raf #4
In de rubriek Logo x Logo - gebaseerd op het gelijknamige boek van Roel Stavorinus - geven grafisch ontwerpers een antwoord op de vraag wat hun favoriete logo is.

Eppo koopt eigen merknaam van Sanoma
Het merk Eppo is niet langer in handen van Sanoma, maar is nu eigendom van het stripblad met de gelijknamige titel. De afgelopen tien jaar verscheen Eppo onder licentie van Sanoma, maar die is nu overgekocht.

Skyne Creative Visionaries vestigt zich in Nederland
Internationaal strategie- & designbureau Skyne Creative Visionaries lanceert - met het hoofdkantoor in Dubai en partners in de VS en Singapore - een Nederlandse tak. Rinske Willemsen (foto) wordt CEO.
![[column] Vandaag is rood, of groen, of zwart](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Vandaag is rood, of groen, of zwart
De verpakkingen van Coca-Cola krijgen een nieuw design, waarbij de kleur rood een prominente rol speelt. Hoe beïnvloeden kleuren op verpakkingen het koopgedrag van de consument?

Nieuw design voor Twingo
'Het ontwerp van de Twingo III viel al goed in de smaak, dus hebben we ons voornamelijk geconcentreerd op het verbeteren van de waarneembare kwaliteit en het moderniseren van bepaalde voorzieningen', aldus Mario Polla, Design Project Manager bij Renault.

Esprix: combinatie van effectiviteit en creativiteit staat voorop
Jacqueline Smit over de positionering van de Esprix, het verschil met andere vakprijzen en waarom lezers van MarketingTribune een case moeten insturen.

Leolux is terug met brandingcampagne
Leolux is een brandingcampagne gestart met een leeuw in de hoofdrol. De campagne is de eerste stap in de herpositionering van het meubelmerk. Verantwoordelijk bureau is Blahblahism.

Oproep! Deel je favoriete logo met ons marketeers!
Is één van je goede voornemens voor 2019 meer publiceren, dan is hier je kans. In navolging van de nieuwe rubriek Logo X Logo in MarketingTribune - gebaseerd op het nieuwe boek van design- en communicatiestrateeg Roel Stavorinus, waarin designers hun favoriete logo’s delen - roept MarketingTribune nu marketeers op deel te nemen aan de discussie.
![[designcase] 'Univé hoeft niet überhip te zijn'](/templates/img/lazyload.gif)
[designcase] 'Univé hoeft niet überhip te zijn'
Na de introductie van de nieuwe huisstijl begin 2018 vond Univé het, in de persoon van manager merk & communicatie Pieter Borsboom, ook tijd voor een nieuwe sonic branding. Met Dept als lead agency en een samenwerkingsverband tussen Audentity en House of Music werd er na 12 ½ jaar afscheid genomen van de stem van Peter Tuinman.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
- ✔ Gratis tablet versie
Meest gelezen
- NieuwsGenderneutrale tekening wint...6714x
- NieuwsHoe Eindhoven het verschil maakt6033x
- Nieuwslogo SP en Centre Pompidou5038x
- NieuwsFruitMasters lanceert...4961x
- NieuwsJorritsma missieleider SXSW3957x
- NieuwsPentawards Live debuteert in...3854x
Laatste Nieuws
- de werkplek van Angelina Baker... 14-02-2019
- designpanel Jeugdfonds Sport en... 14-02-2019
- Pentawards Live debuteert in Nederland13-02-2019
- Jorritsma missieleider SXSW12-02-2019
- FruitMasters lanceert... 11-02-2019
- Genderneutrale tekening wint Junior... 08-02-2019
MarketingTribune Events
- 19mrt 2019
NL Packaging Event
- 28mrt 2019
Shopping Awards Event
- 28mrt 2019
Shopping Awards Gala
- 20jun 2019
NIMA Marketing Day