![[DDW 1] Dutch Design Week heeft een nieuw logo](/templates/img/lazyload.gif)
[DDW 1] Dutch Design Week heeft een nieuw logo
Toen Thonik de opdracht kreeg om een nieuwe huisstijl te ontwikkelen voor Dutch Design Week ontving het designbureau een duidelijke briefing: blijf van het beeldmerk af! Maar je bent natuurlijk geen knip voor de neus waard als je dat dan toch niet even ter discussie stelt. Tenminste als daar goede redenen voor zijn.

Schaatser Kjeld Nuis nieuwe Toyota ambassadeur
Tweevoudig olympisch schaatskampioen Kjeld Nuis is de nieuwste ambassadeur van Toyota. De samenwerking maakt deel uit van de wereldwijde Toyota campagne ‘Start Your Impossible’ rond de Olympische en Paralympische Spelen waarvan Toyota de mobiliteitspartner is.
![[Mijn marketing] Bert Hagendoorn: ‘Veel Nederlandse bureaus zijn te bescheiden'](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn marketing] Bert Hagendoorn: ‘Veel Nederlandse bureaus zijn te bescheiden'
Bert Hagendoorn (47) is vanuit zijn gelijknamige adviesbureau specialist in positionering en groeistrategie. Veel Nederlandse bureaus en merken zit bescheidenheid in de weg, vindt hij. 'Wees trots op je beste werk en vertel erover op een manier die bij je past. Er is altijd een goede vorm te vinden.'

MG opent pop-up store in Westfield Mall
In de Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam opent MG een pop-up store waar geïnteresseerden kunnen kennismaken met het vernieuwde merk en de elektrische modellen.

B Corp: deze bedrijven zijn écht duurzaam
Anno 2021 predikt vrijwel ieder bedrijf ‘duurzaam en sociaal’ te zijn, maar wie écht bijdraagt aan een betere wereld en daar ook transparant in is, dient allereerst door de strenge B Corp-selectie heen te komen. Auping, Fairtrade Original, Dawn, Seepje en Holie delen hun ervaringen.

AvroTros kiest voor Here
Iedereen kent de programma's van AvroTros, maar nog niet iedereen weet dat ze van AvroTros zijn, aldus de omroep. Creatief bureau Here moet hier verandering in brengen.

Vruchtvlees verandert naam in Verve
Met het oog op internationale groei en de moeilijk uit te spreken naam voor anderstaligen verandert digitaal ontwerpbureau Vruchtvlees zijn naam in Verve.
![[column] Het trucje van autodesigner Robert Opron](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het trucje van autodesigner Robert Opron
Sinds vorige week is de wereld helaas een groot autodesigner armer. Op 29 maart overleed op 89 jarige leeftijd de Franse auto-ontwerper Robert Opron en kwam er een einde aan zijn creatierijke leven.
![[podcast] Alex Normanton lanceert DOPA: podcasts voor de creatieve industrie](/templates/img/lazyload.gif)
[podcast] Alex Normanton lanceert DOPA: podcasts voor de creatieve industrie
Vandaag, op Wereldgezondheidsdag, lanceert designer Alex Normanton zijn podcastserie ‘DOPA - the Department Of Pro-Activeness’ over ‘creatief welzijn’.
![[logo] Inter Milan: van voetbal naar mode en lifestyle](/templates/img/lazyload.gif)
[logo] Inter Milan: van voetbal naar mode en lifestyle
Voetbalclub Inter Milan lanceerde onlangs zijn nieuwe logo. ‘Die rebranding heeft alles met modern voetbal te maken en nog maar heel weinig met de club van weleer en zijn historische fanbase’, aldus Roel Stavorinus.

BNO lanceert podcast Designers Inc.
De Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) heeft samen met Roel Stavorinus een podcastserie ontwikkeld over de zakelijke kant van de ontwerppraktijk. Designers Inc. is vanaf nu te vinden op Spotify. Elke twee weken verschijnt een nieuwe aflevering.

Vodafone introduceert nieuwe merkpositionering
Together We Can, zo introduceert Vodafone zichzelf in zijn nieuwe merkpositionering, waarbij 'de kracht van bereik van menselijke ambitie in combinatie met technologie' centraal staat. De begeleidende campagne ziet vandaag het levenslicht.

Eerste aflevering Brand Design Talks op 29 april
De Nima Brand Design Community, opgericht in 2020, heeft als doel marketeers en designers dichter bij elkaar te brengen. De eerste aflevering van Brand Design Talks is op 29 april.
![[column] De drie grootste clichés in reclamemuziek](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De drie grootste clichés in reclamemuziek
Een nieuwe lente, een nieuw geluid. En dat heeft ook gevolgen voor ons muzikale humeur. Marketeers nemen afscheid van ingetogen pianoklanken en maken weer tijd voor vrolijk stemmende deuntjes. Daarbij liggen clichés op de loer, maar die hebben ook hun functie. Want als iedereen uniek klinkt, hoe val je dan nog op?

Naamgeving, merkstrategie en identity design Cero door D8
Voor Cero - een internationaal zonne-energie-bedrijf van Green Investment Group - ontwikkelde D8 de naam, strategie, visuele identiteit en het logo.

Effie zoekt nieuwe juryleden
De recent aangekondigde verbreding van de Effie naar een marketingprijs met drie nieuwe categorieën leidt ook tot een uitbreiding van het aantal jury's en juryleden. Geïnteresseerden kunnen zich vanaf vandaag aanmelden.

Robot Kittens breidt uit met vier nieuw teamleden
Creative tech agency Robot Kittens breidt uit met vier nieuwe teamleden.
![[column] De zzzzzzakjes van Albert Heijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De zzzzzzakjes van Albert Heijn
In het eerste decennium van deze eeuw maakte de Engelse komiek John Fealey een briljante conference over Albert Heijn. Een van de grappigste onderdelen hiervan was zijn verhaal over de plastic zzzzakjes bij de groente en fruit afdeling die alleen met grote moeite waren open te krijgen.

Nieuwe visuele identiteit EpilepsieNL door Total Design
Het Koninklijk Epilepsiefonds en de Epilepsie Vereniging Nederland gaan vanaf vandaag - Purple Day; het wereldwijde moment om awareness te creëren voor epilepsie - als één team verder onder de nieuwe naam EpilepsieNL met een nieuw logo en visuele identiteit van de hand van Total Design.
![[column] Komt er een revival van de 'opgevoerde herriebak'?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Komt er een revival van de 'opgevoerde herriebak'?
Is de hot hatch nog wel van deze tijd en hoe verloopt de carrière van dit soort auto’s in de elektrificatierevolutie, vraagt columnist Jos van den Bergh zich af. Opel laat met de Manta revival in elk geval zien dat die carrière nog niet ten einde is.
![[ontwerpproces] DDW krijgt een nieuwe huisstijl, Thonik ontwerpt en jij kunt het volgen](/templates/img/lazyload.gif)
[ontwerpproces] DDW krijgt een nieuwe huisstijl, Thonik ontwerpt en jij kunt het volgen
Dutch Design Week koos ontwerpbureau Thonik om vorm te geven aan de nieuwe huisstijl en het ontwerpproces wordt gedeeld met MarketingTribune.

Effie verbreedt naar marketingprijs en introduceert 3 nieuwe categorieën
De Effie gaat zich richting het marketingspeelveld verbreden, te beginnen met de toevoeging van drie nieuwe categorieën: branded customer experience, succesvolle introductie en impactvolle propositie.

Jumbo komt met nieuwe plasticbesparende verpakkingen
Dit voorjaar introduceert Jumbo nieuwe plasticbesparende verpakkingen voor onder meer gehakt en champignons.

Naomi van Stelten new business director bij Clever Franke
Naomi van Stelten is met ingang van 15 maart aangesteld als new business director bij data design & technology consultancy Clever Franke.

Esprix Awards: 20% meer inzendingen dan vorig jaar
De Esprix Awards-jury heeft dit jaar liefst 143 inzendingen mogen ontvangen. Dat zijn er bijna 20% meer dan vorig jaar, toen er 122 cases werden ingezonden.

La Vache qui rit viert verjaardag met stimuleren van de lach
La Vache qui rit bestaat dit jaar maar liefst 100 jaar. Om deze mijlpaal groots te vieren, komt het merk bekend van de zachte Franse kaasjes, met de Lach & Doneer campagne voor CliniClowns. Marketeer Eline van Twist legt uit.

Natwerk, Bravoure en Heldergroen lanceren nieuw zakelijk energienetwerk
Reclamebureaus Natwerk en Heldergroen en digitaal design-bureau Bravoure lanceren Groendus, een nieuw zakelijk netwerk dat zich richt op de verduurzaming van de energiemarkt.

Pand Studio Thonik genomineerd voor Gouden A.A.P.
De zelfontworpen studio van Thonik aan de Wibautstraat is genomineerd voor de Gouden A.A.P., de belangrijkste architectuurprijs van Amsterdam.

Jaguar kiest opnieuw voor muzikale campagne
Na de campagne voor de nieuwe Jaguar F-Pace is Jaguar opnieuw een samenwerking aangegaan met artiesten, ditmaal voor de campagne van de nieuwe E-Pace. Jaguar werkte samen met dj/producer Hannah Wants en actrice Christina Chong.
![[column] Brandr 9: Merkidentiteit, namen en logo’s](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Brandr 9: Merkidentiteit, namen en logo’s
In deel 2 van zijn postume merkkroniek Brandr gaat professor Giep Franzen op zoek naar het ontstaan van merken. Branding gaat volgens hem eigenlijk nog steeds om 'vuur en branden'. Bonusparagraaf: waarom was Freddy Heineken hierin een pionier en wat weet Giep van hem?
![[column] Verkiezingen: hoe val je op als politiek merk?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Verkiezingen: hoe val je op als politiek merk?
Het is weer spitsuur in politiek Den Haag. Maar liefst 37 partijen zijn toegelaten door de kiesraad. Leo van Sister vraagt zich af hoe politieke merken zich manifesteren.

Sign & Print Expo verplaatst naar maart 2022
In samenspraak met de exposanten heeft organisator Easyfairs de komende editie van Sign & Print Expo, die gepland stond op 8,9 en 10 juni 2021, verplaatst naar 22, 23 en 24 maart 2022.
![[TK2021] Onze toekomst in een posterpotpourri](/templates/img/lazyload.gif)
[TK2021] Onze toekomst in een posterpotpourri
Bij elke verkiezing worden de verkiezingsborden weer neergezet. Ze dienen wel degelijk een doel, want ze voorkomen dat hele steden worden volgeplakt. Dat hebben we keurig gereld in Nederland. Het communicatienut is natuurlijk 0, maar het blijft interessant om er met een design- en communicatieoog naar te kijken. Hoewel ik toe moet geven dat je ogen niet echt verwend worden.

Crossing continents: Porsche Taycan in de hoofdrol
Zoals elke Porsche is ook de nieuwe Porsche Taycan Cross Turismo maandenlang onderworpen aan een zwaar testprogramma. Het prototype maakte een mediatour langs de vijf belangrijkste afzetmarkten, waaronder Nederland. Dit werd vastgelegd in de film Crossing Continents.

Ron Simpson lanceert creatief workshopconcept
Creatief ondernemer Ron Simpson lanceert Skybox: een 'masterclass academy' waarin creativiteit en de veranderende wereld centraal staan. ‘Dit is precies de academy die ik zelf zou willen bezoeken.'

Nieuwe logo Peugeot: Leeuw brult als vanouds
Automerken hebben het druk. Elektrificatie verandert de markt en vraagt om een nieuwe strategie. En die nieuwe strategie gaat vrijwel altijd vergezeld van een nieuwe visuele identiteit, zo ook voor Peugeot.
![[column] Gevestigde automerken opgelet, de Chinezen komen!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gevestigde automerken opgelet, de Chinezen komen!
De ene na de andere Chinese autofabrikant claimt een plek op de Europese automarkt. Waar het merkenaanbod jarenlang heerlijk overzichtelijk was, worden we nu zeer regelmatig geconfronteerd met weer een oosterse partij die hier een stukje van de autotaart wenst mee te pikken.

Redesign Beemster-kaas door Cartils
De verpakkingen van Beemster-kaas zijn geredesignd door Cartils om de lokale herkomst extra te benadrukken. Beemster-kaas wordt klimaatneutraal geproduceerd, is GMO-vrij en vegetarisch en komt van hele blije koeien.

Henk Haaima creative director Havana Harbor
Henk Haaima is benoemd tot de nieuwe creative director van creatief bureau Havana Harbor. Haaima komt van Mirabaeu, waar hij de laatste twaalf jaar eveneens werkte als creative director.
![[column] Elektrisch rijden inspireert tot nieuw design](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Elektrisch rijden inspireert tot nieuw design
De designers in automotive zijn blij met de elektrificatie. Was het voor hen eerst resetten omdat accu’s plaats nodig hadden en verhoudingen anders moesten, nu biedt die verandering ook design-kansen. Jos van den Bergh ziet een designrevolutie.
![[designcase] Nieuwe website Rijksmuseum: 'Digitale bezoeker is net zo waardevol'](/templates/img/lazyload.gif)
[designcase] Nieuwe website Rijksmuseum: 'Digitale bezoeker is net zo waardevol'
De nieuwe website van het Rijksmuseum is ontwikkeld in samenwerking met Fabrique, Q42, Irma Boom Office en Studio Polat. Naast een nieuwe stijl en beeldtaal, lanceerde het Rijksmuseum ook een nieuw platform: Stories. In gesprek met Nanet Beumer, head of digital bij het Rijks en Matthijs Klinkert, directeur en strateeg bij Fabrique.

Hands Off My Chocolate lanceert duurzamer design
Tegelijk met de lancering van een nieuwe smaak - de vegan Caramel Seasalt - steekt Hands Off My Chocolate het gehele assortiment in een nieuw duurzamer jasje: de verpakkingen bevatten 25 procent minder plastic en de cacao is volledig traceerbaar.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- DDW 1Dutch Design Week heeft een... 15-04-2021
- Vruchtvlees verandert naam in Verve08-04-2021
- podcast Alex Normanton lanceert DOPA... 07-04-2021
- logo Inter Milan Van voetbal naar... 07-04-2021
- BNO lanceert podcast Designers Inc06-04-2021
- Eerste aflevering Brand Design Talks... 01-04-2021