![[column] Webshops en seo: wie niet oplet mist de boot](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Webshops en seo: wie niet oplet mist de boot
Voor veel webshops is seo een belangrijk kanaal. De eerste activiteit om meer uit seo te halen is doorgaans het toevoegen van seo-content aan productlisterpagina’s, ook wel PLP’s, overzichts- of categoriepagina’s genoemd. Het zijn die pagina’s waarop je door (een deel van) het assortiment kunt scrollen.

Nieuw verkeersbord vraagt aandacht voor toegankelijkheid straten en gebouwen
Met een nieuw verkeersbord vraagt Nationale Vereniging de Zonnebloem aandacht voor de toegankelijkheid van straten en gebouwen voor mensen met een beperking. Posters met het bord en de boodschap ‘dit bord bestaat niet, maar het staat bijna overal’ worden door heel Nederland verspreidt.
![[column] AI-mania](/templates/img/lazyload.gif)
[column] AI-mania
Rinkelt er bij u nog een belletje bij het horen van de naam James Stuart Blacktorn? Waarschijnlijk niet. Toch zouden bedrijven als Cartoon NetWork, Walt Disney Studios en DreamWorks Animation niet zijn wat ze nu zijn, als Stuart Blacktorn niet aan het begin van de twintigste eeuw zijn eerste tekenfilmpje had geproduceerd.

Nieuwe merkstrategie en -identiteit voor verfmerk Fairf
Verfmerk Fairf heeft als missie om verven vriendelijker en veiliger te maken hernieuwbare plantaardige grondstoffen te gebruiken. Samen met Gardeners is een nieuwe merk- & impact-strategie uitgewerkt en een nieuwe merkidentiteit bedacht.

Jonge creatieven bepleiten trein naar Cannes-festival
‘Ga jij ook met de trein naar Cannes Lions International Festival of Creativity in plaats van met het vliegtuig? Laten we samen als Nederlandse creatieve industrie het juiste voorbeeld geven', klinkt in Nederlandse creatieve kringen.

Van Artificial Intelligence naar Animal Intelligence
Artis lanceert een actie om te laten zien dat de mogelijkheden van AI indrukwekkend zijn, maar dat er in de échte wereld minstens zulke indrukwekkende dingen bestaan. AI krijgt dan ook een nieuwe betekenis: Animal Intelligence.

SAN 2022: ABC'tje voor Kruidvat, Dentsu Creative en Albert Heijn
Na de jureringen in maart en april 2023 zijn de winnaars van de SAN Accenten 2022 op donderdagavond 25 mei tijdens een feestelijke uitreiking in Studio 21 bekroond. In de twaalf reguliere categorieën werden 38 SAN Accenten 2022 uitgereikt. Jordi Hillenga van Scapino werd Next Merkenbouwer en Unmuted NKOTB.

Naming- en Verbal Identity-bureau Globrands sluit zich aan bij United Playgrounds
Europese koploper in naming en verbal branding, Globrands, sluit zich aan bij United Playgrounds. Samen met LiveWall, Wave, 100%Email en Verve dragen zij bij aan het realiseren van de internationale ambities van de nieuwe groep.

DOSSIER AI Nicole Verburg van VodafoneZiggo
De marketing van de toekomst is in 2018 al geland bij VodafoneZiggo in de vorm van Guru, een eigen door data gedreven ‘brein’. Guru valt klanten niet lastig met ongewenste producten en diensten, maar alleen die aanbiedingen die de klant echt wil. Persoonsgebonden marketing optima forma. In gesprek met Nicole Verburg, Director Customer Value Management bij VodafoneZiggo en voorzitter van het Nima-bestuur.

Rebranding, campagne en nieuwe website voor COC Nederland
COC Nederland is sinds 1946 de vertegenwoordiger van de lhbti+ gemeenschap. Multitude heeft een aangescherpte merkpositionering met bijbehorende website en een lanceringscampagne voor belangenorganisatie ontwikkeld met onder meer actrice Hanna van Vliet en mensenrechtenactivist Boris Dittrich.

Heineken: meet our newest beer glass
Via Linkedin (met ruim 1,8 miljoen volgers) presenteert de ‘Heineken Company’ haar nieuwe bierglas: 'Made from 99% recycled glass.'
![[column] Art of positioning 6: AI en marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Art of positioning 6: AI en marketing
Wat betekent kunstmatige intelligentie voor marketing? We vroegen het ChatGPT!

DOSSIER AI Interview met Rik ten Wolde van Afas Software
Rik ten Wolde is Senior Marketingmanager bij Afas Software en maakt met zijn team dagelijks gebruik van diverse AI-tools om, zoals hij zegt, ‘te kijken hoe we ons werk slimmer en leuker kunnen maken’.

Springbok transformeert kerk tot hoofdkwartier
Communicatiebureau Springbok en de architecten van Officeu hebben de Sint-Albertus kerk in Mechelen een bijzondere dubbelfunctie gegeven: als het nieuwe internationale hoofdkantoor van het bureau én als ontmoetingsplek voor buurtbewoners.

DOSSIER AI Interview met Charida Dorder, auteur van AI in marketing
Charida Dorder is al ruim tien jaar werkzaam in marketing en oprichter van het platform aiformarketingacademy.com. ‘Kunstmatige intelligentie gaat het vak volledig op zijn kop zetten’, zegt ze resoluut. Volgens haar is AI dichterbij dan we denken en marketeers kunnen er beter mee aan de slag gaan. Ze schreef er meteen ook een boek over. We bellen met haar voor een toelichting.

BCE23: 'Bever reused' van Mediahuis wint live pitch voor Bever
Belangrijk en leerzaam onderdeel van het Branded Content Event is de live pitch. Een merk schrijft een pitch, bureaus presenteren hun plannen en plein public en het merk kiest het in hun ogen beste idee. En daar kan echte business uit voorkomen. Bever schreef de pitch uit, &C Media, Mediahuis en Talpa presenteerden hun idee. En Mediahuis ging er met de Beverbuit vandoor.

BCE23: 'Lifestyle is vervangen door persoonlijke stijl'
‘Diegenen die eerder weggaan krijgen geen goodiebag, fok jouw’. Gelukkig zijn er ook meer redenen om het Branded Content Event 2023 tot het laatste moment bij te wonen. Zo gaf Joeri Van Den Bergh (Human8) inzicht in de NextGen-generatie en liet Rick van Dorst (Canon) zien waarom het TV-programma ‘Het perfecte plaatje’ zo’n succes voor het cameramerk is.

Uitzendbureau The Social Pact lanceert nieuwe positionering en identiteit
The Social Pact richt zich met name op jongeren tot ongeveer 25 jaar die een tijdelijke baan of bijbaan willen hebben bij een bedrijf dat maatschappelijke impact wil maken. Strategisch en creatief bureau Fitzroy kreeg van The Social Pact de vraag om de positionering en daarmee ook de identiteit van dit uitzendbureau aan te scherpen.

Heinz gaat met vleesvervangers de markt op
In de tweede fase van de campagne ‘Neem een break van vlees, niet van smaak’ staat Heinz de komende weken op vijf stadsmarkten.

VPRO lanceert merkcampagne Breinvoer in samenwerking met Herc
De nieuwe merkcampagne Breinvoer van de hand van creatief bureau Herc heeft als doel het VPRO-gedachtegoed over te brengen aan een jongere en meer diverse generatie, die nog wel is opgegroeid met tv en radio, maar steeds meer primair online kijkt en luistert.

Onderzoek DVJ Insights: 'Succesvolle merken integreren MVO vaker in marketingstrategie'
DVJ Insights heeft de Brand Growth Study gepresenteerd. In deze editie van het jaarlijkse onderzoek lag de focus op MVO, waarbij 3.000 consumenten en 2.900 marketeers uit heel Europa zijn ondervraagd. Een van de uitkomsten: ‘MVO wordt steeds belangrijker en dan gaat het om iets positiefs doen voor mens, milieu of werknemer.’
![[column] Onbeminde innovatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Onbeminde innovatie
Columnist Jos van den Bergh ergert zich aan de negatieve houding van publiek en politiek ten aanzien van de auto. Terwijl de automotive-industrie miljarden investeert in innovatie. Vooral onbegrip en een slechte dossierkennis lijken het probleem.

DOSSIER AI De beeldrevolutie van Dall-E uitgelegd
Welke mogelijkheden biedt Dall-E werkelijk? Zijn er ethische en juridische grenzen? En wat hebben marketeers er aan? Kunnen creatieven bij communicatiebureaus nu vroegtijdig met pensioen?

Bristol lanceert vegan sneakers in samenwerking met ACBC
Bristol heeft samen met het Italiaanse sneakermerk ACBC (Anything Can Be Changed) vegan sneakers gelanceerd. Elise Vanaudenhove, CEO Bristol: ‘Verduurzaming is de allerbelangrijkste uitdaging waar we als modesector op moeten focussen.’

Samsung lanceert eerlijke campagne met de pros en cons van een smart home
Met de nieuwe campagne van de hand van Cheil laat Samsung zien wat SmartThings in huis kunnen betekenen voor pubers (en hun ouders).

Douglas Voeten: 'Je verlaat de zaal met tenminste één manier waarop je morgen AI gaat toepassen'
Douglas Voeten is founder en Head of Global Marketing & Ecommerce bij Perfect Dubs. Met zijn sessie ‘AI en Marketing: a match made in heaven’ sluit hij het Branded Content Event editie 2023 aanstaande dinsdag 16 mei af.

Marketingbijbel editie 2023-2024 gelanceerd
Het Marketingfacts Jaarboek 2023-2024 is vorige week van de drukpers gerold en is nu uit de pre-order fase: vandaag bestellen is morgen verzonden. Het is het meest actuele Nederlandse marketingboek, geschreven door de allerbeste vakexperts. En nu te bestellen!

DOSSIER AI Marketing uit de machine: fast food of haute cuisine?
‘I’m sorry Dave, I’m afraid I can’t do that’. Deze beroemde quote uit de film '2001: A Space Odyssey' was meer dan vijftig jaar geleden voor het grote publiek misschien wel de eerste kennismaking met kunstmatige intelligentie.
![[column] Branding by design: wie toont er Leffe?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Branding by design: wie toont er Leffe?
De Norbertijnen in Leffe weten al eeuwenlang hoe je een biermerk moet positioneren. Onze columnist Leo van Sister onderging de merkervaring met zichtbaar genoegen.

DOSSIER UURTJE FACTUURTJE 'Creatie kan 20 procent marketingbudget opeisen'
‘De balans tussen mediabestedingen en productiekosten voor creatie is het eeuwige dilemma voor elke marketeer. Een hoog mediabudget met slechte creatie levert weinig resultaat op, anderzijds kan de mooiste creatie zonder dat er voldoende mediabudget achter zit ook geen potjes breken.’ Aan het woord is Jos van den Bergh, marketing strategy director bij bureau CRC en onder meer voormalig manager Marketing Communicatie bij Renault Nederland.
![[column] Collega](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Collega
Dit keer laat ik mijn column aan mijn nieuwe collega, ChatGPT. Dit is wat hij/zij/hen (?) in 6 seconden (!) antwoordde op mijn vraag: ‘Schrijf een kritisch stukje van 250 woorden hoe ChatGPT de wereld van marketing en reclame gaat veranderen.’ Best geinig, al moeten jullie nu wel mijn vileine pen missen😉:

DOSSIER UURTJE FACTUURTJE 'Onze klanten kunnen altijd in de boekhouding kijken'
Bij de deep dive naar reclametarieven mag één van de grootste reclamebureaus van Nederland uiteraard niet ontbreken. We vroegen CEO Rik Ledder van reclamebureau TBWA\Neboko of er iets algemeens valt te zeggen over hun tariefstelling en het liefst natuurlijk welke factuurtjes zij de deur uit doen. Maar zo concreet als Joe Public durft te zijn in hun tariefstelling, kan Ledder helaas niet zijn. ‘Te complexe materie’.

DOSSIER UURTJE FACTUURTJE Wat kost wat in de reclame?
In onze zoektocht naar transparantie in kosten voor reclame en marketing brengen we een bezoek aan bureau Joe Public dat zoals bekend een Take-Away-model hanteert en alle prijzen gewoon open en bloot exposeert op een menukaart aan de muur. In gesprek met strateeg en founder van het bureau, Jeroen van Eck, over de details, want the devil is in the details, ook in reclame.

Renault lanceert virtuele 3D-winkel
Automerk Renault lanceert zijn eerste virtuele 3D-winkel. Eén van de producten die daar te koop is een paar sneakers, geïnspireerd op de Renault 5 Turbo. Er worden 960 paar van die sneakers gemaakt.

Renault Twingo: hoe design mede het succes van reclame kan bepalen
Copywriter/tekstschrijver Marc van Domburg Scipio van MFG Media interviewde designer Patrick le Quément, de ontwerper van de wereldberoemde Renault Twingo over de rol van design in relatie tot reclame en marketing.

The Erased font wist woorden als statement tegen opgesloten journalisten
Het aantal journalisten dat wereldwijd gevangen wordt gezet stijgt. Creatief bureau 180 uit Amsterdam ontwikkelde daarom in samenwerking met Free Press Unlimited een lettertype dat zichzelf uitwist, om aandacht te vestigen op het gevaar waarin vele journalisten verkeren door hun werk te doen.

Silvercrest designapparatuur nu leverbaar bij Lidl
Lidl voegt een nieuwe merklijn aan haar assortiment toe: Silvercrest designapparatuur. Het merk omvat bijna alles met een stekker: van keukenapparatuur tot ventilatoren en scheerapparaten.

Anne Marije de Vries Lentsch van Hearst: 'Onze merken produceren redactionele en commerciële content op dezelfde wijze'
Anne Marije de Vries Lentsch is Chief Commercial Officer Hearst Netherlands en één van de sprekers tijdens het Branded Content Event 2023 op dinsdag 16 mei in DeFabrique te Utrecht. Een korte kennismaking.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Renault lanceert virtuele 3D-winkel05-05-2023
- Renault Twingo: hoe design mede het... 05-05-2023
- Kröller-Müller Museum: back to the... 02-05-2023
- RTL introduceert nieuwe visuele... 01-05-2023
- Nieuw logo gemeente Haarlemmermeer... 26-03-2018
MarketingTribune Events
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day
- 19sep 2023
CrossBorder Event
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres