
Campagne Bridging the Cap steunt jongvolwassenen met kanker
De F|Fort Foundation, opgericht door Floor van Liemt (1997-2021), introduceert op 6 november Bridging the Cap, een campagne die mode inzet als middel om jongvolwassenen in moeilijke tijden te verbinden.

Scapino en FC Groningen lanceren Shirt van je dromen
Tijdens FC Groningen-FC Utrecht op zondag 20 oktober droeg het thuisteam een shirt van de 11-jarige Ruben Holwerda, winnaar van de ontwerpwedstrijd ‘Shirt van je dromen’ in samenwerking met Scapino. Het shirt is geproduceerd door Robey Sportswear en in beperkte oplage verkrijgbaar via de webshop van FC Groningen. De opbrengst gaat naar het Jeugdfonds Sport & Cultuur.

Nathalie van Sasse van Ysselt is nieuwe CreativeNL Thought Leader
CreativeNL, het internationale label van de topsector Creatieve Industrie, lanceert in samenwerking met Dutch Design Foundation en New Dutch, Nathalie van Sasse van Ysselt als nieuwe CreativeNL Thought Leader.

Opvallers lanceert Inpakservice
Het einde van het jaar nadert, Black Friday en de feestmaand december staat voor de deur. Daarbij biedt Opvallers in alle drukte aan merken de helpende hand, onder het motto: 'Laat je inpakken door de Opvallers Inpakservice.'

Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024
Het EV-automerk Xpeng Motors is de officiële mobiliteitspartner voor Dutch Design Week 2024.

Marjolijn van Dingenen van Lenovo: 'Het is belangrijk de juiste producttaal te spreken'
Marjolijn van Dingenen werkt nu 4,5 jaar voor Lenovo, producent van computerhardware en consumentenelektronica, waar zij eindverantwoordelijk is voor de marketing & PR in de Benelux. Voor aflevering 111 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Lenovo is een start-up in een corporate jasje.’

'Breag symbool van hoop in strijd tegen borstkanker'
Gina Provó Kluit-Gonesh wendt haar marketingervaring aan om een vuist te maken tegen borstkanker vanuit haar standplaats Islamabad, de hoofdstad van Pakistan. Zij kiest voor een zeer bijzonder actiemiddel: design-tasjes gemaakt van BH's: de 'Breags'. In Nederland wordt daarmee steun gezocht.

ADC en Clever Franke bundelen krachten op het gebied van data en AI
Dataontwerp- en technologieconsultancie Clever Franke is overgenomen door ADC Consulting, adviesbureau op het gebied van data en AI. Thomas Clever, medeoprichter van Clever Franke: ‘De AI- en datadienstverlening van beide bedrijven is complementair aan elkaar en samen vormen ze een van 's werelds meest toonaangevende data- en AI-bedrijven.’

Bananenredder Sunt verandert van naam
De oude merknaam Sunt sprak te weinig tot de verbeelding, dus een nieuwe naam bleek noodzakelijk. Oprichter Laura Hoogland: ‘Met Bakers & Bananas is het voor de consument duidelijker wat we doen.’

Bouwbedrijf Heijmans lanceert nieuwe merkcampagne 'Het kan samen'
In de nieuwe merkcampagne ‘Het kan samen’ benoemt bouwer Heijmans de grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van bouwen in Nederland. ‘Er is dringend behoefte aan één miljoen extra woningen én plek voor de vrije natuur. We willen bereikbaarheid én biodiversiteit. We moeten bestand zijn tegen teveel water én genoeg hebben op droge dagen.’

Ontdek de kracht van welzijn op de werkvloer tijdens de WOW Conference
Charlie MacGregor is oprichter van The Social Hub, medeoprichter van WOW en mede-initiatiefnemer van de ‘WOW Conference’ op vrijdag 11 oktober 2024 in Theater Amsterdam. Ee korte kennismaking.

Kinderpostzegelactie 2024 start met onthulling interactieve jubileumzegel
De jaarlijkse kinderpostzegelactie is gestart. Met het onthullen van een interactieve jubileumzegel trapte Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet de 100e editie van Kinderpostzegels af.

Mercurs bestaat 25 jaar; kaartverkoop gestart
Theater Amsterdam is 19 november 2024 het podium voor de feestelijke 25ste uitreiking van de Mercurs. De Magazine Media Associatie (MMA) organiseert de uitreiking van de Mercurs, de vakprijzen voor de magazinemediabranche.
![[column] Waarom praten wij alleen maar over onszelf?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom praten wij alleen maar over onszelf?
Onlangs vroeg een gewaardeerde vakgenoot zich op LinkedIn af waarom we vaklieden zoals elektriciens en bakkers blind vertrouwen, maar marketeers niet. Toen ik de vraag las, dacht ik meteen het antwoord te weten: wij marketeers zitten tegenwoordig zo vol met bullshit dat het onze reputatie schaadt. Een goed voorbeeld is het lachwekkende aantal persberichten dat we over ‘onszelf’ sturen

Iconische gebouwen kleuren rood voor Dress Red Day
Op 29 september 2024 kleuren bijna zestig gebouwen en locaties in heel Nederland rood voor Dress Red Day. Op deze dag, ook Wereldhartdag, vraagt de Hartstichting aandacht voor hart- en vaatziekten bij vrouwen.

Amsterdam Museum lanceert campagne "This city is a museum"
Het Amsterdam Museum lanceert in september en oktober 2024 de corporate campagne This city is a museum. Met de campagne plaatst het Amsterdamse stadsmuseum de hele stad op een voetstuk en brengt het een eerbetoon aan Amsterdam dat vanaf 27 oktober haar 750-jarige bestaan gaat vieren.

Vernieuwde website Jägermeister mikt op jonger publiek
Jägermeister lanceert haar wereldwijde merkwebsite opnieuw, met nieuwe technologie en andere visuele uitstraling. Andere lokale Jägermeister-sites volgen in de komende weken, waaronder die van het VK, de VS, Duitsland en Oostenrijk.

Greetz viert 20 jarig bestaan
Greetz bestaat deze maand 20 jaar. Wat begon in 2004 met een ingeblikte postkaart, het zogenaamde "BliQje", is uitgegroeid tot Greetz, het online platform met naar eigen zeggen ‘de grootste collectie kaarten en cadeaus.’

“Big 5” kunstenaars van Den Haag in de spotlights
Door de lens van gigantische verrekijkers worden vijf meesters in de spotlight gezet. In cultuurmaand september nodigen Haagse musea bezoekers uit om kunstwerken van Vermeer, Rembrandt, Mondriaan en Escher en het Panorama Mesdag met eigen ogen te komen bekijken.
![[column] Hoe beschermen we muzikale creativiteit? (3)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe beschermen we muzikale creativiteit? (3)
Het laatste artikel van Niels de Jong van Tambr van zijn drieluik over muziek en AI: 'Je eerste tekening is nog geen cultureel erfgoed.'

Nationaal Ouderenfonds lanceert merkcampagne in nieuwe huisstijl
Het Nationaal Ouderenfonds slaat een nieuwe weg in om eenzaamheid onder ouderen te bestrijden. Met een vernieuwde aanpak en nieuwe huisstijl zet het Nationaal Ouderenfonds volledig in op verbinding. Het doel: geen enkele oudere mag zich nog eenzaam voelen.
![[marketeer 208] Paul Woltering - partner Woedend](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 208] Paul Woltering - partner Woedend
Voor deel 208 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Paul Woltering, sinds 2004 partner van bureau Woedend, die bruist van ambitie en plannen en deze vol vuur deelt. 'Waarde-gedreven communicatie nevers gets old. We zien dat dit nóg belangrijker gaat worden – juist in een AI-gedreven wereld.'

Ben verrast studenten met gratis meubels
Studenten in Utrecht en Leiden werden verrast door plotseling opduikende blauwe banken, tafels en zelfs koelkasten die onverwachts opdoken op verschillende plekken in de stad. Geen kunstproject, maar gratis meubels speciaal voor studenten, aangeboden door telecomprovider Ben.

Boekenbranche exposeert tegen btw-verhoging
De “boekenpetitie” van CPNB, KBb en GAU die in recordtijd ruim 300.000 handtekeningen verzamelde tegen de btw-verhoging op boeken en tijdschriften, wordt in de Tweede Kamer geëxposeerd.

Fanta lanceert DOOH Beetjejuice-campagne met interactieve AI
Op metrostation Amsterdam Centraal (Noord/Zuidlijn) is deze week een campagne van frisdrankmerk Fanta te zien waarbij interactieve AI ter plekke uitingen creëert, gebaseerd op de nieuwe komische bioscoopfilm Beetlejuice Beetlejuice van Warner Bros. Discovery.

‘Eten zoals de natuur het bedoeld heeft’ volgens Crisp
Het is misschien een wat ongewoon gezicht: een boer die midden in de stad reclameposters staat te plakken. B Corp supermarkt Crisp lanceert een campagne die een podium geeft aan “pioniers die het anders doen.”

Zalando presenteert nieuwe merkpositionering
Zalando heeft zijn nieuwe merkpositionering en merkidentiteit onthuld via zijn herfst/winter 2024-campagne, "What Do I Wear?", die op 8 september is gelanceerd. Dew nieuwe merkpositionering is de basis voor toekomstige campagnes.

AH introduceert kijk-, ruik- en proef-logo op zuivelverpakkingen
Albert Heijn start als eerste Nederlandse supermarkt het 'kijk, ruik en proef-logo' op verpakkingen. Albert Heijns eigen merk magere en volle yoghurt en de karnemelk zijn de eerste producten die dit nieuwe logo dragen.
![[column] Less talk, more rock; positioneren is een kwestie van de eenvoud bewaken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Less talk, more rock; positioneren is een kwestie van de eenvoud bewaken
Als marketeer leef en adem je jouw merk, en het lijkt alsof elke keuze die je maakt van het grootste belang is. Het perspectief van de klant is minder intens. Voor die klant is jouw merk vaak slechts een van de vele indrukken die dagelijks op hem of haar afkomen. Jouw merk is dus niet het centrum van zijn wereld. Dat is even schrikken.

Ekdom organiseert welkomstfeest voor luisteraars Radio Veronica
DJ Gerard Ekdom is op 2 september begonnen met zijn nieuwe ochtendshow op Radio Veronica. Op 26 september organiseert hij een welkomstfeest 'om de luisteraars te leren kennen'. Daarnaast kreeg het hele radiostation een nieuwe audiobranding.

De Koffiejongens maakt design met Mickey Philips
De Koffiejongens en kunstenaar Mickey Philips hebben de krachten gebundeld om iets bijzonders te creëren: een uniek koffieblik dat 30 augustus wordt gelanceerd.

Bibliotheken laten zien wat er allemaal kan in campagne
De openbare bibliotheken in Nederland lanceren een landelijke campagne om iedereen in Nederland te laten weten dat je voor veel meer bij de Bibliotheek terecht kan dan dat mensen nu denken. Het is voor het eerst dat de bibliotheken een collectieve landelijke campagne voeren.

Mazda zet met podcast Takumi Nederlands vakmanschap centraal
Mazda Motor Nederland lanceert zijn eerste podcastserie ‘Takumi – De weg naar Meesterschap’. In een reeks van zes afleveringen komen verschillende Nederlandse Takumi-vakmeesters aan het woord.
![[column] Bedacht door een mens](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Bedacht door een mens
Op festival South by Southwest in Austin in de VS maakte James Taylor, Head of Design van TBWA Media Arts Lab - hét bureau dat alles voor Apple doet - het statement dat een idee vaag blijft zolang het niet gevisualiseerd is. Hoe goed het ook op papier staat, iedereen kan er nét een ander beeld bij hebben.
![[column] De paradox van muzikale AI (2)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De paradox van muzikale AI (2)
De titel van het tweede artikel in het drieluik over muziek en AI luidt: ‘De grenzen van muzikale zeggingskracht’. Niels de Jong van Tambr: ‘Muzikale zeggingskracht zit niet in de noten, maar in de ontmoeting met de luisteraar.’
![[column] Klantkennis: van mokken naar makkie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Klantkennis: van mokken naar makkie
Voor marketeers is klantkennis een onmisbaar element in het creatieproces. Waar raak je de consumenten mee? Wat heeft waarde? Waar gaan ze ‘op aan’? Marktonderzoek is de meest logische reflex, maar nog steeds zie ik marketeers mokken als er klantkennis opgehaald moet worden. Nergens voor nodig!

Carrefour België verbetert voorraadbeheer met AI
Met meer dan 40.000 dagelijkse kortingen die verwerkt moeten worden in de 83 grootste winkels van Carrefour België was er behoefte aan een eenvoudige oplossing om de vervaldata efficiënt te beheren, kortingen te optimaliseren en voedselverspilling tegen te gaan.

Coca-Cola en Oreo BFF
The Coca-Cola Company lanceert een limited editon Coca-Cola Oreo zero sugar. Oana Vlad, Senior Director, Global Strategy bij The Coca-Cola Company: ‘De samenwerking draait om het vieren van vriendschap. Beste vrienden, oftewel Besties, nemen vaak eigenschappen van elkaar over, waardoor ze elkaar versterken.’
![[column] De toekomst van marketing is menselijk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De toekomst van marketing is menselijk
Niet zo lang geleden was ik op bezoek bij de specialisten in sonic branding van Amp Amsterdam. Echte geluidstovenaars. Er ging een wereld voor me open. Goed idee om daar binnenkort ook eens column over te schrijven, maar ik wil het nu graag over iets anders hebben: AI.

De zomerfavorieten van... Stefanie Sijtsma (Hartman)
Stefanie Sijtsma is Directeur Marketing & Category Management bij tuinmeubelproducent Hartman: ‘De afgelopen jaren hebben we ons onderscheidend vermogen ten opzichte van de onderkant van de markt, denk aan Action en Kwantum, scherp gesteld.’ Lees meer over haar merk in de lente en zomer en haar persoonlijke zomerfavorieten.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management