![[column] Iconen Honda en Renault vieren hun eigen feestje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Iconen Honda en Renault vieren hun eigen feestje
De legendarische modellen Honda Civic en Renault 5 vieren hun 50-jarige bestaan. Zelden hadden twee modellen in de automotive zo’n impact. Ze vieren hun jubileum in totaal andere stijl. Jos van den Bergh viert mee.
![[column] De wereld niet laten af-branden door te re-branden.](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De wereld niet laten af-branden door te re-branden.
Miscommunicatie. Volgens mij is er bijna geen grotere oorzaak van problemen. En het is overal, die miscommunicatie. Of het nu problemen veroorzaakt in de politiek, geloof, in relaties, in de opvoeding van kinderen, marketingadvertenties, productnamen, oorlogen of het vernielen van onze moeder natuur.
![[column] Kijken en zien is een wereld van verschil en ik gun het iedereen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Kijken en zien is een wereld van verschil en ik gun het iedereen
Mijn favoriete branche is de branche waar ik zelf eigenlijk het minst mee heb. Dit is ook de branche waarin mijn vaders interesse haaks tegenover mijn interesse staat.
![[column] Treingeluiden](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Treingeluiden
Heeft elk merk nou echt een eigen geluid nodig? Of is dat alleen zinvol als je veel op tv bent? Deze vraag krijg ik dikwijls om m’n oren en het antwoord is even kort als eenvoudig: ja! Want wie maakt er nou géén geluid? En je hebt toch ook een visueel logo? Nou dan.
![[column] Er blijft meer hetzelfde dan dat er verandert](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Er blijft meer hetzelfde dan dat er verandert
Jaarlijks onderzoekt WARC, het World Advertising Research Centre, wat de belangrijkste uitdagingen zijn van marketeers over de hele wereld. In dit lijstje komt steevast naar voren dat men vooral wakker ligt van de vraag hoe men de volgende generatie consumenten, zoals Gen Z, in de toekomst kan bereiken.
![[column] Marc Reijnders (FieldLab): 'Circulair verpakken is utopie zonder steun marketeer'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marc Reijnders (FieldLab): 'Circulair verpakken is utopie zonder steun marketeer'
Steeds meer bedrijven communiceren over duurzaamheid en hun circulaire ambities. In dit speelveld zien wij echter flinke verschillen tussen theorie en praktijk ontstaan waarin met name de veelal ontbrekende rol van de marketeer of brand manager in het verduurzamen van verpakkingen opvallend is.
![[column] De klank van Italië](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De klank van Italië
Marketeers zijn constant in oorlog met hun categorie. Hoe sluit je je aan bij de codes die je collega’s hebben omarmd en hoe blijf je daarbinnen opvallen? Dat laatste is nog niet zo eenvoudig. Daarom kleuren banken vaak blauw en adopteren advocatenkantoren al eeuwenlang deftig klinkende achternamen. Vertrouwd en herkenbaar.
![[column] Geleend vertrouwen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Geleend vertrouwen
Net voor de gemeenteraadsverkiezingen liep ik door Groningen. De stad hing vol met verkiezingsposters. Een van die partijen, de Stadspartij, had zijn communicatie gewiekster aangepakt dan de rest en liftte mee op de relatief nieuwe visuele identiteit van Marketing Groningen.
![[column] Je kunt beter tweede worden](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Je kunt beter tweede worden
Misschien win je wel het meest als je tweede wordt. Althans, als je het bekijkt vanuit de ogen van een optimist die het grotere plaatje kan zien. Ik ben tweede kind in mijn gezin en nostalgisch als ik kan worden, is dat een van de mooiste prijzen die ik ooit in ontvangst heb mogen nemen. Met vriendelijke dank aan mijn ouders en uiteraard ook de nummer 1 in dit verhaal: mijn zus.
![[column] Festival of Marketing Londen: 'Ik miste een beetje de marketing'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Festival of Marketing Londen: 'Ik miste een beetje de marketing'
Misschien moeten we nog verwerken wat corona heeft gedaan, maar ik miste wel een beetje de marketing tijdens het ‘Festival of Marketing’ in Londen.
![[column] Het hokje vervangt het hokje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het hokje vervangt het hokje
We kennen allemaal dit gevoel: Je scrolt lekker levenloos door je Instagram en daar zijn ze dan: advertenties voor wielrenfietsbroekjes, baardgroeimiddeltjes, Fifa 2045 en zelfs een whitepaper over ‘Hoe vlam je op je eerste sollicitatie’.
![[column] Autotrend: van A, B toch maar liever C](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Autotrend: van A, B toch maar liever C
De zakensedan met uitsterven bedreigd, de stadsmini uit de prijslijst geschrapt en in plaats van dikke D-segmenters of hippe citycars focust de auto-industrie zich na jaren A en B-segment nu op het C-segment. Is dat een goede ontwikkeling?
![[column] Premiumness](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Premiumness
Automerken willen graag ‘premium’ zijn en als ze het nog niet zijn, dan willen ze dat als de wiedeweerga worden. Maar wat maakt een automerk nu eigenlijk premium? En welke merken worden ook buiten de folder van de fabrikant ervaren als premium?
![[column] Het bouwen van een merk deel 4](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het bouwen van een merk deel 4
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk – Speelhou-t - waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing. Vandaag episode 4 van Into the Woods: Duurzaam en bewust adverteren. ‘Reclame; voor sommigen een vies woord, maar wel belangrijk. Hoe kun je dit bewuster doen?’
![[column] De geheime gids voor het kiezen van een agency met 4 dingen die niemand je vertelt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De geheime gids voor het kiezen van een agency met 4 dingen die niemand je vertelt
Persoonlijk zou ik er ontzettend de rillingen van krijgen. Het idee dat ik iemand anders op mijn eerste date zou sturen. Waarschijnlijk zou ik met samengeknepen billen zitten afwachten, hopend dat deze persoon mij in een goed daglicht zal zetten en, vooral, dat ze doet wat ze mij beloofd heeft.
![[column] Blijven lachen in een Panda](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Blijven lachen in een Panda
Ineens was-ie er weer: de reclamespot waarin de berijder van een Fiat Panda iedereen uitlacht. Bijna 35 jaar na dato haalde Fiat dit reclame icoon weer van stal om het meest toegankelijke model uit de Fiat-range onder de aandacht te brengen.
![[column] Koning Greenwashing? Shell of toch Vattenfall?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Koning Greenwashing? Shell of toch Vattenfall?
Ik hoor het je denken, ik denk het zelf ook non-stop als ik die reclame hoor, wie denkt Shell voor de gek te houden? De Nederlandse Koning van het oliespel is opeens de grootste aanjager van de energietransitie?
![[column] Neurensics: Lagere prijs vleesvervangers zorgt voor 30 procent meer winst](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Neurensics: Lagere prijs vleesvervangers zorgt voor 30 procent meer winst
Vleesvervangers zijn booming en niet meer weg te denken uit de supermarkten. In opdracht van ISMI (International Shopper Marketing Instituut) hebben we gemeten wat de ideale prijs is voor deze producten voor de maximale winst. Dit is met EEG in het brein gemeten.
![[column] M/V/X](/templates/img/lazyload.gif)
[column] M/V/X
Personeel is het onderwerp van ons eerste dossier, in een serie van vele. Hyperactueel. Mensen werven is namelijk bepaald geen sinecure anno 2022.
![[column] Identiteit vs positionering](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Identiteit vs positionering
Ik kijk geen voetbal meer. Ik had namelijk nooit gedacht dat ik op het punt zou komen dat mijn ooit zo geliefde spel vlak voor mijn ogen zou veranderen in een frustratie. Een groeiende frustratie door de overeenkomsten met mijn vak: de merkenwereld. Ik ga het hebben over een wereldmerk en een van mijn favoriete voetbalclubs: FC Barcelona.
![[column] 7 foodtrends waar we in 2022 echt niet omheen kunnen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 7 foodtrends waar we in 2022 echt niet omheen kunnen
Wat zijn de trends op het gebied van food die het komende jaar echt de kop gaan opsteken? Helen Kranstauber van bureau Food Cabinet neemt een 'deep dive' in alle food-ontwikkelingen en toffe campagnes van 2021, en blikt vooruit naar de trends voor het komende jaar.
![[column] Zijn we mentaal opgewassen tegen corona?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Zijn we mentaal opgewassen tegen corona?
Wat betreft sociale contacten, houdt corona de wereld al bijna twee jaar in een houdgreep en de pandemie beperkt ons om bij elkaar in de buurt te komen, laat staan aan te raken of te omhelzen.
![[column] Welke opties heb je als manager bij krapte op de arbeidsmarkt?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Welke opties heb je als manager bij krapte op de arbeidsmarkt?
De krapte in beschikbare arbeidskrachten is overal in het nieuws en houdt volgens het CBS voorlopig nog wel even aan. Zo geeft in het MKB een derde van de bedrijven in marketing/communicatie aan moeite te hebben nieuw gekwalificeerd personeel te vinden.
![[column] Rebranding of restyling? Ken de verschillen en de gevaren!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Rebranding of restyling? Ken de verschillen en de gevaren!
Spreken mensen over een rebranding, dan is de kans groot dat het in veel gevallen eigenlijk gaat om een restyling of een revitalisering. Lees & leer over rebranden, restylen en herpositioneren.
![[column] Het bouwen van een merk deel 2](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het bouwen van een merk deel 2
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk - Speelhout - waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing. Vandaag episode 2 van Into the Woods: Merkpositionering.
![[Column] Wat maakt een auto de Auto van het Jaar?](/templates/img/lazyload.gif)
[Column] Wat maakt een auto de Auto van het Jaar?
Op 28 februari volgend jaar wordt de winnaar van de Auto van het Jaar 2022-verkiezing bekendgemaakt. Jos van den Bergh gokt, zonder de andere kandidaten ook maar ergens tekort te doen, dat de strijd zal gaan tussen de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6. En jammer dat de Dacia Spring niet mag meedoen…
![[column] De Metaverse maakt meer kapot dan je lief is](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De Metaverse maakt meer kapot dan je lief is
Houdt het dan nooit op? Dat kritiekloze verheerlijken van alles wat ‘shiny and new’ is. De ene technologische belofte is nog niet ontmaskerd als een hol begrip en de nieuwe rammelt al weer aan de poort van ons vakgebied.
![[column] Het bouwen van een merk deel 1](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het bouwen van een merk deel 1
Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk, waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing.
![[column] New Facebook, New Mark?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] New Facebook, New Mark?
Facebook verandert van naam, een naamsverandering om de ambitie van de techgigant aan te geven. Louis-Philip Cattoir, brand strategist bij Remarkable, vraagt zich af of de naamswijziging strookt met het uiteindelijke doel.
![[column] Car content does matter](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Car content does matter
Diverse automerken investeren de laatste tijd in verrassende content om de aandacht van de consument te krijgen. Columnist Jos van den Bergh analyseert de mogelijkheden.
![[column] Lichtpuntje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Lichtpuntje
Alles in de wereld is ontworpen. Dat is goed om soms even bij stil te staan. Van de vulpen waarmee ik schrijf tot het toetsenbord waarop ik nu tik. Van de auto waarin ik rijd tot het pak melk dat ik koop. Design bepaalt ons leven en toch valt het ons meestal niet meer op, omdat veel producten meestal na een tijdje ‘gewoon’ zijn.
![[column] Een soundlogo, maar hoe dan?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een soundlogo, maar hoe dan?
In zijn bestseller ‘Sapiens’ betoogt Noah Yuval Harari dat een merk niets meer - of minder- is dan een sociale constructie zonder wezenlijke kern. De elementen waaruit een merk bestaat zijn volgens hem namelijk willekeurig. Een merk is geen logo, omdat logo's nu eenmaal veranderen. Het is geen gebouw, want bedrijven verkassen. Een merk is zelfs niet een product, omdat merken regelmatig van richting veranderen.
![[column] Auto's verkopen is steeds meer kwestie van beeldvorming](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Auto's verkopen is steeds meer kwestie van beeldvorming
Het wemelt de laatste tijd weer van persintroducties van nieuwe automodellen. Journalisten gaan met de importeur op reis en de digitale onthullingen die in Corona-tijd de norm behoren weer tot het verleden. Video speelt bij modellanceringen steeds meer een opvallende hoofdrol.
![[column] Made in China: EV](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Made in China: EV
Dat China al tijden zwaar investeert in de mondiale automarkt is geen geheim meer. De Chinese auto-industrie draait na een groot aantal overnames op volle toeren. Gaat China op de automarkt in Europa zorgen voor een revolutie?
![[column] Slimme hybride met Formule 1 ervaring](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Slimme hybride met Formule 1 ervaring
Begin september heeft Honda tijdens het uitstapje van Amsterdam Fashion Week naar het Kröller Müller Museum op de Veluwe de gloednieuwe Honda HR-V Hybrid gepresenteerd. Alleen al vanwege het fraaie design kon de auto tijdens het mode-evenement op veel positieve feedback van het publiek rekenen.
![[column] Unseen Amsterdam 2021: Fototrend Top 10](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Unseen Amsterdam 2021: Fototrend Top 10
Eindelijk weer eens wat goed nieuws, en daar zijn wij allemaal aan toe in Nederland. De fotografiewereld komt weer langzaam in beweging in ons land en daar is het de hoogste tijd voor. De j.l. fotobeurs Unseen in Amsterdam is een strak, gepolijst, overzichtelijk en zakelijk-gedreven evenement, dat onze aandacht verdient.
![[column] Vleugels](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Vleugels
Bill Bernbach van DDB zei ooit: ‘Persuasion is not a science, it’s an art’. Verleiding is een kunst, geen wetenschap. In een themanummer dat gaat over techreuzen mag de kunst van verleiding daarom niet ontbreken. Begrijp me niet verkeerd, big data kan ons veel brengen, maar voor verleiding is een mens nodig. Een mens die de data interpreteert, maar soms ook terzijde durft te schuiven en op gevoel en intuïtie stuurt.
![[column] Reusachtig](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Reusachtig
Voor het eerst moesten Jeff Bezos (Amazon), Sundar Pichai (Google), Tim Cook (Apple) en Mark Zuckerberg (Facebook) in juli 2020 opdraven om zich te verantwoorden bij de Amerikaanse parlementaire mededingingscommissie. De big four zijn inmiddels goed voor 4 biljoen dollar. Onderwerp van gesprek: u wordt wel heel groot zo met zijn viertjes, wat gaan we daaraan doen? Dat vonden de heren zelf - uiteraard - nogal meevallen. En bovendien, wat is er tegen groot?
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Peugeot 308 maakt alle verwachtingen... 06-07-2022
- Lego wil meer vrouwen in design 21-06-2022
- 22 European Design Awards voor... 20-06-2022
- Nationale Bioscoopbon helemaal in... 16-06-2022
MarketingTribune Events
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 1nov 2022
Dutch Podcast Conference