[column] Hé Tony's! Wat is er gebeurd?

[column] Hé Tony's! Wat is er gebeurd?
  • Food-en-retail
  • 16 feb 2024 @ 08:25
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • MaatschappijReclameMarketing

Merken die nauwelijks een maatschappelijke missie hebben doen schaamteloos aan greenwashing en worden geregeld tot B Corp verheven en dan maken jullie, Tony’s Chocolonely, hèt voorbeeld van een merk met een missie, een platte verkoopcampagne.

Ik heb het een paar weken op mezelf moeten laten inwerken na alle positieve PR die aan deze campagne is gewijd, echter blijf ik het gewoon niet goed en niet passend vinden en wel hierom.

Soms voelt iets oncomfortabel, vreemd, het past niet en blijft het aan je kleven. Elke keer als je er langs rijdt, denk je: ‘Er mist iets, dit klopt niet. Dit is niet Tony’s Chocolonely.’

‘Pas op met deze, zo verslavend lekker dat die een waarschuwing verdient’

Sommigen zullen beargumenteren dat in het woord verslavend een dubbele boodschap zit, maar ik zie het niet, echt niet.
Reclamecampagnes kunnen heel mooi, relevant en impactvol zijn, daar is echt helemaal niets mis mee, integendeel, maar wel op deze manier en zeker van Tony’s hand. Die deden dat niet, althans niet zo. Tot nu toe…

Gemaakt door winnaars uit een pitch geloof ik, ook al zoiets, ik ben er faliekant tegen. Een prachtig merk als Tony’s leidt je niet met pitches, maar door elkaar te leren kennen, te luisteren, samen te werken met interne en externe creatieven die het merk door en door kennen. Haar of hem met bloed zweet tranen jaar in jaar uit op laten groeien en tot leven komen. Altijd met de merkwaarden en missie centraal. Zo kom je met dezelfde mensen tot een veel beter resultaat.

Korte termijn helpt zo’n zichtbare campagne vast, maar langere termijn verlies je hiermee de wedstrijd.
Ik kan mij niet indenken dat Klink, de man achter de speelse, kleurrijke en tegendraadse Tony’s identiteit, dit z’n fiat heeft gegeven. De ziel is er uit.

Karamel Zeezout gevaarlijk lekker. Jaaaa, dat weet ik ook wel na tien jaar, maar daarom alleen koop ik geen Tony’s Chocolonely-reep. Immers worden dan het goedkopere en ook best lekkere Milka, Verkade of huismerk een lonkend alternatief. Iets dat je als het duurdere Tony's natuurlijk zou moeten voorkomen.

Optimistisch als ik ben, geloof ik dat dit de eerste en laatste keer zal zijn. Tony’s Chocolonely en de Tony’s (mensen die er werken) geven vast weer snel het juiste voorbeeld (ja ik draag jullie een heel warm hart toe).
Met een paar simpele ingrepen in de bushok-poster ben je er nog niet helemaal, maar kom je in ieder geval dichter bij je eigen missie zonder aan verkoop boodschap in te boeten.

►Maak het open chain-logo weer zichtbaar, liefst rechts onder, links boven mag ook. Lekker groot.

►Vervang het stoplint voor de welbekende ketting, wellicht schakel in rood wit, als symbool tegen slavernij.

Doe er mee wat je wilt en begrijp me niet verkeerd. Ik hou van Tony’s Chocolonely en al best lang. Niet alleen als consument, maar ook als consultant en impactondernemer. We werken af en toe samen en daar ben ik trots op. Zie dit dan ook als een kritisch duwtje in de rug op weg naar 100% slaafvrije chocola, want dat is wat jullie Blijvend.Bijzonder.Belangrijk maakt.

Joost van Gelder
Co-founder New Growth Strategies en impactondernemer.

P.S. Kijk ook eens naar deze 🙏

Bron headerbeeld


Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken