Rel in Parijs na verwelkoming Shein door warenhuis BHV Marais

- Food-en-retail
- 3 nov 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 3 nov 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
De Parijse warenhuisketen BHV Marais ligt zwaar onder vuur na de aankondiging van een samenwerking met fastfashionreus Shein. De rel rond de geplande shop-in-shop leidt tot boycots, stakingen en een terugtrekkende investeerder. Start Shein ook met fysieke Nederlandse winkels?
Wat bedoeld was als een frisse impuls voor het beroemde, historische warenhuis BHV Marais, is uitgelopen op een crisis. Sinds eigenaar Société des Grands Magasins (SGM) in oktober aankondigde een 1.000 m² grote Shein-winkel te openen op de zesde verdieping van BVH -vergelijkbaar met de Bijenkorfs en Harrods- , is er felle kritiek losgebarsten.
De Chinese fastfashiongigant Shein ligt al jaren onder vuur vanwege milieuvervuiling, slechte arbeidsomstandigheden en de productie van wegwerpkleding. Dat BHV uitgerekend met Shein in zee gaat, wordt door velen gezien als een misstap. Werknemers van BVH legden op 10 oktober het werk neer uit angst voor banenverlies. Ook verschillende merken, waaronder APC, Figaret, Odaje, Culture Vintage en Talm, kondigden aan hun samenwerking met BHV te beëindigen.
Mathilde Lacombe, oprichter van het beautymerk Aime, laat Forever Paris weten ‘diep geschokt te zijn dat een warenhuis met zo’n erfgoed een bedrijf verwelkomt dat beschuldigd wordt van uitbuiting en milieuschade’. De onrust leidt tot een kettingreactie: grote investeerder Caisse des Dépôts trok zich terug uit gesprekken over de aankoop van het pand vanwege een ‘verlies aan vertrouwen’. Zelfs Disneyland Paris blies een geplande kerstetalage en pop-upwinkel af, meldt FP op Insta.
Ook de Franse overheid bemoeit zich inmiddels met de zaak. Minister van Handel Serge Papin noemde de samenwerking ‘een slecht signaal’ en zei te hopen dat het project wordt stopgezet. Meer dan 110.000 Parijzenaren hebben inmiddels een petitie tegen de komst van Shein ondertekend.
Shein zelf benadrukt dat het tijd nodig heeft om vertrouwen te winnen. ‘Wij geloven dat onze aanwezigheid meer bezoekers zal trekken en ook omliggende winkels zal helpen,’ aldus een woordvoerder. De etage in BHV Marais is de eerste fysieke Shein-winkel in Parijs en later in krijgt volgens de retailer die hoofdzakelijk per website opereert straks een vervolg in andere Franse steden.
In Nederland heeft het merk nog geen permanente vestiging, wel doken er al tijdelijke pop-ups en niet-geautoriseerde ‘Shein Outlets’ op. Officiële uitbreidingsplannen voor de Nederlandse markt zijn vooralsnog niet bevestigd.
foto: Andrei Ianovskii / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
- De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek...
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bacardi en Coca-Cola lanceren... 03-11-2025
- Rel in Parijs na verwelkoming Shein... 03-11-2025
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen... 31-10-2025
- CBL reageert op verkiezingsuitslag:... 31-10-2025
- Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van... 31-10-2025
- Magnum lanceert Hydro Ice,... 31-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




