'Campagnedrukwerk steeds groener'

- Algemeen
- 24 okt 2025 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 24 okt 2025 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Politieke partijen stappen dit verkiezingsseizoen massaal over op duurzamer campagnemateriaal. Hogere kosten nemen partijen daarbij voor lief, signaleert althans Drukbedrijf, een van Nederlands grootste online drukkers.
Flyers, posters en jassen worden vaker geproduceerd met milieuvriendelijke grondstoffen, lokaal gedrukt en bewust in kleinere oplages besteld. Bij de vorige landelijke verkiezingen was duurzaam drukwerk nog goed voor zo’n 15 procent van alle orders, inmiddels is dat aandeel gestegen naar 29 procent. Die groei komt volgens Drukbedrijf uit het hele politieke spectrum. 'Partijen kiezen onder meer voor gerecycled katoen, vegan stickers en vlaggen van hergebruikte petflessen.'
Flyers blijven veruit het populairste product binnen het duurzame assortiment, gevolgd door raamposters, spandoeken en beachvlaggen. ‘Partijen kiezen voor meer varianten in kleinere oplages, in plaats van één grote batch,’ constateert oprichter Rutger Diemel van Drukbedrijf. ‘Dat past bij duurzamer en lokaler campagnevoeren. Omdat duurzaam drukwerk wat duurder is, worden de orders automatisch kleiner.’ Waar partijen eerder nog 25.000 stuks bestelden, ligt dat nu rond de helft.
De komende week draait de drukkerij nog op volle toeren. ‘Grote partijen bereiden zich vroeg voor vanwege de aanplakborden, maar de echte piek komt altijd in de laatste weken,’ aldus Diemel. ‘We krijgen nog genoeg last-minute bestellingen, gelukkig kunnen we veel producten nog dezelfde dag leveren.’
Drukbedrijf zet naar eigen zeggen ook zelf stappen richting circulariteit. Klanten kunnen gebruikte spandoeken, banners en strandvlaggen inleveren, waarna ze worden verwerkt tot plaatmateriaal voor binnen- en buitengebruik. ‘Die platen zijn waterafstotend, buigbaar én volledig circulair,’ zegt Diemel. ‘Na gebruik kunnen ze opnieuw worden gerecycled tot nieuwe platen.’

Over Drukbedrijf
'Drukbedrijf behoort tot de grootste online leveranciers van drukwerk voor consumenten en bedrijven in Nederland. Het bedrijf werd in 2009 opgericht met een studentenachtergrond en begon als printpartner voor studentenverenigingen. Inmiddels bedient het ruim 30.000 klanten en verwerkt het tienduizenden orders per jaar. Met een team van 25 medewerkers realiseert Drukbedrijf een jaaromzet van circa zeven miljoen euro.'
(bron: DB)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes

