Adobe lanceert tool voor merkzichtbaarheid in AI-zoekverkeer

Adobe lanceert tool voor merkzichtbaarheid in AI-zoekverkeer
  • Online
  • 15 okt 2025 @ 10:24
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Na een periode van testen heeft Adobe de Adobe LLM Optimizer aangekondigd. Deze nieuwe zakelijke applicatie moet bedrijven helpen hun zichtbaarheid in generatieve AI-interfaces te vergroten. Volgens Adobe worden deze interfaces steeds vaker gebruikt door consumenten om producten te ontdekken.

LLM Optimizer biedt bedrijven een geïntegreerde oplossing voor Generative Engine Optimization (GEO). Gebruikers kunnen AI-verkeer analyseren, merkzichtbaarheid benchmarken en geautomatiseerde aanbevelingen implementeren voor zowel eigen als externe digitale omgevingen. De tool maakt inzichtelijk welke content door AI-systemen wordt gebruikt en waar verbeterkansen liggen.


Door Adobe LLM Optimizer voorgestelde optimalisaties

Verschoven consumentengedrag

Adobe meldt dat het AI-verkeer naar Amerikaanse retailwebsites in september 2025 met 1.100% is gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Bezoekers via generatieve AI-kanalen bleken 12% meer betrokken en converteerden 5% vaker dan bezoekers via traditionele bronnen. Deze cijfers benadrukken volgens Adobe de noodzaak voor bedrijven om zich aan te passen aan het veranderende zoekgedrag.

Optimalisatie en integratie

LLM Optimizer identificeert hiaten in content en metadata, en biedt aanbevelingen voor aanpassing. Gebruikers kunnen optimalisaties direct doorvoeren. De tool is zelfstandig inzetbaar en integreert met Adobe Experience Manager Sites. Ook ondersteunt het interoperabiliteitsstandaarden zoals Agent-to-Agent (A2A) en Model Context Protocol (MCP).

Nieuwe extensie

Naast de applicatie introduceert Adobe een gratis Chrome-extensie onder de naam Is Your Webpage Citable? Deze tool laat zien welke informatie AI-systemen wel en niet kunnen lezen op een website, en vormt een laagdrempelig hulpmiddel voor bedrijven om hun AI-zichtbaarheid te analyseren.

Beeld: Adobe

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken