Adobe lanceert tool voor merkzichtbaarheid in AI-zoekverkeer

- Online
- 15 okt 2025 @ 10:24
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 15 okt 2025 @ 10:24
- Tamara de Vos
Na een periode van testen heeft Adobe de Adobe LLM Optimizer aangekondigd. Deze nieuwe zakelijke applicatie moet bedrijven helpen hun zichtbaarheid in generatieve AI-interfaces te vergroten. Volgens Adobe worden deze interfaces steeds vaker gebruikt door consumenten om producten te ontdekken.
LLM Optimizer biedt bedrijven een geïntegreerde oplossing voor Generative Engine Optimization (GEO). Gebruikers kunnen AI-verkeer analyseren, merkzichtbaarheid benchmarken en geautomatiseerde aanbevelingen implementeren voor zowel eigen als externe digitale omgevingen. De tool maakt inzichtelijk welke content door AI-systemen wordt gebruikt en waar verbeterkansen liggen.

Door Adobe LLM Optimizer voorgestelde optimalisaties
Verschoven consumentengedrag
Adobe meldt dat het AI-verkeer naar Amerikaanse retailwebsites in september 2025 met 1.100% is gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Bezoekers via generatieve AI-kanalen bleken 12% meer betrokken en converteerden 5% vaker dan bezoekers via traditionele bronnen. Deze cijfers benadrukken volgens Adobe de noodzaak voor bedrijven om zich aan te passen aan het veranderende zoekgedrag.
Optimalisatie en integratie
LLM Optimizer identificeert hiaten in content en metadata, en biedt aanbevelingen voor aanpassing. Gebruikers kunnen optimalisaties direct doorvoeren. De tool is zelfstandig inzetbaar en integreert met Adobe Experience Manager Sites. Ook ondersteunt het interoperabiliteitsstandaarden zoals Agent-to-Agent (A2A) en Model Context Protocol (MCP).
Nieuwe extensie
Naast de applicatie introduceert Adobe een gratis Chrome-extensie onder de naam Is Your Webpage Citable? Deze tool laat zien welke informatie AI-systemen wel en niet kunnen lezen op een website, en vormt een laagdrempelig hulpmiddel voor bedrijven om hun AI-zichtbaarheid te analyseren.
Beeld: Adobe
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Transavia laat nieuwe merkidentiteit zien met campagne Niet...
- [column] Amazon belooft poort richting wereldtoneel te openen...
- Albert Heijn maakt AH App meertalig met hulp van AI
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- Inter Milan introduceert digitaal loyaliteitsplatform Interista
Laatste Nieuws
- Just speelt in op jongerencultuur... 12-11-2025
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de... 12-11-2025
- Inter Milan introduceert digitaal... 12-11-2025
- Albert Heijn maakt AH App meertalig... 06-11-2025
- Transavia laat nieuwe merkidentiteit... 04-11-2025
- [column] Amazon belooft poort... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

