EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren

- Food-en-retail
- 10 okt 2025 @ 11:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 10 okt 2025 @ 11:30
- Peter van Woensel Kooy
Het Europees Parlement heeft ingestemd met een verbod op het gebruik van vertrouwde termen als vegaburger en vegetarische worst voor plantaardige alternatieven. De Vegetarische Slager en Vivera, verenigd in The Vegetarian Butcher Collective, reageren verontwaardigd; worstmerk Brandt & Levie verbaasd en groentenman Van Gelder met een lach. 'Het zal ons eerlijk gezegd worst wezen.'
De twee eertsgenoemde plantbased merken noemen het besluit schadelijk voor consumenten, producenten én de eiwittransitie. 'Deze wetgeving is een schoolvoorbeeld van symbolisch beleid: het lost niets op, maar veroorzaakt wel schade', vertelt Willem van Weede, ceo van The Vegetarian Butcher Collective aan MarketingTribune. 'Consumenten begrijpen deze namen al decennialang. Dit verbod creëert verwarring, belemmert duurzame keuzes en ondermijnt de positie van Europa als koploper in voedselinnovatie.'
Geen verwarring, wel schade
Er is volgens de makers geen bewijs dat consumenten misleid worden door termen als burger of worst op plantaardige producten. Integendeel: deze namen helpen hen juist om snel te begrijpen hoe een product gebruikt kan worden. De Europese consumentenorganisatie Beuc bevestigt dat er geen verwarring is rond deze benamingen.
Transparantie is al geborgd
Plantaardige producten van De Vegetarische Slager communiceren bijvoorbeeld al op vier verschillende manieren op de voorkant van de verpakking dat het product plantaardig is. De huidige Europese regelgeving rondom etikettering en communicatie is al streng en duidelijk. Extra beperkingen zijn niet nodig en werken contraproductief, stellen de getroffen merken.
Schap met vleesvervangers
Nederland als broedplaats van plantaardige innovatie
Nederland heeft internationaal een voortrekkersrol in de eiwittransitie. Nederlandse bedrijven als De Vegetarische Slager, Vivera en Mosa Meat zijn pioniers in de ontwikkeling van duurzame alternatieven voor vlees. 'Het besluit van het Europees Parlement staat haaks op deze vooruitgang en op de EU-doelstellingen rond duurzaamheid en gezondheid.'
Wetgeving nog niet definitief
Het wetgevingsproces is nog niet afgerond. The Vegetarian Butcher Collective roept de Europese Commissie daarom op om het voorstel te heroverwegen in de komende 'triloogfase'. 'Er is nog ruimte voor correctie en die is dringend nodig. We vragen Europese besluitvormers om te kiezen voor consumentenbelang, innovatie en duurzaamheid', aldus Van Weede. 'Behoud herkenbare namen, en geef ruimte aan de plantaardige sector om te groeien.'
Naamgeving is grote vraag
Als ‘burger’ niet meer mag, hoe heet een wortel-pompoenburger dan wél? Dat is nu bovendien de grote vraag. Bij het innovatieve groente- en fruitbedrijf Van Gelder uit Ridderkerk is de ironie van het verbod ze niet ontgaan. 'Dat we van het Europees Parlement niet meer naar vlees en vleesproducten mogen verwijzen in de naamgeving van vleesvervangers zal ons eerlijk gezegd worst wezen', aldus Gerrit van Gelder, algemeen directeur van het bedrijf. 'Enerzijds omdat de opmars van verse en innovatieve plantaardige producten in ons voedingspatroon toch niet te stoppen is. Anderzijds omdat dit ons de mogelijkheid biedt om met iedereen die wél streeft naar een toekomstbestendige en gezonde voedingsindustrie, op zoek te gaan naar unieke nieuwe namen voor onze heerlijke plantaardige vleesvervangers.'
Laat een groenteworst ook een worst zijn
Tenslotte nog een opmerkelijke steunbetuiging van een worstenmerk dat ook wel eens vega-varianten draait: Brandt & Levie. 'Als worstmakers maken we ons zorgen. De traditionele vleesindustrie probeert een status quo te beschermen die simpelweg niet houdbaar is. Ons voedselsysteem, het klimaat en de staat van de planeet vragen juist om verandering. Beter vlees, en meer plantaardige alternatieven die mensen daadwerkelijk wíllen eten. Als worstmakers vinden we dat een worst gewoon een worst moet kunnen zijn. Of we die nu maken van goed gehouden dieren, groente of peulvruchten. Dit jaar introduceerden we drie smaken groenteworst, niet als marketinggimmick, maar als serieuze toevoeging aan een toekomstbestendig dieet. De industrie moet niet strijden om woorden, maar verantwoordelijkheid nemen in de transitie naar een duurzamer systeem', reageert Samuel Levie, co-founder Brandt & Levie. 'Wij zijn enorme vleesliefhebbers en geloven dat vlees ook in de toekomst een rol blijft spelen in ons dieet. Maar het is een gotspe dat de industrie zich druk maakt over benamingen, terwijl we te maken hebben met dringende vraagstukken als klimaatverandering, dierenwelzijn en gezondheid.'
Koen Regout, ceo Brandt & Levie sluit af: 'Deze discussie leidt de aandacht af van wat er echt toe doet. Dat is misschien de bedoeling van de industrie. In plaats van praten over het welzijn van de miljarden dieren in de intensieve veehouderij een verantwoord dieet en de uitstoot die omlaag moet, praten we over etiketten.' Laat een groenteworst ook een worst zijn, bepleiten beide heren.
beeld: Sajad Nazeran | Unsplash
- In a.s. MT10-25 (print): 'Proteïne als marketingtool', reserveer/bestel [hier].
Over The Vegetarian Butcher Collective
'The Vegetarian Butcher Collective is ontstaan uit het samengaan van De Vegetarische Slager en Vivera, die nu als onderdeel van dezelfde organisatie samen optrekken om de eiwittransitie te versnellen.'
(bron: VBC)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- EU-verbod op plantaardige... 10-10-2025
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales... 10-10-2025
- Kinderen grijpen naar Whopper in... 08-10-2025
- Echte dames, echte croquet: Van... 07-10-2025
- Michelins volledige nieuwe lijst... 06-10-2025
- Nutricia start Ondervoeding op het... 03-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes