Tinder en NJR swipen jongeren naar de stembus

- Algemeen
- 8 okt 2025 @ 12:02
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 8 okt 2025 @ 12:02
- Kel Koenen
De Nationale Jeugdraad (NJR) en Tinder bundelen hun krachten om jonge en nieuwe kiezers te stimuleren te gaan stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober. Via een drie weken durende in-appcampagne verschijnen vanaf 8 oktober ‘Swipe Cards’ in Tinder die praktische stemtips en informatie bevatten. Wie naar rechts swipet, komt terecht op de NJR-website met laagdrempelige uitleg en inspiratie om daadwerkelijk te gaan stemmen.
Bij de vorige verkiezingen bracht 73 procent van de jongeren hun stem uit, tegenover een landelijk gemiddelde van 78 procent. Omdat ruim 60 procent van de Tinder-gebruikers wereldwijd tussen de 18 en 30 jaar is, zien NJR en Tinder de datingapp als een krachtig kanaal om deze doelgroep te activeren. ‘Historisch gezien zijn jongvolwassenen het minst geneigd om te gaan stemmen in Nederland, en Tinder wil helpen om hier verandering in te brengen’, zegt Ben Puygrenier, woordvoerder van Tinder Nederland. ‘We zijn trots om NJR opnieuw een platform te bieden om een nieuwe generatie stemmers te betrekken en te empoweren.’
Ook NJR-voorzitter Lotte Prins benadrukt het belang van de samenwerking: ‘Op een moment dat het vertrouwen van jongeren in de politiek afneemt, is het extra belangrijk om te laten zien dat hun stem ertoe doet. Goed om samen met Tinder te kunnen laten zien dat stemmen voor een mooie toekomst net zo belangrijk is als swipen voor een mooie toekomst.’
De campagne sluit aan bij NJR’s bredere initiatief ‘Alles = politiek’, waarmee jongeren bewust worden gemaakt dat politieke besluiten invloed hebben op onderwerpen die hen direct raken – van studiefinanciering tot anticonceptie. Tinder ondersteunde vergelijkbare initiatieven al in onder meer Brazilië, het VK, de VS, Duitsland en Frankrijk.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes