Biografie Kel werkt al meer dan 20 jaar in de contentindustrie. Als hoofdredacteur/head of content was hij verantwoordelijk voor zo'n dertien multichannel (print, online, socials, video, live, etc) mediaplatforms bij diverse uitgeverijen en ondernemingen in binnen- en buitenland. Sinds maart 2022 is hij als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de uitbouw en ontwikkeling van het CustomerFirst-portfolio bij uitgeverij BBP Media. Sinds 1 november 2024 is hij tevens hoofdredacteur van MarketingTribune.
Kel Koenen


Zwitserleven maakt pensioen menselijk met nieuwe campagne
Zwitserleven lanceert deze week de campagne 'Pensioenambities', die radicaal afrekent met de traditionele beeldvorming rond pensioen. Niet cijfers of complexe termen staan centraal, maar persoonlijke plannen, dromen en verlangens. De campagne, ontwikkeld door Selmore Creative Agency en Pink, speelt in op de maatschappelijke discussie rond het nieuwe pensioenstelsel.

Louwman viert jubileum met claxon-cover
Het Louwman Museum in Den Haag viert een bijzonder jubileum: voor het vijfde jaar op rij is het door bezoekers uitgeroepen tot het meest gewaardeerde museum van Nederland. Ter ere van die mijlpaal lanceert het automobielmuseum samen met Onze Kapel een opmerkelijke primeur: de 'Thank You Toeter Song', een cover van Dido’s wereldhit uitgevoerd met autoclaxons.

Ra*w brengt Cannes Lions naar Amsterdam
Kon je er in juni niet bij zijn in Cannes? Geen zorgen: op 17 september haalt Ra*w de magie van het Lions Festival of Creativity naar Amsterdam. Tijdens het After Cannes-event in filmhuis FC Hyena blikt de organisatie terug op het festival met sprekers, winnaars en deelnemers aan de Ra*w Summer Course.

Beko nieuwe confidence partner van Ajax
Ajax en Beko zijn een strategisch partnerschap aangegaan waarbij het internationale huishoudelijke apparatenmerk zich voor meerdere jaren verbindt als officiële confidence partner van de club. Beide partijen delen waarden als betrouwbaarheid, prestaties en duurzaamheid.

Brouwerij ’t IJ kiest 51North voor nieuw platform
Brouwerij ’t IJ, onderdeel van Duvel Moortgat, heeft 51North aangesteld als digital agency voor de ontwikkeling van een volledig nieuw platform. Het bureau uit Sittard verzorgt zowel het ontwerp als de technische realisatie.

Marketeers worstelen met social SEO-strategie
Hoewel Nederlandse marketeers het belang van social SEO breed onderkennen, blijkt de praktische uitvoering achter te blijven. Uit nieuw onderzoek van social agency Team5pm blijkt dat 74 procent social SEO als (zeer) belangrijk ziet voor online vindbaarheid, maar slechts 30 procent beschikt over een concrete strategie.

Logistiekcampagne TLN benadrukt innovatie en duurzaamheid
Transport en Logistiek Nederland (TLN) lanceert de volgende fase van de campagne 'Het lukt alleen met logistiek'. In samenwerking met reclamebureau RAUWcc krijgt de publiekscampagne vernieuwd materiaal dat niet alleen de onmisbaarheid, maar ook de innovatieve en duurzame kracht van de sector laat zien.

Asito zet schoonmaakvak in nieuw daglicht
Asito lanceert vandaag de landelijke werkgeverscampagne ‘Geen mooier werk dan schoonmaakwerk’, ontwikkeld door bureau Kaliber. Het schoonmaakbedrijf wil daarmee het imago van de branche verbeteren en nieuwe doelgroepen aanspreken.

Nieuwe campagne Het Vergeten Kind benadrukt kracht van aandacht
In Nederland groeien 100.000 kinderen op zonder de aandacht die zij nodig hebben. Om dat zichtbaar te maken lanceert Stichting Het Vergeten Kind vandaag een nieuwe merkcampagne, ontwikkeld door We Agency.

Initiative grootste mediabureau van Nederland
Initiative, onderdeel van IPG Mediabrands, is in 2024 het grootste mediabureau van Nederland gemeten naar billings en digitale bestedingen. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van onderzoeksbureau Recma. Met een geschat bedrag van 821 miljoen euro voert Initiative de lijst aan, waarbij vooral het aandeel non-traditionele media opvalt.

Mizuno zet in op kracht van routines
Mizuno lanceert de nieuwe merkcampagne Rise by Routines, waarin het sportmerk pleit voor duurzame vooruitgang via kleine, dagelijkse gewoonten. In plaats van een focus op adrenaline en korte pieken, staat de campagne in het teken van kalme, doelgerichte begeleiding.

Ontwerpwedstrijd daagt jonge makers uit
Ra*w en Bauer Media Outdoor lanceren de Digital Out-of-Home Challenge 2025. Van 11 tot en met 24 september kunnen ontwerpers creaties inzenden rond het thema Unlock the NextGen. Het beste werk krijgt een podium op het NextGen Media Netwerk van Bauer Media Outdoor, dat meer dan 240 digitale schermen telt op middelbare scholen, mbo’s, hbo’s en universiteiten.

Ayvens kiest Nxt Agency voor mobiliteits-PR
Leasemaatschappij Ayvens heeft Nxt Agency aangesteld als PR-partner om de zichtbaarheid van het merk te vergroten en zich sterker te positioneren in de transitie naar duurzame, flexibele mobiliteit. De samenwerking richt zich op het bouwen van thought leadership en het delen van expertise met corporates, het mkb en particulieren.

Happn koppelt runclubtrend aan dating
De real life datingapp Happn lanceert deze week een online campagne als onderdeel van de bredere merkcampagne ‘Disconnect to Reconnect’. Het initiatief volgt op de merkactivatie ‘Happn Single Run’, die vorige week honderden sportieve singles naar het Vondelpark trok.

Mysteryland lanceert duurzaam mobiliteitsplan
Mysteryland zet dit jaar een grote stap richting duurzaam festivalvervoer. Het evenement introduceert een vernieuwend mobiliteitsplan waarmee bezoekers sneller, goedkoper en duurzamer naar het terrein reizen.

Margriet van der Linden leidt jury Mercurs 2025
De jury van de 26ste editie van de Mercurs, de jaarlijkse vakprijzen voor de magazinebranche, is bekendgemaakt. Margriet van der Linden treedt dit jaar op als juryvoorzitter. Zij krijgt de taak om samen met een brede vertegenwoordiging uit het vak de nominaties en winnaars vast te stellen in vijf categorieën: Magazine Mediamerk, BeLOFte, Redactieteam, Innovatie en Partnership van het Jaar.

Rustige ochtenden voorbij op Radio 10
Radio 10 trapt deze week een nieuwe campagne af ter introductie van de ochtendshow met Gordon & Froukje. Het verrassende duo is vanaf 1 september elke werkdag van 06.00 tot 09.00 uur te horen.

Jopen start crowdfundcampagne voor thuisbasis
Haarlems stadsbier Jopen lanceert een nieuwe crowdfundcampagne waarmee inwoners letterlijk kunnen mee ‘b(r)ouwen’ aan de toekomst van de brouwerij. De Jopenkerk, gevestigd in de voormalige kerk aan de Gedempte Voldersgracht, gaat tijdelijk dicht voor een grootscheepse vernieuwing van restaurant, interieur en keukenconcept.

Liga en Flemming lanceren ChatDuets
Liga, al ruim een eeuw een vertrouwd merk in Nederlandse gezinnen, lanceert samen met zanger Flemming een nieuwe campagne: ‘ChatDuets’. Het initiatief speelt zich af op een verrassend podium: de familiechat op WhatsApp.

Podcasts nieuw wapen in verkiezingsstrijd?
Podcasts lijken ook in Nederland een plek te veroveren in de politieke campagnevoering. D66 lanceert met ‘10 Nieuwe Steden’ een vijfdelige serie waarin het ambitieuze plan om tien nieuwe steden te bouwen onder de loep wordt genomen. De podcast maakt deel uit van een geïntegreerde campagne van de partij, in samenwerking met Mediahuis NRC en Airborne Network.

Snapchat lanceert Europees jongerenpanel over digitaal welzijn
Snapchat heeft in Amsterdam zijn eerste European Council for Digital Well-Being (CDWB) gepresenteerd. Het platform brengt veertien tieners uit tien verschillende Europese landen samen om inzicht te krijgen in hoe jongeren hun online leven ervaren. Het jongerenpanel volgt op een eerdere editie in de Verenigde Staten.

‘Mijn portfolio wordt breder én interessanter’
Sinds acht maanden geeft Raymond Mesterom (50) als Marketing Director leiding aan het marketingbeleid van MediaMarkt in de Benelux. Vanuit die rol kijkt hij niet alleen naar campagnes en proposities, maar ook naar hoe de elektronicaretailer zich strategisch positioneert in een snel veranderend retaillandschap.

Haarlemse creatieve sector opent deuren tijdens HA Night
Op vrijdag 5 september verandert Haarlem opnieuw in één grote creatieve speeltuin tijdens de tweede editie van HA Night. Na het succesvolle debuut vorig jaar is het thema dit keer helder: 'inspireren, verbinden en ruimte maken voor nieuw talent'.

Heineken en Megawatt sluiten festivalzomer af op Lowlands
Na een winnende bureaupitch met vier concurrenten trok Heineken Nederland dit voorjaar Megawatt aan als nieuw 360° activatiebureau. Binnen een maand na de gunning stond de eerste gezamenlijke activatie al op Festival op de Ring, gevolgd door Concert at Sea, North Sea Jazz en Blijdorp Festival.

Marc Verschoor nieuwe CEO Serviceplan Group Netherlands
Per 1 september 2025 treedt Marc Verschoor aan als CEO en Managing Partner van de Serviceplan Group Netherlands. Hij volgt Christiaan van Betuw op, die na zestien jaar de organisatie tijdelijk verlaat. Verschoor krijgt de leiding over het Nederlandse House of Communication, dat bestaat uit de labels Serviceplan (creative), Mediaplus (media) en Plan.Net (digital experiences).

‘We moeten marketeers helpen wat AI echt kan betekenen’
Terwijl de AI-hype ook door de marketingwereld raast, blijft Tara de Zao nuchter en to the point. Als Senior Director Product Marketing bij Pega helpt ze marketing- en CX-leiders wereldwijd om AI concreet, schaalbaar en verantwoord in te zetten. MarketingTribune sprak met haar over taal, vertrouwen en technologie - en hoe je als compacte organisatie juist méér impact kunt maken in een complexe wereld.

Willem-Albert Bol nieuwe Country Director Azerion Nederland
Per 1 september treedt Willem-Albert Bol aan als Country Director bij Azerion, waar hij leiding gaat geven aan de Nederlandse organisatie. Bol was de afgelopen vier jaar CEO van mediabureau Abovo Maxlead en bekleedde eerder functies bij Vodafone, TBWA en DPG Media.

Merken in 2030: samenwerken met klant én kunstmatige collega
Kunstmatige intelligentie die samenwerkt in plaats van automatiseert en biohacking voor een langer leven: het zijn slechts enkele van de thema’s die centraal stonden tijdens de eerste editie van SXSW London in juni.

Wisseling van de wacht in hoofdjury Effie
Haar strategische inzicht, wetenschappelijke kennis en haar passie voor marketing. Dat maakt Esther Overmars volgens Hans Middelhoek de ideale opvolger als lid van de hoofdjury voor de Effie Awards. ‘Dat zag ik niet aankomen’, lacht Overmars. Een openhartig dubbelgesprek over het belang van creativiteit, de kracht van consistentie en waarom de Effie Awards nog altijd 'dé Oscars van het marketingvak' zijn.

Zwitsal introduceert zachtere look en formule
Zwitsal presenteert deze zomer een volledig vernieuwde babyverzorgingslijn. Het merk, al generaties lang een vertrouwde naam in Nederlandse gezinnen, kiest met een zachtere uitstraling en aangepaste formules bewust voor vernieuwing.

Tien jaar Fullscreen x XITE op NFF
De muziekvideo krijgt opnieuw het grote doek tijdens het Nederlands Film Festival: Fullscreen x XITE viert op 27 september zijn tiende editie met veertien visueel krachtige videoclips van Nederlandse bodem.

Adnight 2025 haalt Wieden+Kennedy en Vayner binnen
De line-up van Adnight 2025 is compleet en het belooft opnieuw een avond te worden waarin de creatieve industrie zichzelf van haar meest open en inspirerende kant laat zien.

Nieuwe merkbelofte De Hypotheekshop: ‘Tijd voor jouw plan’
De Hypotheekshop lanceert deze week een nieuwe merkpositionering, ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau TheMerge. Met de belofte ‘Tijd voor jouw plan’ wil het merk zich nadrukkelijker onderscheiden in een markt waar tijdsdruk vaak de boventoon voert.

Raleigh herleeft met lef en karakter
Na meer dan 130 jaar kiest Raleigh voor een eigentijdse herpositionering. In samenwerking met digital agency Dept introduceert het iconische Britse fietsmerk een nieuw merkplatform en een Europese campagne rondom de elektrische Raleigh One. Met deze stap laat Raleigh zien hoe een klassiek merk relevant en eigenzinnig blijft in een steeds drukker wordende markt.

Dribbelplein trapt samenwerking Hoog Catharijne en Kumpany af
Hoog Catharijne heeft experience marketingbureau Kumpany geselecteerd als vaste activatiepartner, met een sportief startschot: het Dribbelplein. Deze zomerse basketbalactivatie markeert het begin van een reeks gezamenlijke campagnes in en rond het drukbezochte winkelcentrum.

Vitesse brengt ode aan supporters in video
Met de video ‘Samen achter Vitesse’ brengen supporters, spelers en sponsoren een emotionele ode aan voetbalclub Vitesse, nu het voortbestaan van de club aan een zijden draadje hangt.

Wintercampagnes testen in augustus?
Neurensics introduceert ‘contextual priming’ om wintercampagnes realistisch te testen in de zomer. Door hersenen in winterstemming te brengen met beelden en geluiden, wordt de effectiviteit van campagnes wetenschappelijk en betrouwbaar gemeten met functionele Magnetic Resonance Imaging (fMRI)-technologie.

Grachtenfestival beleeft hoogtepunt op De Nieuwe Kerk
Op 18 augustus bereikt het Grachtenfestival letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt: trompettist Alistair Payne en zangeres Marta Arpini geven een uniek concert op het dak van De Nieuwe Kerk in Amsterdam. Slechts 150 gelukkigen mogen na het beklimmen van 216 treden genieten van dit exclusieve optreden, met uitzicht over het historische centrum en het Paleis op de Dam.

Maud Craandijk brengt Latin Vibe naar Nederlandse festivals
Desperados heeft haar eerste Head of Latin Vibe gevonden: de 28-jarige Maud Craandijk uit Amsterdam. Zij mag deze zomer de sfeer van Latijns-Amerikaanse straatfeesten tot leven brengen op onder meer Solar Weekend en LatinVillage.

Lucid strikt Timothée Chalamet als merkambassadeur
Lucid Motors heeft acteur en stijlicoon Timothée Chalamet gestrikt als zijn allereerste wereldwijde merkambassadeur. De samenwerking markeert een nieuwe fase in Lucid’s strategie om zijn culturele positie te versterken.

AI verandert supply chains op Retail’s Big Show
Kunstmatige intelligentie neemt een centrale rol in tijdens NRF 2025: Retail’s Big Show Europe, dat van 16 t/m 18 september plaatsvindt in Paris Expo Porte de Versailles. Het toonaangevende retail-event brengt 500 exposanten samen, waaronder 50 bedrijven die gespecialiseerd zijn in AI-gedreven supply chain-oplossingen.

Selmore wint Tikkie-campagnewedstrijd met Klene Dropjacht
Selmore heeft de eerste editie van de Tikkie 100K-campagnewedstrijd gewonnen met een origineel spelconcept voor Klene. De winst levert het bureau €100.000 aan mediawaarde in de Tikkie-app op.

Kruidvat laat zien: duurzaam leven is makkelijk
Kruidvat trapt op 21 juli een nieuwe campagne af onder de noemer ‘Een stapje duurzamer, makkelijk en voordelig’. De campagne speelt in op het groeiende publiek dat bewuster wil leven, maar opziet tegen grote veranderingen en hoge prijzen.
- AlgemeenNieuws Ra*w brengt Cannes Lions naar...Weblog [column] Wat marketeers doen als...Nieuws [Grote Jongerenonderzoek] (7) Online...Weblog [column] De oogst van 30 jaar...Nieuws Marketeers worstelen met social...Nieuws [analyse] De veranderende...
- B2BNieuws Ayvens kiest Nxt Agency voor...Nieuws Marketingtransfers week 34, 2025Nieuws Marketingtransfers week 33, 2025Nieuws We moeten marketeers helpen wat AI...Nieuws Willem-Albert Bol nieuwe Country...Nieuws Marketingtransfers week 32, 2025
- BureausNieuws Zwitserleven maakt pensioen...Nieuws Louwman viert jubileum met...Nieuws The Business of Culture lanceert The...Nieuws Brouwerij ’t IJ kiest 51North voor...Nieuws Natwerk wint Bifi-pitch van grote...Nieuws 'Over je werk nadenken, stopt niet...
- ContentmarketingNieuws Goede contentmarketing creëert...Weblog [column] Meteen op date!Nieuws EasyToys zet taboe rond seksuele...Nieuws Breda investeert in studentenbinding...Nieuws Brabant Partners lanceert campagne...Nieuws GPCM2025: 'Goede contentmarketing...
- DesignNieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...Nieuws UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van...Nieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...Nieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merk
- Food en RetailNieuws De Bijenkorf breidt retailmedia...Nieuws Picnic wil gezond eten nog simpeler...Nieuws Bol zet in op soepele start...Nieuws 'Vakantie is echt bedoeld om uit te...Nieuws Runnersworld start circulair...Nieuws 'Mijn eindverantwoordelijkheid stopt...
- MediaWeblog [column] Amazon Prime Video...Weblog [column] Walibi's reclamecontroverse...Nieuws Wednesday's Mall of Misery trekt...Nieuws Margriet van der Linden leidt jury...Nieuws Podcasts nieuw wapen in...Nieuws Snapchat lanceert Europees...
- Online MarketingWeblog [column] Marketingfacts Focus #7Nieuws Hoe Kia de EV3 lanceerde met slimme...Nieuws Festivals digitaliseren: pinnen...Nieuws Thebe en Hello 24/7 lanceren app...Nieuws Zuckerberg deelt nieuwe visie op...Nieuws Rijksoverheid lanceert social-first...
- SponsoringNieuws Beko nieuwe confidence partner van...Nieuws KPN haakt in met 'Sail together'Nieuws Viaplay start Premier...Nieuws Vitesse brengt ode aan supporters in...Nieuws Tour of Holland na 21 jaar terug met...Nieuws PSV en Coca-Cola verlengen...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plaknachten houden Nederland wakker
- [column] Iemand moet het zeggen: Gen AI is een probleempuber...
- Mysteryland lanceert duurzaam mobiliteitsplan
- Marketeers sceptisch over Googles rooskleurige AI-zoekclaims
- 'Deze zomer staat in het teken van loslaten, opladen en nieuwe...
- [column] De sterkste merken hebben een daadkrachtige en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers