Biografie Kel werkt al meer dan 20 jaar in de contentindustrie. Als hoofdredacteur/head of content was hij verantwoordelijk voor zo'n dertien multichannel (print, online, socials, video, live, etc) mediaplatforms bij diverse uitgeverijen en ondernemingen in binnen- en buitenland. Sinds maart 2022 is hij als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de uitbouw en ontwikkeling van het CustomerFirst-portfolio bij uitgeverij BBP Media. Sinds 1 november 2024 is hij tevens hoofdredacteur van MarketingTribune.
Kel Koenen


Vattenfall verlengt mediapartnerschap met UM
Vattenfall heeft na een uitgebreid tenderproces opnieuw gekozen voor UM als mediabureau in Nederland. De samenwerking omvat ook de merken Powerpeers, Feenstra en Delta Energie. Met deze keuze bevestigt de energieleverancier het vertrouwen in de jarenlange relatie en in de strategische en operationele kracht van UM binnen de competitieve energiemarkt.

Nederland ervaart grootschalige uitvalscampagne
Hoe overtuig je een samenleving die sterk leunt op structuur, planning en controle om zich toch voor te bereiden op het onverwachte? Havas Lemz koos voor een ongebruikelijke aanpak. In opdracht van de NCTV ontwikkelde het bureau ‘Nederland valt uit’, een nationale activatie die niet waarschuwt, maar laat voelen wat er gebeurt als de basisvoorzieningen wegvallen.

Identity Games kiest voor speelse stuntmarketing
Identity Games en Finally an Agency zetten een nieuwe stap in spelmarketing met een campagne voor Hangover, het nieuwe mysterie- én partyspel van de Rotterdamse uitgever. Het introduceert een aanpak die laveert tussen guerrilla en performance marketing, met een opvallende stunt in hartje Rotterdam als startschot. De campagne moet de beleving van het spel versterken én aandacht verdienen, niet kopen.

Ruilen? Niet bij deze bon
In de nieuwe feestdagencampagne voor de Nationale Bioscoopbon zet Selmore een herkenbaar consumenteninzicht centraal: cadeaus die goed bedoeld zijn, maar eigenlijk meteen ingeruild zouden worden. Met een droogkomische aanpak laat het bureau zien hoe je met één cadeau wél altijd goed zit. De boodschap is helder: de Nationale Bioscoopbon is ‘de bon die je niet wil ruilen’.

Nederland blijkt liever dan gedacht (echt waar)
Met de nieuwe merkcampagne ‘Lief zit in ons’ wil het Oranje Fonds laten zien dat de Nederlandse samenleving, ondanks een groeiend gevoel van verharding, nog steeds vol zit met mensen die naar elkaar omkijken. De campagne, ontwikkeld door We Agency, wordt vandaag landelijk gelanceerd via televisie, online, social en bioscoop.

Talpa Media verbindt versnipperd medialandschap
Tijdens het evenement 'Connecting the dots' in Amaze Amsterdam heeft Talpa Media zijn langetermijnvisie op de Nederlandse media- en advertentiemarkt gepresenteerd. CEO Allard Ruyl (foto) en COO Dorine van Mullem schetsen hoe Talpa Media zich ontwikkelt tot een open medianetwerk dat versnippering, bereik en meetbaarheid met elkaar verbindt.

Patagonia onthult eerste impactrapport
Patagonia presenteert haar eerste 'Work in Progress Report', een uitgebreid impactrapport dat laat zien hoe het outdoorbedrijf zijn bedrijfsvoering inzet om oplossingen te bieden voor de klimaat- en ecologische crisis. Het is het eerste rapport sinds de wijziging van de eigendomsstructuur drie jaar geleden.

Wegenwacht richt pijlen op jongere doelgroep
De ANWB Wegenwacht heeft samen met Mediahuis een nieuwe campagne gelanceerd onder de titel ‘Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt.’ De activatie, ontwikkeld na het winnen van de pitch tijdens het Branded Content Event, is gericht op een jongere doelgroep en speelt met herkenbare, alledaagse pechmomenten. De centrale boodschap: pech treft iedereen, maar met een Wegenwacht-pakket ben je altijd voorbereid.

Goud voor Kruidvat en AH bij Effie Awards
Tijdens de uitreiking van de Effie Awards op 13 november zijn twintig marketingcases bekroond met een Effie. Twee campagnes ontvingen goud: de langlopende merkcase van Kruidvat en Albert Heijns feelgood-kerstcampagne Whamster!. Daarnaast werden zes zilveren en twaalf bronzen Effies uitgereikt. Opvallende veelwinnaars dit jaar zijn Odido, Kruidvat, Stichting ALS Nederland en Texels.

Nieuwe campagne Slachtofferhulp drempelverlagend
Slachtofferhulp Nederland lanceert samen met creatief bureau Natwerk de nieuwe merkcampagne ‘101 redenen om te bellen’. De campagne verwijst rechtstreeks naar het telefoonnummer 0900-0101 en toont dat de organisatie voor een bredere groep is dan vaak gedacht. Niet alleen slachtoffers van ernstige misdrijven, maar iedereen die na een strafbaar feit, verkeersongeval of online incident behoefte heeft aan emotionele, praktische of juridische steun.

Cannes Lions vernieuwt Awards 2026
Het Cannes Lions International Festival of Creativity introduceert in 2026 ingrijpende updates aan de Lions Awards. Met de introductie van de nieuwe Creative Brand Lion wil de organisatie merken belonen die niet alleen creatieve output realiseren, maar vooral de interne systemen en culturen bouwen die baanbrekende creativiteit structureel mogelijk maken. De wijzigingen worden doorgevoerd voordat de inzendingen op 15 januari 2026 openen.

Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
Volkswagen trapt haar vernieuwde samenwerking met TeamNL af met de campagne ‘Hey, is dat niet?!’, ontwikkeld door Dentsu Creative Amsterdam. De campagne markeert de terugkeer van het merk als officieel partner van TeamNL, na een onderbreking van acht jaar, en speelt op herkenbare Volkswagen-humor met een sportieve twist.

Verkeersverwachtingen.nl zet 'absurde' automobilist centraal
Verkeersverwachtingen.nl, het platform van Goedopweg dat reizigers helpt slimme alternatieven voor de auto te vinden, is gestart met een nieuwe campagne ontwikkeld door bureau The Family. De campagne positioneert het merk nadrukkelijker als slimme mobiliteitsadviseur en wil automobilisten aanzetten om vaker de auto te laten staan.

GS1 lanceert bewustwordingscampagne ‘Het is tijd voor GS1’
GS1 Nederland start samen met Truman en The Committed Agency een landelijke b2b-brand awareness campagne onder de noemer ‘Het is tijd voor GS1’. De campagne moet duidelijk maken hoe het eenduidig delen van productdata – van voedingsmiddelen tot medische hulpmiddelen – bijdraagt aan efficiëntere, transparantere en duurzamere ketens.

Nieuwe merkidentiteit Foam
Fotografiemuseum Foam in Amsterdam heeft een nieuwe huisstijl en een volledig designsysteem gelanceerd, ontwikkeld in samenwerking met Wieden+Kennedy Amsterdam. De vernieuwing vormt een visuele herpositionering van het museum, het magazine en de digitale platforms, en valt samen met de wereldwijde campagne voor de 'Foam Talent 2026 Open Call'.

Artis viert duisternis met campagne ‘Donker in Artis’
Terwijl Amsterdam zich opmaakt voor een zee van lichtjes, kiest Artis bewust voor het tegenovergestelde. Samen met creatief bureau Natwerk lanceert het park de campagne ‘Donker in Artis’ – een ode aan de nachtelijke duisternis. Tijdens acht bijzondere avondopenstellingen in december en januari kunnen bezoekers ervaren hoe waardevol donker is voor mens, dier en natuur.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #7 met Kumasi-founder Lars Gierveld
Hoe creëer je een nieuwe inkomstenbron voor cacaoboeren én ga je voedselverspilling tegen? In de zevende aflevering van The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Lars Gierveld, co-founder van Kumasi Drinks.

Nieuwe merkcampagne BPD: luisteren bouwt buurten
Gebiedsontwikkelaar BPD | Bouwfonds Gebiedsontwikkeling lanceert een nieuwe merkcampagne onder de slogan ‘Een fijne buurt begint met luisteren’. De campagne, ontwikkeld door The Family Amsterdam, benadrukt het belang van luisteren naar bewoners, natuur en samenwerkingspartners bij het creëren van leefbare buurten.

Nieuwe voorzitter en bestuurslid voor Stichting Reframe
Stichting Reframe, die zich inzet voor meer diversiteit en inclusie in de marketingcommunicatie-industrie, heeft een bestuurswissel aangekondigd. Baba Touré en Ahmed Ait Moha treden terug uit het bestuur. Yvonne Prins (l), Co-Founder van Mad Mojo, neemt per direct het voorzitterschap over. Daarnaast versterkt Ikrame Azaaj (r), teamleider bij MWM2, het bestuur als verantwoordelijke voor de pijler Research.

ANWB breidt merkbelofte uit naar energie
Slechts 16 procent van de Nederlanders vertrouwt zijn of haar energieleverancier. In een markt vol ingewikkelde contracten en kleine lettertjes kiest ANWB daarom voor eenvoud en eerlijkheid. Met de nieuwe campagne positioneert de vereniging zich nadrukkelijk als betrouwbare speler op de energiemarkt: van pechhulp naar energiehulp.

VGZ zet met nieuwe campagne aan tot denken
Zorgverzekeraar VGZ wil Nederlanders aan het denken zetten over de toekomst van de zorg. Met de campagne ‘Vernieuwen is vooruitkijken’ nodigt de coöperatie mensen uit om niet pas met zorg bezig te zijn als het nodig is, maar juist nu al na te denken over hun verwachtingen van zorg – vandaag én in de toekomst.

RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
RTL AdAlliance presenteert in haar jaarlijkse editie van ‘TV Key Facts’ een pleidooi voor de waarde van vertrouwde media en lokale marktspecifieke inzichten. Hoewel digitale platforms inmiddels 76 procent van de advertentiebestedingen vertegenwoordigen, blijkt volgens het onderzoek dat traditionele media zoals televisie nog altijd de hoogste mate van bereik, betrokkenheid en geloofwaardigheid bieden.

Reckitt kiest WPP Media voor Europese mediaplanning
Reckitt heeft WPP Media aangesteld als nieuwe partner voor mediaplanning en -inkoop in 21 Europese markten. Het bureau gaat de mediastrategie en activatie verzorgen voor een breed portfolio aan gezondheids- en hygiëneproducten, waaronder Durex, Nurofen, Strepsils, Gaviscon, Veet, Dettol (in Duitsland en Oostenrijk bekend als Sagrotan), Finish en Vanish.

DA kiest Zuiver Group als nieuwe mediapartner
Na een bureauoriëntatie heeft Nederlandse Drogisterij Service (DA) gekozen voor Zuiver Group als nieuwe mediapartner. De samenwerking is gericht op het versterken van de merkcommunicatie en het toekomstbestendig maken van de media-aanpak van de drogisterijketen.

Karvan Cévitam, Hema en Somention grote winnaars Grand Prix Contentmarketing 2025
De jaarlijkse Grand Prix Contentmarketing heeft opnieuw laten zien hoe volwassen en veelzijdig het vak is geworden. Tijdens de feestelijke uitslagenavond werden in Amsterdam de beste cases van het jaar bekroond, variërend van krachtige B2C-campagnes tot maatschappelijk verantwoorde initiatieven en vernieuwende distributiestrategieën.

Rijksoverheid lanceert campagne ‘Man, zeg er wat van!’
Zeven op de tien mannen vinden dat zij elkaar vaker moeten aanspreken op seksueel grensoverschrijdend gedrag richting vrouwen. Toch blijkt dat veel mannen twijfelen of bepaald gedrag ‘erg genoeg’ is of bang zijn de sfeer te verpesten.

Paulien Cornelisse wint NS Publieksprijs 2025
Paulien Cornelisse heeft met 'De verwarde cavia - Terug op kantoor' de NS Publieksprijs 2025 gewonnen. Deze opvolger van haar eerdere succes 'De verwarde cavia' uit 2016, werd door het publiek verkozen tot Boek van het Jaar na een spannende strijd met de nummer twee. Cornelisse kreeg ruim 25 procent van de 133.454 uitgebrachte stemmen – een recordaantal ten opzichte van vorig jaar.

War Child toont veerkracht in nieuwe merkcampagne
War Child lanceert een nieuwe merkcampagne die draait om de veerkracht van kinderen in oorlogsgebieden. De campagne, ontwikkeld door We Agency, laat zien dat ondanks de diepe sporen die oorlog nalaat, kinderen met de juiste steun weer kunnen lachen, spelen en dromen. De boodschap: elk kind heeft een ongelooflijke kracht in zich - veerkracht.

M&A-markt digitale bureaus versnelt en verfijnt
De overnamemarkt voor digitale bureaus zit in de lift. Dat bleek tijdens het gezamenlijke M&A-event van Dutch Digital Agencies (DDA) en Match Plan op het REM Eiland in Amsterdam, waar ruim honderd agency-eigenaren samenkwamen om te praten over trends, waarderingen en groeiscenario’s in een snel veranderende markt.

Makro brengt humor in eindejaarshectiek
Makro trapt het feestdagenseizoen af met een campagne die ondernemers een helpende hand biedt tijdens de drukste periode van het jaar. Onder het motto ‘De meest hysterische tijd van het jaar’ laat de groothandel zien hoe het ondernemers helpt grip te houden op de eindejaarschaos – van kerstpakketten en borrels tot het runnen van de zaak én het thuisfront.

Brut172 opnieuw nummer één in Lekker
De nieuwe editie van restaurantgids Lekker laat zien dat de top van de Nederlandse gastronomie volop in beweging blijft. Brut172 van Hans van Wolde in Reijmerstok voert voor het tweede jaar op rij de lijst aan, gevolgd door De Librije in Zwolle en De Leuf in Ubachsberg, dat met een indrukwekkende stijging van plaats tien naar drie de grootste sprong binnen de top maakt.

Erben en Joep Wennemars boegbeelden van Tessa-appel
Schaatslegende Erben Wennemars en zijn zoon Joep zijn de gezichten van de nieuwe campagne van Tessa, de volzoete appel van Nederlandse bodem. Onder de slogan ‘De appel valt niet ver van de boom’ brengt FruitMasters twee nationale trotsen samen: het schaatsen en fruit van eigen bodem.

ICI Paris XL lanceert sitcomserie La Maison ICI
Beautyretailer ICI Paris XL breidt haar socialstrategie uit met de short-form videoserie La Maison ICI, ontwikkeld door Aidem Agency. De serie bestaat uit korte afleveringen in sitcomstijl en brengt de wereld van beauty en lifestyle op een luchtige manier dichter bij Gen Z en jonge Millennials.

Intertoys brengt De Grote Sinterklaasfilm tot leven
Speelgoedketen Intertoys trapt de feestmaand af met de lancering van haar Sinterklaascampagne 2025. De campagne staat volledig in het teken van de meerjarige samenwerking met De Grote Sinterklaasfilm en draait om de vele speelgoedavonturen die de bekende Pieten beleven bij de Intertoys Toy Testers – de jonge speelgoedspecialisten die een centrale rol spelen in de contentstrategie van het merk.

AMMA’s 2026: inzenders krijgen meer tijd en duidelijkheid
De organisatie van de AMMA Awards neemt een opmerkelijke stap richting transparantie en toegankelijkheid. Al vanaf 3 november zijn de inzendcriteria voor de editie van 2026 te bekijken en te downloaden via amma-awards.nl. Daarmee krijgen bureaus en adverteerders ruim twee maanden extra voorbereidingstijd vóór de officiële inzendperiode op 5 januari start.

Belastingdienst lanceert 'handige' campagne
Vanaf 3 november start de Belastingdienst een nieuwe publiekscampagne waarin vragen en twijfels van burgers en ondernemers centraal staan. Met ‘Handig, van de Belastingdienst’ introduceert de organisatie een herkenbaar symbool: een opvallende blauwe arm die altijd naar hulp wijst. Daarmee wil de Belastingdienst laten zien dat er voor vrijwel elke belastingvraag een hulpmiddel binnen handbereik is.

NCTV wil Nederland vooruit laten denken
De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en Havas Lemz zijn gestart met de meerjarige publiekscampagne 'Denk vooruit'. Met de campagne willen zij Nederlanders aanzetten om zich nu al voor te bereiden op noodsituaties waarin stroom, water of internet plotseling wegvallen.

ParkBee nieuwe official partner van Hera United
De eerste onafhankelijke profvoetbalclub voor vrouwen, Hera United, heeft ParkBee aangekondigd als nieuwe official partner. De parkeerapp, die bestaande parkeerruimte toegankelijk maakt voor het publiek, sluit zich daarmee aan bij het groeiende netwerk van merken dat het vrouwenvoetbal in Nederland ondersteunt.

Shortlist TikTok Ad Awards 2025 bekend
De genomineerden voor de TikTok Ad Awards 2025 zijn bekend. Met deze jaarlijkse prijzen eert TikTok de meest creatieve, effectieve en impactvolle merkcampagnes uit de Benelux. De awards belonen campagnes die het platform niet alleen slim benutten, maar ook positiviteit en vernieuwing brengen binnen de TikTok-community.

Essent zet Thuisvoordeel centraal in wintercampagne
Essent luidt het winterseizoen in met de campagne ‘Winter Vol Voordeel’, waarin klantwaardering centraal staat via het loyaliteitsprogramma Thuisvoordeel. In de nieuwe commercial verrast een moeder haar teleurgestelde zoon én de hele buurt met een zelfgemaakte schaatsbaan – met een helpende hand van Essent-monteur Freek.

Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van nationaal debat
Na weken van verkiezingskoorts heeft Heinz de stemmen geteld in het ‘grote Friet vs. Patat debat 2025’. Met 53,72 procent van de stemmen trok ‘friet’ aan het langste eind – al was het verschil met ‘patat’ klein. Met deze speelse verkiezingscampagne haakte Heinz op creatieve wijze in op de Nederlandse cultuur én het eeuwige taalverschil tussen noord en zuid.

DJI werft vakmensen met betekenisvolle nieuwe campagne
De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) lanceert een nieuwe wervingscampagne om ervaren vakmensen aan te trekken als arbeidsbegeleider in Nederlandse gevangenissen. Onder de titel ‘Als arbeidsbegeleider leer je mensen méér dan een vak’ laat DJI zien hoe ambachtslieden — van fietsenmakers tot bakkers — een cruciale rol kunnen spelen in het herstel en de resocialisatie van gedetineerden.

Elanco kiest Initiative voor Nederland en België
Elanco Animal Health heeft na een bureauoriëntatie gekozen voor Initiative (onderdeel van IPG Mediabrands) als nieuw mediabureau in zowel Nederland als België. Beide landen gaan nauw samenwerken met het internationale Elanco-team. De samenwerking sluit aan bij de bestaande relatie tussen Elanco en Initiative in Frankrijk en moet zorgen voor één consistente mediastrategie over de landsgrenzen heen.
- AlgemeenNieuws Hoe een lokaal verhaal met nationale...Nieuws Tien marketingtrends in 2026 volgens...Nieuws Marketingfacts lanceert digitale...Weblog [column] Waarom marketeers dringend...Nieuws Patagonia onthult eerste impactrapportNieuws Vakanties: vroegboeken start steeds...
- B2BNieuws Marketingtransfers week 46, 2025Nieuws GS1 lanceert bewustwordingscampagne...Nieuws Marketingtransfers week 45, 2025Weblog [column] De ‘boost’-knop van...Nieuws M&A-markt digitale bureaus versnelt...Nieuws Marketingtransfers week 44, 2025
- BureausNieuws Vattenfall verlengt...Nieuws Nederland ervaart grootschalige...Nieuws Ruilen? Niet bij deze bonNieuws Nederland blijkt liever dan gedacht...Nieuws VRT toont harde realiteit achter ‘ik...Nieuws Wegenwacht richt pijlen op jongere...
- ContentmarketingNieuws Kerst 2025: Tesco en de chaos van de...Nieuws Plus vernieuwt merkbelofte en...Nieuws Karvan Cevitam, Hema en Somention...Nieuws Kinderpostzegels en KPN starten...Nieuws Marketeer Kya de Booij over Jack...Nieuws GPCM feestavond is vandaag: kom ook!
- DesignNieuws Nieuwe merkidentiteit Transavia...Nieuws AIM presenteert grootste...Nieuws CreativeNL Live presenteert tijdens...Nieuws 6 architecten- en...Nieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...
- Food en RetailNieuws Hema zet duurzame beauty in de...Nieuws [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve...Weblog [column] Waarom authentiek zijn niet...Nieuws Action breidt Europees netwerk...Nieuws Albert Heijn viert komst Sint met...Nieuws Dille & Kamille lanceert...
- MediaNieuws Talpa Media verbindt versnipperd...Weblog [column] Quiet culture Waarom Gen Z...Weblog [column] Welkom in het midfunnel...Nieuws Short-form kan de basis vormen voor...Nieuws Aanzienlijke stijging in positieve...Nieuws RTL AdAlliance benadrukt kracht van...
- Online MarketingNieuws Identity Games kiest voor speelse...Nieuws [onderzoek] Ruim helft jongeren...Nieuws Hoe Moneybird emotie boven product...Weblog [column] Marketingfacts Focus #10Nieuws Just speelt in op jongerencultuur...Nieuws Waarom e-mailmarketing nog steeds de...
- SponsoringNieuws Erben en Joep Wennemars boegbeelden...Nieuws ParkBee nieuwe official partner van...Nieuws Heineken beëindigt na 30 jaar...Nieuws Dopper lanceert special edition met...Nieuws Alfa Romeo koppelt merk aan dynamiek...Nieuws Rexona sluit vijfjarig partnerschap...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Goud voor Kruidvat en AH bij Effie Awards
- De gedragsladder van Interpolis geeft maatwerk
- Paulien Cornelisse wint NS Publieksprijs 2025
- KPN wint wereldtitel met PR-campagne ‘Stukje van mij’
- Nieuwe voorzitter en bestuurslid voor Stichting Reframe
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #7 met Kumasi-founder Lars Gierveld
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

