Biografie Kel werkt al meer dan 20 jaar in de contentindustrie. Als hoofdredacteur/head of content was hij verantwoordelijk voor zo'n dertien multichannel (print, online, socials, video, live, etc) mediaplatforms bij diverse uitgeverijen en ondernemingen in binnen- en buitenland. Sinds maart 2022 is hij als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de uitbouw en ontwikkeling van het CustomerFirst-portfolio bij uitgeverij BBP Media. Sinds 1 november 2024 is hij tevens hoofdredacteur van MarketingTribune.
Kel Koenen


Cortina viert eigenheid met nieuwe campagnefilms
Na de succesvolle introductie van de merkpositionering ‘Original as you’ in april, presenteert Cortina samen met creatief bureau Lemon Scented Tea twee nieuwe campagnefilms. De films zetten eigenheid centraal en bouwen voort op het credo dat niet iedereen hetzelfde pad hoeft te volgen.

Creatief (hoog)standje Matt Sleeps x Ra*w
Tijdens de Ra*w Cannes Summer Course pitchten Steffi Boom en Esther van Vliet van Dentsu Creative een campagne voor Matt Sleeps rond de NAVO-top in Den Haag. Hun insteek: laat wereldleiders slapen op een Hybrid Pro-matras, zodat ze betere beslissingen nemen. De bijbehorende boodschap: ‘Good decisions start with a good night’s sleep’.

Mad Mojo wil merken van binnenuit laten kloppen
Met hun nieuwe bureau Mad Mojo lanceren Yvonne Prins en Roderick Cremers een strategie-agency die merk en cultuur onlosmakelijk met elkaar verbindt. ‘Mensen verbinden zich niet met logo’s, maar met gedrag en waarden.’

Felle kritiek op Sire-campagne
De nieuwe campagne van Sire, bedoeld om vooroordelen over ouderen aan te kaarten, heeft juist een golf van verontwaardiging opgeroepen. De spot 'Je bent nooit te oud om te leven', waarin een ogenschijnlijk uitgebluste man tot leven komt tijdens een salsa-les, wordt massaal weggezet als stigmatiserend en wereldvreemd.

Artis beleef je van zonsopgang tot zonsondergang
Artis presenteert deze zomer een vernieuwd programma onder de noemer ‘Van zonsopgang tot zonsondergang’. Naast de geliefde Zoomeravonden introduceert het Amsterdamse stadspark nu ook Zoomerochtenden en Zoomermiddagen, waarmee bezoekers van het eerste licht tot de laatste zonnestraal kunnen genieten van een dag vol natuur, dieren en cultuur.

‘Stats for Equality’ tegen vooroordelen in vrouwenvoetbal
PwC Nederland lanceert tijdens het EK voetbal in Zwitserland de campagne Stats for Equality, ontwikkeld door bureau N=5. Met deze campagne, waarin realtime data en sportstatistieken centraal staan, wil het accountants- en advieskantoor hardnekkige vooroordelen over vrouwenvoetbal doorbreken.

Nike's Oranje Fatalis-campagne voor Leeuwinnen
Nike zet de toon voor het EK Vrouwenvoetbal 2025 met een opvallende campagne rond het Nederlands elftal. Onder de naam Oranje Fatalis presenteert het sportmerk een doornenvariant van de tulp – een krachtig nieuw symbool voor een team ‘dat weet hoe het pijn moet doen’.

Cupra en Audio Obscura onthullen 'Behind The Pulse'
Cupra, Audio Obscura en DPG Media bundelen hun krachten in de lancering van een gelaagde branded content-campagne rondom elektronische muziek. Centraal staat 'Behind The Pulse', een driedelige mini-docuserie die een exclusieve blik biedt achter de schermen van Audio Obscura’s iconische dance-events, waaronder de spraakmakende Highway Rave op de Ring A10.

Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
Supermarktketen Jumbo luidt de zomer in met een nieuwe campagne rondom het nummer 'Tranquilo' van zanger Jan Smit. De zomerse sfeer staat centraal in de ‘Proef de Zomer’-campagne, waarin genieten, lekker eten en ontspanning de hoofdrol spelen.

‘Echte verhalen werken beter dan AI-illusies'
Op het moment dat AI ook de reisbranche razendsnel verandert en influencers steeds vaker virtueel zijn, kiest CheapTickets.nl juist voor echtheid. Met de campagne Your Next Story zet het merk in op authentieke verhalen van echte reizigers - een bewuste tegenbeweging in een wereld vol gefilterde perfectie.

L’Or mixt zomer, stijl en smaak in nieuwe campagne
L’Or lanceert met ‘Dive into Summer’ een zintuiglijke zomercampagne waarin koffie en couture samenkomen. Creatief bureau Fitzroy en productiestudio Chuck Studios sloegen de handen ineen om de nieuwe Coconut Iced-variant van het koffiemerk te introduceren als hét drankje voor een jonge, stijlbewuste doelgroep.

Omnicom lanceert sportlabel Dark Horses
Omnicom Advertising Group Nederland zet stevig in op sportmarketing met de introductie van Dark Horses, een creatief sportbureau dat zijn oorsprong kent in Londen. Het gerenommeerde label, bekend van campagnes voor merken als Adidas, TikTok en Lay’s, wordt nu gelanceerd in Nederland door TBWA\Neboko, DDB Amsterdam en 180 Global.

Jongeren positiever over telefoonverbod, socialmediagebruik daalt
Jongeren brengen meer tijd door op hun mobiele telefoon, maar scrollen minder vaak op social media. Dat blijkt uit het negende Grote Jongerenonderzoek van Mediahuis en MediaTest onder ruim 2.700 jongeren tussen 15 en 35 jaar. Een opvallende uitkomst is de brede steun voor het telefoonverbod op middelbare scholen: 67% is positief, zelfs onder scholieren zelf is een meerderheid voorstander.

‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
In de tuin van een villa in de heuvels van Cannes met uitzicht op de Middellandse Zee, spreken Max Schöngen (r) en Alex Turtschan over het geheim achter de nummer 1-positie van Mediaplus in de Warc100. Hun verhaal is er een van creatieve volharding, radicale samenwerking en een cultuur waarin ideeën de ruimte krijgen om te landen én te vliegen.

‘Ik hoor je’ roept op tot veilige werkplek
Met de campagne ‘Ik hoor je’ wil Mores – het steun- en adviespunt voor grensoverschrijdend gedrag in de culturele, creatieve en mediasector – organisaties aansporen om sociale veiligheid structureel op de agenda te zetten. De oproep: creëer een cultuur waarin iedereen zich gezien, gehoord en gesteund voelt.

BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
BBC Studios heeft zich officieel gekroond tot digitale mediakampioen. Dankzij een fandom-first strategie verslaat het bedrijf niet alleen alle Britse omroepen, maar ook grote wereldwijde streamers op platforms als YouTube en TikTok.

Kruidvat kiest Ace voor social mediastrategie
Vanaf juli 2025 neemt Ace Social het socialmedia-account van Kruidvat onder zijn hoede. Daarmee versterkt het bureau zijn rol in de mid-funnel contentstrategie van de retailer, die zich richt op het toegankelijk maken van een gezond, mooi en goed gevoel voor iedereen.

MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau Benelux
Na een intensieve pitch heeft Mediamarkt gekozen voor Serviceplan Amsterdam en Serviceplan Brussel als het nieuwe creatieve bureau voor de gehele regio. Vanuit een geïntegreerde samenwerking tussen de Houses of Communication in Amsterdam, Brussel en Luxemburg, gaat Serviceplan aan de slag met campagnes die de omnichannelstrategie van de retailer verder moeten versterken.

AI-modellen geven vergeten mode een nieuw gezicht
Otrium, het Europese online outletplatform voor mode, heeft samen met digitaal bureau Dept een innovatieve AI-oplossing gelanceerd om een hardnekkig probleem in de mode-industrie aan te pakken: overtollige voorraad. De zogeheten Ovatars – zeven diverse, digitaal gecreëerde modellen – geven kledingstukken die anders in de schaduw blijven, een nieuwe kans op zichtbaarheid én verkoop.

ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
ASN Bank lanceert vandaag een grootschalige merkcampagne onder de titel ‘Nu al zin in morgen’, ter ere van de rebranding van De Volksbank. Daarmee verdwijnen de merknamen SNS, RegioBank en BLG Wonen uiteindelijk uit het straatbeeld en gaat alles verder onder de naam ASN Bank. Een van de meest zichtbare gevolgen: het openen van 116 ASN-winkels in één weekend.

ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
Met de nieuwe merkpositionering ‘Goed voor jou, goed voor de toekomst’ slaat ASN Bank een duidelijke richting in. Onder leiding van Chief Sales & Marketing Officer Angela Eijlander, wordt het duurzame karakter van de bank nu gekoppeld aan bredere maatschappelijke relevantie, fysieke nabijheid én herkenbare symboliek - denk: de iconische eekhoorn.

Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
Vooroordelen over ouder worden hebben niet alleen een maatschappelijke, maar ook een fysieke en mentale tol. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van DVJ Insights in opdracht van Stichting Ideële Reclame (Sire), dat de aanleiding vormt voor de campagne ‘Je bent nooit te oud om te leven’. Met deze campagne wil Sire een breed publiek bewust maken van de schadelijke effecten van zogeheten seniorisme - discriminatie op basis van leeftijd - en vijftigplussers aanmoedigen om zichzelf te blijven uitdagen.

Wefilm stelt jong creatief talent aan als leider
Na de lancering van zusterbedrijf We Agency keert Wefilm terug naar de kern: het maken van impactvolle films. Met de aanstelling van de 25-jarige Valentijn van den Heuvel als creatief leider onderstreept het productiehuis zijn ambitie om dé productiepartner voor creatieve bureaus te zijn.

Dappr pleisters voor buitenspelen met lef
De jonge start-up Dappr lanceert deze week een opvallende merkcampagne onder de noemer ‘Famous Last Words’. De campagne, ontwikkeld door creatief bureau The Family in samenwerking met Blow Up Media, is landelijk te zien op Digital Out of Home-locaties.

Dotdotdash opent Europese hub in Amsterdam
Het internationale technologie- en designbureau Dotdotdash opent officieel een Europese vestiging in Amsterdam. De dagelijkse leiding is in handen van twee zwaargewichten uit de creatieve industrie: Chris Henderson (r), voormalig Managing Director van AKQA, en Daniel Sytsma, voorheen global design executive bij Dentsu Creative en Hypersolid.

Nieuwe campagne Grand’Italia viert Italië thuis
Grand’Italia trapt een nieuwe merkcampagne af onder het thema Thuis in Italië. De campagne, ontwikkeld door Joe Public Amsterdam, benadrukt de Italiaanse roots van het merk en speelt in op de smaakherinneringen die een pastagerecht kan oproepen.

Guillaume Motte (Sephora) trapt NRF Europe af
Guillaume Motte, CEO van Sephora, opent in september de allereerste editie van NRF 2025: Retail’s Big Show Europe in Parijs. Tijdens zijn keynote, getiteld 'We Belong to Something Beautiful', deelt hij de visie van het iconische beautymerk: een inclusieve wereld waarin iedereen zijn of haar eigen schoonheid kan vieren.

Aldi scoort met nieuwe XXL-fancampagne
Aldi verwelkomt in een nieuwe campagne een opvallende hoofdrolspeler: een klant die voor het eerst een voet in de winkel zet, en dat nog wel tijdens de XXL Voordeelweken. In de commercial is te zien hoe hij zich verbaast over de extra grote verpakkingen en het nog grotere voordeel.

Mediahuis E-commerce behaalt duurzaamheidskeurmerk
Mediahuis E-commerce, onderdeel van Mediahuis Nederland, heeft het Thuiswinkel Waarborg Duurzaamheidscertificaat ontvangen. Daarmee wordt het bedrijf erkend voor zijn structurele en strategische aanpak van duurzame e-commerce.

‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
'Je moet de groenten van Hak hebben is al decennialang een bekende slogan, maar blijkt anno 2025 nog altijd springlevend. Liefst 79% van de Nederlandse consumenten koppelt deze pay-off moeiteloos aan het merk Hak. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van sonic branding agency Tambr, in samenwerking met Talpa Media en Unravel Research.

PXR verkoopt advertentieruimte voor Voetbal.nl
PXR en Voetbalmedia slaan de handen ineen: vanaf 1 augustus wordt PXR verantwoordelijk voor de verkoop van online advertentieruimte op de Voetbal.nl website en app. Met deze strategische samenwerking verbindt PXR zich aan een omvangrijke en trouwe doelgroep binnen het Nederlandse amateurvoetbal.

Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR aan het denken
Een paar oranje hesjes, een handvol borden en een idee: creatief bureau Klabats en Droombaas-initiatiefnemer Koen Lohmann wisten vorige week op ludieke wijze de aandacht van de HR-wereld te grijpen.

Digitale bureaus toonden veerkracht in 2024
De jaarlijkse benchmark van Dutch Digital Agencies (DDA) laat zien dat de digitale bureauwereld in 2024 veerkrachtig heeft gereageerd op een uitdagend marktklimaat. Ondanks een daling in het aantal fte’s, bleven de meeste bureaus winstgevend en lieten ze zelfs een lichte omzetgroei zien. Vooral de zogeheten High Performers onderscheiden zich door slimme keuzes in teamopbouw en technologie.

Nieuwe NIX18-campagne richt zich op ouders
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) lanceert de campagne ‘Ik leerde je NIX’ als vervolg op de inmiddels tien jaar lopende NIX18-campagne. De boodschap: ouders spelen een cruciale rol in het alcoholgedrag van hun kinderen.

Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw gezicht
Evian heeft tenniskampioen Carlos Alcaraz officieel verwelkomd als nieuwe wereldwijde merkambassadeur. De Spaanse topper, die onlangs nog geschiedenis schreef met zijn overwinning op Roland Garros, sluit zich aan bij het watermerk om de kernboodschap 'Live Young' uit te dragen.

DPG Media lanceert Ad Manager+
Ad Manager+ is een suite van vier AI-gedreven tools binnen het bestaande self-service platform Ad Manager. Tijdens het jaarlijkse klantevenement Grow Live presenteerde DPG Media deze innovatie als antwoord op de groeiende behoefte aan efficiëntere en slimmere advertentiecampagnes, zónder in te leveren op controle, transparantie of brand safety.

Onderzoek ‘State of Pricing 2025’ van start
Wat doen pricing-koplopers anders dan achterblijvers? Welke trends bepalen het speelveld in 2025? En hoe scoort jouw organisatie ten opzichte van de rest van de markt? Het jaarlijkse ‘State of Pricing’-onderzoek van The House of Marketing is weer van start gegaan en roept marketing- en pricingprofessionals in Nederland en België op om deel te nemen.

Viaplay sluit zich aan bij Screenforce
Per 1 juli treedt Viaplay toe tot Screenforce, de Nederlandse marketingorganisatie voor Total Video. Daarmee worden de lineaire zenders Viaplay TV en Viaplay TV+ voortaan meegenomen in het kijkonderzoek van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).

DDB Amsterdam nieuwe creatieve partner Transavia
Transavia heeft na een uitgebreide pitch DDB Amsterdam geselecteerd als nieuwe strategische en creatieve partner. De luchtvaartmaatschappij, die in oktober 2025 haar 60-jarig bestaan viert, grijpt dit jubileum aan om het merk klaar te maken voor de toekomst.

Van bannerblindheid naar breinbewuste branding
Context is niet alleen koning, het is ook een katalysator voor merkimpact. Dat blijkt uit een nieuw neurowetenschappelijk onderzoek uitgevoerd door Kinesso en Braingineers, in samenwerking met Seedtag en IPG Mediabrands.

Adpaq en OMS samen in programmatic audio
Het digitale audio platform Adpaq heeft zijn eerste grote mediapartnership gesloten met One Media Sales (OMS). Dankzij deze samenwerking wordt het programmatic aanbod van Adpaq verrijkt met de premium audio-inventory van OMS, waaronder de bekende radiomerken Radio 538, Sky Radio, Radio 10, Radio Veronica, 100% NL en SLAM!, evenals podcasts van Audiohuis, Dag en Nacht Media en Tonny Media.

Nieuwe BrandMR-campagne maakt juridische twijfel zichtbaar
BrandMR – uitgesproken als ‘Brandmeester’ – lanceert een impactvolle nieuwe campagne die de emotionele realiteit van juridische conflicten blootlegt. Aan de hand van échte klantverhalen en visueel materiaal uit waargebeurde casussen, laat de campagne zien hoe verwarring en twijfel kunnen omslaan in daadkracht en duidelijkheid.
- AlgemeenNieuws Creatief (hoog)standje Matt Sleeps x...Nieuws Felle kritiek op Sire-campagneNieuws ‘Stats for Equality’ tegen...Nieuws ‘Activatie werkt als het oprecht is’Nieuws ‘Echte verhalen werken beter dan...Weblog [column] In goed we trust
- B2BNieuws Marketingtransfers week 26, 2025Nieuws Centraal Beheer: werkdruk zet...Nieuws Dotdotdash opent Europese hub in...Weblog [column] LinkedIn en PR zijn on the...Nieuws Mediahuis E-commerce behaalt...Nieuws PXR verkoopt advertentieruimte voor...
- BureausNieuws Cortina viert eigenheid met nieuwe...Nieuws Mad Mojo wil merken van binnenuit...Nieuws Artis beleef je van zonsopgang tot...Nieuws Adnight 2025 start met 'Marketing...Nieuws Digital humans, data en durf, zo...Nieuws L’Or mixt zomer, stijl en smaak in...
- ContentmarketingNieuws Inschrijving Grand Prix Content...Nieuws Campagne Nestlé draait om verhalen...Nieuws Stayokay speelt met vooroordelen in...Nieuws Decathlon viert zomerse klassiekers...Weblog [column] De generatie van alles en...Nieuws Fietsersbond lanceert campagne voor...
- DesignNieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...Nieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...
- Food en RetailNieuws Directeur Marketing Jorieke de Vries...Nieuws Dorothée Vanderbroeck van Libresse...Nieuws Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann...Nieuws Jumbo viert zomer met Jan Smit en...Nieuws Shein krijgt 40 miljoen boete voor...Nieuws Sea Water en Flink brengen...
- MediaNieuws NDP Nieuwsmedia stelt bescherming...Nieuws Cupra en Audio Obscura onthullen...Nieuws Mediahuis geeft abonnees van 9...Nieuws BBC Studios leidt wereldwijd op...Nieuws ‘Je moet de groenten van HAK hebben’...Nieuws Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna...
- Online MarketingWeblog [column] Marketingfacts Focus #5Nieuws DNB: Online kaartbetalingen sterk in...Nieuws AI-modellen geven vergeten mode een...Nieuws Bijna helft Nederlanders lid van...Nieuws Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR...Nieuws Wat als je advertenties inspelen op...
- SponsoringNieuws Nike's Oranje Fatalis-campagne voor...Nieuws Rabobank Utrecht nieuwe partner...Nieuws Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw...Nieuws Odido nieuwe partner Esther Vergeer...Nieuws TCL wordt wereldwijde partner van...Nieuws Nieuwe Eredivisiebal eert...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
- Lego meest inspirerende onderneming van 2025
- Gut en The Valley reageren op Hertog Jan Leeuw
- Reframe presenteert DE&I-onderzoek binnen Nederlandse...
- Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
- Bol en Tiny Miracles maken kunst tastbaar én sociaal met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers