
Tien marketingtrends in 2026 volgens Kantar
In het jaarlijkse rapport Marketing Trends 2026 identificeert marktonderzoeksbureau Kantar tien ontwikkelingen die de marketingpraktijk in het komende jaar zullen vormgeven. Volgens Kantar staat de sector aan het begin van een nieuw tijdperk waarin technologie, creativiteit en maatschappelijke relevantie samengaan.

Marketingfacts lanceert digitale hoofdredacteur AImke
Marketingfacts, onderdeel van BBP Media en ‘zusje’ van MarketingTribune, daagt met een experiment de conservatieve journalistiek uit en lanceert ‘AImke’: een digitale kloon van hoofdredacteur Imke Walenberg. Deze AI-versie van de redactiechef is gebouwd op de kennis uit het ‘Marketingfacts Jaarboek 2025’ en fungeert als sparringpartner voor marketeers, studenten en hun vakdocenten, en nieuwsgierige professionals.

Patagonia onthult eerste impactrapport
Patagonia presenteert haar eerste 'Work in Progress Report', een uitgebreid impactrapport dat laat zien hoe het outdoorbedrijf zijn bedrijfsvoering inzet om oplossingen te bieden voor de klimaat- en ecologische crisis. Het is het eerste rapport sinds de wijziging van de eigendomsstructuur drie jaar geleden.

Vakanties: vroegboeken start steeds vroeger
Steeds vaker boeken Nederlanders hun zomervakantie al vóór of in oktober, blijkt uit nieuw onderzoek. Waar de piek van vroegboekingen een paar jaar geleden nog in januari lag, schuift dit moment nu flink naar voren.

Goud voor Kruidvat en AH bij Effie Awards
Tijdens de uitreiking van de Effie Awards op 13 november zijn twintig marketingcases bekroond met een Effie. Twee campagnes ontvingen goud: de langlopende merkcase van Kruidvat en Albert Heijns feelgood-kerstcampagne Whamster!. Daarnaast werden zes zilveren en twaalf bronzen Effies uitgereikt. Opvallende veelwinnaars dit jaar zijn Odido, Kruidvat, Stichting ALS Nederland en Texels.

Cannes Lions vernieuwt Awards 2026
Het Cannes Lions International Festival of Creativity introduceert in 2026 ingrijpende updates aan de Lions Awards. Met de introductie van de nieuwe Creative Brand Lion wil de organisatie merken belonen die niet alleen creatieve output realiseren, maar vooral de interne systemen en culturen bouwen die baanbrekende creativiteit structureel mogelijk maken. De wijzigingen worden doorgevoerd voordat de inzendingen op 15 januari 2026 openen.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #7 met Kumasi-founder Lars Gierveld
Hoe creëer je een nieuwe inkomstenbron voor cacaoboeren én ga je voedselverspilling tegen? In de zevende aflevering van The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Lars Gierveld, co-founder van Kumasi Drinks.

Nieuwe voorzitter en bestuurslid voor Stichting Reframe
Stichting Reframe, die zich inzet voor meer diversiteit en inclusie in de marketingcommunicatie-industrie, heeft een bestuurswissel aangekondigd. Baba Touré en Ahmed Ait Moha treden terug uit het bestuur. Yvonne Prins (l), Co-Founder van Mad Mojo, neemt per direct het voorzitterschap over. Daarnaast versterkt Ikrame Azaaj (r), teamleider bij MWM2, het bestuur als verantwoordelijke voor de pijler Research.

Paulien Cornelisse wint NS Publieksprijs 2025
Paulien Cornelisse heeft met 'De verwarde cavia - Terug op kantoor' de NS Publieksprijs 2025 gewonnen. Deze opvolger van haar eerdere succes 'De verwarde cavia' uit 2016, werd door het publiek verkozen tot Boek van het Jaar na een spannende strijd met de nummer twee. Cornelisse kreeg ruim 25 procent van de 133.454 uitgebrachte stemmen – een recordaantal ten opzichte van vorig jaar.

De gedragsladder van Interpolis geeft maatwerk
Interpolis toont hoe gedragsverandering onderdeel kan worden van een merkstrategie. In plaats van te overtuigen via campagnes, kiest de verzekeraar voor gedragsinzichten die echt effect hebben. Gedragswetenschapper Patty Jansen ontwikkelde de gedragsladder: een wetenschappelijk onderbouwde methode die mensen stap voor stap begeleidt naar veiliger gedrag.

KPN wint wereldtitel met PR-campagne ‘Stukje van mij’
De zegetocht van de in Nederland gemaakte campagne 'Stukje van mij' is nog niet ten einde. De KPN-campagne is tijdens de prestigieuze Global Sabre Awards uitgeroepen tot de beste PR campagne wereldwijd.
![[onderzoek] Nederlanders willen 2025 afsluiten met bucketlist-ervaring](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Nederlanders willen 2025 afsluiten met bucketlist-ervaring
41% van de Nederlanders wil vóór eind 2025 nog een bijzondere ervaring meemaken, blijkt uit onderzoek van Mastercard. Ruimte daarvoor is er: bijna de helft heeft nog minimaal een week aan vakantiedagen over.

Nielsen Consumer Outlook 2026: zes insights voor marketeers
De consument van 2026 heeft zorgen maar is ook doelgericht: elke aankoop moet zijn plek verdienen. Dat blijkt uit het nieuwe Nielsen Consumer Outlook 2026 rapport, waarin de onderzoekers een beeld schetsen van een wereld vol economische onzekerheid en technologische verschuivingen.

AMMA’s 2026: inzenders krijgen meer tijd en duidelijkheid
De organisatie van de AMMA Awards neemt een opmerkelijke stap richting transparantie en toegankelijkheid. Al vanaf 3 november zijn de inzendcriteria voor de editie van 2026 te bekijken en te downloaden via amma-awards.nl. Daarmee krijgen bureaus en adverteerders ruim twee maanden extra voorbereidingstijd vóór de officiële inzendperiode op 5 januari start.

Podcastserie over kracht van merkcommunicatie
De Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) lanceert in samenwerking met Earforce – Podcastfactory een nieuwe podcastreeks rondom de SAN Accenten, de jaarlijkse vakprijzen van, voor en door adverteerders. De reeks wordt gepresenteerd door Dick van der Lecq en gaat in december 2025 van start.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #6 met Kalverliefde-founder Janina van der Drift
Hoe maak je de zuivelindustrie diervriendelijker én eerlijker voor boeren? In de zesde aflevering van The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Janina van der Drift, oprichter van Kalverliefde.

'Campagnedrukwerk steeds groener'
Politieke partijen stappen dit verkiezingsseizoen massaal over op duurzamer campagnemateriaal. Hogere kosten nemen partijen daarbij voor lief, signaleert althans Drukbedrijf, een van Nederlands grootste online drukkers.

Maaltijdgemak centraal in Albert Heijns tweede commercial met Daan
In de nieuwe Albert Heijncampagne met brand character Daan wordt volop ingezet op maaltijdgemak. De campagne start maandag en sluit aan op de vernieuwing van het versplein in meer dan 500 winkels. Het assortiment is tevens vergroot met onder meer verse Aziatische producten, stoomgroenten, pureersauzen en verse maaltijden.

Reizen draait in 2026 om technologie, zelfexpressie en persoonlijke mijlpalen
Volgens Booking.com draait reizen in 2026 volledig om individualiteit. De tiende editie van het jaarlijkse wereldwijde trendonderzoek – gebaseerd op data van ruim 29.000 reizigers uit 33 landen – toont aan dat technologie, emoties en persoonlijke voorkeuren het reisgedrag sterk beïnvloeden.
![[mediabazen] UM: Klaartje Kuypers](/templates/img/lazyload.gif)
[mediabazen] UM: Klaartje Kuypers
Toen Sifan Hassan na haar olympische record werd gefeliciteerd, haastte ze zich om te zeggen dat het niet alleen háár prestatie was. Het goud, zei ze, was óók voor haar coach, haar medisch team, de begeleiders die haar dag en nacht bijstaan. Is dat bescheidenheid? Of gewoon de obligate beleefdheid die bij topsport hoort?

TicketSwap en ADE duiken in belevingswereld Gen Z
In aanloop naar Amsterdam Dance Event (ADE) presenteren TicketSwap en ADE gezamenlijk een grootschalig onderzoek naar het veranderende gedrag van jonge evenementbezoekers. Het rapport Inside the Future of Live Events: Backstage with Gen Z werpt nieuw licht op wat Generatie Z beweegt – van sociale media en ticketgedrag tot beleving, inclusiviteit en merkactivaties.

Ebbing Tides: Pionieren met kelp en natuurherstel op zee
Een boom planten waarvan je weet dat je nooit zelf in de schaduw zult rusten. Dat beeld gebruikt Alexander Ebbing wanneer hij uitlegt waarom hij samen met zijn vader Jan het bedrijf Ebbing Tides oprichtte. Het jonge familiebedrijf zet in op natuurherstel op zee en de opschaling van zeewiercultivatie. Een niche waar nog nauwelijks een verdienmodel voor bestaat, maar waar volgens Alexander de sleutel ligt voor een duurzame toekomst.

‘Onze echtheid koesteren en daar een toekomstbestendig merk omheen bouwen’
Joyce Veekman is sinds eind 2023 directeur marketing en communicatie bij Sanquin, de stichting die in Nederland verantwoordelijk is voor de bloed- en plasmavoorziening én toonaangevend wetenschappelijk onderzoek doet op het gebied van bloed. Sanquin speelt een cruciale rol in de gezondheidszorg, met duizenden vrijwilligers die bloed of plasma doneren en daarmee letterlijk levens redden.

Gen Z vecht vaak tegen microstress
Bijna negen op de tien Nederlandse Gen-Z’ers hebben te maken met microstress: kleine momenten van spanning die zich opstapelen tot een constante druk. Dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van Mars Wrigley, producent van onder meer Extra en Hubba Bubba.

Sweetie opgenomen in expo Van Abbe Eindhoven 'Bridging Minds'
In het Van Abbe museum Eindhoven is de design-expo 'Bridging Minds' t/m 18 januari 2026 geopend. De tentoonstelling nodigt bezoekers uit om via 100 werken de verbindende kracht van ontwerp te ontdekken. Opmerkelijk: de veelbekroonde Sweetie-campagne is hiervoor geselecteerd.

Groningen toont lef met nieuwe stadsprofilering
Tijdens de eerste editie van de 'Avond van de Gastvrijheid' op 14 oktober is de nieuwe stadsprofilering van Groningen officieel gelanceerd. Daarmee heeft de stad een herkenbare plek gekregen binnen het overkoepelende Merk Groningen – met een identiteit die past bij het karakter van de stad: eigenzinnig, energiek en met lef.

‘Relevantie draait om bijblijven en flexibiliteit’
Merken die vandaag relevant willen blijven, moeten niet alleen technologie zoals AI omarmen, maar ook begrijpen hoe nieuwe generaties informatie consumeren. Dat stelt Cecile Missildine, head of EMEA van communicatiebureau Archetype. Volgens haar maakt AI bureaus niet overbodig, maar vergroot het juist hun strategische waarde. ‘De echte toegevoegde waarde zit in interpretatie, nuance en vertrouwen’, zegt ze. ‘Wie Gen Z negeert, loopt het risico straks simpelweg niet meer te bestaan.’
![[marketeer 233] Geert Janssen - merkverantwoordelijke Maes notarissen: 'Marketing zorgt voor onderscheid'](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 233] Geert Janssen - merkverantwoordelijke Maes notarissen: 'Marketing zorgt voor onderscheid'
In onze serie [marketeer] vandaag Geert Janssen MRE MBA, wiens 'Maes' als een der eerste notariskantoren in Nederland stevig inzette op marketing en daar nu de vruchten van plukt. ‘Vroeger was adverteren vies. Dat “heurde” niet.' Nu plaatst Maes onder andere bus- en lichtmastreclames voor zijn merkbekendheid.

‘Stop kindermarketing’ wil wetgeving tegen ongezonde voedselreclame
Twee derde van de Nederlanders (67%) vindt dat de voedingsmiddelenindustrie geen reclame mag maken voor ongezond eten en drinken als dat ten koste gaat van de gezondheid van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse in opdracht van De Gezonde Generatie, die vandaag haar nieuwe campagne ‘Stop kindermarketing’ lanceert.

OOH groeit door met AI en emotie
Dentsu Benelux presenteert het nieuwe OOH Trendrapport 2025, waarin de nieuwste ontwikkelingen en innovaties binnen de Out-of-Home-branche worden samengebracht. Het rapport is opgesteld in samenwerking met JCDecaux, Artemis Academie, Raul & Rigel, Ocean Outdoor, Global Media & Entertainment en Bauer Media, en schetst een toekomstbeeld van een mediakanaal waarin technologie, data en creativiteit steeds meer samensmelten.

Tom de Bruyne (Sue): 'Het idee commercieel verleid te worden is soms lastig'
Marketing wordt steeds vaker afgedaan als ‘gebakken lucht’ of ‘een trucje’ – zelfs binnen de eigen gelederen. In een zevendelige serie tekenen wij reacties op. In het slotdeel de Belg Tom de Bruyne van Sue & The Alchemists, gespecialiseerd in sociale psychologie, persuasion en gedragsverandering. Hij relativeert. 'De kritiek op marketingtrucjes is van alle tijden.'

Gamification en de herontdekking van spel in merkbeleving
De strijd om aandacht is nog nooit zo intens geweest. Consumenten scrollen, swipen en skippen met een reflex die marketeers wanhopig maakt. In dat landschap is gamification niet langer een gimmick, maar een manier om opnieuw verbinding te maken. Merken ontdekken dat spelen niet alleen vermaakt, maar ook verbindt, beloont en onthult wat klanten écht beweegt.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #5 met Fish Tales-founder Bart van Olphen
Hoe maak je duurzame vis populair bij een breed publiek? In de vijfde aflevering van de podcastserie 'The Next Tony' gaan marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp in gesprek met Bart van Olphen, oprichter van Fish Tales – het impactmerk dat duurzame, traceerbare vis rechtstreeks van kleinschalige vissers naar de supermarkt brengt.

Basic-Fit start 'Boost Your Mind' op Mentale Gezondheidsdag
Ter gelegenheid van Wereld Mentale Gezondheidsdag introduceert Basic-Fit het digitale trainingsprogramma ‘Boost Your Mind’. Met dit nieuwe plan wil Europa’s grootste fitnessketen laten zien dat een gezonde levensstijl niet alleen draait om fysieke kracht, maar ook om mentale balans.

Breda kondigt volgende Dutch Game Week aan
De jaarlijkse Game Week krijgt een nieuwe naam én grotere ambities: Dutch Game Week. Van 27 november t/m 4 december 2025 wil Breda voor het derde jaar op rij het 'bruisende middelpunt van de Nederlandse en internationale gamesindustrie' zijn.

Mastercard lanceert inclusieve campagne ‘Op Gevoel’
Op World Sight Day en tijdens de Week van de Toegankelijkheid lanceert Mastercard de campagne ‘Op Gevoel’ - een combinatie van een podcast en een zintuiglijke out-of-home-ervaring die de kracht en inspiratie laat horen én voelen van mensen met een visuele beperking. De campagne is ontwikkeld door FCB Amsterdam en The Podcast Tailor, in co-creatie met blinde en slechtziende makers.

Publieksfavorieten strijden om Boek van het Jaar
Met een verrassingsmoment op station Den Haag Centraal zijn vandaag de zes genomineerde titels voor de NS Publieksprijs 2025 onthuld. De schrijvers werden live gepresenteerd aan reizigers, waarna de stembussen officieel werden geopend. De grootste publieksprijs voor boeken wordt dit jaar voor de 38e keer uitgereikt.

Tinder en NJR swipen jongeren naar de stembus
De Nationale Jeugdraad (NJR) en Tinder bundelen hun krachten om jonge en nieuwe kiezers te stimuleren te gaan stemmen bij de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober. Via een drie weken durende in-appcampagne verschijnen vanaf 8 oktober ‘Swipe Cards’ in Tinder die praktische stemtips en informatie bevatten. Wie naar rechts swipet, komt terecht op de NJR-website met laagdrempelige uitleg en inspiratie om daadwerkelijk te gaan stemmen.

Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders): 'Trucjes wekken de indruk van een desillusie'
Marketing wordt steeds vaker afgedaan als ‘gebakken lucht’ of ‘een trucje’ – zelfs binnen de eigen gelederen. In een zevendelige serie tekenen wij reacties op. Vandaag polsen we Mary Hoogerbrugge, merkspecialist bij De Positioneerders. Volgens haar zijn we geen goochelaars. 'Bij het woord marketingtrucje krijg ik een negatieve associatie.'

Eindhoven lanceert ‘Live at Philips Stadium’
Het Philips Stadion in Eindhoven krijgt een nieuw zomers gezicht. Samen met evenementenorganisatie This is Live Group kondigt het stadion de reeks Live at Philips Stadium aan: een maand vol grote concerten en muzikale beleving in juni en juli 2026. Van vrijdag 5 juni tot en met zaterdag 4 juli verandert het stadion meerdere keren in een bruisend decor voor nationale en internationale artiesten, verrassende thema-avonden en grootschalig entertainment.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Goud voor Kruidvat en AH bij Effie Awards
- De gedragsladder van Interpolis geeft maatwerk
- Paulien Cornelisse wint NS Publieksprijs 2025
- Nieuwe voorzitter en bestuurslid voor Stichting Reframe
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #7 met Kumasi-founder Lars Gierveld
- [column] Cultuur communicatie, er kan meer dan je denkt!
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

