
Ron Simpson lanceert creatief workshopconcept
Creatief ondernemer Ron Simpson lanceert Skybox: een 'masterclass academy' waarin creativiteit en de veranderende wereld centraal staan. ‘Dit is precies de academy geworden die ik zelf zou willen bezoeken.'

Sire spreekt politiek aan over arme kinderen
Sire start een campagne voor zo'n 250.000 Nederlandse kinderen die door geldgebrek niet kunnen meedoen met andere kinderen. ‘Wij zijn verontwaardigd dat in een welvarend land als Nederland zoveel kinderen in armoede leven,’ stelt Sire-directeur Lucy van der Helm.

Peter Markus van RTL naar Online Seminar
Peter Markus (37) is aangesteld als manager strategic partnerships bij Online Seminar, webinarplatform voor de zakelijke markt. Hij werkte hiervoor als content mediastrateeg bij RTL Nederland.

Explosieve stijging boekwebshops
Uit cijfers van dataspecialist BoldData blijkt dat het aantal fysieke boekwinkels sinds 2014 met 13% is gedaald. Het aantal webshops in boeken steeg explosief: 210% sinds 2014.

Danoontje Powerrr terug op de buis
In de nieuwe campagne van Danone maakt het bekende meisje met rode bril en jas een comeback. Danoontje is er nu ook zonder toegevoegde suiker, zo luidt de boodschap.

Wijnspijs stort zich in strijd om culinaire wandelaar
Nu het wegens de lockdowns 'illegaal culinair wandelen' toch is toegestaan, wil evenementenbureau Wijnspijs in één klap de grootste wandelclub van Nederland worden.

Onderzoek: adverteren in 'positieve media' is effectief
Media die lezers een positief gevoel bezorgen zijn vaak succesvoller dan media die dat niet doen. Zo is adverteren in dergelijke media effectiever. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Hearst Netherlands.

Clubhouse verovert Nederland
De snelgroeiende app Clubhouse biedt op uitnodiging in praatkamers een live-ervaring die tijdens lockdowns zo node werd gemist. Wij adviseren marketeers er eens een kijkje te gaan nemen.

Staatsloterij wint Gouden Loeki
De Frummel-campagne van de Staatsloterij, ontwikkeld door TBWA\Neboko, heeft de Ster Gouden Loeki 2020 gewonnen. Bekijk hier alle winnaars op een rijtje.

AH bespreekt fors uitgebreide vega(n) lijn op Clubhouse
De verkoop van vleesvervangers is de afgelopen vier jaar verdubbeld bij Albert Heijn. De retailer zet daarom opnieuw een stap in het vega(n) assortiment en breidt het aantal eigen producten uit met zo'n 50 producten, waaronder vegan kibbeling en - spareribs.
![[Supermerk #10] Een kenmerkend verhaal](/templates/img/lazyload.gif)
[Supermerk #10] Een kenmerkend verhaal
In een reeks van elf afleveringen schrijven Bastiaan Weers (head of strategy N=5) en Marc Oosterhout (auteur/partner N=5) hoe je het nieuwe merkdenken toepast in de praktijk van marketing anno nu. Vandaag aflevering 10: Een kenmerkend verhaal; de toekomst van het verhaal en de stuwende kracht van kenmerkendheid. In dit tweede artikel over storytelling fungeert N=5’s ECD Thijs Bontje als coauteur.

Shopping Awards genomineerden bekend
De genomineerden voor de Shopping Awards 2021, de vakprijs op het gebied van digital commerce, zijn vandaag bekendgemaakt. Bekijk hier het overzicht.

Stichting ALS: geen tijd te verliezen
In de nieuwe fondsenwervende campagne van Stichting ALS Nederland vertellen niet de patiënten, maar de nabestaanden van de dodelijke ziekte hun verhaal.

Blokker lanceert 'eerlijke premium koffiecups voor een Blokker prijs'
Blokker lanceert een eigen merk premium koffie samengesteld door ervaren koffiebranders, die volgens de retailer voor de vier melanges hoogwaardige kwaliteitsbonen selecteerden. 'Blokker koffie is dankzij het Rainforest Alliance keurmerk ook eerlijke koffie.'

Tyler The Creator in nieuwe Open That Coca-Cola campagne
De Amerikaanse artiest Tyler, The Creator heeft zijn muzikale talent ingezet om voor de nieuwe Coca-Cola campagne 'Open That Coca-Cola' een dansbare beat te produceren.
![[onderzoek] Nieuw product? Dan eerst een conjoint!](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Nieuw product? Dan eerst een conjoint!
Wat is een conjoint? Een conjoint maakt gebruik van een choice based experiment, waarbij respondenten telkens een keuze moeten maken uit drie opties.

Swinkels Family Brewers kiest Megawatt Fieldmarketing
Fieldmarketingbureau Megawatt in Eindhoven gaat aan de slag met de horeca-activaties van alle Royal Swinkels-merken.

Dille & Kamille kiest The Valley
Creatief bureau The Valley in Amsterdam gaat aan de slag met de merkactiviteiten van woonwinkelketen Dille & Kamille. Een pitch ging aan deze keuze vooraf.

De Vooravond en Elastique lanceren verkiezingsapp 'De Zweefmeter'
De verkiezingen komen eraan en dat betekent: keuzes maken. Voor alle kiezers die er nog niet uit zijn lanceert het BNN Vara-programma De Vooravond de verkiezingsapp ‘De Zweefmeter’.

Louise Doorn en Martine de Vries nieuwe PIM-bestuursleden
Platform Innovatie in Marketing (PIM) verwelkomt twee nieuwe bestuursleden, te weten Louise Doorn (HelloMaas, op de foto rechts) en Martine de Vries (KPMG).

SponsorRingen: Droomparken, NN Group en KiKa grote winnaars
Bij de online uitreiking van de SponsorRingen 2021 zijn gisteren Droomparken, Nationale Nederlanden en KiKa Berentribune het vaakst in de prijzen gevallen. Arno de Jong werd uitgeroepen tot Sponsor Personality van het Jaar. Bekijk hier alle winnaars op een rijtje.

VanMoof volgt psychedelische droomtocht kikker
Het Nederlandse e-bike merk VanMoof slaat de handen ineen met illustrator Jim Stoten om de positieve impact van de ‘next billion on bikes’ te vieren.
![[PIM Trendrapport 2021 #1] Vermenselijking van merken](/templates/img/lazyload.gif)
[PIM Trendrapport 2021 #1] Vermenselijking van merken
Als de coronacrisis tien jaar geleden was uitgebroken, zouden we er dan op dezelfde manier mee zijn omgegaan als nu? Zouden Jaap van Dissel, Diederik Gommers en Ernst Kuipers dan net zulke bekende Nederlanders zijn geworden? Deel 1 van het PIM Trendrapport 2021.
![[Interview] De toekomst van marketing: marketeer wordt een empathische super m/v](/templates/img/lazyload.gif)
[Interview] De toekomst van marketing: marketeer wordt een empathische super m/v
De Hogeschool Utrecht en het NIMA hebben de toekomst van marketing 2025 verkend. In een compact traject zijn, naast mensen van de HU en het NIMA, 25 experts uit de marketingpraktijk betrokken. Het resultaat is het rapport De toekomst van marketing, verschenen in december 2020. We spreken over het rapport met Kirsten Andres (op foto rechts) directeur/voorzitter Nima en lector Tijs Timmerman van de HU (op foto links).

Ministerie van VWS: maak psychische aandoeningen bespreekbaar
Zeven op de tien Nederlanders vindt dat vragen naar iemands psychische aandoening 'not done' is, blijkt uit onderzoek van Motivaction. Een nieuwe overheidscampagne, ontwikkeld door reclamebureau Roorda, moet hier verandering in brengen.

Mischa Oudolf naar New Growth Strategies
Adviesbureau New Growth Strategies in Amsterdam (onderdeel van TBWA\Neboko) heeft Mischa Oudolf aangesteld als nieuwe strategy director.

Danone kiest voor 3sixtyfive
Het van origine Franse foodbedrijf Danone heeft voor 3sixtyfive gekozen als partner voor zijn influencer marketing-activiteiten. Aan deze keuze ging een pitch vooraf.

AH verduurzaamt kipketen met Beter voor Kip Natuur Boer-programma
Albert Heijn start met het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma. Albert Heijn wil de productieketen van kippenvlees verder verduurzamen en transparant maken.

Kruidvat weet met Lies juiste snaar te raken
Net als de grote supers heeft voordeeldrogist Kruidvat nu ook een eigen gezicht, namelijk dat van 'single moeder' Lies (38). En zij weet de juiste snaar te raken.

Ariel Allin1 Pods grootste innovatie van 2020
Uit de jaarlijkse Introductie top 20 van IRI blijkt dat Ariel Allin1 Pods de grootste innovatie is van 2020, gevolgd door Lay’s Strong op de tweede plaats en met Magnum Ruby als nummer drie.

Kruidvat lanceert landelijke campagne met nieuw gezicht Lies
Iedereen verdient het om zich mooi, goed en gezond te voelen. Dat is de boodschap in de nieuwe landelijke campagne van Kruidvat, ontwikkeld door DDB Unlimited. ‘Single moeder' Lies (38) is het gezicht van de campagne.

Coca-Cola test eerste prototype van papieren fles
Coca-Cola test een eerste papieren fles voor submerk Adez in Hongarije. Het nieuwe prototype is ontwikkeld door het Coca-Cola’s R&D Center in Brussel en Paboco.
![[Marketing the Rainbow #4B] Heineken betert zijn leven](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #4B] Heineken betert zijn leven
Dit artikel is geschreven door Alfred Verhoeven van Bright Marketing Solutions in het kader van zijn promotieonderzoek 'Marketing the Rainbow'. In aflevering 4B van een reeks van 5 beoordeelt hij het diversiteits- en inclusiviteitsbeleid in de marketing- en communicatie-uitingen van Heineken.

Willem Kool (Stan Huygens Journaal) zwaait af
Willem Kool, sinds 2005 het gezicht van societyrubriek Stan Huygens in de Telegraaf, heeft afgelopen vrijdag zijn laatste bijdrage aan de krant geleverd. Pieter Klein Beernink neemt het stokje van hem over.

Dirk van den Broek start petitie voor btw-verlaging op groente en fruit
Al jaren zetten diverse gezondheidsinstanties zich in om de btw op groente en fruit te verlagen, maar helaas zonder resultaat. Dit kan niet langer, vindt supermarktketen Dirk van den Broek. Onder het motto #detijdisrijp start Dirk een online petitie om de belasting op groente en fruit van 9% naar 6% te verlagen.

Mariëtte Leenhouts (Esprix): ‘De lat in ‘consumer services’ ligt steeds hoger’
Esprix-juryvoorzitter Henriette van Swinderen (Media, entertainment & communications) in gesprek met Mariëtte Leenhouts, juryvoorzitter in de categorie Consumer services.
![[Mijn marketing] Dolly van den Akker: ‘Ik hou van echt Nederlandse merken’](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn marketing] Dolly van den Akker: ‘Ik hou van echt Nederlandse merken’
Dolly van den Akker is managing director van contentmarketingbureau MPG in Amstelveen. Bureaus zouden volgens haar meer met elkaar moeten samenwerken, om zodoende meerwaarde voor hun opdrachtgevers te creëren. 'De consument wil immers één consistente merkbeleving.'

Jules Hooijer en Ido Sharon naar Havas Amsterdam
Mediabureau Havas in Amsterdam heeft Jules Hooijer (links) en Ido Sharon aangesteld als respectievelijk strategy lead en chief growth officer.

HorecaVrij pleit voor nationale vrije dag op heropeningsdag horeca
Om de felbegeerde heropeningsdag van de Nederlandse horeca zo goed mogelijk en coronaproof te laten verlopen én om mensen opnieuw met elkaar te verbinden, pleit horecaketen De Beren als initiatiefnemer van 'HorecaVrij' voor een nationale feestdag en start de petitie #horecavrij.

Henk Haaima creative director Havana Harbor
Henk Haaima is benoemd tot de nieuwe creative director van creatief bureau Havana Harbor. Haaima komt van Mirabaeu, waar hij de laatste twaalf jaar eveneens werkte als creative director.

Meerderheid Kamer wil terrassen open
Nederland zou de terrassen weer onder voorwaarden moeten openen. Een meerderheid van de Tweede Kamer sluit zich aan bij die suggestie van CDA en VVD.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards