![[De zomer van] Edward Hissink: 'Voor de 21ste keer naar Domburg'](/templates/img/lazyload.gif)
[De zomer van] Edward Hissink: 'Voor de 21ste keer naar Domburg'
Als speciale zomergast vandaag Edward Hissink, cmo van Drivestar: een Europees ICT-bedrijf dat een slimme nieuwe manier van schadepreventie biedt voor allerhande chauffeurs. Maar nu eerst even uitblazen aan zee.

Lena Knoerzer van Fairtrade Original: 'Greenwashing ondermijnt het vertrouwen in duurzaamheidsclaims'
Lena Knoerzer is Product Manager Koffie bij Fairtrade Original. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

Code d'azur steunt LHBTIQ+-gemeenschap met gepersonaliseerde kunstwerken
Reclamebureau Code d’azur lanceert een kunstproject om de LHBTIQ+-gemeenschap te ondersteunen. Op de website van Noun Art Gallery is het mogelijk een gepersonaliseerd kunstwerk te maken op basis van je eigen naam en voornaamwoorden.

The Good Roll start crowdfunding voor nieuwe fabriek in Ghana
The Good Roll biedt nu ook toiletpapier van bamboe en dit komt sinds kort uit de eigen fabriek in Ghana. Om nog meer sociaal-maatschappelijke, economische en ecologische impact te kunnen maken, heeft het Nederlandse bedrijf een crowdfunding gestart waarbij het streefbedrag één miljoen euro is in de vorm van een rentedragende lening.
![[De zomer van] Hafida Abahai: 'We willen een bureau zijn dat cultuur omarmt'](/templates/img/lazyload.gif)
[De zomer van] Hafida Abahai: 'We willen een bureau zijn dat cultuur omarmt'
Hafida Abahai is CEO van communicatie- en pr-bureau Weber Shandwick Nederland. Het bureau heeft sinds kort een flexibel feestdagenbeleid om werknemers de mogelijkheid te geven om drie officiële feestdagen te ruilen voor andere dagen.
![[roadtrip] Tim Voors: 'Een art director kan ook schrijver zijn'](/templates/img/lazyload.gif)
[roadtrip] Tim Voors: 'Een art director kan ook schrijver zijn'
Tim Voors, mede-oprichter van The Freeforce en interim creative director bij bureaus als DDB Amsterdam, TBWA\Neboko, IceMobile, MediaMonks, BrandBase, Dentsu en Indie Amsterdam, is regelmatig maandenlang onder de radar. Want: extreme wandelingen makend. Hij vertelt waarom.

Amazon breidt uit naar België
Amazon heeft officieel de lancering in België aangekondigd. Dit voornemen hing al een poosje in de lucht, maar een officiële bevestiging bleef tot nu toe uit.

Strategische denkers (5): Strategie is als Italiaans eten: simpel, niet makkelijk
In deze serie laat Edwin van Druten (zie foto hieronder), head of strategy & content bij bureau Hibou, strategen uit de creatieve industrie aan het woord aan de hand van 5+1 begrippen. De beurt is deze keer aan Munise Can, VP strategy bij Highsnobiety.

Jamie Oliver gasthoofdredacteur Delicious
Jamie Oliver, al meer dan 20 jaar een toonaangevende chef, zelf tot een merk uitgegroeid, wordt gasthoofdredacteur van culi-magazine Delicious. Dat gebeurt in in september 2022, tegelijk met de publicatie van zijn 26-ste kookboek 'Een: Simpel & lekker uit één pan'.

Boot T-Mobile toont Kisschain tijdens Canal Parade
Uit eigen onderzoek van T-Mobile bleek dat meer dan 25 procent van de Nederlanders ongemak ervaart als hen wordt gevraagd om een foto te maken van een zoenend homostel. Dit was de aanleiding voor de telecomprovider ‘de kus’ centraal te stellen tijdens Pride Amsterdam.

Niels Uiterdijk van Inepro: 'Radiocommercials vind ik echt verschrikkelijk'
Niels Uiterdijk is marketeer bij Inepro, ontwikkelaar van authenticatie-, betaal- en managementsystemen, in Nieuw-Vennep. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden.
![[De zomer van] Coen Bood: 'Duct-tape oplossingen verbeteren'](/templates/img/lazyload.gif)
[De zomer van] Coen Bood: 'Duct-tape oplossingen verbeteren'
Na een hectische periode is het tijd voor ontspanning voor Coen Bood, Marketing Manager bij Expert. Het liefst op of aan het water en de natuur. Dat kan prima in Nederland, wat hem betreft. Daarna begint de tweede ronde met onder meer de Back to School periode, het jaarlijkse Korting Festival en Black Friday.
![[branded content] Marcel’s Green Soap speelt in de Champions League](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] Marcel’s Green Soap speelt in de Champions League
Wie voor het zeepschap in de supermarkt staat, kan vrijwel uitsluitend een milieuonvriendelijke schoonmaakmiddel kiezen. Marcel Belt, oprichter van Marcel’s Green Soap pleit voor een veel diverser aanbod, waarvan 50% duurzaam is. Dat daar vraag naar is, bewijst de snelle groei van zijn eigen bedrijf.

'Vrouwen met platte schoenen worden meer capabel geacht dan hun collega's die hakken dragen'
Op marketingweek.com signaleert Helen James dat vrouwelijke marketeers steeds vaker hun hoge hakken laten voor wat het is en kiezen voor meer comfortabel schoeisel. Zij stelt dat vrouwen het dusdanig goed doen in leidinggevende posities dat zij vol vertrouwen in eigen kunnen hun ‘harnas met hoge hakken’ achterwege laten.

Horeca werkt samen om personeelscrisis te keren
Partners uit verschillende hoeken van de horecasector richten gezamenlijk het platform mijnhorecabaan.nl op. Aanvullend is vandaag, 28 juli, de campagne gelanceerd om dit initiatief te ondersteunen: There is no experience like bar experience.

Onderzoek: 'Meer dan helft CMO's in VS is nu vrouw'
Uit onderzoek van de grote Amerikaanse recruiter SpencerStuart blijkt dat, voor het eerst sinds hun studie naar gender- en etnische diversiteit begon, 51% van de CMO’s in de top 100-adverteerders van het advertentietijdperk 2021 vrouw was, schrijft zustertitel Marketingfacts.

ING maakt CO2-voetafdruk inzichtelijk voor klanten
Vanaf vandaag kunnen ING-klanten die dat willen in de ING-app en op Mijn ING zien wat de CO2-uitstoot is van hun uitgaven. Met deze nieuwe functie hoopt ING klanten te helpen bij het maken van klimaatbewuste keuzes.

C&A en Zalando intensiveren samenwerking
Familiebedrijf en mega-moderetailer C&A en Zalando breidenbreidt met kledingplatform de samenwerking verder uit. C&A zal daardoor niet alleen bij het Connected Retail-programma van Zalando aangesloten zijn, maar ook bij het partnerprogramma van Zalando.
![[De zomer van] Jop Quirindongo: 'Ik ga binnenkort participeren in een mooi, zeer relevant en betrokken merk'](/templates/img/lazyload.gif)
[De zomer van] Jop Quirindongo: 'Ik ga binnenkort participeren in een mooi, zeer relevant en betrokken merk'
Jop Quirindongo is eigenaar van Lowres Creative Studio en specialist in visuele identiteiten. Hij is onder meer bekend van de visual identity van de Embassy of Dutch Creativity, de Nederlandse creatieve handelsmissie die elk jaar afreist naar het Cannes Lions Festival. Jop viert, as we speak, vakantie in Thailand en mailt even met de redactie.

Kate Moss benoemd tot creative director van Diet Coke
Het Britse fashion icoon Kate Moss is benoemd tot creative director van Diet Coke, meldt Coca-Cola. 'Well, I've always loved Coke', stelt het supermodel guitig vast.

'Marketeers kunnen merken niet overhalen tot ethische keuzes'
Hoewel zeven op de tien marketeers vinden dat het innemen van een ethisch standpunt tot meer sales en omzet leidt, nemen veel merken geen stelling. De belangrijkste reden daarvoor is de interne (bedrijfs)cultuur. Dat stelt beoordelingsplatform Trustpilot op basis van eigen onderzoek.

Lotte Willemsen nieuwe directeur Swocc
Dr. Lotte Willemsen wordt per 1 september 2022 de nieuwe directeur van Swocc (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie). Zij volgt hiermee professor Guda van Noort op.

ACM Telecommonitor: ruim 7 miljoen combi-abonnementen
In het eerste kwartaal van 2022 hadden ruim 7 miljoen abonnementen een combinatie van telefonie, internet of televisie. Consumenten die voor een bundel kiezen, geven vaker dan een jaar geleden aan dat korting daarvoor de voornaamste reden is. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
![[De zomer van] Jacqueline Mars-Loomans: 'Maximaal ontspannen en culinaire prikkels'](/templates/img/lazyload.gif)
[De zomer van] Jacqueline Mars-Loomans: 'Maximaal ontspannen en culinaire prikkels'
Jacqueline Mars-Loomans, Communicatie Manager bij Alfred International, ging voor maximale ontspanning. Maar na het invullen van de vragen kreeg de redactie van MarketingTribune op de valreep het bericht dat de plannen noodgedwongen gewijzigd zijn wegens de aanhoudende bosbranden in Frankrijk. Jacqueline ontspant nu hopelijk maximaal op een brandvrije plek aan de Franse westkust.

Tourwinnaar Vingegaard vliegensvlug op bezoek bij Gorillas
Team Jumbo-Visma heeft samen met medewerkers van Gorillas de overwinning van de Tour de France gevierd. Winnaar Jonas Vingegaard kwam op 26 juli persoonlijk langs bij de vestiging van Gorillas in de Amsterdamse Weesperstraat.
![[De zomer van] Baba Touré: 'Elke zomer word ik opnieuw verliefd'](/templates/img/lazyload.gif)
[De zomer van] Baba Touré: 'Elke zomer word ik opnieuw verliefd'
In onze serie 'De zomer van' vandaag Baba Touré, mede-oprichter en managing director bij Hammerfest. Dit bureau verwelkomde recent nieuwe klanten als The Student Hotel, Tommy Jeans, Zalando en het Tropenmuseum en haalde intussen diverse mooie awards op. Tijd om te verhuizen, maar eerst genieten van de zomer.

Jumbo-partner Gorillas trekt zich terug uit zes Nederlandse steden
Flitsbezorger Gorillas trekt zich terug uit zes Nederlandse steden. De vestigingen in Alkmaar, Almere, Apeldoorn, Enschede, Hilversum en Breda zijn niet winstgevend, meldt het van origine Berlijnse bedrijf.

Grootste Progress Pride vlag ter wereld op Waterkant Amsterdam
Zaterdag 30 juli 2022 wordt de grootste Progress Pride Vlag ter wereld onthuld op de parkeergarage van Q-Park aan de Marnixstraat, boven het populaire en centraal in Amsterdam gelegen Waterkant.

Omslagpunt plantbased food is bereikt
Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager, zei altijd: 'Als plantbased food minstens even lekker is als vlees en bovendien goedkoper wordt, dan breekt de revolutie uit.' Door de stijgende prijzen van vlees lijkt dat omslagpunt nu bereikt.

Nike scoort met vrouwenvoetbalfilm 'Never settle, never done'
Vrouwen hebben het voetbalspel sinds de eerste dag dat ze het speelden naar een hoger niveau getild en ze zullen records blijven breken, de lat hoger leggen en het spel voor heel het voetbal verhogen. Dat stelt Nike in de nieuwe EK-film.

Elise Schaap is out-of-office; Hak stuurt vervanger
Elise Schaap, die schittert in de campagnes van foodmerk Hak, geniet van een welverdiende vakantie en heeft haar out-of-office aangezet.
![[De zomer van...] Kasper Figee:'Wellicht dit jaar nog jubileum fan collectie!'](/templates/img/lazyload.gif)
[De zomer van...] Kasper Figee:'Wellicht dit jaar nog jubileum fan collectie!'
Bij Zeeman is altijd wat te doen, zeker op het gebied van duurzaamheid en nieuwe productverhalen. Kasper Figee, teamlead Branding & Campaigns bij Zeeman, legt uit welke uitdagingen er nog meer op het programma staan voordat hij afreist naar Kroatië.

Rusland treft Google met boete 375 miljoen dollar wegens delen Oekraïne-nieuws
Rusland heeft Google een boete van 21,1 miljard roebel ($ 375 miljoen) opgelegd voor het herhaaldelijk niet verwijderen van 'verboden informatie': inhoud met betrekking tot de invasie van het land en de daaropvolgende oorlog in Oekraïne.

Ford Kuga plug-in hybrid: meer elektrisch dan je denkt
Voordat men volledig elektrisch gaat rijden, kiezen veel mensen nog voor het comfortabele tussenstation, de plug-in hybrid. De Ford Kuga plug-in hybrid is een veilige, maar toch stiekem ook een uitdagende keuze.

Bijenkorf bouwt verder aan digitale en duurzame toekomst
Ook het boekjaar 2021 werd bij De Bijenkorf in hoge mate beïnvloed door Covid-19. In totaal waren de winkels 17 weken gesloten, vijf weken meer dan het jaar daarvoor. Een terugblik op het jaar van het beroemde warenhuis.
![[onderzoek] Heinz: 'Barbecueseizoen is belangrijkste moment voor sausleveranciers'](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Heinz: 'Barbecueseizoen is belangrijkste moment voor sausleveranciers'
Heinz deelt voor het eerst onderzoekcijfers* naar het sausgebruik in Nederland. Met onderzoeksbureau Ipsos ging het foodmerk op zoek naar het gedrag achter de verkoopcijfers van de saus. Wanneer en waarbij gebruiken we saus?

Oxfam Novib steunt wereldwijde lhbtqia+ gemeenschap tijdens Pride
Tijdens de Amsterdam Pride 2022, het festival om te vieren dat je kunt zijn wie je bent en mag houden van wie je wilt, steunt Oxfam Novib de lhbtqia+-gemeenschap. Oxfam Novib heeft daarom de PrideBot ontwikkeld, waarmee iedereen steun kan betuigen aan lhbtqia+’ers wereldwijd.
![[De zomer van...] Maira Evers: 'Ik ga met een heerlijk gevoel de zomer in'](/templates/img/lazyload.gif)
[De zomer van...] Maira Evers: 'Ik ga met een heerlijk gevoel de zomer in'
Het groeit en bloeit bij de Gardeners, niet zo gek natuurlijk met zo’n naam. Eigenaar Maira Evers kan, zakelijk gezien zeker, haar geluk niet op. Ontspanning wacht op de Griekse en Turkse stranden.
![[Junkfood Day] Nederland telt 830 meer fastfoodrestaurants dan 'gewone' restaurants](/templates/img/lazyload.gif)
[Junkfood Day] Nederland telt 830 meer fastfoodrestaurants dan 'gewone' restaurants
De kentering begon in 2020. Toen telde Nederland voor het eerst meer fastfoodrestaurants dan gewone restaurants, blijkt uit cijfers van Bolddata. Snackbars zien we het meest in het straatbeeld, gevolgd door pizzeria’s en grillrooms.

KPN geeft onderdrukte dj's podium tijdens Canal Parade
KPN haalt tijdens Pride Amsterdam dj’s uit Jordanië, Kenia en Polen naar Nederland om hen een podium te geven tijdens de Canal Parade. In de genoemde landen worden volgens de telecomprovider LGBTQIA+’ers gediscrimineerd, onderdrukt en zelfs vervolgd.

Adidas Football lanceert X Speedportal voetbalschoen met animatie
De nieuwe schoenen worden bekendgemaakt met een wereldwijde campagne van bureau TBWA\Neboko, die niet alleen context geeft aan multidimensionale snelheid die bij ze past, maar ook aan de oorsprong van de schoenen.
![[De zomer van...] Olivier Koning: 'We gaan ooit in Portugal wonen!'](/templates/img/lazyload.gif)
[De zomer van...] Olivier Koning: 'We gaan ooit in Portugal wonen!'
Being There is volgens managing director en eigenaar Olivier Koning druk bezig met een geheel nieuwe positionering, met meer oog voor talent en de consument. Maar nu eerst op weg naar Portugal.

Topkeurmerk 'Eko' wil Nederlandse biologische landbouw in zijn kracht zetten
Onlangs is het Eko-keurmerk (zie afbeelding) weer uitgeroepen tot een van de twaalf Nederlandse 'topkeurmerken'. Naar eigen zeggen is dit een teken dat Eko z’n zaakjes op orde heeft als keurmerk dat onderscheidende pluspunten in de praktijk van de licentiehouders controleert en borgt.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 4okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 1nov 2022
Dutch Podcast Conference