
Blokker haalt met recycleprogramma 40 miljoen gebruikte aluminium koffiecups op
Blokker heeft met haar recycleprogramma in 2022 maar liefst 300.000 kilo aan gebruikte aluminium koffiecups ingezameld. Dit staat gelijk aan zo’n 40 miljoen cups. Op basis van deze opbrengst doet Blokker een donatie aan The Hunger Project.

Mijn Marketing: Becky Nascimento van Iglo Nederland
Becky Nascimento is Marketing Director bij Iglo Nederland. Geboren in het Verenigd Koninkrijk, verhuisde zij 3,5 jaar geleden naar Nederland: ‘Mensen fascineren me en ik ben geneigd meer uren per dag te plannen dan de 24 die ik tot mijn beschikking heb 😉.’

Nederlandse klederdracht op postzegels Jimmy Nelson
In samenwerking met PostNL geeft de Jimmy Nelson Studio een bijzondere serie postzegels uit met de naam ‘Jimmy Nelson – Ode aan Nederland’.
![[onderzoek] 71 procent bedrijfsleiders heroverweegt volledige klantervaring](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] 71 procent bedrijfsleiders heroverweegt volledige klantervaring
Uit het nieuwe wereldwijde Customer Experience (CX) Trends Report blijkt dat een meeslepende klantervaring een belangrijke onderscheidende factor zal worden voor merken om concurrerend te blijven en om de klantloyaliteit te versterken.

KesselsKramer werft via A.I.
Voor hun 'jaarvideo' doet bureau KesselsKramer deze keer een beroep op artificial intelligence. Wat menselijke support is ook welkom, blijkt onderop de post.

BMW i4: is dit de ultieme EV?
De autoverkoop zit weer een beetje in de lift. Nog niet spectaculair, maar de verwachtingen voor 2023 zijn hooggespannen. Elektrisch rijden wordt uiteraard steeds meer de norm en met de BMW i4 komt de ultieme EV gevaarlijk dichtbij.

No Fairytales introduceert het Traagste Dieet ter Wereld
Voedselverbeteraar No Fairytales introduceert het ‘Traagste Dieet ter Wereld’. Dit concept ondersteunt de missie van het bedrijf om het eetgedrag van consumenten te verbeteren met innovatieve voedingsmiddelen.

Oot Granola lanceert eerste tv-campagne
Oot Granola behoort tot de Nederlandse merken die kiest voor verkoop via de eigen website, direct aan de consument en zonder tussenkomst van groothandels en winkels. Het merk startte deze week haar eerste televisiecampagne.

Albert Heijn organiseert packathon voor verpakkingsinnovatie
Op 31 maart 2023 organiseert Albert Heijn de AH Packathon: een wedstrijd waarbij duurzame denkers, creatieve ontwerpers en andere experts kunnen werken aan hun idee voor een duurzame verpakkingsinnovatie om dat vervolgens te pitchen bij de jury.

Christian Peeters en Geert van Leeuwen creatieve directie van Jump Retail
Op 1 maart 2023 starten Christian Peeters (art) en Geert van Leeuwen (copy, links op de foto) als creatieve directie bij bureau Jump Retail. Het senior team is afkomstig van Eigen Fabrikaat.

Carrefour test met bezorgrobot
Supermarktketen Carrefour test een zelfsturende bezorgrobot die boodschappen bij werknemers van een bedrijvencomplex in het Belgische Zaventem aflevert.

Natuurhuisje lanceert nieuwe merkstrategie
De samenwerking tussen Natuurhuisje en Gardeners resulteert in een internationale merkcampagne die rust op een activistisch statement: Niet vliegen, wel landen.

Gucci lanceert après-ski campagne
'Fashion topmerk Gucci tilt de après-ski cultuur naar nieuwe hoogte', meldt de nieuwe outdoor- en onlinecampagne. Met de huidige sneeuwgrens geen gek idee, bij Gucci wordt echter wat anders bedoeld.

SportCity steunt jongeren met mentale problemen
Word lid en geef een 'up' aan een jongere die zich even down voelt. Dat is de inzet van de nieuwe campagne van SportCity en stichting MIND Us, een stichting die zich inspant voor de mentale gezondheid van jongeren.

Beyond Meat hoopt afhaakmoment goede voornemens te voorkomen met content
Uit onderzoek door Direct Research in opdracht van veganistische vleesvervanger Beyond Meat blijkt bewuster eten een van de meest genoemde voornemens voor 2023. En de meeste voornemens zijn al gesneuveld tegen de tijd dat het Blue Monday is.

JONGERENICONEN 2023 - Gen Z duikt op
Wat beweegt Digitieners en jongvolwassenen in 2023? MarketingTribune presenteert in de 27e editie van deze rubriek tien verse ‘iconen’ en blikt vooruit. Verzamel hier je kersverse insights per thema en anticipeer op nieuwe energie, anti-fashion, omgaan met verschillen, lijmoplossers en TikTok als zoekmachine. De blauwe, ‘zwevende generatie’ duikt op!

Onderzoek: geen leven zonder streamingdiensten
Bijna een kwart van de Nederlanders (23%) kan zich geen leven voorstellen zonder hun favoriete series en films op streamingdiensten. Ondanks de kosten blijven streamingdiensten populair: meer dan de helft van Gen Z (53%) en Millennials (56%) kijkt liever naar een streamingdienst dan de traditionele televisie.

Koffiedik 2023: Tietenman, ChatGPT, Kungfu panda en Mohammed
Op de traditionele Nieuwjaarsborrel voor de reclame- en mediawereld – Koffiedik kijken – in het Amsterdamse Tropeninstituut werd al snel duidelijk dat 2023 geen leuk jaar wordt. Het onverbloemd pessimisme van de vier officiële voorspellers werd vakkundig, maar ook een tikje voorspelbaar afgetopt door de meester van de duisternis, columnist Marcel van Roosmalen.

Adyen start Omgekeerde Supermarkt in hartje Amsterdam namens Voedselbank
De Omgekeerde Supermarkt, het in Amsterdam gevestigde initiatief om levensmiddelen aan de Voedselbank te doneren, opende een pop-up locatie in The Store van financieel technologieplatform Adyen op het Rokin in Amsterdam.

Marketingman Thom Ligthart: 'Vrienden en Amstel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden'
Het is de tijd van het jaar en op 5 januari 2023 is de 25e editie van de Vrienden van Amstel Live (VVAL) in de Rotterdamse Ahoy weer van start gegaan. Een jubileum dat het merk Amstel sterker dan ooit heeft gemaakt.

Date voor de planeet: speeddaten in Ikea
Op zaterdag 4 februari houdt Ikea een grootschalig speeddate evenement: Date voor de planeet. Verschillende delen van de vestiging in Utrecht worden omgebouwd tot intieme dateplekken. Op deze manier wil de meubelreus - met een knipoog – helpen om in de koude maanden wat energie te besparen.

Warc Awards for Effectiveness 2023 open voor inschrijvingen met vijf nieuwe categorieën
Er kan ingezonden voor de 3e editie van de Warc Awards for Effectiveness 2023. De Awards worden in samenwerking met Cannes Lions georganiseerd. De verkiezing staat in het teken van de beste marketingideeën met een commerciële impact. Warc staat voor World Advertising Research Center.
![[Marketing the Rainbow #27] Unilever 1 – Magnum: Pride ijs en de ‘lesbische bruiloft’](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #27] Unilever 1 – Magnum: Pride ijs en de ‘lesbische bruiloft’
Unilever bezit ruim 400 merken en had in 2020 een omzet van 51 miljard euro. Het bedrijf heeft een aantal opvallende corporate- en multi-brand campagnes gedaan in Marketing the Rainbow, maar de individuele merken hadden natuurlijk ook hun eigen campagnes.
![[branded content] Dit is waarom ook jouw bedrijf een marketingstrategie nodig heeft](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] Dit is waarom ook jouw bedrijf een marketingstrategie nodig heeft
Een goede marketingstrategie is essentieel voor het succes van een bedrijf. Een marketingstrategie helpt je om je doelen te bereiken, om je doelgroep te identificeren en om een plan te maken voor hoe je deze doelgroep gaat bereiken.

Campagne Interpolis tegen telefoongebruik jongeren in verkeer
Het toenemende gevoel van FOMO (Fear Of Missing Out) onder jongeren en het gebruik van de mobiele telefoon zorgt voor een groeiend probleem voor de verkeersveiligheid. Om gevaarlijke situaties in het verkeer te voorkomen start verzekeraar Interpolis samen met singer-songwriter Danique de campagne MisNiks.

Hoofdjury SAN NKOTB 2022 bekend
De hoofdjury van de SAN New Kids On The Block Accent is bekend. Juryvoorzitter is Guda van Noort (foto), professor aan de UvA.

20 winkels bonbonwalhalla Leonidas failliet
Twintig winkels die bonbons en andere chocolade van het merk Leonidas verkopen, zijn failliet. Voor de exploitant, Handelsonderneming Min uit Roosendaal, is het doek gevallen.

Boris Nihom: 'Juist als vakman hou ik van deze vorm van business creativiteit'
Esprix-juryvoorzitter Michiel Rijshouwer in gesprek met Boris Nihom (dentsu), juryvoorzitter van de categorie New business concepts. In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën.

Onderzoek: 'Nederlanders besteedden 300 miljoen euro aan afslanken'
Ruim 2,5 miljoen Nederlanders hebben in 2022 300 miljoen euro uitgegeven aan afslankproducten en -diensten. Dit blijkt uit de ‘Healthy Lifestyle Monitor’ uitgevoerd door Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.

De perfecte positionering voor marketeers (3): Invloed en impact
In een drieluik schetst Julian Stevense, senior consultant en founder van het Amsterdamse Brandgurus, hoe marketeers een stevige positie krijgen en houden in de boardroom. In dit derde en afsluitende deel geeft hij het antwoord op de centrale vraag: Hoe krijg je meer invloed en hoe realiseer je meer impact als marketeer?

'Onderzoekbranche scoort bijna 9 procent meer omzet'
Uit de 15e editie van het Trendrapport Marktonderzoekbureaus in samenwerking met MOA blijkt dat de marktonderzoekbranche met vertrouwen uitkijkt naar 2023.

Oud-profvoetballer Calvin Jong-A-Pin ambassadeur Mitsubishi
Voormalig voetbalprof Calvin Jong-A-Pin gaat samenwerken met Mitsubishi in Nederland. Als ambassadeur draagt hij bij aan de bekendheid en reputatie van het merk.

Brouwerij Achouffe lanceert alcoholarme Chouffe
Inspelend op de alcoholvrije trend en de welbekende januari voornemens lanceert Brouwerij Achouffe deze maand: een alcoholarme Chouffe.

FSIN: Foodservicemarkt groeit in 2022 met €5,8 miljard
De omzet van de foodservicebedrijven is in 2022 gestegen met ruim 40%, naar een omzet van €19,1 miljard. Dat maakte het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op het jaarlijkse Brunchcongres bekend tijdens de Horecava.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day