AMMA’s 2026: inzenders krijgen meer tijd en duidelijkheid

AMMA’s 2026: inzenders krijgen meer tijd en duidelijkheid
  • Algemeen
  • 3 nov 2025 @ 08:15
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De organisatie van de AMMA Awards neemt een opmerkelijke stap richting transparantie en toegankelijkheid. Al vanaf 3 november zijn de inzendcriteria voor de editie van 2026 te bekijken en te downloaden via amma-awards.nl. Daarmee krijgen bureaus en adverteerders ruim twee maanden extra voorbereidingstijd vóór de officiële inzendperiode op 5 januari start.

De vroegtijdige publicatie van de criteria moet niet alleen de kwaliteit van inzendingen verhogen, maar ook de stress rond de deadline verlagen. Door inzenders eerder inzicht te geven in het maximale aantal woorden en de beoordelingsmodules, wil de AMMA-commissie het proces overzichtelijker maken.

Volgens Angelique Schreuders, voorzitter van de AMMA-commissie en Managing Partner bij OMD, was er behoefte aan meer rust en helderheid in de aanloop naar de inzendingen. ‘We zien elk jaar weer dat de cases beter worden, de jury kritischer en de stress op de laatste dag groter. Omdat we geen uitloop kunnen geven, hebben we besloten het dit jaar anders te doen: iedereen eerder inzicht in de criteria. Minder paniek, meer kwaliteit en hopelijk nóg mooiere inzendingen!’

Naast de praktische verbeteringen is ook inhoudelijk gekeken naar de juiste balans tussen duidelijke richtlijnen en creatieve vrijheid. De commissie werkte hiervoor nauw samen met juryvoorzitters uit het vak. ‘Elk jaar kijken we kritisch naar de beoordelingscriteria’, zegt Tjitske Maathuis, General Manager bij Mediaplus en AMMA-commissielid Categorieën & Criteria. ‘Het is ons vaste streven om de AMMA’s continu te verbeteren en relevant te houden. In nauwe samenwerking met de juryvoorzitters evalueren en scherpen we de criteria aan, zodat de awards blijven aansluiten bij de actuele ontwikkelingen in het vakgebied.’

De inzendperiode voor de AMMA Awards 2026 loopt van maandag 5 januari tot vrijdag 13 februari, waarna de winnaars op 21 mei 2026 worden bekendgemaakt in Theater Amsterdam.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken