AMMA’s 2026: inzenders krijgen meer tijd en duidelijkheid

- Algemeen
- 3 nov 2025 @ 08:15
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 3 nov 2025 @ 08:15
- Kel Koenen
De organisatie van de AMMA Awards neemt een opmerkelijke stap richting transparantie en toegankelijkheid. Al vanaf 3 november zijn de inzendcriteria voor de editie van 2026 te bekijken en te downloaden via amma-awards.nl. Daarmee krijgen bureaus en adverteerders ruim twee maanden extra voorbereidingstijd vóór de officiële inzendperiode op 5 januari start.
De vroegtijdige publicatie van de criteria moet niet alleen de kwaliteit van inzendingen verhogen, maar ook de stress rond de deadline verlagen. Door inzenders eerder inzicht te geven in het maximale aantal woorden en de beoordelingsmodules, wil de AMMA-commissie het proces overzichtelijker maken.
Volgens Angelique Schreuders, voorzitter van de AMMA-commissie en Managing Partner bij OMD, was er behoefte aan meer rust en helderheid in de aanloop naar de inzendingen. ‘We zien elk jaar weer dat de cases beter worden, de jury kritischer en de stress op de laatste dag groter. Omdat we geen uitloop kunnen geven, hebben we besloten het dit jaar anders te doen: iedereen eerder inzicht in de criteria. Minder paniek, meer kwaliteit en hopelijk nóg mooiere inzendingen!’
Naast de praktische verbeteringen is ook inhoudelijk gekeken naar de juiste balans tussen duidelijke richtlijnen en creatieve vrijheid. De commissie werkte hiervoor nauw samen met juryvoorzitters uit het vak. ‘Elk jaar kijken we kritisch naar de beoordelingscriteria’, zegt Tjitske Maathuis, General Manager bij Mediaplus en AMMA-commissielid Categorieën & Criteria. ‘Het is ons vaste streven om de AMMA’s continu te verbeteren en relevant te houden. In nauwe samenwerking met de juryvoorzitters evalueren en scherpen we de criteria aan, zodat de awards blijven aansluiten bij de actuele ontwikkelingen in het vakgebied.’
De inzendperiode voor de AMMA Awards 2026 loopt van maandag 5 januari tot vrijdag 13 februari, waarna de winnaars op 21 mei 2026 worden bekendgemaakt in Theater Amsterdam.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Maaltijdgemak centraal in Albert Heijns tweede commercial met...
- 'Campagnedrukwerk steeds groener'
- TicketSwap en ADE duiken in belevingswereld Gen Z
- Ebbing Tides: Pionieren met kelp en natuurherstel op zee
- ‘Onze echtheid koesteren en daar een toekomstbestendig merk...
- Emotie is de sleutel tot impactvolle advertising
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

