CBL reageert op verkiezingsuitslag: 'let op de boodschappenprijzen'

CBL reageert op verkiezingsuitslag: 'let op de boodschappenprijzen'
  • Food-en-retail
  • 31 okt 2025 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het CBL, de branchevereniging voor supermarkten en foodservicebedrijven, stelt dat de verkiezingsuitslag aan de politiek, het bedrijfsleven en de samenleving een nieuwe kans biedt om gezamenlijk het hoofd te bieden aan de meest prangende maatschappelijke uitdagingen van deze tijd.

Het CBL roept op tot een snelle en zorgvuldige formatie zodat supermarkten en foodservicebedrijven snel met een nieuw kabinet aan de slag kunnen voor een sterke, duurzame voedselketen, betaalbare boodschappen en een leefomgeving die bijdraagt aan een gezondere leefstijl. Het bureau komt daarom met het volgende manifest:

'Het CBL benadrukt de noodzaak voor een stabiel beleid en een langetermijnvisie vanuit de politiek. Een absolute vereiste om het vertrouwen te herstellen en voor een weerbare en vitale economie. Het bedrijfsleven snakt naar helderheid als het gaat om het ondernemersklimaat, beleid om gezondheid en een gezonde leefstijl te bevorderen, verduurzaming van de voedselketen en versnelling van de energietransitie. Het CBL vertegenwoordigt een sector die haar maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt.

De supermarkt- en foodservicebranche is een constructieve gesprekspartner en draagt bij aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Van een nieuwe coalitie vragen wij bijvoorbeeld om meer mogelijkheden om gezondere producten extra onder de aandacht van de consument te brengen voor een effectievere bijdrage aan een gezondere leefstijl. Het CBL zoekt tijdens de formatie – en daarna – graag de samenwerking op om invulling te geven aan onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Boodschappen betaalbaar houden én ketens verduurzamen 
De afgelopen jaren hebben Nederlanders gemerkt dat de boodschappen duurder worden. Deels is dit het gevolg van politieke instabiliteit, hoge administratieve lasten, misoogsten en hogere kosten voor energie, transport en arbeid. Tegelijkertijd zijn prijsstijgingen het gevolg van politieke en maatschappelijke keuzes en eisen aan de sector, zoals op het gebied van verduurzaming en een gezonder assortiment. Supermarkten en foodservicebedrijven onderschrijven de doelen van deze transities en proberen deze kosten zoveel mogelijk zelf op te vangen, maar werken met smalle marges. Hierdoor is het incasseringsvermogen beperkt en moeten veel kosten worden doorberekend in de verkoopprijs. Daarom wil het CBL afspraken maken over duurzaamheidbeleid dat prijsverhogingen voorkomt en verduurzaming voor ketenpartners aantrekkelijk maakt. Het is immers een gezamenlijk streven van overheid, sector en maatschappij om de voedingssector te verduurzamen, net zoals betaalbaarheid van boodschappen een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van supermarkten, voedselproducenten en overheid.  

Voer een Boodschappentoets in 
Productprijzen stijgen vaak als gevolg van nieuw beleid, denk aan een suikertaks of een plasticheffing. Deze maatregelen zijn over het algemeen goed bedoeld en komen voort uit de wens om maatschappelijke doelen te behalen door consumptie en gebruik te sturen, maar brengen ook kosten met zich mee. Het CBL vindt het belangrijk dat bij de invoer van nieuw beleid duidelijkheid bestaat over de consequenties voor de prijzen van levensmiddelen, zodat politici en beleidsmakers een bewuste afweging kunnen maken. Daarom stellen we voor dat de politiek een Boodschappentoets uitvoert bij elke voorgestelde nieuwe maatregel: een snelle, praktische check om de impact van nieuw beleid op de boodschappenprijs te beoordelen. 

Essentiële, open en constructieve sector 
Supermarkten en foodservicebedrijven voorzien dagelijks miljoenen Nederlanders van voedsel. Onze sector zet jaarlijks ruim €50 miljard om en is werkgever van ruim 400.000 medewerkers. Daarmee zijn supermarkten en foodservicebedrijven een essentiële schakel in de voedselvoorziening én een motor van werkgeverschap. Wij gaan de komende periode graag met de politiek in gesprek over oplossingen die Nederland vooruithelpen.

[einde manifest]  

Centraal Bureau Levensmiddelenhandel 
(brancheorganisatie voor supermarkten in Nederland)


foto: Tara Clark / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken