CBL reageert op verkiezingsuitslag: 'let op de boodschappenprijzen'

- Food-en-retail
- 31 okt 2025 @ 10:30
- Link
- 
  
 Peter van Woensel Kooy
 senior redacteur, merk-expert
 MarketingTribune
- Geen tag
- 31 okt 2025 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Het CBL, de branchevereniging voor supermarkten en foodservicebedrijven, stelt dat de verkiezingsuitslag aan de politiek, het bedrijfsleven en de samenleving een nieuwe kans biedt om gezamenlijk het hoofd te bieden aan de meest prangende maatschappelijke uitdagingen van deze tijd.
Het CBL roept op tot een snelle en zorgvuldige formatie zodat supermarkten en foodservicebedrijven snel met een nieuw kabinet aan de slag kunnen voor een sterke, duurzame voedselketen, betaalbare boodschappen en een leefomgeving die bijdraagt aan een gezondere leefstijl. Het bureau komt daarom met het volgende manifest:
'Het CBL benadrukt de noodzaak voor een stabiel beleid en een langetermijnvisie vanuit de politiek. Een absolute vereiste om het vertrouwen te herstellen en voor een weerbare en vitale economie. Het bedrijfsleven snakt naar helderheid als het gaat om het ondernemersklimaat, beleid om gezondheid en een gezonde leefstijl te bevorderen, verduurzaming van de voedselketen en versnelling van de energietransitie. Het CBL vertegenwoordigt een sector die haar maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt.
De supermarkt- en foodservicebranche is een constructieve gesprekspartner en draagt bij aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Van een nieuwe coalitie vragen wij bijvoorbeeld om meer mogelijkheden om gezondere producten extra onder de aandacht van de consument te brengen voor een effectievere bijdrage aan een gezondere leefstijl. Het CBL zoekt tijdens de formatie – en daarna – graag de samenwerking op om invulling te geven aan onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Boodschappen betaalbaar houden én ketens verduurzamen 
De afgelopen jaren hebben Nederlanders gemerkt dat de boodschappen duurder worden. Deels is dit het gevolg van politieke instabiliteit, hoge administratieve lasten, misoogsten en hogere kosten voor energie, transport en arbeid. Tegelijkertijd zijn prijsstijgingen het gevolg van politieke en maatschappelijke keuzes en eisen aan de sector, zoals op het gebied van verduurzaming en een gezonder assortiment. Supermarkten en foodservicebedrijven onderschrijven de doelen van deze transities en proberen deze kosten zoveel mogelijk zelf op te vangen, maar werken met smalle marges. Hierdoor is het incasseringsvermogen beperkt en moeten veel kosten worden doorberekend in de verkoopprijs. Daarom wil het CBL afspraken maken over duurzaamheidbeleid dat prijsverhogingen voorkomt en verduurzaming voor ketenpartners aantrekkelijk maakt. Het is immers een gezamenlijk streven van overheid, sector en maatschappij om de voedingssector te verduurzamen, net zoals betaalbaarheid van boodschappen een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van supermarkten, voedselproducenten en overheid.  
Voer een Boodschappentoets in 
Productprijzen stijgen vaak als gevolg van nieuw beleid, denk aan een suikertaks of een plasticheffing. Deze maatregelen zijn over het algemeen goed bedoeld en komen voort uit de wens om maatschappelijke doelen te behalen door consumptie en gebruik te sturen, maar brengen ook kosten met zich mee. Het CBL vindt het belangrijk dat bij de invoer van nieuw beleid duidelijkheid bestaat over de consequenties voor de prijzen van levensmiddelen, zodat politici en beleidsmakers een bewuste afweging kunnen maken. Daarom stellen we voor dat de politiek een Boodschappentoets uitvoert bij elke voorgestelde nieuwe maatregel: een snelle, praktische check om de impact van nieuw beleid op de boodschappenprijs te beoordelen. 
Essentiële, open en constructieve sector 
Supermarkten en foodservicebedrijven voorzien dagelijks miljoenen Nederlanders van voedsel. Onze sector zet jaarlijks ruim €50 miljard om en is werkgever van ruim 400.000 medewerkers. Daarmee zijn supermarkten en foodservicebedrijven een essentiële schakel in de voedselvoorziening én een motor van werkgeverschap. Wij gaan de komende periode graag met de politiek in gesprek over oplossingen die Nederland vooruithelpen.
[einde manifest]  
Centraal Bureau Levensmiddelenhandel 
(brancheorganisatie voor supermarkten in Nederland)
foto: Tara Clark / Unsplash
- 
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
- De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt...
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek...
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
- 'Proteïnehype waait niet snel over'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen... 31-10-2025
- CBL reageert op verkiezingsuitslag:... 31-10-2025
- Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van... 31-10-2025
- Magnum lanceert Hydro Ice,... 31-10-2025
- MediaMarkt introduceert landelijk... 30-10-2025
- Oatly voorspelt 5 smaaktrends van... 30-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025







