'Proteïnehype waait niet snel over'

'Proteïnehype waait niet snel over'
  • Food-en-retail
  • 22 okt 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Wie denkt dat de proteïnehype voorbijwaait, vergist zich. In Breda staat The Protein Brewery, een fabriek waar met fermentatie van suikers innovatieve eiwitten worden gemaakt. Doel: een toekomst met minder dierlijke producten en meer plantaardige eiwitten – én industriële productie op grote schaal. Precies waarover de analyse in de nieuwe MT10/'25 printeditie gaat.

Aan de buitenkant van het bedrijfspand steken stalen kweekvaten boven het dak uit, binnen draaien machines die malen, drogen en centrifugeren. Directeur Thijs Bosch (42) wil van de huidige productie van 500.000 kilo Fermotein per jaar naar een omvangrijke installatie naast suiker- of patatfabrieken, zodat grondstoffen direct verwerkt kunnen worden tot eiwitpoeder, beschrijft Martine Kamsma in NRC (10/10/'25).

Bosch, econoom van huis uit en eerder werkzaam bij Fonterra en Cosun, noemt zichzelf ‘vleesgeworden eiwittransitie’. Bij zuivelbedrijven zag hij de grenzen van groei: melkproductie kan de vraag naar eiwit niet bijbenen, en soja importeren is economisch en ecologisch inefficiënt. Plantaardige eiwitten bieden een alternatief – zowel financieel als duurzaam.

Fermotein, het gepatenteerde gefermenteerde eiwit, is al goedgekeurd in Singapore en de VS, en wacht op Europese toelating. Het poeder is rijk aan alle negen essentiële aminozuren, bevat 35% vezels en veel vitaminen en mineralen. Bosch ziet kansen voor producten die naast eiwit ook vezels en andere gezondheidsclaims bieden. 'Fibermaxxing is nu in opkomst', zegt hij in de krant. Het idee: voedzaam eten toegankelijk maken, met een lage ecologische voetafdruk, ook in gebieden met weinig water of grond. Lees [hier het hele NRC artikel].

De markt voor alternatieve eiwitten groeit snel. Supermarkten zoeken naar nieuwe eiwitten om vlees te vervangen en hun producten concurrerend te houden. Maar toch houden veel proteïne-liefhebbers ook vast aan dierlijk eiwit. MarketingTribune ging op onderzoek uit met als vraag: 'proteïne- trick or treat'. We spraken uitgebreid met foodprofessors, leerden waarom eiwit belangrijk is voor je verzadigingsgevoel, hoeveel je er van nodig hebt, welke merken goed inspelen op de proteïnehype en of ook puur 'een goed gevoel' wel een legitiem marketingdoel is.

Verzeker je van dit nummer waarin nog veel en veel meer onmisbare insights te vinden zijn, klik [hier en mis niks meer].

beeld: Nature Zen | Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken