Stephan van Ee van Specsavers: 'AI kan creatie nooit vervangen'

- Food-en-retail
- 22 okt 2025 @ 10:59
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Geen tag
- 22 okt 2025 @ 10:59
- Nanny Kuilboer
Stephan van Ee is Director of Trade Marketing Nederland bij Specsavers International. Voor aflevering 136 van onze online rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Mijn uitdaging is het beeld dat Nederlanders hebben van Specsavers in lijn te brengen met de realiteit.’
STEPHAN
Ik ben getrouwd, heb drie kinderen en ik woon in Zeist. Mijn vrije tijd besteed ik graag aan fitness, voetbal en lekker eten en drinken. Na een carrière in FMCG werk ik nu sinds een dik jaar bij Specsavers.
WHAT’S NEW?
In onze nieuwe marketingcampagne stellen we Specsavers opnieuw voor aan Nederland, door ze het verhaal te vertellen dat in Nederland nog bijna niemand kent: Doug en Mary Perkins startten Specsavers meer dan veertig jaar geleden vanuit het geloof dat goede oogzorg - en later ook hoorzorg - toegankelijk moet zijn voor iedereen, ongeacht de dikte van je portemonnee. Dat verhaal verdiende een goede verteller die we vonden in onze nieuwe held Robin, gespeeld door acteur Tjebbo Gerritsma. Robin verwondert zich over wat er allemaal nog beter kan in de oog-en hoorzorg, en vertelt hoe Specsavers hier op zijn eigen manier invulling aan geeft. En dat alles met een knipoog en droge humor, zoals je van Specsavers mag verwachten.
MIJN MARKETINGUITDAGING
Het beeld dat Nederlanders hebben van Specsavers in lijn brengen met de realiteit. Specsavers biedt minstens dezelfde expertise als elke andere oog-en hoorzorgspecialist, maar dan tegen fors lagere prijzen om het voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te maken.
TROTS
Onze nieuwe campagne wordt goed ontvangen door onze klanten en levert, sneller dan verwacht, positieve resultaten. Maar ik koester ook nog steeds mooie herinneringen aan het maken van de laatste Rivella-campagne Ga eens Rivella: een ongrijpbaar merk met een rijke campagne-historie waar we een nieuw hoofdstuk voor mochten schrijven.
MARKETINGLESJE GELEERD
Een van de campagne-ideeën voor Rivella - voordat we Ga eens Rivella ontwikkelden, was een idee waar zowel het Rivella-team als de agency volledig van overtuigd waren. Het concept testte echter verschrikkelijk en dat door één simpele reden: in het concept gingen we op een emotionele ‘high horse’ zitten, die verder strekte dan het merk en de categorie, terwijl veel consumenten vooral eerst weer beter wilden begrijpen wat Rivella ook alweer voor een drankje was. Dit sluit aan bij een duidelijke valkuil waar veel marketeers in trappen en waar Mark Ritson recentelijk terecht wederom aandacht voor vroeg: ‘Most people don’t give a shit about your brand’.
MARKETINGINSPIRATIE
Laat ik het luchtig houden: eens per jaar mag ik een gastcollege Marketing geven aan eerstejaars Bedrijfskunde. Het voorbeeld dat ik dan altijd meebreng om ze de kracht van creatie te laten zien is een oudere Duitse reclame voor de Volkswagen Tiguan, waarin een sullige man stuntelend een paardentrailer achteruit in probeert te parkeren en uitgelachen wordt door de paarden achter het hek. Hij trekt het niet en vertrekt onverrichter zake. Vervolgens komt er een andere man in een Volkswagen Tiguan met paardentrailer aangereden die, dankzij de trailer-assist van dit nieuwe model, de trailer in één vloeiende beweging achteruit inparkeert en de paarden het zwijgen oplegt. Het inspirerende aan deze case vind ik dat Volkswagen een niet voor de hand liggende feature van de auto (de trailer-assist) als belangrijkste feature van het gehele model durft te kiezen en vervolgens met aanstekelijke humor zowel de aandacht trekt als de brand personality van het Volkswagen-merk neerzet zonder slapstick te worden.
MARKETINGBOEK
Zullen we gewoon bij How brands grow blijven 😊?
MARKETINGBUZZWORD
Het marketingbuzzword dat van mij per direct mag verdwijnen? 360 graden! Het presenteren van een marketingplan als een ‘volledig 360 graden’-plan suggereert de complete inzet van álle denkbare kanalen om de consument te bereiken, net zoals een cirkel een volledig rondje maakt. Dit is natuurlijk budgettair en praktisch onmogelijk en creëert daardoor een illusie dat er een allesomvattend, reusachtig marketingplan geïmplementeerd wordt. Er wordt natuurlijk bedoeld dat er op slimme wijze meerdere kanalen worden ingezet om de consumenten te bereiken, die elkaar bovendien aanvullen en versterken, maar dat is volgens mij al jaren de standaard.
JIP EN JANNEKE
Als ik marketing moest uitleggen aan een 5-jarige? Goed luisteren naar mensen en dan dingen verzinnen, maken en verkopen waar ze geld voor willen geven.
MARKETINGMYTHE
Dat AI creatie kan vervangen.
MARKETINGMEME
‘My favorite ad was the funny one with the famous guys. Classic. What a great ad! Unforgettable.
What brand was it again?
A car I think? Or maybe beer? Or some tech thing? Or soda?
Whatever it was, those marketers must be proud.’
Tom Fishburne
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon...
- Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen...
- Unox luidt wintertijd te vroeg in
- EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Spar breidt bereik in petrolkanaal... 22-10-2025
- Stephan van Ee van Specsavers AI kan... 22-10-2025
- BCG over 'agentic commerce' en de... 22-10-2025
- 'Proteïnehype waait niet snel over'22-10-2025
- Chocolatemakers introduceert nieuw... 20-10-2025
- Unox luidt wintertijd te vroeg in18-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes