Souf en Hugo van de Vriendenloterij door DDB Amsterdam overall winnaar

- Bureaus
- 16 okt 2025 @ 11:45
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Geen tag
- 16 okt 2025 @ 11:45
- Nanny Kuilboer
Welke tv-commercials wisten in het derde kwartaal van 2025 het verschil te maken? Commercialreview deed onderzoek en vroeg Nederlandse respondenten de commercials te beoordelen op de criteria geloofwaardigheid, kijkplezier, irritatie, onderscheidend vermogen, activerend vermogen en het algemene rapportcijfer. Vriendenloterij, Albert Heijn en Bol komen dit kwartaal als winnaars uit de bus.
De winnaar van dit kwartaal is de Vriendenloterij met de commercial VriendenLoterij Eredivisie Souf & Hugo De commercial van de hand van DDB Amsterdam scoort een 7,5 als rapportcijfer en behaalt ook in de categorie ‘geloofwaardig’ een top-3-positie. In de commercial zien we twee totaal verschillende voetbalfans, die een band opbouwen in het stadion. Ruben Balfoort van Commercialreview: ‘De boodschap van deze commercial, dat voetbal verbroedert, komt over en wordt goed samengevat in deze reactie van een respondent: “Positief stuk over voetbalfans, vriendelijk samenzijn van verschillende doelgroepen met gelijke interesse.”’
Op de gedeelde 2e plek staan de commercials van Albert Heijn en Bol. ‘De commercial van Albert Heijn is een opvallende, omdat deze de nieuwe supermarktmanager introduceert: Daan gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge. De commercial is van de hand van TBWA\Neboko en scoort een 7,2.’ Ook op de factor ‘zet aan tot actie’ scoort deze commercial een top-3-plek. ‘Dit komt vooral omdat er een, volgens veel respondenten, leuke spaaractie aan verbonden is. Het is een flinke en ook wel gewaagde stap voor Albert Heijn, om de ondertussen welbekende supermarktmanager Ilse in te ruilen voor een nieuwe, maar op basis van de feedback van onze respondenten lijkt het goed te vallen!’
Bol’s ‘Back to School’-commercial van Dept deelt de 2e plek met AH en behaalt een 7,2. ‘In de commercial zien we, op een grappige en herkenbare manier, de drukte en voorbereiding rondom het nieuwe schooljaar, waarbij duidelijk wordt dat je voor alle schoolspullen bij Bol terechtkunt. Zoals een van de respondenten het treffend zegt: “Hij weet de chaotische realiteit van schoolstart in beeld te brengen met humor en creativiteit.” Ook scoort de commercial goed op ‘geloofwaardigheid’, wat betekent dat mensen het verhaal echt aannemelijk vinden, een sterke eigenschap, want je trekt niet alleen aandacht, maar krijgt ook vertrouwen. Kortom, een commercial die erin slaagt om de dagelijkse werkelijkheid van veel gezinnen te laten zien met een knipoog.’
Andere opvallende resultaten
De Kruidvat Een stapje duurzamer-commercial heeft de 1e plek veroverd op ‘zet aan tot actie’ (5.4) én ‘onderscheidend’ (6.9). ‘De commercial van de hand van Suite Rouge draait om duurzaamheid, maar dan met humor: goed scheiden mét recyclen, verpakt in een herkenbare familiesituatie. Eén respondent vatte het mooi samen: “Heel grappig, leuk bedacht, goede duidelijke boodschap.” Wat deze commercial sterk maakt? Hij pakt aandacht, onderscheidt zich duidelijk en moedigt kijkers meteen aan om ook duurzaam te kiezen. Kruidvat bewijst dat duurzaam en grappig prima samengaan, ook in de drogisterijwereld!’
Never stop growing van Lidl behaalt een top-3-positie op de factoren ‘zet aan tot actie’ en ‘onderscheidend’. ‘De commercial vertelt het verhaal van een vastberaden meisje dat door sport en doorzettingsvermogen zichzelf blijft ontwikkelen - een krachtige boodschap over nooit opgeven. Zoals één respondent het kernachtig formuleerde: “Goed verpakt met alleen mimiek, maar soms zegt een blik meer dan duizend woorden.” Wat deze commercial bijzonder maakt, is dat hij niet alleen opvalt tussen de massa, maar ook daadwerkelijk inspireert tot actie. De sterke scores op beide dimensies tonen aan dat deze commercial een succesvolle combinatie biedt van onderscheidend vermogen en effectiviteit.’
ESPN behaalt een top-3-plek op de factoren ‘leuk om naar te kijken’ en ‘onderscheidend’ met de commercial Start Seizoen 25/26 door TBWA\Neboko. ‘We zien hoe voetbalfans vol enthousiasme weer aan de bak gaan, terwijl zelfs nieuwsgierige koeien het spektakel in de wei volgen. Zoals één kijker het zegt zei: “Grappig die koeien die het van een afstandje bekijken; leuke commercial die goed past bij het begin van het nieuwe seizoen.” De kracht zit ‘m in die onverwachte, speelse twist die de aandacht pakt en de voetbalpassie op een frisse manier neerzet - ideaal voor marketeers die met humor en originaliteit willen scoren.’
De Staatsloterij-commercial Sabbatical 2025 scoorde met een 7 het hoogste op de factor ‘leuk om naar te kijken’. ‘Deze humoristische en herkenbare commercial, wederom van de hand van TBWA\Neboko, is een frisse herhaling van vorig jaar, waarbij de droom van een sabbatical dankzij een Staatsloterij-winst centraal staat. Zoals een deelnemer het zegt: “Grappig, uitnodigend en creatiever dan wat je vaak tegenkomt.” De combinatie van luchtige humor en een duidelijk verhaal zorgt ervoor dat de kijker met plezier blijft hangen - precies wat TBWA\Neboko hiermee wist neer te zetten. Een slimme zet dus, want een commercial die zo goed scoort zonder irritatie maakt de Staatsloterij alleen maar sympathieker.’
‘De commercial van Squla Squla groeit mee met je kind door i-mor, scoort sterk met een 6,8 op “leuk om naar te kijken” en een 6,9 op “geloofwaardig”. De boodschap is helder: kinderen leren op een speelse en toegankelijke manier, passend bij hun niveau. Zoals een respondent opmerkte: “Het ziet er speels en kleurrijk uit, wat het aantrekkelijk maakt voor kinderen én ouders.’ De commercial weet hiermee de juiste balans te vinden tussen duidelijkheid en vrolijkheid, waardoor hij zowel informeert als enthousiasmeert. Een mooie prestatie die laat zien dat educatieve communicatie ook bevlogen en overtuigend kan zijn.’
Opvallend vindt Balfoort, dat de drie commercials die het hoogst scoorden op de factor ‘irritant’ elk op hun eigen manier juist ook weten te blijven hangen bij het publiek. ‘Zo vinden respondenten de commercial van Maza weliswaar een tikkeltje irritant, maar de merknaam wordt vaak genoemd - wat bijdraagt aan een sterke herkenning en herinnering. Bij Okay Studios hangt de hogere score vooral samen met het feit dat het merk nog relatief onbekend is. Als creatieve video agency richt het zich niet op de doorsnee consument, en dat maakt het des te gedurfder om een filmische commercial te lanceren die meer weg heeft van een korte speelfilm. Tot slot roept de commercial van Vitakruid gemengde reacties op: het enthousiasme van de hoofdpersoon wordt door sommigen als aanstekelijk ervaren, terwijl anderen het wat overdreven vinden. Hoe dan ook, het trekt de aandacht en past uitstekend bij de energie van het seizoen.
‘We sluiten af met een commercial die erg goed past bij de tijd van het jaar en zin geeft in dit herfstachtige seizoen: de commercial Geef dat beetje extra - Met Verstegen voeg je écht wat toe past helemaal bij het gevoel van de herfst: een tijd waarin we extra genieten van lekker eten en het samenzijn met dierbaren. De warme en gezellige sfeer in de beelden roept bij veel kijkers herkenning en positiviteit op. Begrippen als gezelligheid, lekker eten en samen zijn komen duidelijk terug in de reacties. De vrolijke toon en de frisse uitstraling zorgen ervoor dat de commercial een fijne, uitnodigende vibe heeft die goed aansluit bij de knusse momenten van dit seizoen. Zo geeft Verstegen op een mooie manier dat beetje extra, dat wat een maaltijd en samenzijn écht bijzonder maakt. Geniet van de herfst!’
We feliciteren alle winnaars met de mooie commercials en de goede resultaten!
Elke commercial wordt door minimaal 250 respondenten beoordeeld. In totaal deden er deze editie 4.300 respondenten mee.
Is jullie commercial een volgende winnaar? Meld je aan en laat ons panel het beoordelen!
Aanmelden kan via deze pagina
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- MediaMarkt blaast iconische pay-off nieuw leven in
- Hornbach start najaarscampagne 'Geen project zonder tegenslag'
- Zwijsen lanceert emotionele campagne voor Open Up
- 'Dan is er Menzis' verbeeldt nieuwe missie: kiezen voor de mens
- Voedingscentrum gaat ‘eetdrammen’ tegen
- Gouden Zaag 2025; kandidaten gezocht
Laatste Nieuws
- Bruna test AI-commercial en... 16-10-2025
- Souf en Hugo van de Vriendenloterij... 16-10-2025
- Sofi: social-first bureau voor... 15-10-2025
- ‘Samen’ krijgt nieuwe lading tijdens... 14-10-2025
- Initiative en Yune winnen... 14-10-2025
- Triodos Bank kiest Gardeners en... 14-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes