‘Stop kindermarketing’ wil wetgeving tegen ongezonde voedselreclame

- Algemeen
- 16 okt 2025 @ 08:44
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 16 okt 2025 @ 08:44
- Kel Koenen
Twee derde van de Nederlanders (67%) vindt dat de voedingsmiddelenindustrie geen reclame mag maken voor ongezond eten en drinken als dat ten koste gaat van de gezondheid van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse in opdracht van De Gezonde Generatie, die vandaag haar nieuwe campagne ‘Stop kindermarketing’ lanceert.
Deze beweging pleit voor wetgeving die kinderen beter beschermt tegen de constante stroom van verleidelijke reclames voor ongezond voedsel. De voedingsmiddelenindustrie geeft jaarlijks 1,6 miljard euro uit aan marketing, waarvan 80 procent naar ongezonde producten gaat. Volgens De Gezonde Generatie heeft dat grote gevolgen: kinderen worden steeds jonger blootgesteld aan reclames via social media, influencers en kleurrijke verpakkingen.
‘Kinderen zijn extra kwetsbaar voor reclame. De marketing en beschikbaarheid van ongezond voedsel is zo dominant dat we eigenlijk bijna geen keuze hebben’, waarschuwt voedingswetenschapper Jaap Seidell. ‘Geleidelijk aan krijgen kinderen op jongere leeftijd chronische welvaartziekten zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.’
Bekijk de campagnefilm hieronder:
Ook Diena Halbertsma, voorzitter van De Gezonde Generatie, maakt zich zorgen: ‘1 op de 7 kinderen heeft overgewicht en de helft van de volwassenen is te zwaar. Toch investeren fabrikanten, retailers en fastfoodketens jaarlijks 1,6 miljard euro in de promotie van ongezonde producten. Wij hopen dat de overheid eindelijk strenge wetgeving invoert zodat kinderen kunnen opgroeien in een omgeving vrij van marketing voor ongezond voedsel.’
Met de campagne ‘Stop kindermarketing’ roept De Gezonde Generatie Nederlanders op om een petitie te tekenen voor een gezondere toekomst: een samenleving waarin gezond eten de norm is en ieder kind de kans krijgt om gezond op te groeien.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Tinder en NJR swipen jongeren naar de stembus
- Unicef roept op: ‘Stem voor ieder kind’ bij Tweede...
- Publieksfavorieten strijden om Boek van het Jaar
- Breda kondigt volgende Dutch Game Week aan
- Basic-Fit start 'Boost Your Mind' op Mentale Gezondheidsdag
- Online zoekopdrachten onthullen politieke nieuwsgierigheid
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes