‘Stop kindermarketing’ wil wetgeving tegen ongezonde voedselreclame

‘Stop kindermarketing’ wil wetgeving tegen ongezonde voedselreclame
  • Algemeen
  • 16 okt 2025 @ 08:44
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Twee derde van de Nederlanders (67%) vindt dat de voedingsmiddelenindustrie geen reclame mag maken voor ongezond eten en drinken als dat ten koste gaat van de gezondheid van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse in opdracht van De Gezonde Generatie, die vandaag haar nieuwe campagne ‘Stop kindermarketing’ lanceert.

Deze beweging pleit voor wetgeving die kinderen beter beschermt tegen de constante stroom van verleidelijke reclames voor ongezond voedsel. De voedingsmiddelenindustrie geeft jaarlijks 1,6 miljard euro uit aan marketing, waarvan 80 procent naar ongezonde producten gaat. Volgens De Gezonde Generatie heeft dat grote gevolgen: kinderen worden steeds jonger blootgesteld aan reclames via social media, influencers en kleurrijke verpakkingen.

‘Kinderen zijn extra kwetsbaar voor reclame. De marketing en beschikbaarheid van ongezond voedsel is zo dominant dat we eigenlijk bijna geen keuze hebben’, waarschuwt voedingswetenschapper Jaap Seidell. ‘Geleidelijk aan krijgen kinderen op jongere leeftijd chronische welvaartziekten zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten.’

Bekijk de campagnefilm hieronder:



Ook Diena Halbertsma, voorzitter van De Gezonde Generatie, maakt zich zorgen: ‘1 op de 7 kinderen heeft overgewicht en de helft van de volwassenen is te zwaar. Toch investeren fabrikanten, retailers en fastfoodketens jaarlijks 1,6 miljard euro in de promotie van ongezonde producten. Wij hopen dat de overheid eindelijk strenge wetgeving invoert zodat kinderen kunnen opgroeien in een omgeving vrij van marketing voor ongezond voedsel.’

Met de campagne ‘Stop kindermarketing’ roept De Gezonde Generatie Nederlanders op om een petitie te tekenen voor een gezondere toekomst: een samenleving waarin gezond eten de norm is en ieder kind de kans krijgt om gezond op te groeien.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken