Joost van den Berg van Dr Oetker: 'Marketeers maken dingen onnodig ingewikkeld'

- Food-en-retail
- 14 okt 2025 @ 11:16
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Geen tag
- 14 okt 2025 @ 11:16
- Nanny Kuilboer
In aflevering 135 van de rubriek ‘Mijn Marketing’ is het woord aan Joost van den Berg, Head of Marketing bij Dr. Oetker: ‘Het werkveld van de marketeer is complexer en meer gefragmenteerd dan ooit.’
JOOST
Getrouwd en trotse vader van een dochter van 15 en een zoon van 13. We zijn een echte sportfamilie: er gaat bijna geen dag voorbij zonder beweging. Voetbal, hockey, hardlopen, wintersport, watersport, bootcamp, CrossFit en Hyrox - we doen het allemaal! Mijn hele carrière speelt zich al af binnen Dr. Oetker. In de loop der jaren heb ik verschillende functies mogen vervullen, waaronder drie bijzondere jaren als Country Manager in het prachtige Maleisië. Tegenwoordig geef ik leiding aan de marketingafdelingen Pizza en Cake & Dessert, én aan de teams Digital & Media, Marktonderzoek, Consumentenservice en onze eigen creatieve studio.
WHAT’S NEW?
Dit jaar is echt een topjaar op het gebied van innovaties en twee ervan wil ik graag uitlichten. Allereerst Pizza Suprema, onze premium Napolitaanse pizza, uniek in de supermarkt omdat het deeg maar liefst 24 uur de tijd krijgt om te rijzen en dat proef je! Inmiddels zijn er in Nederland al ruim een miljoen van verkocht. Daarnaast hebben we in de bakcategorie een lekkere nieuwkomer: Just for Me. Een eenpersoons brownie, blondie of red velvet cakeje dat je in slechts 70 seconden in de magnetron bereidt. Perfect om lekker zelf van te genieten op de bank. Sinds de introductie vliegen ze de winkels uit en alles wijst erop dat dit ook een groot succes gaat worden.
MARKETINGUITDAGING
De scope van marketing is de afgelopen jaren aanzienlijk verbreed en het werkveld van de marketeer is complexer en meer gefragmenteerd dan ooit. In de huidige, versnipperde wereld is het steeds uitdagender geworden om consumenten écht te bereiken en te raken. Het groeiende aantal kanalen, platforms en subculturen leidt tot een enorme vraag naar content. Idealiter wil je overal zichtbaar en relevant zijn, maar met beperkte teams en budgetten is dat een grote opgave. Bovendien zijn er naast innovatie en communicatie tal van nieuwe verantwoordelijkheden bijgekomen. Marketing speelt inmiddels ook een leidende rol op thema’s als duurzaamheid, digitalisering, revenue management en nieuwe wetgeving (zoals GDPR). Deze ontwikkelingen leggen aanzienlijke druk op marketeers. Daarom is het belangrijk voortdurend te zoeken naar manieren om slimmer en efficiënter te werken, met focus, creativiteit en de juiste prioriteiten.
MARKETINGTROTS
Ik heb in de loop der jaren heel wat campagnes mogen meemaken bij Dr. Oetker, maar elk jaar opnieuw maakt onze nationale Pannenkoekdag-campagne me blij en trots. Op deze dag bakken tienduizenden kinderen pannenkoeken voor zo’n 100.000 ouderen in verzorgingstehuizen. Ook onze eigen Dr. Oetker-medewerkers trekken eropuit om in de buurt pannenkoeken te bakken. Het is geweldig om te zien hoeveel plezier dat oplevert - niet alleen bij de ouderen, maar zeker ook bij de kinderen.
MARKETINGLES
Johan Cruijff zei ooit: ‘Voetbal is simpel, maar simpel voetballen blijkt vaak het moeilijkste wat er is.’ Wat mij betreft geldt dit net zo goed voor marketing. Ik heb soms het gevoel dat we als marketeers dingen onnodig ingewikkeld maken: complexe analyses, theoretische uitwerkingen van allerlei zaken… terwijl er vaak met een beetje pragmatisme en durf een eenvoudige, voor de hand liggende oplossing voorhanden is. Daarom stap ik regelmatig even uit de ingewikkelde materie om mezelf de vraag te stellen: wat willen we hier nu eigenlijk mee bereiken en wat is het doel? Het helpt om terug te keren naar eenvoud, focus en daadkracht.
MARKETINGINSPIRATIE
Als sportliefhebber raak ik altijd geïnspireerd door Nike’s Just do it of Adidas’ Impossible is nothing. Die drive om jezelf tot het uiterste te pushen, vind ik geweldig. Het herinnert me eraan dat je veel in het leven zelf kunt vormgeven. Als je heldere doelen stelt, visualiseert, manifesteert - of hoe je het ook wilt noemen - is veel mogelijk, maar dat vraagt wel om hard werken en de bereidheid om buiten je comfortzone te stappen om echt iets te bereiken.
MARK RITSON
Ik ben een aanhanger van Mark Ritson. Hij is erg no-nonsense en noemt veel zaken terecht ‘marketing bullshit’. Hij pleit voor een terugkeer naar de fundamenten van marketing. Soms is hij wat provocerend, maar net als hij heb ik een hekel aan overbodige interessantdoenerij.
MARKETINGBUZZWORD
Welk marketingbuzzword per direct mag verdwijnen? Growth hacking! Klinkt interessant, maar is vaak gewoon een hippe benaming voor zoeken naar groei wat elk bedrijf volgens mij doet. Om dit dan in een soort ‘pressure cooker’ te doen lijkt mij redelijk zinloos. Echte groei komt meestal voort uit duidelijke strategie en consistent werk.
KINDERLOGICA
Als ik marketing uitlegde aan mijn kinderen? Ik vertelde mijn kinderen vaak dat ik lekkere pizza’s, taarten en cakejes bedenk en ontwikkel, en dat ik daarna aan mensen laat zien dat ze er zijn, zodat ze deze kunnen kopen en kunnen genieten als ze het opeten.”
MARKETINGMYTHE
Een groot merk betekent niet automatisch succes. We zijn sterk aanwezig in de categorieën waarin we actief zijn, maar dat is geen vanzelfsprekendheid. Er zijn genoeg voorbeelden van grote merken die bijna van de markt verdwenen zijn. Daarom is het essentieel om continu te blijven ontwikkelen, aan te passen en dicht op de consument te zitten.
MARKETING DREAM TEAM
Barack Obama mag de leiding nemen, want als iemand een team kan inspireren én kalm houden tijdens een crisis, is hij het wel. Voor de marketingbrains kies ik Mark Ritson: scherp, eigenwijs en altijd goed voor een pittige discussie. Dan Billie Eilish erbij, om Gen Z te begrijpen zonder dat we TikTok hoeven te downloaden. En als tech-nerd? Sam Altman natuurlijk - iemand die AI ademt en ons team waarschijnlijk binnen een week wil automatiseren. Of het een soepel draaiend team wordt? Geen idee! Maar saai wordt het in elk geval nooit.
FAVO MARKETINGMEME
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Michelins volledige nieuwe lijst voor Nederland
- Nutricia start Ondervoeding op het Menu
- Unilever en For You Agency lanceren Namdong als fan-first...
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards
- Kinderen grijpen naar Whopper in nieuwe campagne
- EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Joost van den Berg van Dr Oetker:... 14-10-2025
- McDonald’s lanceert Bouw Burger voor... 14-10-2025
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw... 13-10-2025
- EU-verbod op plantaardige... 10-10-2025
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales... 10-10-2025
- Kinderen grijpen naar Whopper in... 08-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes