[onderzoek] Vertrouwen Gen Z in social media bijna gelijk aan overheid
![[onderzoek] Vertrouwen Gen Z in social media bijna gelijk aan overheid](/online/nieuws/2025/10/onderzoek-vertrouwen-gen-z-in-social-media-bijna-gelijk-aan-overheid/cf_genz_sociale_media.jpg)
- Online
- 7 okt 2025 @ 09:56
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 7 okt 2025 @ 09:56
- Tamara de Vos
Gen Z heeft bijna evenveel vertrouwen in sociale mediaplatforms als in overheidsinstanties als het gaat om het delen van persoonlijke data. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van privacytechbedrijf Usercentrics onder 10.000 consumenten in Europa en Noord-Amerika, waaronder 1.000 Nederlanders.
Volgens het onderzoek vertrouwt 39% van Gen Z sociale mediaplatforms met hun persoonsgegevens. Bij Babyboomers is dit 12% en bij Generatie X 22%. Tegelijkertijd zegt 40% van Gen Z vertrouwen te hebben in de overheid, tegenover 66% van de Boomers. In Nederland ligt dit vertrouwen hoger dan het gemiddelde: 58% van de Nederlandse Gen Z vertrouwt de overheid met hun data, bij Babyboomers is dat zelfs 82%.
AI en datadeelbereidheid
De kloof in digitaal vertrouwen tussen generaties is ook zichtbaar bij kunstmatige intelligentie. In Nederland staat 22% van Gen Z open voor het delen van data voor AI-training, tegenover 10% van de Boomers. Toch voelt 59% van alle respondenten zich ongemakkelijk bij het idee dat hun gegevens worden gebruikt voor AI-toepassingen, en 48% zegt AI minder te vertrouwen dan mensen.
Privacy versus gemak
Jongere generaties maken bewustere keuzes over datadelen, stelt Usercentrics. Zo zegt 44% van de Nederlandse Gen Z dat gemak belangrijker is dan privacyzorgen, tegenover 30% van de Boomers. Slechts 49% van Gen Z heeft het gevoel ‘het product’ te zijn van online diensten, tegenover 77% van de oudere generatie.
Verschuivende normen
De definitie van wat ‘gevoelige data’ is, verschilt per generatie. Boomers noemen vooral telefoonnummers, inloggegevens en medische gegevens, terwijl Gen Z genderidentiteit, winkelgedrag en AI-interactie belangrijk vindt om te beschermen. Volgens Usercentrics toont dit aan dat een uniforme aanpak voor privacybescherming niet meer volstaat.
‘Gen Z is meer bereid dan andere generaties om hun data te delen, maar ze zijn daar niet naïef in’, zegt Adelina Peltea, CMO bij Usercentrics. ‘Ze maken bewuste keuzes over wie ze vertrouwen en wanneer ze iets delen. Dat schept een nieuwe verantwoordelijkheid voor merken. Als je hun vertrouwen wint, kun je hun loyaliteit winnen, maar alleen als je vanaf de allereerste klik transparant bent.’
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Transavia laat nieuwe merkidentiteit zien met campagne Niet...
- [column] Amazon belooft poort richting wereldtoneel te openen...
- Albert Heijn maakt AH App meertalig met hulp van AI
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- Inter Milan introduceert digitaal loyaliteitsplatform Interista
Laatste Nieuws
- Just speelt in op jongerencultuur... 12-11-2025
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de... 12-11-2025
- Inter Milan introduceert digitaal... 12-11-2025
- Albert Heijn maakt AH App meertalig... 06-11-2025
- Transavia laat nieuwe merkidentiteit... 04-11-2025
- [column] Amazon belooft poort... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

