[onderzoek] Vertrouwen Gen Z in social media bijna gelijk aan overheid
![[onderzoek] Vertrouwen Gen Z in social media bijna gelijk aan overheid](/online/nieuws/2025/10/onderzoek-vertrouwen-gen-z-in-social-media-bijna-gelijk-aan-overheid/cf_genz_sociale_media.jpg)
- Online
- 7 okt 2025 @ 09:56
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 7 okt 2025 @ 09:56
- Tamara de Vos
Gen Z heeft bijna evenveel vertrouwen in sociale mediaplatforms als in overheidsinstanties als het gaat om het delen van persoonlijke data. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van privacytechbedrijf Usercentrics onder 10.000 consumenten in Europa en Noord-Amerika, waaronder 1.000 Nederlanders.
Volgens het onderzoek vertrouwt 39% van Gen Z sociale mediaplatforms met hun persoonsgegevens. Bij Babyboomers is dit 12% en bij Generatie X 22%. Tegelijkertijd zegt 40% van Gen Z vertrouwen te hebben in de overheid, tegenover 66% van de Boomers. In Nederland ligt dit vertrouwen hoger dan het gemiddelde: 58% van de Nederlandse Gen Z vertrouwt de overheid met hun data, bij Babyboomers is dat zelfs 82%.
AI en datadeelbereidheid
De kloof in digitaal vertrouwen tussen generaties is ook zichtbaar bij kunstmatige intelligentie. In Nederland staat 22% van Gen Z open voor het delen van data voor AI-training, tegenover 10% van de Boomers. Toch voelt 59% van alle respondenten zich ongemakkelijk bij het idee dat hun gegevens worden gebruikt voor AI-toepassingen, en 48% zegt AI minder te vertrouwen dan mensen.
Privacy versus gemak
Jongere generaties maken bewustere keuzes over datadelen, stelt Usercentrics. Zo zegt 44% van de Nederlandse Gen Z dat gemak belangrijker is dan privacyzorgen, tegenover 30% van de Boomers. Slechts 49% van Gen Z heeft het gevoel ‘het product’ te zijn van online diensten, tegenover 77% van de oudere generatie.
Verschuivende normen
De definitie van wat ‘gevoelige data’ is, verschilt per generatie. Boomers noemen vooral telefoonnummers, inloggegevens en medische gegevens, terwijl Gen Z genderidentiteit, winkelgedrag en AI-interactie belangrijk vindt om te beschermen. Volgens Usercentrics toont dit aan dat een uniforme aanpak voor privacybescherming niet meer volstaat.
‘Gen Z is meer bereid dan andere generaties om hun data te delen, maar ze zijn daar niet naïef in’, zegt Adelina Peltea, CMO bij Usercentrics. ‘Ze maken bewuste keuzes over wie ze vertrouwen en wanneer ze iets delen. Dat schept een nieuwe verantwoordelijkheid voor merken. Als je hun vertrouwen wint, kun je hun loyaliteit winnen, maar alleen als je vanaf de allereerste klik transparant bent.’
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- [column] Marketingfacts Focus #8
- Waarom contextueel adverteren publishers versterkt
- [marketeer 232] Tim Ariesen - CroudX: 'Versterk je rendement...
- Polestar lanceert filmische onthulling met Alexander Skarsgård
- Campagne-on-the-go: tijdelijke connectiviteit voor pop-up teams
- [onderzoek] Vertrouwen Gen Z in social media bijna gelijk aan...
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Vertrouwen Gen Z in... 07-10-2025
- Polestar lanceert filmische... 06-10-2025
- [marketeer 232] Tim Ariesen -... 03-10-2025
- Waarom contextueel adverteren... 26-09-2025
- [marketeer 231] Simon Koolstra -... 26-09-2025
- KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met... 13-09-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes