
DOSSIER CONTENTMARKETING 7 vragen aan Rick van Dorst van Canon
Rick van Dorst is al ruim 25 jaar vanuit verschillende marketing- en communicatierollen betrokken bij het maken van content, die varieert van multimediale internationale merkcampagnes tot YouTube-tutorialproducties, zowel aan bureau- als opdrachtgeverzijde.

Van Artificial Intelligence naar Animal Intelligence
Artis lanceert een actie om te laten zien dat de mogelijkheden van AI indrukwekkend zijn, maar dat er in de échte wereld minstens zulke indrukwekkende dingen bestaan. AI krijgt dan ook een nieuwe betekenis: Animal Intelligence.

Online bezoeken Video On Demand diensten blijven groeien
Een jaar na de introductie van de nieuwe VOD-spelers Viaplay en HBO Max is het online gebruik van de Video On Demand diensten gestegen. In totaal bereiken de VOD-diensten online 8 miljoen unieke gebruikers in april 2023 (7.929.000 personen, 52,8%). Dat stelt GfK, dat online- en televisiegedrag bijhoudt.

SAN 2022: ABC'tje voor Kruidvat, Dentsu Creative en Albert Heijn
Na de jureringen in maart en april 2023 zijn de winnaars van de SAN Accenten 2022 op donderdagavond 25 mei tijdens een feestelijke uitreiking in Studio 21 bekroond. In de twaalf reguliere categorieën werden 38 SAN Accenten 2022 uitgereikt. Jordi Hillenga van Scapino werd Next Merkenbouwer en Unmuted NKOTB.
![[onderzoek] Waarschuwing bij 'alcoholposts' social media kan alcoholgebruik verminderen](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Waarschuwing bij 'alcoholposts' social media kan alcoholgebruik verminderen
Veel jongeren posten regelmatig foto’s op social media waarop ze met een glas bier of wijn in hun hand staan. Zulke ‘alcoholposts’ kunnen ertoe leiden dat leeftijdsgenoten meer alcohol gaan drinken. Om dat tegen te gaan zou er vóór het posten een waarschuwing moeten verschijnen.
![[onderzoek] Vijf jaar AVG: balans tussen compliance en marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Vijf jaar AVG: balans tussen compliance en marketing
CEO's en marketing executives uit heel Europa hebben hun ervaringen met privacy compliance gedeeld in de tweede editie van de AVG-survey van Piwik Pro. Vier op de vijf (80%) respondenten zegt dat het mogelijk is om een balans te vinden tussen effectieve marketing en privacy compliance. Dit is bijna 20 procent meer dan in de survey van vorig jaar (63,2%).

DOSSIER AI Nicole Verburg van VodafoneZiggo
De marketing van de toekomst is in 2018 al geland bij VodafoneZiggo in de vorm van Guru, een eigen door data gedreven ‘brein’. Guru valt klanten niet lastig met ongewenste producten en diensten, maar alleen die aanbiedingen die de klant echt wil. Persoonsgebonden marketing optima forma. In gesprek met Nicole Verburg, Director Customer Value Management bij VodafoneZiggo en voorzitter van het Nima-bestuur.

‘Het is oké’ van Sor & Tabitha trapt campagne mentale gezondheid jongeren af
In de week van de mentale gezondheid (22 t/m 28 mei 2023) lanceren het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport samen met Sor en Tabitha het nummer ‘Het is oké’. Hiermee trappen zij de nieuwe jongerencampagne ‘Hey, het is oké’ af.

T-Mobile lanceert TikTok campagne om gebarentaal te leren
T-Mobile lanceert een social media activatie op TikTok om Nederland te laten ervaren wat Denk Unlimited betekent. De hoofdrol is weggelegd voor Court (22). Hij is doof, danser en performer. Gebarentaal is zijn moedertaal.

Greenpeace lanceert website om uitstoot TaTa Steel te melden
Creatief bureau Multitude lanceert ‘Spot de Gifwolk’ voor Greenpeace, een online meldpunt waarop iedereen toezicht kan houden op de uitstoot van Tata Steel.

Zorgverzekeraars Nederland kiest voor September
Zorgverzekeraars Nederland heeft na een pitchtraject gekozen voor September. September is verantwoordelijk voor de realisatie van de nieuwe website.

Nieuwe webshops The Sting, Costes Fashion en Cotton Club
The Sting Companies lanceert in samenwerking met digital agency Dept nieuwe websites voor The Sting, Costes Fashion en Cotton Club. Nieuw is onder meer een shop the look-propositie, waarmee de consument in één klik de hele outfit kan bestellen.

DOSSIER AI Interview met Rik ten Wolde van Afas Software
Rik ten Wolde is Senior Marketingmanager bij Afas Software en maakt met zijn team dagelijks gebruik van diverse AI-tools om, zoals hij zegt, ‘te kijken hoe we ons werk slimmer en leuker kunnen maken’.

Nieuwe wervingscampagne Leger des Heils laat rauwe werkelijkheid zien
Full service marketingbureau Redmatters heeft een wervingscampagne ontwikkeld voor het Leger des Heils. De aanleiding voor de wervingscampagne is een (groot) tekort aan zorgmedewerkers, mede veroorzaakt door de merkassociatie die niet past bij de gewenste positionering.

DOSSIER AI Interview met Charida Dorder, auteur van AI in marketing
Charida Dorder is al ruim tien jaar werkzaam in marketing en oprichter van het platform aiformarketingacademy.com. ‘Kunstmatige intelligentie gaat het vak volledig op zijn kop zetten’, zegt ze resoluut. Volgens haar is AI dichterbij dan we denken en marketeers kunnen er beter mee aan de slag gaan. Ze schreef er meteen ook een boek over. We bellen met haar voor een toelichting.

BCE23: 'Bever reused' van Mediahuis wint live pitch voor Bever
Belangrijk en leerzaam onderdeel van het Branded Content Event is de live pitch. Een merk schrijft een pitch, bureaus presenteren hun plannen en plein public en het merk kiest het in hun ogen beste idee. En daar kan echte business uit voorkomen. Bever schreef de pitch uit, &C Media, Mediahuis en Talpa presenteerden hun idee. En Mediahuis ging er met de Beverbuit vandoor.

BCE23: 'Lifestyle is vervangen door persoonlijke stijl'
‘Diegenen die eerder weggaan krijgen geen goodiebag, fok jouw’. Gelukkig zijn er ook meer redenen om het Branded Content Event 2023 tot het laatste moment bij te wonen. Zo gaf Joeri Van Den Bergh (Human8) inzicht in de NextGen-generatie en liet Rick van Dorst (Canon) zien waarom het TV-programma ‘Het perfecte plaatje’ zo’n succes voor het cameramerk is.

Apple TV gebruikt muziek met Nederlands tintje in wereldwijde campagne
Sunnery James & Ryan Marciano hebben de handen ineengeslagen met het Amerikaanse duo Sofi Tukker voor hun nieuwe single 'Trompa'. Dit nummer wordt gebruikt in de campagne voor Apple TV's Season Pass voor de Major League Soccer.

Klanten kunnen meedenken over nieuwe milkshake Domino's
Klanten van Domino’s kunnen meedenken over een nieuwe Thick Shake smaak op het menu. Met de online campagne ‘Chef je Shake’, gaat de pizzaketen op zoek naar nieuwe ideeën en zoekt zij naar verbinding en interactie met haar fans.

VPRO lanceert merkcampagne Breinvoer in samenwerking met Herc
De nieuwe merkcampagne Breinvoer van de hand van creatief bureau Herc heeft als doel het VPRO-gedachtegoed over te brengen aan een jongere en meer diverse generatie, die nog wel is opgegroeid met tv en radio, maar steeds meer primair online kijkt en luistert.

Onderzoek DVJ Insights: 'Succesvolle merken integreren MVO vaker in marketingstrategie'
DVJ Insights heeft de Brand Growth Study gepresenteerd. In deze editie van het jaarlijkse onderzoek lag de focus op MVO, waarbij 3.000 consumenten en 2.900 marketeers uit heel Europa zijn ondervraagd. Een van de uitkomsten: ‘MVO wordt steeds belangrijker en dan gaat het om iets positiefs doen voor mens, milieu of werknemer.’

DOSSIER AI De beeldrevolutie van Dall-E uitgelegd
Welke mogelijkheden biedt Dall-E werkelijk? Zijn er ethische en juridische grenzen? En wat hebben marketeers er aan? Kunnen creatieven bij communicatiebureaus nu vroegtijdig met pensioen?

Digitale straatkunst in campagne Lenovo
Graffiti bestaat 50 jaar als kunstvorm. Lenovo en SuperHeroes grijpen dit feit aan om graffiti digital art te gebruiken in een wereldwijde campagne om de nieuwe Lenovo Yoga Pro 9i-laptop te promoten. Samen 3D-kunstenaars is een serie digitale straatkunst gemaakt.

Douglas Voeten: 'Je verlaat de zaal met tenminste één manier waarop je morgen AI gaat toepassen'
Douglas Voeten is founder en Head of Global Marketing & Ecommerce bij Perfect Dubs. Met zijn sessie ‘AI en Marketing: a match made in heaven’ sluit hij het Branded Content Event editie 2023 aanstaande dinsdag 16 mei af.

Marketingbijbel editie 2023-2024 gelanceerd
Het Marketingfacts Jaarboek 2023-2024 is vorige week van de drukpers gerold en is nu uit de pre-order fase: vandaag bestellen is morgen verzonden. Het is het meest actuele Nederlandse marketingboek, geschreven door de allerbeste vakexperts. En nu te bestellen!

Qualifio onderdeel van Scandinavische QNTM-groep
De QNTM-groep (QNTM) heeft een meerderheidsaandeel genomen in Qualifio SA (Qualifio), het Europese platform dat first- en zeroparty dataverzameling aanbiedt en focust op betrokkenheid en klantenbinding.

Healthy Lifestyle Monitor Multiscope: '40 procent Nederland monitort gezondheid'
Bijna 6 miljoen Nederlanders gebruikt apparaten of apps om gezondheidsdata te meten. Daarnaast meten ruim 2,5 miljoen Nederlanders hun sportieve prestaties. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van marktonderzoekbureau Multiscope.

DOSSIER AI Marketing uit de machine: fast food of haute cuisine?
‘I’m sorry Dave, I’m afraid I can’t do that’. Deze beroemde quote uit de film '2001: A Space Odyssey' was meer dan vijftig jaar geleden voor het grote publiek misschien wel de eerste kennismaking met kunstmatige intelligentie.

2,2 miljoen Nederlanders slachtoffer online criminaliteit 2022
In 2022 gaf 15 procent van de Nederlanders aan slachtoffer te zijn geweest van een of meer vormen van online criminaliteit. Dat zijn ongeveer 2,2 miljoen mensen. Zo’n 20% van de slachtoffers deed aangifte bij de politie.

Gratis burgers vanwege verjaardag Fat Phill's
Hamburgerketen Fat Phill's viert zijn 4-jarig bestaan met een traktatie voor zijn community. Op zaterdag 20 mei aanstaande geeft Fat Phill's op alle 12 locaties in Nederland 50 gratis Double Cheeseburgers weg, allemaal op hetzelfde moment.

‘76% Nederlandse online shoppers vindt koopjes belangrijker dan duurzaamheid’
24% van Nederlandse online shoppers houdt expliciet rekening met duurzaamheid en sociale kwesties bij het doen van een online aankoop. Dat zijn de uitkomsten van een onderzoek dat e-commerce aanbieder Manutan heeft uitgevoerd naar Nederlandse trends op het gebied van online shoppen.

ING: ‘Nederlanders meer bezig met financiën dan een jaar geleden’
Bijna twee derde van de Nederlanders (65%) is bewust bezig met de eigen uitgaven en inkomsten. Dit komt door de forse prijsstijgingen van het afgelopen jaar, zegt de helft van die groep. Ongeveer 40% vindt zichzelf nu bewuster bezig met hun financiële situatie dan een jaar geleden. Dat blijkt uit de Digitale Monitor van ING.

DOSSIER UURTJE FACTUURTJE 'Creatie kan 20 procent marketingbudget opeisen'
‘De balans tussen mediabestedingen en productiekosten voor creatie is het eeuwige dilemma voor elke marketeer. Een hoog mediabudget met slechte creatie levert weinig resultaat op, anderzijds kan de mooiste creatie zonder dat er voldoende mediabudget achter zit ook geen potjes breken.’ Aan het woord is Jos van den Bergh, marketing strategy director bij bureau CRC en onder meer voormalig manager Marketing Communicatie bij Renault Nederland.

Esprix 2023: Kruidvat en Staatsloterij met goud bekroond
Na langdurig en zorgvuldig delibreren heeft de Esprix-jury 32 bekroningen uitgedeeld voor 26 verschillende cases. Tijdens de uitreiking in De Duif in Amsterdam kregen Kruidvat en Staatsloterij elk een felbegeerde gouden award. De marketeers, strategen, creatieven en producers kozen deze twee cases als campagnes met de meest jaloersmakende resultaten.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Vijf jaar AVG: balans... 25-05-2023
- Apple TV gebruikt muziek met... 16-05-2023
- 2,2 miljoen Nederlanders slachtoffer... 11-05-2023
- Nederlandse bestedingen digital... 09-05-2023
- '70% Nederlanders gekwetst door... 08-05-2023
- LinkedIn bestaat 20 jaar05-05-2023
MarketingTribune Events
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day
- 19sep 2023
CrossBorder Event
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres