![[column] Gevestigde automerken opgelet, de Chinezen komen!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gevestigde automerken opgelet, de Chinezen komen!
De ene na de andere Chinese autofabrikant claimt een plek op de Europese automarkt. Waar het merkenaanbod jarenlang heerlijk overzichtelijk was, worden we nu zeer regelmatig geconfronteerd met weer een oosterse partij die hier een stukje van de autotaart wenst mee te pikken.
![[column] Hoe verkoop ik net zo goed in een online meeting?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe verkoop ik net zo goed in een online meeting?
Verkopen is een vak apart, dat weet iedereen inmiddels wel. Het is de klik, het gunnen, maar ook zeker het luisteren én lezen van je (potentiële) klant. Maar hoe doe je dat wanneer je elkaar alleen maar online ziet? Armanda Kusse deelt de belangrijkste do’s & dont’s.
![[column] Nieuwe eisen aan medewerkers in coronatijd](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Nieuwe eisen aan medewerkers in coronatijd
Uit een verhaal op MT/Sprout over HR na de pandemie haal ik een prikkelende zin van de HR-manager van Akzo-Nobel: ‘Als er overlegd moet worden met een nieuwe klant over hoe we gaan samenwerken, dan wordt HR daar tegenwoordig actief bij betrokken.’
![[column] De marketinglessen van Netflix topserie Bridgerton](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De marketinglessen van Netflix topserie Bridgerton
Het eerste seizoen van Bridgerton op Netflix is bingewatch-waardig en een gigantisch succes. Will Dongleur, Regional Sales Director Benelux & Nordics bij Selligent Marketing Cloud, haalt er naast veel kijkgenot ook zo maar 4 marketinglessen uit.
![[column] 5 marketinglessen na 1 jaar corona](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 5 marketinglessen na 1 jaar corona
Na een jaar corona slagen de meeste marketeers er in hun activiteiten af te stemmen op ‘het nieuwe normaal’. Maar hoe kijken we terug en wat kunnen we ervan leren? Marene Arnold, Marketing & Communications Director bij Mastercard Nederland, zet de vijf fases en te leren lessen op een rij.
![[column] Je bent marketeer en je wilt wat... op Clubhouse](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Je bent marketeer en je wilt wat... op Clubhouse
Wat hebben Oprah, Elon Musk, Bas Smit en je buurman met elkaar gemeen? Ze hebben allemaal weleens in de afgelopen twee weken die ene anderhalve meter-hotspot bezocht: Clubhouse.
![[column] Mark Rutte creëert nieuwe markt van schaarste](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Mark Rutte creëert nieuwe markt van schaarste
Onder grote druk van de samenleving heeft het kabinet besloten dat vanaf 3 maart de winkels weer een heel klein beetje open mogen. Twee personen per 10 minuten. Ja, daar is de retail enorm mee geholpen natuurlijk…
![[column] Wat zijn de nadelen van Clubhouse? (3)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat zijn de nadelen van Clubhouse? (3)
Het is niet alleen maar hosanna. Clubhouse is nog volop in ontwikkeling. Sterker nog: het is niet eens voor iedereen toegankelijk. Download je de app, dan krijg je de mogelijkheid om jezelf op een ‘waiting list’ te plaatsen totdat je toegang krijgt.
![[column] Click en Collect](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Click en Collect
Het is het zoveelste doekje voor het bloeden van de demissionaire regering Rutte. De retail ligt al maanden aan een armzalig infuus en het einde van deze shutdown van winkels is nog steeds heel ver weg. Nog even en er bestaat helemaal geen retail meer!
![[column] Offline heimwee](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Offline heimwee
Wat mis ik het. Een zaterdag gezellig lunchen en shoppen in het centrum van Den Bosch met een goede vriendin. De etalages van de talloze kleine boetiekjes bekijken, even naar binnen voor dat ene leuke jurkje, samen passen, elkaar van feedback voorzien, lol hebben om hoe het staat, verrast worden of toch nog even wat anders proberen.
![[column] De juiste specialist op de juiste plek](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De juiste specialist op de juiste plek
Zoals in iedere sector laat ook in digital commerce de actualiteit rond corona zijn sporen na. Als ondernemer moet je wendbaar zijn, waar mogelijk vooruit kijken en soms eerder gemaakte keuzes heroverwegen. Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf, je webshop of je platform - ondanks de onzekerheden- toch blijft groeien?
![[column] Clubhouse: wat zijn de kansen voor merken? (2)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Clubhouse: wat zijn de kansen voor merken? (2)
Is Clubhouse interessant genoeg om als merk -nu al- in te stappen? Ja! Zeker als je je richt op inhoud en expertise, maar ook in het kader van personal branding is Clubhouse interessant.
![[column] Sommige marketeers denken dat ze alleen op de wereld zijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Sommige marketeers denken dat ze alleen op de wereld zijn
Onze senior columnist Sak van den Boom maakt zich boos. De afgelopen week is hij welgeteld twintig keer met 'irrelevante e-mails' lastiggevallen door PostNL, Albelli en Bol.com.
![[column] Shine online met de juiste product benefits](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Shine online met de juiste product benefits
Nu we met zijn allen en masse online aankopen doen, is het voor jou als marketing-, sales- of productprofessional essentieel dat je producten online goed tot hun recht komen.
![[column] Kassa met online verdienmodellen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Kassa met online verdienmodellen
Online verdienmodellen zijn in deze tijd niet meer weg te denken. Uit onderzoek van het CBS (15 januari 2021) blijkt dat in de eerste helft van 2020 ruim 70% van de Nederlanders van 12 jaar en ouder iets online heeft gekocht.
![[column] Hoe werkt Clubhouse? (1)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe werkt Clubhouse? (1)
Grote kans dat je in de laatste dagen de naam van dit nieuwe social media-kanaal al hebt horen vallen: Clubhouse. De app is al een jaartje oud, maar de afgelopen week ging het aantal downloads door het dak.
![[column] Wie is de 'change agent' in jouw bedrijf?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wie is de 'change agent' in jouw bedrijf?
Een leuk verhaal met tips van de beste ceo-fluisteraar Mark C. Thompson op MT/Sprout. Een van zijn tips: denk na over wat je zou doen als je helemaal opnieuw zou beginnen.
![[column] Is jouw thuiskantoor al gecertificeerd?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Is jouw thuiskantoor al gecertificeerd?
Werken op afstand, financiële beperkingen door economische recessie en toegenomen cyberdreigingen voortvloeiend uit de pandemie zullen de dagelijkse rol van cyberbeveiliging beïnvloeden.
![[column] Laat nieuwsgierigheid je kompas zijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Laat nieuwsgierigheid je kompas zijn
Deze reis begon zo'n 27 jaar geleden. Amazon was maar een idee, en het had geen naam, schrijft ceo Jeff Bezos in deze opvallend openhartige interne blog, waarin hij zijn nieuwe toekomst aankondigt. 'Vergeet niet om rond te dwalen.'
![[column] Chantal Janzen als profeet van camperjaar 2021](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Chantal Janzen als profeet van camperjaar 2021
Volgens Adriaan Hogervorst, head of markting bij Goboony, wordt 2021 het jaar van de camper. In coronatijd is de camper volgens hem de perfecte 'quarantainebubbel.'
![[column] Zijn we echt zo afgescheiden en onvolkomen?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Zijn we echt zo afgescheiden en onvolkomen?
Het vermogen om een positieve impact te maken wordt een onlosmakelijk onderdeel van het zakelijke domein. Maatschappelijk betekenisvol wil zeggen: zakelijk waardevol in de 'Betekeniseconomie'.
![[column] Horecava Tastings brengt keukenervaring digitaal in huis](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Horecava Tastings brengt keukenervaring digitaal in huis
De Horecava was dit jaar geheel online en dat vond ik lastig voorstelbaar. Hoe breng je dan toch zo'n op zintuigen gebaseerde beurs over het voetlicht? Ik nam letterlijk de proef op de som en schreef me in voor de eerste editie van 'Horecava Tastings'. En het was verbazingwekkend leuk. Hier mijn ervaring.
![[column] Is er een alternatief voor het cookie?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Is er een alternatief voor het cookie?
Contextual targeting staat volop in de belangstelling als krachtig cookie alternatief. De mogelijkheid om advertenties op schaal in een relevante context te plaatsen maakt veel mogelijk volgens Stefan Havik, directeur Digital Business Development DPG Media.
![[column] Wat marketeers kunnen leren van het verhaal van Opa K'Nex](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat marketeers kunnen leren van het verhaal van Opa K'Nex
De strijd om aandacht wordt steeds groter en belangrijker. Met de duizenden commerciële boodschappen die we vooral online dagelijks tegenkomen is het steeds lastiger om organisch aandacht te krijgen, laat staan vast te houden.
![[column] Hoeracommunicatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoeracommunicatie
Waar kan Trump nog heen nu hij op de mainstream-kanalen is geblokkeerd? Er blijkt meer mogelijk dan ik had verwacht. Er zijn heel wat minder bekende socials in omloop zoals Cab en Signal.
![[column] Waarom veel eigen contentplatformen keihard zullen falen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom veel eigen contentplatformen keihard zullen falen
Fd.nl kopte onlangs: ‘Grote sterren lokken hun fans weg van Facebook en Instagram’. Op deze manier willen ze minder afhankelijk zijn van de grote techplatformen, direct kunnen communiceren met hun fans en zo een extra inkomstenbron aanboren. Op papier een goed idee, maar in de praktijk zal het overgrote deel van deze apps falen.
![[column] Capitoolgate: Wereldgeschiedenis in 9 Tweets](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Capitoolgate: Wereldgeschiedenis in 9 Tweets
Niet eerder zagen we hoe een bestorming van 'het Amerikaanse hart van de democratie' -het Capitool- geregisseerd werd via een social medium: Twitter. En hoe daar binnen no time internationaal via Twitter op werd gereageerd, uiteindelijk ook door Twitter zelf.
![[column] Zin in 2021](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Zin in 2021
Zo, 2020 zit erop. Het was een rustige overgang, maar we laten een weinig comfortabel jaar achter ons. En hopen op een beter 2021. Zo’n lichtshow op oudejaarsavond middernacht voelde bizar.
![[column] Een zusterbureau in content is als je zusje dat leuk kan fotograferen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een zusterbureau in content is als je zusje dat leuk kan fotograferen
Het lijkt wel een ware corona-geboortegolf. Bij menig reclamebureau is de laatste tijd een zusje geboren voor het ontwikkelen van content. Niet geheel toevallig bij de bureaus die het ook al een aantal jaren moeilijk hebben.
![[column] Mijn 10 levenslessen van 2020](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Mijn 10 levenslessen van 2020
Dit was het jaar waarin flexibiliteit en creativiteit centraal stond. Woonkamers werden thuiskantoren, werknemers verkapte freelancers en echt verbinding maken was moeilijker dan ooit.
![[column] 2021 in de glazen bol: vier voorspellingen voor retail en supply chains](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 2021 in de glazen bol: vier voorspellingen voor retail en supply chains
'Niet-essentiële winkels' hebben recentelijk hun deuren moeten sluiten. Dit veroorzaakt grote drukte bij webshops, in distributiecentra en bij pakketbezorgers. Wat brengt 2021? Pieter Van den Broecke, managing director Manhattan Associates, kijkt alvast in de glazen bol.
![[column] All I want for Christmas: een geslaagde marketingcampagne](/templates/img/lazyload.gif)
[column] All I want for Christmas: een geslaagde marketingcampagne
Dennis Peters, Head of Sales Benelux en Nordics bij Selligent Marketing Cloud geeft drie tips om je te helpen bij een geslaagde marketingcampagne in kersttijd.
![[column] Voorsprong door unieke kennis en competenties](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Voorsprong door unieke kennis en competenties
Unieke kennis en competenties zijn voor waardevolle businessmodellen essentieel. Mensen blijken binnen organisaties de belangrijkste asset te zijn.
![[column] Wat ik echt voor Kerstmis wil](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat ik echt voor Kerstmis wil
Een vriend stuurde mij een appje met een – bijna zeker fake - Pepsi poster waarop stond: What I want for Christmas is 2021. Dat ook, maar ik wil nog iets: een vaccin tegen de mentale stagnatie van ons vak.
![[column] Genoeg is genoeg: laten we samen de adfraud stoppen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Genoeg is genoeg: laten we samen de adfraud stoppen
VEA en IAB gaan fuseren. Op het eerste gezicht een gezonde ontwikkeling zou je denken. Maar de dieperliggende waarheid is dat we ons als VEA committeren aan een organisatie die fraude niet aanpakt.
![[column] F*ck performancemarketing en bouw een merk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] F*ck performancemarketing en bouw een merk
Een van de meest interessante marketingcases van het afgelopen jaar was er niet een waarin ons verteld werd hoe geweldig een merk iets had aangepakt, maar een waarin het merk toegaf grote fouten gemaakt te hebben. Fouten waar we van kunnen en moeten leren.
![[column] De invloed van rankbrain en AI op copywriting](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De invloed van rankbrain en AI op copywriting
De invloed van rankbrain en artificial intelligence (AI) is een van de belangrijkste trends van afgelopen jaren en die invloed zal steeds groter worden. Tegelijkertijd werken er nog maar weinig websites en copywriters volgens de nieuwe principes.
![[column] Contentmarketing is opnieuw uitgevonden](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Contentmarketing is opnieuw uitgevonden
Internet bestaat niet meer. We surfen niet meer over het net. Het net zoekt voor ons. We zijn Zoom-moe. We willen weer fysieke communicatie. Op sociale media slaan sommigen elkaar de hersens in.
![[column] De kracht van liefde in e-commerce delivery](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De kracht van liefde in e-commerce delivery
Net Black Friday en Cyber Monday achter de rug, staan Sint en Kerst alweer voor de deur. De pakketbezorgers hebben het er maar druk mee.
![[column] Hot or not in 2020 en 2021](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hot or not in 2020 en 2021
Roland van Kralingen heeft een nieuw boek uitgebracht, Make Dust or Eat Dust 2 als opvolger van het populaire eerste deel. Tegen het einde van dit miserabele jaar en het hopelijk positieve 2021 vroegen we hem wie en wat stof gaan maken (of happen).
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Explosieve stijging boekwebshops 05-03-2021
- E-commerce toolkit versnelt digitale... 04-03-2021
- Clubhouse verovert Nederland04-03-2021
- MeMo² ziet potentie Clubhouse 04-03-2021
- Shopping Awards genomineerden bekend03-03-2021
- De Vooravond en Elastique lanceren... 02-03-2021
MarketingTribune Events
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards