[column] Doe gekker dan gek
![[column] Doe gekker dan gek](/bureaus/weblog/2024/08/column-doe-gekker-dan-gek/x-beeld-Gekker-dan-gek-nw-juist.jpg)
- Bureaus
- 28 aug 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van der Wijk
creative director
- CreatieCopywriting
- 28 aug 2024 @ 10:30
- Peter van der Wijk
Doe eens gek, dat is al goed. Doe eens gekker, dat is nog beter. Gek is alles wat afwijkt. Dit is de industrie die daar een vak van heeft gemaakt. Gek doen is waar we ons geld mee verdienen. Wat wij doen kan niet gek genoeg zijn. Want gek is de tegenpool van gewoon en gewoon is onze grootste vijand.
Gek onderscheidt je van gewoon. Gek zorgt voor impact. Gek trekt mensen je boodschap binnen. Gek maakt mensen aan het lachen. Gek krijgt mensen vrolijk.
Gek hoort de standaard te zijn van je denken. Gek doet stof opwaaien. En gek raakt een snaar bij mensen, want iedereen is het. We zijn het allemaal.
We vinden het juist leuk als mensen ons een beetje gek vinden. Of prettig gestoord. Of, met een glimlach gezegd, zo gek als een deur.
De reclame die we maken, maken we dus eigenlijk voor gekken. Daarom moeten we gekker doen. Gekker dan nu. Gekker dan conformistisch.
We moeten gekker denken. We moeten gekker durven zijn. We moeten gekker naar de wereld kijken. We moeten gek de voorrang geven boven gewoon.
Luister naar de gek in jezelf, luister naar de gek in de ander. Iedereen moet de vrijheid krijgen om gek te doen. Gek moet de ruimte krijgen om goed te doen.
Niemand moet nog gek worden aangekeken als-ie met een gek idee aankomt. Niemand moet nog voor gek verklaard worden om extra budget te vragen voor een idee.
'Is dit wel gek genoeg?', moet geen gekke vraag meer zijn.
Geef gek alle kansen om optimaal gek te kunnen zijn voor je merk. Gek is in staat de wereld te veranderen, want gek heeft dat al zoveel eerder en zoveel vaker gedaan. Gek heeft zich bewezen; alleen gekker is effectiever dan gek.
Uitgerekend dit vak is het enige vak waarin niets te gek hoort te zijn. Dus hou op met alles wat een beetje gek lijkt af te keuren omdat het een beetje gek lijkt.
Het zijn de gekke ideeën die de wedstrijd voor je winnen. Dus ga voor de gekke voorstellen, de gekke invallen en de gekke stunts die al die gekken bedenken.
Het zou compleet gestoord zijn om dat niet te doen.
Peter van der Wijk
corporate remote copywriter
-
Peter van der Wijk
- Werkt bij:
- Functie: creative director
- Website:https://corporatecopywriter.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- Nieuwe campagne Grand’Italia viert Italië thuis
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom... 11-07-2025
- Wereldwijde herpositionering... 11-07-2025
- [column] De enige merkwaarde die er... 10-07-2025
- Cortina viert eigenheid met nieuwe... 09-07-2025
- Mad Mojo wil merken van binnenuit... 09-07-2025
- Artis beleef je van zonsopgang tot... 09-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers