
Commercialreview juli: McDonald's, Rabobank en Sourcy
In deze zomerperiode zit je liever op het strand of op een terras. Voor de tv hangen schiet er dan vaak bij in. Dat zien we dan ook terug in het aantal nieuwe commercials dat we voorbij zien komen. Toch lichten we er graag 3 uit.
![[column] 5 tips om e-commerce Duitsland te veroveren](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 5 tips om e-commerce Duitsland te veroveren
De Duitse e-commercemarkt is lucratief voor Nederlandse handelaren, maar het land is in dat opzicht een onneembaar bastion. Hoe kun je dit proces versnellen? Tips van Marcel Brindöpke, oprichter en CEO van heyconnect GmbH, een platform dienstverlener in Duitsland.
![[column] Mix](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Mix
In een ver verleden ben ik als journalist eens mee geweest op een ’studiereis’ van Bacardi Rum naar Cuba. Het merk had een prijsvraag uitgeschreven onder duizenden bartenders in Europa en uiteindelijk waren een twintigtal van hen de gelukkige winnaars.
![[column] Onverschillig](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Onverschillig
Er is geen briefing waar ‘onverschilligheid’ als doelstelling meegegeven wordt. En toch is dat voor de meeste campagnes het hoogst haalbare resultaat.
![[column] Geïntegreerd merkdenken: van communicatie naar customer experience](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Geïntegreerd merkdenken: van communicatie naar customer experience
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door hedendaagse merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als (voorlopige) slot-auteur: Boris Nihom. 'Het merk is terug van weggeweest.'
![[column] De kunst van het kiezen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De kunst van het kiezen
Een ondernemer die net zijn onderneming start, start met een idee. Een uniek idee waarin hij gelooft en waar hij uren bevlogen over kan vertellen. Ik ken een ondernemer die 24 uur per dag bezig is haar idee tot wasdom te brengen, schrijft merkstrateeg Marc Oosterhout in aanvulling op Giep Franzens et al nieuwe boek Brandr.
![[column] Politieke merken en het zelfconcept](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Politieke merken en het zelfconcept
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door hedendaagse merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer zeventien: Tom Dobber.
![[column] Medewerkers als merkbouwers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Medewerkers als merkbouwers
In de MarketingTribune/ Swocc -publicatie Brandr nam Giep Franzen ons mee terug in de oudheid, op zoek naar de oorsprong van het merk. Daarbij stuitte hij op de merktekens die Romeinse steenbakkers aanbrachten op bakstenen. Joost Verhoeven extrapoleert de verre geschiedenis naar medewerkers als merkbouwers anno 2022.
![[column] Schieten we straks weer in de recessiereflex?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Schieten we straks weer in de recessiereflex?
Je kunt er bijna de klok op gelijk zetten. Zodra de eerste tekenen van economisch zwaar weer zich aandienen, schieten reclame-experts massaal in de recessiereflex. En roept men in koor dat er niet bezuinigd dient te worden - welnee, dit is juist nu de tijd van méér investeren in marketing.
![[column] Commercialreview juni: Staatsloterij, Bever, Rivella, Bio+ en ANWB](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview juni: Staatsloterij, Bever, Rivella, Bio+ en ANWB
De commercialreview met de meest opvallende commercials uit de maand juni.
![[column] Influencermarketing is stuk en zo kunnen we het repareren](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Influencermarketing is stuk en zo kunnen we het repareren
Een veelgebruikte manier om jongeren te bereiken is influencermarketing. Er is in de afgelopen jaren een hele industrie ontstaan, die nog steeds bloeit en groeit, maar er zit toch iets fundamenteel fout in de meeste samenwerkingen tussen merken en influencers. Influencermarketing is stuk. Hoe kunnen we het repareren?
![[column] Merkactivisme: Van een steentje in de vijver naar een baksteen door het raam](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merkactivisme: Van een steentje in de vijver naar een baksteen door het raam
In het donderdag j.l. uitgebrachte boek de merkkroniek 'Brandr' stond het laatste hoofdstuk nog open voor extrapolatie naar het nu. Hier is 'aanvuller' nummer veertien: hoogleraar Marketing aan de Vrije Universiteit Peeter Verlegh.
![[column] De pracht en kracht van intrinsieke motivatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De pracht en kracht van intrinsieke motivatie
Het is 8 uur ‘s ochtends. Op het ‘Buzz Woman’-kantoor in Gambia verzamelen trainers en chauffeurs zich om, na het inpakken van klapstoeltjes en flip-over, in een ‘Buzz Woman’-busje naar lokale communities in Gambia te rijden. Wij, als groepje Nederlanders, mogen mee om te zien en voelen hoe dit er echt aan toe gaat.
![[column] Merkleiderschap door integriteit en waardecreatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merkleiderschap door integriteit en waardecreatie
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer dertien: Frank Peters.
![[column] De wereld niet laten af-branden door te re-branden.](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De wereld niet laten af-branden door te re-branden.
Miscommunicatie. Volgens mij is er bijna geen grotere oorzaak van problemen. En het is overal, die miscommunicatie. Of het nu problemen veroorzaakt in de politiek, geloof, in relaties, in de opvoeding van kinderen, marketingadvertenties, productnamen, oorlogen of het vernielen van onze moeder natuur.
![[column] Hoe kunnen merken leiding nemen in de transitietijd?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe kunnen merken leiding nemen in de transitietijd?
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer twaalf: Esther Overmars is Strategy Lead bij Dawn en Swocc-bestuurslid.
![[column] Een virus als trendversneller](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een virus als trendversneller
Begin 2022 lanceerde InSites Consulting het Consumer Trends Report Rebound & Rebalance, waarbij het tien trends definieerde die de post-2021 consument kenmerken alsook zijn verwachtingen ten aanzien van merken.
![[column] Purpose-driven branding: de moed van het eerlijke verhaal](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Purpose-driven branding: de moed van het eerlijke verhaal
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer elf: Guy van Liemt.
![[column] Een beetje waarde toevoegen is niet meer genoeg](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een beetje waarde toevoegen is niet meer genoeg
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer tien: Kim Cramer.
![[column] Rook](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Rook
Waar rook is, is vuur. Waar een merk is, is marketing. Zo simpel is het. Je kunt het een niet zonder het ander zien.
![[column] Je marktaandeel laten groeien doe je zo!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Je marktaandeel laten groeien doe je zo!
Consumenten denken niet in merken, maar in behoeftes. Zodra ze behoefte hebben aan een product of dienst, is het belangrijk dat jouw merk boven komt drijven in hun brein. Jelmer Wit & Melissa Trebes van Validators over hoe je mental availability bewust inzet om je merk te laten groeien.
![[column] Het merk als waardensysteem](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het merk als waardensysteem
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer negen: Karel Slootman.
![[column] Brand Foundation: de fundering voor beweging](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Brand Foundation: de fundering voor beweging
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer acht: Daan de Raaf.
![[column] De meest gemaakte vergissingen bij internationale marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De meest gemaakte vergissingen bij internationale marketing
Als vertaalbureau staan wij dagelijks in contact met organisaties die succesvol of minder succesvol actief zijn in het buitenland. Zo hebben wij zicht gekregen op de meest gemaakte vergissingen bij het betreden van een buitenlandse markt. In dit blog gaan we in op de meest gemaakte vergissingen bij internationalisering.
![[column] Over sterren, schoenen en de straat](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Over sterren, schoenen en de straat
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer zeven: Margot Bouwman.
![[column] Richt je merkportfolio in op basis van associatiestructuren](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Richt je merkportfolio in op basis van associatiestructuren
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer zes: Onno Maathuis.
![[column] Merken bestaan niet](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merken bestaan niet
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer vijf: Andy Mosmans. 'Leve Giep!'
![[column] Tweehandig](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Tweehandig
Er is in de strategieliteratuur veel aandacht voor ambidexterity als managementconcept: het vermogen om meerdere strategische benaderingen gelijktijdig of opeenvolgend toe te passen of, zoals Jim Collins in From good to great het zo mooi verwoordt, ‘the Genius of the AND and the tyranny of the OR’.
![[column] Het mysterie van merken: over merkassociatiepaden en categorisatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het mysterie van merken: over merkassociatiepaden en categorisatie
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer vier: Mary Hoogerbrugge, merkspecialist bij De Positioneerders.
![[column] Stop met prijzen op te jagen: de recessie komt eraan](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Stop met prijzen op te jagen: de recessie komt eraan
Zo'n 60% van de CEO’s van grote bedrijven wereldwijd rekent erop dat er voor het eind van 2023 sprake zal zijn van een recessie in hun belangrijkste markt. Dit blijkt uit een peiling van het gerenommeerde onderzoeksinstituut The Conference Board, dat leden heeft uit het bedrijfsleven. Marketeer: let daarom extra op je P van prijs.
![[column] Maakt het uit wie aan het langste of kortste eind trekt?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Maakt het uit wie aan het langste of kortste eind trekt?
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze bijzondere reeks met als nummer drie: Rob Revet.
![[column] Purpose reset](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Purpose reset
Om als merk anno nu impact te maken moeten merken een echte paradigmaverschuiving maken en leren om zaklampen in plaats van vuurtorens te worden, betoogt Paola Cassone.
![[column] Jatten is goed!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Jatten is goed!
Originaliteit… Wat een plaag is dat toch, die druk om altijd oorspronkelijke dingen te moeten bedenken, maken en communiceren. Helemaal niet erg om creatief te jatten volgens Peter de Boer, zo lang je als merk maar authentiek blijft.
![[column] Merken sluipen het geheugen in als olifantenpaadjes](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merken sluipen het geheugen in als olifantenpaadjes
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als tweede in successie: Tijs Timmerman.
![[column] Merkdenken - Van Brons naar Brein](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merkdenken - Van Brons naar Brein
Giep Franzen wilde heel graag dat ook zijn laatste teksten, over de geschiedenis van het merk, als Swocc-publicatie zouden verschijnen. Het laatste hoofdstuk stond nog open voor extrapolatie naar het nu, door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als eerste: de visie van Andy Santegoeds.
![[column] Merkgroei door Category Entry Points? Ja, dat kan!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merkgroei door Category Entry Points? Ja, dat kan!
“99.99% of the time people do not give a shit about your brand.” Niet erg subtiel, maar de uitspraak van Adam Ferrier laat wél zien dat het laten groeien van je merk niet gemakkelijk is.
![[column] Buikpijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Buikpijn
We begeven ons op glad ijs, want we bespreken dit keer het buikgevoel in de reclame. Zeg maar humor met een kapitale H. Het overbrengen van emotie of in ieder geval iets dat ons als weldoorvoede en kritische consument nog echt raakt. Niet toevallig ook het thema van de SAN dit jaar: Raak me.
![[column] Het belang van genderneutrale taal](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het belang van genderneutrale taal
Inclusiviteit is een thema dat een steeds belangrijker rol speelt in onze maatschappij. Dat zien we terug in onze cultuur en onze taal. Vandaag de dag zien we dat in veel teksten nog steeds naar mannen wordt verwezen.
![[column] Let's talk about sex](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Let's talk about sex
Wolves & Birds ziet in deze tijd van schokkende #metoo-openbaringen gelukkig ook een positieve beweging ontstaan, die hopelijk een nieuwe generatie meer in haar seksuele kracht gaat zetten.
![[column] Commercialreview mei: Open Now, Aldi, Dirk, Johma](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview mei: Open Now, Aldi, Dirk, Johma
We blikken terug op de commercials van de maand mei 2022 waarin we onder meer commercials van supermarkten en commercials met het onderwerp “eten en drinken” zagen. In deze column lichten we er een paar uit.
![[column] The only people who care about advertising are the people who work in advertising](/templates/img/lazyload.gif)
[column] The only people who care about advertising are the people who work in advertising
Aldus George Parker in Confessions of a Mad Man. Stel je voor: je bent marketeer en wekenlang heb je je uitgesloofd om dé campagne van het jaar neer te zetten.
![[column] Kijken en zien is een wereld van verschil en ik gun het iedereen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Kijken en zien is een wereld van verschil en ik gun het iedereen
Mijn favoriete branche is de branche waar ik zelf eigenlijk het minst mee heb. Dit is ook de branche waarin mijn vaders interesse haaks tegenover mijn interesse staat.
![[column] Tegen het isolement](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Tegen het isolement
Het is al een tijd gaande: de groei van de online boodschappen. Weliswaar wat minder spectaculair dan in het lockdownjaar 2020, zet deze groei mondiaal door. Keren we daarmee onze vertrouwde supermarkt definitief de rug toe en willen we dat ook echt?
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Team Lewis helpt GLS Netherlands met... 10-08-2022
- Scenery verwelkomt Naique Tanate als... 10-08-2022
- Jeroen van de Ruit partner bij... 10-08-2022
- Dept omarmt flexibel werken 09-08-2022
- Finally an agency lanceert nieuwe... 09-08-2022
- De zomer van Christiaan van Santen... 09-08-2022
MarketingTribune Events
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 4okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 1nov 2022
Dutch Podcast Conference