[column] De groten kunnen nog veel leren van de kleintjes

[column] De groten kunnen nog veel leren van de kleintjes
  • Content
  • 22 nov 2024 @ 10:30
  • Link
  • Peter van der Wijk
    Peter van der Wijk

    creative director
  • CopywritingContent

Al vaker gezegd: we kunnen wel doen alsof marketingcommunicatie en reclame maken rocket science is, maar dat is het natuurlijk niet. In de kern komt het er echt gewoon op neer een aardige boodschap te formuleren voor wat we aan te bieden hebben en die dan zo aardig mogelijk de wereld in slingeren.

In de kern komt het er echt gewoon op neer een aardige boodschap te formuleren voor wat we aan te bieden hebben en die dan zo aardig mogelijk de wereld in slingeren.

Kijkend naar wat ik zoal op TV en online aan advertising en content voorbij zie komen, zijn we daar ver van afgedreven. Het lijkt er vooral bij grote adverteerders op dat het zicht op een authentieke eigen smoel volkomen verdwenen is in de mist van oeverloos gePowerPoint.

Opvallen, huuuu, oei, uitkijken geblazen. Netjes tussen de lijntjes blijven. Wat vindt de diversiteit manager van de casting? Wat, of er een jochie met exotisch tintje en krulhaar bij de blonde ouders op de bank kan? Tuurlijk kan dat.

Maar waarom dan niet ook een type Syrische arbeidsmigrant in plaats van een blanke vader? Gedurfd idee, Rozemarijn. Duimpjes van de diversiteit-manager.

Hijgend loopt adverterend Nederland achter de heersende trend aan om niet teveel op te vallen. Liever wat meer op alle anderen lijken, dan lopen we geen risico.

Risico waarop? Ook dat weten ze niet meer. Al zo lang zo bezig in hun veilige bubbel van data performance driven personalized proposition bullshit dat zelfs de basis van advertising niet meer bekend is.

Wil je dat nog zien, dan moet je er bijna naar op zoek. Doe je dat - en zo hoort het - dan kom je onwijs leuke voorbeelden tegen van kleine bedrijfjes die nog wel weten hoe dat moet.

Zoals El Arroyo. Een lokaal Tex Mex restaurant in Austin, Texas. Bekijk de website en je krijgt zin om direct wat Rob Jetten Miles in het vliegtuig te maken om er langs te gaan.

We're here to make you happy, is er het motto. Dat lukt hier op de website al dubbel en dwars.

Misschien zit er een in-house copywriter elke dag aan de tequila, dan wel is het een heel vrolijke baas zelf die de copy voor z'n rekening neemt. Maar iemand daar snapt het.

Alleen al de slimme stijl van die inschuifletters die we in Nederland nog kennen van de cafetaria's in de buurt en de slagerijen van vroeger. Het schreeuwt direct: dit hier gaat over lokaal, eenvoud en authenticiteit.

En dan worden er met die inschuifletters toch een geinige regels in elkaar gespeld.

Van de 'marquee' (het gevelbord) tot de party servetten en party bekers die ze in hun webshop verkopen, telkens opnieuw zo'n zinnetje dat vrolijk maakt en erg El Arroyo is.

Gewoon goed weten wie je wilt zijn, wat je wilt zeggen en hoe je dat zo vrolijk en aanstekelijk mogelijk kunt blijven doen. Dat is waar het om gaat. Dus.

Minder rocket science, jongens. En meer tequila wijsheid.

Peter van der Wijk
corporate remote copywriter

Peter van der Wijk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken