De marketingtransfers van week 17, 2025

De marketingtransfers van week 17, 2025
  • B2b
  • 2 mei 2025 @ 08:00
  • Link
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

‘The only way to make sense out of change is to plunge into it, move with it, and join the dance.’ Met deze woorden vatte filosoof Alan Watts samen wat ook in marketing en media geldt: wie vooruit wil, moet durven bewegen. In deze editie maken we kennis met professionals die precies dat doen. MarketingTribune volgt de laatste verschuivingen in de branche op de voet.

Tom van der Veldt en Dyon Ruiter zijn per 1 mei gestart als creatief team bij reclamebureau Joe Public. Beiden maakten de overstap vanaf TBWA, waar zij recent nog een ADCN Lamp wonnen voor de campagne 'In home out-of-home' van Ben. Daarnaast werkten zij daar aan campagnes voor onder andere PostNL, Toto en Albert Heijn. Volgens Ruiter sluit de werkwijze van hun nieuwe werkgever goed aan bij hun eigen stijl: 'De nuchtere aanpak van Joe past wel bij ons.' Van der Veldt voegt toe: 'We zijn nu zo'n 8 jaar bezig en waren toe aan een volgende stap. Bij Joe kunnen we zichtbaar werk maken voor veel verschillende opdrachtgevers waar we enthousiast van worden. We hebben er zin in.'

Dyon Ruiter en Tom van der Veldt

Myrthe van der Erve is per 1 mei 2025 benoemd tot ceo van Sijthoff Media. Zij was sinds september vorig jaar al actief als coo binnen het bedrijf. Van der Erve begon haar loopbaan als consultant in IT-processen en business process redesign en vervulde daarna diverse managementrollen bij Sanoma Media Netherlands. Ook leidde ze onder meer softwarebedrijf Virtual Affairs in Zwitserland. Bij The Next Web (TNW) maakte zij deel uit van het managementteam en was zij betrokken bij de integratie met The Financial Times, dat in 2019 een meerderheidsbelang nam in het bedrijf. Over haar nieuwe rol bij Sijthoff Media zegt Van der Erve: ‘De mediasector is volop in transitie – en dat is precies wat het zo interessant maakt. (...) Die combinatie – inhoud, technologie en menselijke interactie – maakt de sector dynamisch en vol kansen.’

Myrthe van der Erve

Kef van Helbergen is aangesteld als algemeen directeur van Kees Smit Tuinmeubelen. Samen met Wilma de Goede, Mitchel Oude Nijhuis en Ohannes Malihas zal hij de groeistrategie van het bedrijf verder vormgeven. Van Helbergen heeft ruime ervaring in de retailsector. Eerder bekleedde hij senior managementposities bij Metro en Makro en werkte hij bij Ahold en Carnext. Over zijn nieuwe functie zegt hij: ‘Ik ben verheugd om deel uit te maken van Kees Smit Tuinmeubelen, een bedrijf dat bekend staat om zijn kwaliteit en klanttevredenheid. Ik kijk ernaar uit om samen met het team te werken aan het versterken van onze marktpositie en het invullen van onze (internationale) groeiambitie.’ Volgens het management en aandeelhouder Craft Capital is Van Helbergen ‘enorm complementair aan het huidige managementteam’ en ‘de juiste persoon om Kees Smit Tuinmeubelen in gezamenlijkheid naar een verdere groeifase te leiden’.

Kef van Helbergen

Jade Jacobs is per 1 mei gestart als creatief directeur bij mediabedrijf Crocodile Agency. Zij komt uit een freelancepositie, waarin zij de afgelopen jaren werkte voor diverse bureaus en opdrachtgevers aan zowel kleinschalige creatieve projecten als grootschalige merktrajecten. Over haar overstap zegt Jacobs op LinkedIn: ‘Na een mooie periode als freelancer is het tijd voor vaste grond onder m’n sneakers. (...) Superveel zin om samen met het Crocodile team sterke merken te bouwen, creatieve grenzen te verleggen en écht impact te maken — op scherm, maar zeker ook daarbuiten.’

Jade Jacobs

Paul Berden is benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen van EK Retail. Zijn benoeming vond plaats tijdens de jaarlijkse vergadering van de ledenraad in Amersfoort, waar ook de Duitse jurist Dr. Marc Zgaga werd verkozen. Met hun toetreding telt de Raad van Commissarissen nu zes leden. Berden is eigenaar van Berden Retail BV, dat 22 winkels met circa 700 medewerkers omvat in het oosten van Nederland. Zijn bedrijf richt zich op de segmenten mode en wonen. Voorheen was hij lid van de Raad van Commissarissen van Euretco, de Nederlandse tak van EK, die inmiddels is gefuseerd met EK Retail. Berden was sinds 2019 ook lid van de ledenraad van EK Retail.

Paul Berden | fotocredit: Paul Ridderhof/Studio Gemini

Eline Deijs is per 1 april gestart als Managing Director van rederij Stromma Nederland. Zij volgt hiermee een loopbaan waarin zij commerciële en maatschappelijke organisaties verbindt. Stromma is actief onder de merknaam Canal Tours Amsterdam en verzorgt rondvaarten in Amsterdam en Utrecht. Deijs bekleedde eerder functies bij onder meer NU.nl, Sanoma en ANP, en was Director Marketing & Digital bij RAI Amsterdam. Ook was zij CCO van ISS Nederland en vervulde zij recent seniorrollen bij Artsen zonder Grenzen en Amnesty International. Over haar nieuwe functie zegt Deijs: ‘Wat me aanspreekt aan Stromma is hoe het bedrijf – net als de stad zelf – constant in beweging is.’ In haar rol richt zij zich op duurzame groei, innovatie in klantbeleving en het versterken van Stromma’s positie als groene speler in de toeristische sector. ‘Mijn uitdaging is om Stromma nóg beter te laten aansluiten op wat gasten zoeken én waar de stad behoefte aan heeft’, aldus Deijs.

Eline Deijs

Miled Boukrami is benoemd tot Chief Financial Officer van Wehkamp Retail Group. Zij volgt Chris Rostron op, die eind maart met pensioen ging. Boukrami vormt samen met CEO Martijn Hagman, die op 14 april aantrad, de Management Board van het bedrijf. Boukrami was de afgelopen drie jaar verantwoordelijk voor finance en operations bij online retailer Loavies. Eerder vervulde zij financiële directiefuncties bij MHS Fortna, Americold en RELX Group. Zij brengt brede internationale ervaring mee in zowel retail als technische fulfilmentbedrijven. Over haar nieuwe functie zegt zij: ‘Ik heb enorm veel zin om bij Wehkamp Retail Group aan de slag te gaan en iedereen te leren kennen. (...) Ik zal me focussen op duurzame groei, financiële stabiliteit en het verder versterken van onze marktpositie.’

Miled Boukrami

G-Star heeft Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh benoemd tot Creative Directors van zijn premium collecties. Het ontwerpduo gaat onder meer aan de slag met de herintroductie van de Raw Research-lijn en zal hun visie op denim vertalen naar zowel heren- als damescollecties. In januari 2026 presenteren zij hun eerste collectie tijdens Paris Fashion Week, met een voorproefje in juni 2025. Botter en Herrebrugh zijn bekend van hun label Botter en waren tussen 2018 en 2022 Creative Directors bij Nina Ricci. Eerder wonnen zij de Hyères Grand Prix en de Andam Fashion Award. Botter studeerde aan de Koninklijke Academie in Antwerpen, Herrebrugh aan AMFI. Gwenda van Vliet, Chief Brand Officer bij G-Star zegt hierover: ‘We zijn blij Rushemy en Lisi te verwelkomen in het team. Hun eigentijdse denkwijze en respect voor G-Star’s geschiedenis maken hen de ideale partners om de collectie te ontwerpen. We geloven dat dit een perfecte match is, zowel op creatief als cultureel vlak, en kijken uit naar het gezamenlijke traject dat voor ons ligt.’

Rushemy Botter en Lisa Herrebrugh | fotocredit: Pieter Hugo

Danijel Dercksen, Fiona Vanderbroeck en Tim Geenen zijn toegetreden tot het bestuur van VIA Nederland. Dercksen, medeoprichter van Act Agency en oprichter van de community Just Getting Started, neemt de portefeuille Innovatie op zich. ‘Mijn doel is om onze leden een podium te bieden om hun kennis en innovatie met elkaar te delen,’ zegt hij. Vanderbroeck, Director Marketing bij Bol, krijgt de portefeuille Visie. Over haar benoeming zegt zij: ‘Onze branche staat voor uitdagingen (...). Ik zie het als mijn missie om thought leadership te versterken op thema’s die ons als sector raken.’ Geenen, medeoprichter van Rayn, wordt verantwoordelijk voor Data & Tech. Hij richt zich op privacyvriendelijke toepassingen van AI en machine learning: ‘Ik wil leden helpen om daar op een ethische en innovatieve manier op in te spelen.’

V.l.n.r. Danijel Dercksen, Fiona Vanderbroeck en Tim Geenen

Richard Hol is benoemd tot Executive Creative Director bij contentbureau Yune. In deze rol maakt hij tevens deel uit van het managementteam. Hol brengt meer dan dertig jaar ervaring mee in de creatieve industrie en start 1 mei. Hij was de afgelopen twee jaar werkzaam als interim Creative Director bij Fightclub in Breda, waar hij verantwoordelijk was voor onder meer de ‘AI M100’-socialcampagne. Deze campagne ging viraal op LinkedIn en werd bekroond met drie SAN Accenten en een Zilveren Esprix. Eerder vervulde Hol creatieve leiderschapsrollen bij bureaus als JWT in Dubai en Londen, Nomads in Dubai en Singapore en was hij Executive Creative Director bij Wavemaker in Nederland. Over zijn nieuwe rol zegt Hol: ‘Het credo van Yune is dat het merken menselijk maakt en daar herken ik mij op persoonlijk vlak sterk in. Verhalen die raken, inspireren of entertainen, maar vooral oprecht menselijk zijn, vormen altijd het hart van mijn creativiteit.’

Richard Hol

Roorda Reclamebureau verwelkomt vier nieuwe medewerkers. Op creatie komen Mick Vuur en Thomas Ten Brink het team versterken, en op account Romee Witte en Gijs van der Linden. Copywriter Ten Brink en art director Vuur komen van Noise.Ten Brink: 'In veel opzichten verschillen wij totaal van elkaar, maar juist daardoor zijn we goed bevriend geraakt en vullen we elkaar professioneel aan. De een is af en toe een emotionele flapuit, de ander een rationele twijfelaar. Waar de een liever een avondje gaat gamen, trekt de ander zijn hardloopschoenen aan. Uiteenlopende interesses, maar een gedeelde liefde - en soms ook haat - voor het reclamevak. Die liefde bracht ons uiteindelijk ook bij Roorda.'
Witte werkte eerder bij DPG Media en De Creatieve Directie en komt nu van Yune, waar ze als accountmanager onder andere werkte voor Bol, NS, Nespresso, Nestlé, TikTok en Jumbo Group. Bij Roorda gaat ze aan de slag met klanten als UWV en CPB. 'Na een aantal jaar bij een social-first bureau was ik klaar voor een volgende stap. Bij Roorda draait alles om gedragsverandering. Dat is waar communicatie echt impact maakt, en precies daar wil ik mijn bijdrage aan leveren. Ik kijk ernaar uit om aan de slag te gaan met bredere campagnes, waarin social natuurlijk nog altijd een belangrijk onderdeel is.'
Van der Linden startte zijn carrière na zijn studie Kunst & Economie bij Heldergroen. 'Na tweeëneenhalf jaar bij Heldergroen voelt dit als een logische stap. Ook bij Roorda staat het creëren van positieve impact centraal. Daarnaast spreekt de brede portfolio mij aan. Bij Roorda ga ik onder andere werken voor de Belastingdienst en Yakult.'

Zoekplaatje, maar dat houdt het spannend ;-)

 

Tamara de Vos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken