![[Mijn marketing] Paul Woltering: ‘Deze tijd laat zien hoe belangrijk écht contact maken is’](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn marketing] Paul Woltering: ‘Deze tijd laat zien hoe belangrijk écht contact maken is’
Paul Woltering (51) is oprichter van creatief bureau Woedend. Mark Ritson is zijn grote held. ‘Hij fotografeerde ooit zijn eigen blote kont en bood influencers geld om die foto te plaatsen. Velen deden dat gedwee, waarmee hij het fenomeen influencer marketing in een kritisch perspectief plaatste.’
![[video] Dirk Mulder op bezoek bij Jumbo Goor](/templates/img/lazyload.gif)
[video] Dirk Mulder op bezoek bij Jumbo Goor
Onze special reporter Dirk Mulder, ING Sector Banker retail, gaat met camera op visite bij de pas geopende Jumbo in Goor. Deze wordt gekenmerkt door een duurzame, grootschalige opzet en staat vol lokale bijzonderheden. Kijk mee.

Intracto Group lijft Zoekhelden in
Intracto Group is op overnamepad. Na nog geen week geleden Orangedotcom te hebben overgenomen, mag vandaag mediabureau Zoekhelden zich onderdeel van de bureaugroep noemen.

Funda kiest voor XXS
Huizenwebsite Funda heeft voor XXS gekozen om zijn merkstrategie en -campagnes voor zowel de B2B- als B2C-markt te ontwikkelen. Aan deze keuze ging een pitch vooraf. Het eerste werk van de hand van XXS wordt deze zomer verwacht.
![[DDW 1] Dutch Design Week heeft een nieuw logo](/templates/img/lazyload.gif)
[DDW 1] Dutch Design Week heeft een nieuw logo
Toen Thonik de opdracht kreeg om een nieuwe huisstijl te ontwikkelen voor Dutch Design Week ontving het designbureau een duidelijke briefing: blijf van het beeldmerk af! Maar je bent natuurlijk geen knip voor de neus waard als je dat dan toch niet even ter discussie stelt. Tenminste als daar goede redenen voor zijn.
![[column] Waarom zien webshops er al 20 jaar hetzelfde uit?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom zien webshops er al 20 jaar hetzelfde uit?
Dankzij corona doen we meer dan ooit onze aankopen online, maar bij elk bezoek viel een ding mij enorm op: de meeste webshops zijn ontzettend weinig innovatief en dat biedt kansen…
![[longread] Toekomstscenario's voor retailmarketeers](/templates/img/lazyload.gif)
[longread] Toekomstscenario's voor retailmarketeers
De consumptie van Nederlanders viel in december 2020 met meer dan 8 en in januari dit jaar met ruim 12 procent terug. De retail krijgt klappen, maar er is ook goed nieuws. Wie wint, hoe en waarom? Zes experts reageren en je krijgt tips.

Customer Data Platform is winnende formule voor de customer journey
[branded content] Met een Customer Data Platform (CDP) kunnen bedrijven hun data organiseren en vervolgens inzetten om conversieverhoging te realiseren. Online marketing-bureau Blauwe Monsters helpt zijn klanten dagelijks met het inzetten van een CDP.

EventSummit in Jaarbeurs wordt Fieldlab testevenement
Op donderdag 20 mei 2021 is EventSummit de eerste beurs die weer mag plaatsvinden sinds het uitbreken van de coronapandemie. De organisatie verwacht 250 exposanten en 2500 bezoekers.

Marcel van Roosmalen biedt advertentieruimte aan via eigen website
Op de nieuwe website van schrijver en columnist Marcel van Roosmalen kunnen merken advertentieruimte kopen waarin Van Roosmalen zelf het product aanprijst. Het ‘advertentiekanaal’ is ontwikkeld door creatief bureau Higuita. 'Steeds meer merken willen een stukje Marcel.'

Hulp bij review schrijven vaak gewenst
Reviews zijn belangrijk als je iets nieuws koopt. Maar wat moet je doen om goede en geloofwaardige aanraders te krijgen? Bureau C.Journey deed onderzoek en haalde nieuwe insights boven tafel.

Farmaceuten laten steken vallen in online-communicatie
Veel grote farmaceutische bedrijven benutten hun online communicatie en hun uitingen via de sociale media niet ten volle, zo blijkt uit een groot internationaal onderzoek.

Fatboy: van saai naar opwindend campagne
Voor de nieuwe merkcampagne in de lente/zomer 2021 koos Fatboy voor digital agency Dept. Met een Europese digital-first campagne brengt Fatboy de outdoor collectie onder de aandacht.

2Basics lanceert gaming-label
Het Haarlemse sportmarketingbureau 2Basics lanceert The Space Invaders, een nieuw label dat zich richt op 'gaming marketing & media'. Kevin Loos gaat het label leiden.

OG lanceert 'schoon tanken'-campagne
Tankstationsbedrijf OG (voorheen OrangeGas) lanceert een nieuwe campagne waarin 'schoon tanken' centraal staat. De campagne genaamd ‘Doe het voor morgen’ is ontwikkeld door Locals Agency.
![[onderzoek] De win-wins van consuminderen](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] De win-wins van consuminderen
Consuminderen: het tegenovergestelde van consumeren. De trend waarmee consumenten ten strijde trekken voor duurzaamheid, de eigen portemonnee en een ‘eenvoudiger leven’ door minder te kopen.

Etos zet bereik in om kennis van bloeddruk te vergroten
Etos zet zich deze week tot 19 april 2021 in om meer bewustwording te creëren voor het belang van bloeddruk meten. Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer één onder vrouwen in Nederland.
![[column] Interne communicatie: standaard agendapunt MT](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Interne communicatie: standaard agendapunt MT
Interne communicatie is een speelveld dat al jaren wordt onderschat. Bedrijven houden zich te weinig bezig met hoe belangrijk medewerkers zijn als ambassadeurs van het merk en te veel met marketing en communicatie naar de buitenwereld.

Hier om kiest Microsoft voor Nuance
Microsoft neemt Nuance Communications over voor circa 16,5 miljard euro. Nuance levert AI-expertise en customer engagement oplossingen zoals IVR’s, virtual assistants en digitale en biometrische oplossingen.

Smuldier zet hond en gezin centraal in nieuwe campagne
Hondenvoermerk Smuldier lanceert een nieuwe campagne, waarin de hechte band tussen hond en gezin centraal staat. De campagne is ontwikkeld door Open Now.

De voedselbank, niks om je voor te schamen
Een groot aantal Nederlanders dat regelmatig honger heeft en onvoldoende in staat is eten te kopen, schaamt zich om aan te kloppen voor voedselhulp. Een nieuwe campagne van Voedselbanken Nederland moet daar verandering in brengen.

De technologie achter innovatieve loyaliteitsprogrammas voor convenience stores
[branded content] De olie- en gassector, en vooral als we spreken over hun convenience stores, is een boeiende sector om te volgen.

De grote voordelen van online usability testen
[branded content] Het digitale bureau We are you heeft in de coronaperiode een bijzondere ontdekking gedaan. De usability testen die het bureau voor klanten altijd ‘live’ doet blijken namelijk ook prima online te kunnen.

Schaatser Kjeld Nuis nieuwe Toyota ambassadeur
Tweevoudig olympisch schaatskampioen Kjeld Nuis is de nieuwste ambassadeur van Toyota. De samenwerking maakt deel uit van de wereldwijde Toyota campagne ‘Start Your Impossible’ rond de Olympische en Paralympische Spelen waarvan Toyota de mobiliteitspartner is.

Holland Heineken Hemd nieuwste gadget Oranjereeks
Om de sportzomer in stijl te vieren, presenteert Heineken het ‘Holland Heineken Hemd’. Van Koningsdag tot en met de F1 race op Circuit Zandvoort in september is dit volgens het biermerk het fashion item om de Oranjezomer in te vieren.

Digitalisering en duurzaamheid steeds meer hand in hand
Covid19 verlegt de bedrijfsfocus naar digitalisering omdat het bedrijven dwingt om flexibel te reageren. Er ontstaan nieuwe digitale businessmodellen waarbij bedrijven oog houden voor duurzaamheid.

Word groene vrienden met Innocent
Sapjesmerk Innocent lanceert de Groene Vrienden-campagne en beloont lokale groene projecten met 75.000 euro. Nederlandse initiatieven kunnen zich aanmelden via innocentgroenevrienden.nl.
![[onderzoek] 'Reputatie AH onder vuur door te zelfverzekerde houding'](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] 'Reputatie AH onder vuur door te zelfverzekerde houding'
De incidenten rond Albert Heijn stapelen zich op en worden breed uitgemeten in de media. Niet zonder gevolg voor de reputatie, blijkt uit de zevende editie van het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Saillant: AliExpress duikt op in de Top 10 retailmerken met de hoogste groeiverwachting.

Reputatie van topbedrijven wereldwijd fors gestegen
De 2021 Global RepTrak 100 is de meest uitgebreide reputatiestudie ter wereld en rangschikt bedrijven wereldwijd op basis van hun reputatie. De top3 dit jaar: Lego, Rolex en Ferrari.
![[Mijn marketing] Bert Hagendoorn: ‘Veel Nederlandse bureaus zijn te bescheiden'](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn marketing] Bert Hagendoorn: ‘Veel Nederlandse bureaus zijn te bescheiden'
Bert Hagendoorn (47) is vanuit zijn gelijknamige adviesbureau specialist in positionering en groeistrategie. Veel Nederlandse bureaus en merken zit bescheidenheid in de weg, vindt hij. 'Wees trots op je beste werk en vertel erover op een manier die bij je past. Er is altijd een goede vorm te vinden.'

Cannes Lions 2021: dit zijn de Nederlandse juryleden
Cannes Lions maakt vandaag de juryleden van de komende editie bekend, waaronder vijf leden die Nederland representeren. Nog zes andere 'shortlist juryleden' uit Nederland worden later bekend gemaakt.

Helene van Santen hoofdredacteur Margriet
Helene van Santen start half mei 2021 als de nieuwe hoofdredacteur van Margriet. Zij volgt daarmee Leontine van den Bos op. Helene is op dit moment hoofdredacteur van Kek Mama en was daarvoor actief als redactiemanager Libelle.nl en Libelle TV.

Slaven Mandic verlaat Mediahuis
Slaven Mandic legt zijn takenpakket als director of advertising bij Mediahuis Nederland neer. Hij wordt partner van 'home & living'-bedrijf Casa. Dit maakte Mandic zojuist bekend op LinkedIn.

McDonald's start Trash Dance campagne tegen zwerfvuil
McDonald’s lanceert vandaag een nieuwe landelijke campagne: Trash Dance. Door gasten op te roepen om op swingende wijze hun afval weg te gooien en de meest originele inzendingen te belonen met mooie prijzen, wordt zwerfafval creatief bestreden.

Universiteit Maastricht adviseert dagelijks drinken van groenten- en fruitmix
Het dagelijks nuttigen van een drinkbare mix van groenten en fruit heeft een gunstig effect op de weerstandsverhoging tegen diabetes en hart- en vaatziekten van gezonde mensen. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een nieuw onderzoek door Universiteit Maastricht.

Grolsch lanceert 0.0-campagne
Met een nieuwe tv-campagne wil Grolsch 'de volledige 0.0-range' onder de aandacht brengen. De commercial, ontwikkeld door Fitzroy, valt onder de overkoepelende Proef Karakter-campagne die het biermerk in 2018 introduceerde.

Auke Boersma leidt Adcombi
Auke Boersma (50) is de nieuwe CEO van martech-platform Adcombi. Hij wordt verantwoordelijk voor de dagelijkse operatie en internationale expansie van het bedrijf.

Fairtrade Original lanceert duurzame Midden-Oosterse Kebab
Ter ere van de introductie van plantaardige Kebab kruidenpasta -vandaag- bij AH, organiseerde foodmerk Fairtrade Original in samenwerking met culinair schrijfster en presentator Nadia Zerouali een Livestream Oesterzwam Kebab Kookshow. 300 thuiskoks deden mee.

Calamity Jane schiet stereotiep beeld vrouwen in reclame aan flarden
Minstens 80% van alle aankoopbeslissingen wordt door vrouwen bepaald, terwijl 13% van de creatieven in Nederland vrouw is. Het nieuwe D&I agency Calamity Jane wil naar eigen zeggen structureel verandering brengen in deze scheefgroei.
![[column] Strategisch denken voor marketeers (3)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Strategisch denken voor marketeers (3)
Julian Stevense, founder Brandgurus en kerndocent Strategische Positionering op Nyenrode, gaat exclusief voor MarketingTribune in een reeks blogs dieper in op het thema strategisch denken voor marketeers. Vandaag aflevering 3 over obstakels.

MG opent pop-up store in Westfield Mall
In de Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam opent MG een pop-up store waar geïnteresseerden kunnen kennismaken met het vernieuwde merk en de elektrische modellen.

London Marathon Events vernieuwt merk
London Marathon Events heeft met digital agency Dept gewerkt aan een brand refresh en een beter beheer van de portfolio aan websites. De eerste fase van het project betrof het topevenement: de London Marathon.

Duyvis strikt Ruben van der Meer voor nieuwe campagne
Duyvis lanceert het vervolg op de ‘Why nut?’-campagne van vorig jaar, ditmaal met Ruben van der Meer in de hoofdrol, die ‘de lol’ van het borrelnootjesmerk moet vertegenwoordigen. De campagne is wederom ontwikkeld door DDB Unlimited.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events