Branded Content Event 2024: AI en virtuele influencers ‘gaan het vak opschudden’
De vraag ‘Shaken or stirred’, het thema van het Branded Content Event 2024, is na de eerste twee keynotes nog niet beantwoord. Maar dat AI, virtuele influencers en ‘digitaal’ een enorme impact op het marketingvak en op customer service hebben, staat als een paal boven het al dan niet virtuele water.
Natwerk belooft 'totale creatieve vrijheid' in eigen bureaucampagne
In hun eigen bureaucampagne op BNR en in het FD belooft Natwerk ‘totale creatieve vrijheid van een van de laatste onafhankelijke grote bureaus’. Het reclamebureau zet zich hiermee af tegen de consolidatie in reclameland.
Thuiswinkel Markt Monitor: Cross-border bestedingen groeien met name China
Nederlandse consumenten hebben in 2023 voor € 34,7 miljard online uitgegeven. Dit is een groei van 3% vergeleken met 2022. Het aantal online aankopen is gestegen met 1% naar 365 miljoen. De online groei komt met name door uitgaven aan vakanties en tickets voor attracties en evenementen. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org: ‘Opvallend is de online cross-border groei; deze bestedingen zijn toegenomen met 13% en het aantal aankopen met 17%.’
The Drum over SXSW 2024
Van 8 tot 15 maart vond SXSW - South by Southwest - editie 2024 plaats. Namens The Drum was een reporter ter plaatse. Enkele van zijn bevindingen.
NMD op donderdag 13 juni 2024; early bird-tickets nu verkrijgbaar
Op donderdag 13 juni 2024 organiseren Nima en MarketingTribune de 8e editie van Nima Marketing Day in DeFabrique te Utrecht. Tot en met 4 april kun je nog een fikse early bird-korting regelen, kijk hier verder.
BCE24: 'Als marketeer is het Branded Content Event "the place to be" om inspiratie op te doen'
Mandy van der Wal en Edwin Koeners verzorgen tijdens het Branded Content Event een inspiratiesessie getiteld ‘Hoe zien we merken het liefste terug in een podcast?’
Albert Heijn, Praxis en Kruidvat elk 4 keer genomineerd voor SAN Accenten, 112 nominaties in totaal
Dit jaar jureerde ruim 240 juryleden verdeeld over 12 jury’s de 285 ingezonden campagnes & cases over 2023 met als resultaat 112 nominaties.
[RMD24] Europese standaarden voor meting retailmedia ter kritiek gepubliceerd
IAB Europe, de Europese branchevereniging voor digitale marketing en reclame, heeft de eerste reeks aanbevelingen gepubliceerd voor meetgegevens en meetstandaarden voor digitale reclame in retailmedia in Europa.
[column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiek'n en hou je adviezen voor je
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
Google onderzoekt impact GenAI op economie en waarschuwt voor achterstand
‘Nederland blijft achter op het gebied van GenQAI en dreigt daarmee zijn positie als digitale koploper te verspelen’, aldus Martijn Bertisen, VP Google Nederland. Hij baseert zijn uitspraak op onderzoek door Implement Consulting Group naar de impact van Generatieve AI op de Nederlandse economie dat vandaag is gepubliceerd.
Marketeer Beemster Kaas, Nicole van Gorp: 'Het is moeilijker om de grootste te blijven'
Het marktaandeel van Beemster Kaas groeide de afgelopen jaren 50% en daarmee is Beemster momenteel het grootste A-merk onder de kazen. Met de nieuwe campagne ‘Echte smaak komt uit de Beemster’ wil het merk nog nadrukkelijker ventileren dat het ook echt de lekkerste kaas maakt.
Sven Fase van VodafoneZiggo: 'AI voelt voor mij echt als een cadeau'
Sven Fase is Product Owner Vodafone Business & Ziggo Zakelijk. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘We kunnen performance- en brandcampagnes niet los van elkaar zien.’
Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen online video stijgen
In 2023 kwamen de bestedingen in de tv-reclamemarkt uit op € 922 miljoen, een daling van 5,6% ten opzichte van 2022. De spotbestedingen laten een daling zien van 7,0%. De daling vond plaats op lineaire tv, terwijl de bestedingen op online video platforms met dubbele cijfers stegen.
Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19 maart
Marktonderzoeksbureau Validators organiseert op 19 maart a.s. een webinar – met ochtend en middagsessie – over haar nieuwste brandreview over non-alcoholische drankjes. Een uitgelezen kans voor marketeers en adverteerders om de nieuwste inzichten te horen over frisdranken, sap, melk, energydrank, water en sterke ‘buitenbeentjes’ zoals Chocomel...
Radiostation 100% NL kiest Das Buro
Radiostation 100% NL, onderdeel van Mediahuis Radio, kiest voor het toepasselijk genaamde Das Buro om hun merk de komende jaren verder te laten groeien. Daarmee wordt het Rotterdamse branding bureau verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de nieuwe creatieve strategie en campagnes voor de komende jaren.
[column] Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
Marketeers en reclamemakers zijn per definitie oerconservatief. Ze zijn steeds meer geneigd om gebruik te maken van stereotypen om de dalende aandacht van steeds minder geïnteresseerde consumenten te trekken. Tijd voor verandering, betoogt onze columniste Paola Cassone.
Zwitserleven en Selmore lanceren een nieuw Zwitserleven-gevoel
Het Zwitserleven-gevoel is van toch wel een tikkie elitair naar socialer, menselijker, inclusiever en dichterbij gegaan. Met als thema ‘Een gevoel dat we delen’ gaat de campagne vandaag van start. Het is het eerste werk van Selmore voor Zwitserleven sinds de bureau-oriëntatie in 2023.
BCE24: ING en Talpa over female empowerment in sport met focus op vrouwenvoetbal.
Falke van der Zander, Media Expert bij ING Nederland, en Stein Yntema, Senior Client Lead Brand Partnerships bij Talpa Network, verzorgen samen een van de presentaties tijdens het Branded Content Event. De titel van hun talk? ‘ING & Talpa Network over ongelijke kansen in het voetbal.’
Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
Nederlanders brachten in februari 2024 gemiddeld 224 minuten per dag door voor het televisiescherm. In januari was dat 226 minuten. Dat blijkt uit de cijfers van het Nationaal Media Onderzoek.
Imo Muller van 165 Beats: 'Veel voetbalclubs zijn erin geslaagd om een merk te bouwen, vooral door het maken van steengoede content'
Marketeer en marathonloper in hart in nieren Imo Muller is eigenaar van sportmarketingbureau 165 Beats. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Als humor precies uitlegt wat je aan een merk of product hebt, dan komt de boodschap goed over.’
DOSSIER ESG Marketeers op stelling
Wat nou duurzaamheid. ESG it is! ESG (Environmental, Social, Governance) kan onder meer duurzaamheid meetbaar maken door middel van rapportagestandaarden. Maar in welke verhouding staat ESG tot MVO en Corporate Social Responsibility en bereidt het B Corp-certificaat bedrijven voldoende voor op aanstaande wetgeving. Wat doet ESG voor je merk en de relatie met je consument?
[column] MarketingAffairs 11: Keep it simple, stupid!
Niets is moeilijker dan het simpel houden. Het is één van mijn favoriete uitspraken omdat het ook echt waar is. Mensen maken dingen vaak onnodig complex omdat ze niet goed genoeg weten waar ze het over hebben. Niet voor niets, zei Albert Einstein ooit, dat als je iets niet simpel kunt uitleggen, je het simpelweg niet goed genoeg begrijpt.
[column] ESG heeft bitter weinig met marketing te maken
Er is een nieuwe hype in de wereld van marketing. Dit keer heet deze hype ESG. Voluit geschreven: Environmental, Social and Governance. Een wettelijk kader om de maatschappelijke impact van een organisatie te beoordelen en evalueren.
René van Geer van Secrid: 'Gewoon "goed" verkoopt zichzelf ook'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde business case is, staat ondertussen wel vast en experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? In de serie Marketeer van een betere wereld interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deze aflevering co-founder René van Geer van het Nederlandse, internationaal toonzettende Secrid.
[column] AI gaat de marketingwereld veranderen, maar is dat erg?
Kunstmatige intelligentie gaat de wereld veranderen en zeker de marketingwereld. Banen verdwijnen, dus slimme marketeers denken nu na over hun veranderende rol.
[column] Top 5-TikTok-trends: de emotionele hamster, geld-dromen en promotie-sarcasme
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
De marketingtransfers van week 9, 2024
Ondanks de voorjaarsvakantie zijn ook deze week weer diverse marketeers, PR-personen en andere creatievelingen een nieuwe uitdaging aangegaan en hebben een transfer naar hun volgende levenslange werkgever of functie gemaakt. MarketingTribune merkt het op.
Quest viert 20-jarig bestaan met restyling en digitale groei
Quest, dat een brug wil slaan tussen wetenschap en publiek, bestaat 20 jaar en is aan een restyling begonnen. Lezers krijgen een opgefrist tijdschrift in de bus en online zijn er nieuwe digitale mogelijkheden om Quest-inhoud tot zich te nemen.
Anne-Lynke Kikstra van Milka: 'Datagedreven strategie combineren met creativiteit; AI maakt meer mogelijk'
Anne-Lynke Kikstra is interim marketeer Milka bij Mondelez International. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Een consument moet gemiddeld zo’n 35.000 keer per dag kiezen; hoe maak je als merk dan het verschil?’
Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert Tiktok-campagne voor NextGen
Op 4 maart 2024 start de zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. De eetgedragsveranderingscampagne richt zich dit jaar specifiek op de NextGen.
19 maart BCE24: 'Marketeer is bruggenbouwer tussen doelgroep en bedrijf'
Martijn van Lieshout is Directeur B2B Marketing bij VodafoneZiggo en Emma de Graaf is er Content & Communicatie Specialist B2B Marketing. Tijdens het Branded Content Event editie 2024 op dinsdag 19 maart in MediaPlaza Utrecht vertellen zij hoe zij met videocontent het merk VodafoneZiggo verder ontwikkelen dan ‘alleen’ mobiele telefonie.
Kirsten van der Sluijs van Purina: 'Vandaag lanceren we ons Ocean Restoration-project'
Marketeer Kirsten van der Sluijs kan bogen op een jarenlange ervaring bij Nestlé en werkt daar, naar eigen zeggen, in de meest inspirerende categorie, te weten dierenvoeding. Zij is verantwoordelijk voor het overkoepelende Purina-merk en de duurzaamheidsinitiatieven. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Wij geloven dat mensen en dieren samen gelukkig zijn.
BCE24: 'Je wilt verliefd kunnen worden op iemand, niet op iets'
Milan van Vugt (links) is Director Content & Partnerships bij mediabureau Initiative en samen met Annemieke Mol (rechts), Head of Content bij Yune, zijn zij twee van de sprekers tijdens het Brand Content Event editie 2024 op dinsdag 19 maart in Media Plaza Utrecht. De titel van hun presentatie luidt: ‘Make it till you fake it?’
[column] Wat is nog de echte waarheid?
De snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (KI) en de daarbij horende opwinding over zowel de kansen als de bedreigingen, is een populair onderwerp om over te schrijven. Voor mij persoonlijk geldt dit ook, getuige deze poging.
Mark Ritson op Marketingweek: 'Wees een KitKat'
Op Marketingweek stak Mark Ritson recent de loftrompet over KitKat: ‘Tight positioning, a respected brand heritage and refusal to overcomplicate things means when it comes to uniting distinctiveness and differentiation, KitKat has it licked.’ Een strakke positionering, een gerespecteerd merkerfgoed en de zaken niet al te ingewikkeld maken dus op het gebied van de ‘Double D’s’: distinctiveness en differentiation.
BCE24: 'Creativiteit reclamebureaus is ook met intrede AI-tools nodig'
Vandaag over drie weken vindt het Branded Content Event editie 2024 plaats. Marco Gijsen, Director (AI-assisted) Strategie & Creatie bij Ad Alliance, is een van de vele sprekers die dag. Zoals zijn functietitel al doet vermoeden is hij dagelijks met AI bezig. De titel van zijn presentatie luidt dan ook: ‘Concrete toepassing van AI in branded content op tv.’
Abovo Maxlead, gouden partner RMD: 'Wij willen zin en onzin van retailmedia goed scheiden'
De Retail Media Day (RMD) op 28 mei 2024 mag zich ook in termen van partners in een grote belangstelling verheugen. Een van de gouden partners is Abovo Maxlead. Willem-Albert Bol (CEO Abovo Maxlead) en Dave Nannings (mediastrateeg bij Abovo Media en lid van VIA Retail Media Taskforce) over hun deelname.
Anna Noushin en Yeliz Cicek lanceren podcast
Influencers Yeliz Çiçek en Anna Nooshin lanceren hun nieuwe gezamenlijke podcast ‘How to get the job (done)’. Tijdens deze wekelijkse podcast bespreekt het duo alles over carrière maken en ondernemen.
[column] Top 5-TikTok-trends: appeltaart-kaas, reggae revival en online shaming
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie: 'Outdoor is een van mijn favoriete media'
Martine Hardeveld Kleuver -‘Geboren en getogen in het exotische Emmeloord, maar al snel naar de Randstad vertrokken’- is sinds 2021 Country Lead voor de Benelux van Swappie. Swappie koopt, refurbisht en verkoopt refurbished iPhones in Europa. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden. ‘Met het team werken we samen aan onze missie om refurbished mainstream te maken’.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- NMO publiceert Mediatrends 2023
Laatste Nieuws
- NMO publiceert Mediatrends 202319-03-2024
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing