
Ron Simpson lanceert creatief workshopconcept
Creatief ondernemer Ron Simpson lanceert Skybox: een 'masterclass academy' waarin creativiteit en de veranderende wereld centraal staan. ‘Dit is precies de academy geworden die ik zelf zou willen bezoeken.'
![[column] Een gebrek aan samen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een gebrek aan samen
'Schrikbarende lastenverzwaring voor het bedrijfsleven op komst', kopt het FD. Dit is een krant die beter wordt gelezen door ondernemers dus moet je wat rekening houden met het inkleuren van de werkelijkheid, stelt Tadek Solarz, die om zich heen veel empathie en saamhorigheid mist.

Peter Markus van RTL naar Online Seminar
Peter Markus (37) is aangesteld als manager strategic partnerships bij Online Seminar, webinarplatform voor de zakelijke markt. Hij werkte hiervoor als content mediastrateeg bij RTL Nederland.
![[column] Hoe Clubhouse het audiolandschap op scherp zet](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe Clubhouse het audiolandschap op scherp zet
Wat betekent Clubhouse voor het audiolandschap? Gaat deze nieuwe social audio-app de manier veranderen waarop we luisteren? En wat zijn de gevolgen voor andere vormen van audio, zoals podcasts? Marvin Jacobs ziet duidelijk de nieuwe contouren van het snel veranderende audiodomein.

Monitor Consumentengedrag: kansen merken bij coronamoeheid
Steeds meer mensen vinden de coronamaatregelen overdreven. Vooral jongeren. Zij hebben wel belangstelling voor thema’s als duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Merken spelen binnen deze doelgroep ook een grotere rol in het koopproces.

Radioreclame loopt in 2020 deuk op
De radioreclamebestedingen in 2020 komen uit op 170 miljoen euro. Dit is 17% minder dan een jaar eerder. Als gevolg van de pandemie komt vooral het eerste half jaar in de min, 31% minder inkomsten dan in 2019.

Onderzoek: adverteren in 'positieve media' is effectief
Media die lezers een positief gevoel bezorgen zijn vaak succesvoller dan media die dat niet doen. Zo is adverteren in dergelijke media effectiever. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Hearst Netherlands.

Grand Italia blijft bij Havas
Na een global review behoudt Havas Media het wereldwijde GB Foods account, hier vooral bekend van Grand Italia. GB Foods, een top 5 food adverteerder in ons land, is al 10 jaar klant bij Havas.

Staatsloterij wint Gouden Loeki
De Frummel-campagne van de Staatsloterij, ontwikkeld door TBWA\Neboko, heeft de Ster Gouden Loeki 2020 gewonnen. Bekijk hier alle winnaars op een rijtje.

MeMo² ziet potentie Clubhouse
1.052.000 Nederlanders gebruiken Clubhouse (MeMo², februari 2021). Met een maandbereik van meer dan 8% zijn met name de mannelijke jongeren verantwoordelijk voor de snelle Clubhouse adoptie.
![[Update] KitKat: creatie grandioos, effect minder](/templates/img/lazyload.gif)
[Update] KitKat: creatie grandioos, effect minder
Afgelopen week ging de KitKat-creatie van creatief strateeg Sam Hennig compleet viraal op social media. Zelfs Nestlé was van zijn creatie gecharmeerd. Hennig ontwierp een advertentie voor KitKat als reactie op de vraag ‘maak een advertentie voor jouw favoriete chocoladereep’. Bericht aangevuld met ontbrekende heatmap visual.

Shopping Awards genomineerden bekend
De genomineerden voor de Shopping Awards 2021, de vakprijs op het gebied van digital commerce, zijn vandaag bekendgemaakt. Bekijk hier het overzicht.

Philips TV eerste met gepersonaliseerd geluid
TP Vision heeft op de Internationale Dag van het Gehoor bekendgemaakt dat Philips TV als eerste Mimi Sound Personalisation in zijn televisietoestellen zal opnemen. Dit stelt consumenten in staat om het geluid aan te passen aan hun persoonlijke voorkeur.

SponsorRingen: Droomparken, NN Group en KiKa grote winnaars
Bij de online uitreiking van de SponsorRingen 2021 zijn gisteren Droomparken, Nationale Nederlanden en KiKa Berentribune het vaakst in de prijzen gevallen. Arno de Jong werd uitgeroepen tot Sponsor Personality van het Jaar. Bekijk hier alle winnaars op een rijtje.
![[column] Nostalgisch kijken is het nieuwe normaal](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Nostalgisch kijken is het nieuwe normaal
Het is psychologisch bewezen dat mensen tijdens een crisisperiode op zoek gaan naar het vertrouwde. In het afgelopen jaar, tijdens de lockdown, heeft met name nostalgisch kijken volgens Austin Scott, Head of EMEA Video Market Development bij Xandr, een hoge vlucht genomen.
![[Interview] De toekomst van marketing: marketeer wordt een empathische super m/v](/templates/img/lazyload.gif)
[Interview] De toekomst van marketing: marketeer wordt een empathische super m/v
De Hogeschool Utrecht en het NIMA hebben de toekomst van marketing 2025 verkend. In een compact traject zijn, naast mensen van de HU en het NIMA, 25 experts uit de marketingpraktijk betrokken. Het resultaat is het rapport De toekomst van marketing, verschenen in december 2020. We spreken over het rapport met Kirsten Andres (op foto rechts) directeur/voorzitter Nima en lector Tijs Timmerman van de HU (op foto links).

Loeki terug op de buis
Loeki de Leeuw, die jarenlang te zien was rondom de reclameblokken van Ster, keert terug. De populaire leeuw zal dit jaar nog te zien zijn op tv.

Als ratten op social media
Het social mediagebruik van mensen wordt vaak vergeleken met een verslaving, net als ‘craving’: het willen krijgen van zo veel mogelijk positieve feedback – likes – uit je omgeving.

'Zwarte gelukskat Frummel wint Gouden Loeki'
Nee, het is nog geen officiële uitslag, maar bureau Validators doet elk jaar een voorspelling op basis van neuromarketing onderzoek in samenwerking met Panel Inzicht. Daaruit blijkt dat de Staatsloterij commercial de meeste emotie oproept bij de kijker.
![[column] Nieuwe eisen aan medewerkers in coronatijd](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Nieuwe eisen aan medewerkers in coronatijd
Uit een verhaal op MT/Sprout over HR na de pandemie haal ik een prikkelende zin van de HR-manager van Akzo-Nobel: ‘Als er overlegd moet worden met een nieuwe klant over hoe we gaan samenwerken, dan wordt HR daar tegenwoordig actief bij betrokken.’

Willem Kool (Stan Huygens Journaal) zwaait af
Willem Kool, sinds 2005 het gezicht van societyrubriek Stan Huygens in de Telegraaf, heeft afgelopen vrijdag zijn laatste bijdrage aan de krant geleverd. Pieter Klein Beernink neemt het stokje van hem over.
![[column] De marketinglessen van Netflix topserie Bridgerton](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De marketinglessen van Netflix topserie Bridgerton
Het eerste seizoen van Bridgerton op Netflix is bingewatch-waardig en een gigantisch succes. Will Dongleur, Regional Sales Director Benelux & Nordics bij Selligent Marketing Cloud, haalt er naast veel kijkgenot ook zo maar 4 marketinglessen uit.

Mariëtte Leenhouts (Esprix): ‘De lat in ‘consumer services’ ligt steeds hoger’
Esprix-juryvoorzitter Henriette van Swinderen (Media, entertainment & communications) in gesprek met Mariëtte Leenhouts, juryvoorzitter in de categorie Consumer services.

SAN Jaarboek 2020 uitgereikt: thema Reset
Vanuit het KPN DDX center is via een livestream vanmiddag het eerste exemplaar van het nieuwe SAN Jaarboek 2020 uitgereikt aan theatermaker, schrijver en Omdenker Berthold Gunster. Het thema van dit jaar is Reset. Het jaarboek is de grondslag voor alle jury's die straks gaan uitmaken welke campagnes met een SAN Award worden beloond.
![[Mijn marketing] Dolly van den Akker: ‘Ik hou van echt Nederlandse merken’](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn marketing] Dolly van den Akker: ‘Ik hou van echt Nederlandse merken’
Dolly van den Akker is managing director van contentmarketingbureau MPG in Amstelveen. Bureaus zouden volgens haar meer met elkaar moeten samenwerken, om zodoende meerwaarde voor hun opdrachtgevers te creëren. 'De consument wil immers één consistente merkbeleving.'
![[column] 5 marketinglessen na 1 jaar corona](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 5 marketinglessen na 1 jaar corona
Na een jaar corona slagen de meeste marketeers er in hun activiteiten af te stemmen op ‘het nieuwe normaal’. Maar hoe kijken we terug en wat kunnen we ervan leren? Marene Arnold, Marketing & Communications Director bij Mastercard Nederland, zet de vijf fases en te leren lessen op een rij.

Jules Hooijer en Ido Sharon naar Havas Amsterdam
Mediabureau Havas in Amsterdam heeft Jules Hooijer (links) en Ido Sharon aangesteld als respectievelijk strategy lead en chief growth officer.

Abovo wint account hogeschool Van Hall Larenstein
Abovo Media/Maxlead gaat aan de slag voor hogeschool Van Hall Larenstein en is verantwoordelijk voor de mediastrategie, -inkoop en -planning van alle on- en offline media-activiteiten.

Henk Haaima creative director Havana Harbor
Henk Haaima is benoemd tot de nieuwe creative director van creatief bureau Havana Harbor. Haaima komt van Mirabaeu, waar hij de laatste twaalf jaar eveneens werkte als creative director.

VIA lanceert boek over marketplaces
De Taskforce E-commerce van brancheplatform VIA lanceert vandaag een nieuw 'playbook' genaamd Marketplaces in het e-commercelandschap. ‘Een overzichtelijk document met essentiële informatie die aansluit bij de vragen die in de markt leven.’

Reddy Keukens kiest More Media
Keukenbedrijf Reddy heeft voor mediabureau More Media in Laren gekozen als zijn nieuwe mediapartner. Doel van de samenwerking is om de naamsbekendheid van Reddy te verhogen.
![[column] Je bent marketeer en je wilt wat... op Clubhouse](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Je bent marketeer en je wilt wat... op Clubhouse
Wat hebben Oprah, Elon Musk, Bas Smit en je buurman met elkaar gemeen? Ze hebben allemaal weleens in de afgelopen twee weken die ene anderhalve meter-hotspot bezocht: Clubhouse.

Onderzoekslab voor artificial intelligence in de media
Hoe zal artificiële intelligentie (AI) de media veranderen, welke nieuwe kansen kan AI creëren voor de democratie en aan welke voorwaarden moet worden voldaan om dit te laten gebeuren?
![[column] Wat zijn de nadelen van Clubhouse? (3)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat zijn de nadelen van Clubhouse? (3)
Het is niet alleen maar hosanna. Clubhouse is nog volop in ontwikkeling. Sterker nog: het is niet eens voor iedereen toegankelijk. Download je de app, dan krijg je de mogelijkheid om jezelf op een ‘waiting list’ te plaatsen totdat je toegang krijgt.

Betaalvereniging Nederland laat jongeren ‘goed giraal gaan’
Jongeren die digitaal bankieren lopen groot risico om slachtoffer te worden van fraude, stelt Betaalvereniging Nederland. Een nieuwe campagne genaamd 'Goed giraal gaan', met in de hoofdrol Jandino Asporaat, moet jongeren bewustmaken van veilig online bankieren.

Nieuwe 'Top 100 Adverteerders' bekend - AH op 1
Vandaag verschijnt de nieuwe 'Top 100 Adverteerders', gepresenteerd door Nielsen en MarketingTribune. Het is het meest nabestelde print-nummer van het jaar, want boordevol 'need to know' informatie voor marketeers. Wat was in het pandemisch jaar de share of voice van 's lands grootste merken? Inclusief de nieuwe top 3: Albert Heijn (1), A.S. Watson (2) en Lidl (3).
![[column] Microsoft Viva: next step in interne communicatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Microsoft Viva: next step in interne communicatie
Microsoft begrijpt al langere tijd het belang van goede interne communicatie, zoals met SharePoint. Nu komt daar een belangrijke oplossing bij die bewijst dat interne communicatie verder gaat dan een tekstbericht op een plek waar iedereen het kan lezen: Viva.

Staatsloterij kiest voor NewsLab
De Nederlandse Loterij heeft voor PR-bureau NewsLab in Rotterdam gekozen als zijn vaste PR-partner. Aan deze keuze ging een pitch met vier bureaus vooraf.

Willem-Albert Bol nieuwe CEO Abovo Maxlead
Willem-Albert Bol (46) is de nieuwe CEO van media-adviesbureau Abovo Maxlead, gevestigd in Hoorn en Oegstgeest. Bol komt van DPG Media, waar hij de laatste jaren de rol van directeur business development vervulde.
![[column] De juiste specialist op de juiste plek](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De juiste specialist op de juiste plek
Zoals in iedere sector laat ook in digital commerce de actualiteit rond corona zijn sporen na. Als ondernemer moet je wendbaar zijn, waar mogelijk vooruit kijken en soms eerder gemaakte keuzes heroverwegen. Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf, je webshop of je platform - ondanks de onzekerheden- toch blijft groeien?

Lewis breidt team uit
PR-bureau Lewis Nederland breidt zijn teams in Amsterdam en Eindhoven uit met de komst van een nieuwe creative director, content specialist en vier junior adviseurs.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Peter Markus van RTL naar Online... 05-03-2021
- Radioreclame in 2020 loopt deuk op 04-03-2021
- Onderzoek: adverteren in 'positieve... 04-03-2021
- KitKat: creatie grandioos, effect... 03-03-2021
- Loeki terug op de buis01-03-2021
- Als ratten op social media01-03-2021
MarketingTribune Events
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards