
Podcast Show 2023: onafhankelijkheid, awards, medische horrorverhalen en Podcast x Video
De Podcast Show 2023, de grootste internationale bijeenkomst van de podcastindustrie, was op 24 en 25 mei in Londen neergestreken. Ruim 3.0000 deelnemers uit meer dan 40 landen namen deel en die cijfers geven aan dat podcast nog wel even blijft.
![[column] Top 5-TikTok-trends: vakantiekriebels, met 'pasjes' betalen en nieuw C&A-jasje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: vakantiekriebels, met 'pasjes' betalen en nieuw C&A-jasje
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

Envison Racing en Cartoon Network creëren bewustzijn klimaatverandering bij kinderen
Formule E-raceteam Envision Racing en animatiezender Cartoon Network van Warner Bros. Discovery, hebben een samenwerking aangekondigd om kinderen en jongeren te stimuleren in ‘Race Against Climate Change’.

Discussie over beschadigde Russische tank op Leidseplein
Debatcentrum De Balie wil aandacht vragen voor de democratie in Europa en doet dat door vanaf nu tien dagen een Russische T-72B tank op het Amsterdamse Leidseplein te plaatsen. Slimme debatmarketing?

Online bezoeken Video On Demand diensten blijven groeien
Een jaar na de introductie van de nieuwe VOD-spelers Viaplay en HBO Max is het online gebruik van de Video On Demand diensten gestegen. In totaal bereiken de VOD-diensten online 8 miljoen unieke gebruikers in april 2023 (7.929.000 personen, 52,8%). Dat stelt GfK, dat online- en televisiegedrag bijhoudt.

Global lanceert propositie voor B Corp gecertificeerde bedrijven
Om de positieve impact die B Corp gecertificeerde bedrijven op de samenleving hebben te ondersteunen biedt Global Media & Entertainment deze bedrijven een aangepast tarief, met korting oplopend tot 75% voor DOOH-advertising.

DOSSIER CONTENTMARKETING De Speld: Humor met boodschap werkt ook voor merken
In gesprek met Jerome Kuijken, Managing Director De Speld & Partners, over humor en merken: 'Om een jonger publiek te bereiken, moet je ballen hebben en dingen durven'.

Lucas Goes nieuwe zakelijk directeur bij de NTR
Vanaf 1 augustus aanstaande start Lucas Goes als zakelijk directeur bij de NTR. Goes voert dan samen met mediadirecteur Willemijn Francissen in collegiaal bestuur de directie van de publieke omroep.

SAN 2022: ABC'tje voor Kruidvat, Dentsu Creative en Albert Heijn
Na de jureringen in maart en april 2023 zijn de winnaars van de SAN Accenten 2022 op donderdagavond 25 mei tijdens een feestelijke uitreiking in Studio 21 bekroond. In de twaalf reguliere categorieën werden 38 SAN Accenten 2022 uitgereikt. Jordi Hillenga van Scapino werd Next Merkenbouwer en Unmuted NKOTB.
![[onderzoek] Waarschuwing bij 'alcoholposts' social media kan alcoholgebruik verminderen](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Waarschuwing bij 'alcoholposts' social media kan alcoholgebruik verminderen
Veel jongeren posten regelmatig foto’s op social media waarop ze met een glas bier of wijn in hun hand staan. Zulke ‘alcoholposts’ kunnen ertoe leiden dat leeftijdsgenoten meer alcohol gaan drinken. Om dat tegen te gaan zou er vóór het posten een waarschuwing moeten verschijnen.
![[column] Google: de frenemy van veel uitgevers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Google: de frenemy van veel uitgevers
De advertentietechnologietak van Alphabet (Google) ligt behoorlijk onder vuur. De voornaamste reden hiervoor is dat zij beticht worden van misbruik van hun dominante positie binnen het digitale advertentietechnologie-ecosysteem. Remco Steen van Mediahuis legt het hoe en wat uit.

DOSSIER AI Nicole Verburg van VodafoneZiggo
De marketing van de toekomst is in 2018 al geland bij VodafoneZiggo in de vorm van Guru, een eigen door data gedreven ‘brein’. Guru valt klanten niet lastig met ongewenste producten en diensten, maar alleen die aanbiedingen die de klant echt wil. Persoonsgebonden marketing optima forma. In gesprek met Nicole Verburg, Director Customer Value Management bij VodafoneZiggo en voorzitter van het Nima-bestuur.
![[column] Contentwise](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Contentwise
In een wereld met een overload aan content is het verademend als je soms eens kunt relativeren. Altijd maar consumeren, steeds meer weten, geen nieuws kunnen missen, geen innovatie aan je voorbij laten gaan, het is de aloude bekende ratrace waaraan geen einde komt. Zeker niet nu we ook een nieuw vrindje hebben in de vorm van ChatGPT, die content serveert in een astronomisch tempo. Alsof je een warme kroket uit een automaat trekt, net wat u zegt.

T-Mobile lanceert TikTok campagne om gebarentaal te leren
T-Mobile lanceert een social media activatie op TikTok om Nederland te laten ervaren wat Denk Unlimited betekent. De hoofdrol is weggelegd voor Court (22). Hij is doof, danser en performer. Gebarentaal is zijn moedertaal.

OOH campagnes live te volgen via webcams
Hillenaar Outdoor biedt adverteerders de mogelijkheid om campagnes live via de webcam te volgen. ‘Wij zijn de eerste out of home exploitant die deze service in Nederland aanbiedt’ stelt CEO Peter Heemskerk.
![[column] Art of positioning 6: AI en marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Art of positioning 6: AI en marketing
Wat betekent kunstmatige intelligentie voor marketing? We vroegen het ChatGPT!
![[column] Eindelijk! Oudere vrouwen in reclame!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Eindelijk! Oudere vrouwen in reclame!
Onze columniste Paola Cassone ziet tot haar grote blijdschap eindelijk een studie die de oudere vrouw in de reclame juist verwelkomt.

Campagnefilm 'Eye Opener' laat kracht van cultureel divers talent zien
Om de kracht van een inclusieve (werk)omgeving te benadrukken, lanceert Agora Network op 21 mei 2023 (Internationale Dag van Culturele Diversiteit van Unesco) haar nieuwe campagnefilm ‘Eye Opener’. Hiermee wil de stichting meer erkenning van cultureel divers talent en de kracht die dit met zich meebrengt voor iedere organisatie.
![[column] Top 5-TikTok-trends: muziek-ads, tandemtoppers en XOXO-gossip](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: muziek-ads, tandemtoppers en XOXO-gossip
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

DOSSIER AI Interview met Rik ten Wolde van Afas Software
Rik ten Wolde is Senior Marketingmanager bij Afas Software en maakt met zijn team dagelijks gebruik van diverse AI-tools om, zoals hij zegt, ‘te kijken hoe we ons werk slimmer en leuker kunnen maken’.
![[Marketing the Rainbow #35a] Unilever 8: Dove, over vaderdag en echte moeders](/templates/img/lazyload.gif)
[Marketing the Rainbow #35a] Unilever 8: Dove, over vaderdag en echte moeders
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur. Door de jaren heen hebben ze actief deelgenomen aan Marketing the Rainbow: zowel op corporate niveau als veel individuele merken. Hier is een blik op Dove, één van een dozijn merken dat jaarlijks meer dan een miljard omzet heeft. Niet te verwarren met de chocoladeproducten van Dove – die zijn van Mars.

Ruud van Os nieuwe hoofdredacteur Regionale Omroep Rijnmond
Ruud van Os wordt de nieuwe hoofdredacteur van de regionale omroep Rijnmond. Van Os (54) was al plaatsvervangend hoofdredacteur van Rijnmond en stroomt, na het doorlopen van de sollicitatieprocedure, intern door naar deze positie. Zijn benoeming gaat per direct in.

DOSSIER AI Interview met Charida Dorder, auteur van AI in marketing
Charida Dorder is al ruim tien jaar werkzaam in marketing en oprichter van het platform aiformarketingacademy.com. ‘Kunstmatige intelligentie gaat het vak volledig op zijn kop zetten’, zegt ze resoluut. Volgens haar is AI dichterbij dan we denken en marketeers kunnen er beter mee aan de slag gaan. Ze schreef er meteen ook een boek over. We bellen met haar voor een toelichting.

BCE23: 'Bever reused' van Mediahuis wint live pitch voor Bever
Belangrijk en leerzaam onderdeel van het Branded Content Event is de live pitch. Een merk schrijft een pitch, bureaus presenteren hun plannen en plein public en het merk kiest het in hun ogen beste idee. En daar kan echte business uit voorkomen. Bever schreef de pitch uit, &C Media, Mediahuis en Talpa presenteerden hun idee. En Mediahuis ging er met de Beverbuit vandoor.

BCE23: 'Lifestyle is vervangen door persoonlijke stijl'
‘Diegenen die eerder weggaan krijgen geen goodiebag, fok jouw’. Gelukkig zijn er ook meer redenen om het Branded Content Event 2023 tot het laatste moment bij te wonen. Zo gaf Joeri Van Den Bergh (Human8) inzicht in de NextGen-generatie en liet Rick van Dorst (Canon) zien waarom het TV-programma ‘Het perfecte plaatje’ zo’n succes voor het cameramerk is.

Apple TV gebruikt muziek met Nederlands tintje in wereldwijde campagne
Sunnery James & Ryan Marciano hebben de handen ineengeslagen met het Amerikaanse duo Sofi Tukker voor hun nieuwe single 'Trompa'. Dit nummer wordt gebruikt in de campagne voor Apple TV's Season Pass voor de Major League Soccer.

Zeeman adverteert in Madurodam
Zeeman, mediabureau FHCS en Out of Home Masters hebben een netwerk van miniatuur billboards, masten en abri’s onthuld in Madurodam. In het kader van ‘de laagste prijs op het kleinste billboard’ zijn de OOH-objecten een jaar lang te zien in Madurodam.
![[branded content] Toekomstige generatie draagt bij aan onderscheidende campagne van Toyota & Mediahuis](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] Toekomstige generatie draagt bij aan onderscheidende campagne van Toyota & Mediahuis
Als innovatief en duurzaam merk brengt Toyota huidige en nieuwe generaties verder. Nu én in de (nabije) toekomst. Het automerk zorgt voor mobiliteit van jong & oud en doet dat het liefst met zo min mogelijk belasting voor het milieu. Aan MHX, de creatieve studio van Mediahuis, de taak om dit te vertalen naar een branded content campagne.

Hak lanceert Van Hollandse Bodemprijzen-campagne
In de nieuwe actiecampagne van Hak, in samenwerking met DDB Amsterdam, brengt Hak de Nederlandse groenten en peulvruchten extra onder de aandacht met ‘Van Hollandse Bodemprijzen’.

Heinz gaat met vleesvervangers de markt op
In de tweede fase van de campagne ‘Neem een break van vlees, niet van smaak’ staat Heinz de komende weken op vijf stadsmarkten.

VPRO lanceert merkcampagne Breinvoer in samenwerking met Herc
De nieuwe merkcampagne Breinvoer van de hand van creatief bureau Herc heeft als doel het VPRO-gedachtegoed over te brengen aan een jongere en meer diverse generatie, die nog wel is opgegroeid met tv en radio, maar steeds meer primair online kijkt en luistert.

Onderzoek DVJ Insights: 'Succesvolle merken integreren MVO vaker in marketingstrategie'
DVJ Insights heeft de Brand Growth Study gepresenteerd. In deze editie van het jaarlijkse onderzoek lag de focus op MVO, waarbij 3.000 consumenten en 2.900 marketeers uit heel Europa zijn ondervraagd. Een van de uitkomsten: ‘MVO wordt steeds belangrijker en dan gaat het om iets positiefs doen voor mens, milieu of werknemer.’

DOSSIER AI De beeldrevolutie van Dall-E uitgelegd
Welke mogelijkheden biedt Dall-E werkelijk? Zijn er ethische en juridische grenzen? En wat hebben marketeers er aan? Kunnen creatieven bij communicatiebureaus nu vroegtijdig met pensioen?
![[column] Feyenoord maakt Radio Rijnmond ook kampioen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Feyenoord maakt Radio Rijnmond ook kampioen
Aankomende zondag kan Feyenoord voor het eerst sinds seizoen 2016-2017 weer kampioen van Nederland worden. Na een mooi seizoen blijkt dat de ploeg uit Rotterdam-Zuid het meest stabiel heeft gepresteerd, waardoor ze na drie achtervolgende kampioenschappen van Ajax deze hegemonie kunnen stoppen.

Top 5-TikTok-trends: pizza op Ibiza, Eurovision en Autodrop it like it's hot
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

Metro lanceert podcast De Werkvloer
Nieuwswebsite Metro, onderdeel van Mediahuis Nederland, lanceert podcast De Werkvloer. Hierin gaat Metro's Geld & Carrière-redacteur Jana Witteman iedere aflevering in gesprek met een beroepsexpert.

Douglas Voeten: 'Je verlaat de zaal met tenminste één manier waarop je morgen AI gaat toepassen'
Douglas Voeten is founder en Head of Global Marketing & Ecommerce bij Perfect Dubs. Met zijn sessie ‘AI en Marketing: a match made in heaven’ sluit hij het Branded Content Event editie 2023 aanstaande dinsdag 16 mei af.

Marketingbijbel editie 2023-2024 gelanceerd
Het Marketingfacts Jaarboek 2023-2024 is vorige week van de drukpers gerold en is nu uit de pre-order fase: vandaag bestellen is morgen verzonden. Het is het meest actuele Nederlandse marketingboek, geschreven door de allerbeste vakexperts. En nu te bestellen!

Healthy Lifestyle Monitor Multiscope: '40 procent Nederland monitort gezondheid'
Bijna 6 miljoen Nederlanders gebruikt apparaten of apps om gezondheidsdata te meten. Daarnaast meten ruim 2,5 miljoen Nederlanders hun sportieve prestaties. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van marktonderzoekbureau Multiscope.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Zeeman adverteert in Madurodam
- Top 5-TikTok-trends: muziek-ads, tandemtoppers en XOXO-gossip
- Ruud van Os nieuwe hoofdredacteur Regionale Omroep Rijnmond
- OOH campagnes live te volgen via webcams
- Global lanceert propositie voor B Corp gecertificeerde bedrijven
- Envison Racing en Cartoon Network creëren bewustzijn...
Laatste Nieuws
- Envison Racing en Cartoon Network... 26-05-2023
- Online bezoeken Video On Demand... 26-05-2023
- Global lanceert propositie voor B... 26-05-2023
- Lucas Goes nieuwe zakelijk directeur... 26-05-2023
- OOH campagnes live te volgen via... 23-05-2023
- Ruud van Os nieuwe hoofdredacteur... 17-05-2023
MarketingTribune Events
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day
- 19sep 2023
CrossBorder Event
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres