
Brandgurus adviseert Praxis in strategietraject
Praxis is een samenwerking aangegaan met merkadviesbureau Brandgurus die de doe-het-zelfketen gaat helpen bij het verder aanscherpen van de huidige merkpositionering.

'Helft Nederlanders is tv anders gaan gebruiken tijdens pandemie'
De helft van de Nederlanders is hun tv tijdens de pandemie anders gaan gebruiken. Meer dan een derde van de Nederlanders (35%) is meer gebruik gaan maken van streamingplatforms of is hiermee gestart. Dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van Philips TV.
![[column] Schieten we straks weer in de recessiereflex?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Schieten we straks weer in de recessiereflex?
Je kunt er bijna de klok op gelijk zetten. Zodra de eerste tekenen van economisch zwaar weer zich aandienen, schieten reclame-experts massaal in de recessiereflex. En roept men in koor dat er niet bezuinigd dient te worden - welnee, dit is juist nu de tijd van méér investeren in marketing.

DOSSIER THE YOUNG ONES Codes, zelfregulering of wetgeving?
Snoep, snacks, games, kleding, telefoons: kinderen en met name jongeren hebben geld te besteden. Dat maakt ze een dankbare doelgroep voor reclame. In de loop der jaren is er meer wetgeving gekomen, er zijn codes opgesteld en branches doen aan zelfregulering. Toch blijkt uit onderzoek dat kinderen over met name - ongezonde - voedingsmiddelen nog teveel blootgesteld worden aan reclame.

DOSSIER THE YOUNG ONES 'Jongeren zijn contentmoe'
Kampschreur is marketingmanager bij bureau Vertigo 6 [sinds kort onderdeel van Happy Horizon Group, red.] en helpt organisaties met hun jongerencommunicatie. Het bureau werkt onder meer voor Electronic Arts (fabrikant van Fifa-voetbalgame), Riot Games, Pokémon, Logitech en Studiekeuze123. ‘Heel belangrijk is hoe je als merk de specifieke content voor jongeren opbouwt, dat je niet betuttelend overkomt en dat je heel open bent over je motieven.’
![[column] Commercialreview juni: Staatsloterij, Bever, Rivella, Bio+ en ANWB](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Commercialreview juni: Staatsloterij, Bever, Rivella, Bio+ en ANWB
De commercialreview met de meest opvallende commercials uit de maand juni.

Peugeot 308 maakt alle verwachtingen waar
Peugeot heeft met zijn nieuwe modellenlijn een jaloersmakende designtaal ontwikkeld die veel concurrenten soms hopeloos in de schaduw zet. De nieuwe Peugeot 308 haalt uit de 3-cilinder bovendien een verbluffend vermogen.

BlueWaveDigital wordt OrangeValley Group
In februari 2022 lanceerden de agencies OrangeValley, BlueElevation en Copper IM hun gezamenlijke samenwerking onder de naam BlueWaveDigital. Internationaal bleek echter de term BlueWave te weinig onderscheidend en daarom verandert BlueWaveDigital in OrangeValley Group.
![[column] Ongebreideld groeien is niet meer van deze tijd](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Ongebreideld groeien is niet meer van deze tijd
Nog altijd hebben veel organisaties en bedrijven de onbedwingbare drang om groeien. In omvang, omzet, fanbase, volume en/of in winst. Niet zo gek, aangezien de huidige generatie CEO’s en eindbazen met hun managers dat altijd gepredikt hebben.

Advies: omroepbestel verouderd, moet op de schop
Het publieke omroepbestel is verouderd op de schop volgens een advies van het Commissariaat voor de Media. Het rapport ‘Kijk samen verder!’ is opgesteld op verzoek van het kabinet.

Top 40 blijft tot einde decennium bij Qmusic
De Stichting Nederlandse Top 40 en radiozender Qmusic hebben hun in 2019 gestarte samenwerking voor lange tijd verlengd. De hitlijst is daardoor nog zeker tot richting het einde van dit decennium te horen op Qmusic.

Inschrijving Mercurs geopend
Vanaf vandaag kan tot 15 september voor drie categorieën van de Mercurs worden ingeschreven: Magazinemerk, Reportage en Artdirection van het Jaar. De uitreiking is vrijdagmiddag 4 november 2022 als afsluiting van de Mag Inspiration Day in B.Amsterdam.
![[column] Iconen Honda en Renault vieren hun eigen feestje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Iconen Honda en Renault vieren hun eigen feestje
De legendarische modellen Honda Civic en Renault 5 vieren hun 50-jarige bestaan. Zelden hadden twee modellen in de automotive zo’n impact. Ze vieren hun jubileum in totaal andere stijl. Jos van den Bergh viert mee.
![[column] Merkleiderschap door integriteit en waardecreatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Merkleiderschap door integriteit en waardecreatie
Het laatste hoofdstuk van merkkroniek Brandr stond nog open voor extrapolatie naar het nu. Dit hiaat is nu opgevuld door 22 merkdenkers. MarketingTribune presenteert deze reeks met als nummer dertien: Frank Peters.
![[column] De wereld niet laten af-branden door te re-branden.](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De wereld niet laten af-branden door te re-branden.
Miscommunicatie. Volgens mij is er bijna geen grotere oorzaak van problemen. En het is overal, die miscommunicatie. Of het nu problemen veroorzaakt in de politiek, geloof, in relaties, in de opvoeding van kinderen, marketingadvertenties, productnamen, oorlogen of het vernielen van onze moeder natuur.

Karin de Koning van Beiersdorf: 'Denk vier keer na voordat je gaat relaunchen'
Karin de Koning is Country Manager Benelux bij Beiersdorf. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Toen ik 18 was twijfelde ik tussen het conservatorium en een studie Bedrijfseconomie.’

Stroom en De Media Maatschap (DMM) gaan samen verder
DMM en Stroom, beide aangesloten bij het Candid platform, gaan verregaande samenwerking aan. De dagelijkse leiding wordt gevormd door Samantha Catsburg ( midden op foto, Agency lead Rotterdam), Willem-Jan Nouwens (rechts op foto, Agency lead Amsterdam) en Martijn Jaartsveld (links op foto, Strategy Director).

Gratis lees- en doeboeken voor kinderen in zomer
Bol.com bollebozen bieden duizenden Letterpretpakketten aan onder kinderen met minder kansen. Ze doen dit samen met het Jeugdeducatiefonds en Stichting VoorleesExpress, die de pakketten uitdelen op basisscholen in Nederland.

DOSSIER THE YOUNG ONES Jongerenonderzoek 2022
Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest presenteren de 6e editie van hun befaamde jaarlijkse Jongerenonderzoek. Wij delen hier het overzicht van de belangrijkste resultaten. In totaal hebben 2.447 jongeren hun mening gegeven over uiteenlopende onderwerpen, waaruit voor marketeers zeer interessante profielen en insights oprijzen. Waardering voor e-bikes, (te) hard werken, Spotify en WhatsApp vallen op, maar ook maatschappelijke betrokkenheid en sympathie voor duurzame merken met een verhaal.

DOSSIER THE YOUNG ONES Aandacht moet je verdienen
Yvonne van Sark en Sylvie Verbiest richten zich met hun respectievelijke bureaus Youngworks en Small Kids & Youth op de jongerenmarkt. Wij vroegen hen onder meer of jongeren beschermd moeten worden door zelfregulering of regelgeving van bovenaf of dat jongeren de ‘bullshit’ die zij over zich heen krijgen prima kunnen pareren. Aan de andere kant is het hete hangijzer natuurlijk of en hoe je de jongeren überhaupt bereikt. Tips van de experts.

Readly breidt aanbod fors uit
Readly, naar eigen zeggen de Europese marktleider in digitale tijdschriften en kranten, heeft internationaal zijn portfolio versterkt met de komst van honderden nieuwe titels op het platform.

'Diamanten' BBQ feestje Gerety Awards
De bekendmaking van de shortlist van de Gerety Awards werd in Cannes groots gevierd met een Argentijse BBQ, gehost door Tantor Films. Meer dan 500 gasten uit 40 verschillende landen namen deel aan de Gerety Awards shortlist.

Metakids start confronterende campagne
Een metabole ziekte wordt veroorzaakt door een foutje in het DNA van beide ouders. In een nieuwe campagne van stichting Metakids, gemaakt door Joe Public, zien we ouders die zich schuldig en machteloos voelen, ook al konden ze niks doen aan de ziekte van hun kind.

NLziet voegt kinderzender Pebble TV toe
Voor kids en hun ouders heeft NLziet het kijkaanbod uitgebreid met de Nederlandse reclamevrije kinderzender Pebble TV. Op de zender worden geweldloze en fantasierijke programma’s in het Nederlands uitgezonden.
![[onderzoek] SAN en MetrixLab: 'Beste storytellers maken de beste reclame'](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] SAN en MetrixLab: 'Beste storytellers maken de beste reclame'
SAN en MetrixLab brengen wederom opzienbarende inzichten over de effectiviteit van reclame met het omvangrijke archief van SAN als basis. Want wat blijkt uit dit nieuwe onderzoek? De beste storytellers maken de beste reclame. Het onderzoek sluit perfect aan bij het SAN-thema van 2022: Raak me!, want merkenbouwers, zo blijkt, maken met storytelling meer impact.
![[branded content] ‘Zoeken naar het beste idee tot we zelfs onszelf verrassen’](/templates/img/lazyload.gif)
[branded content] ‘Zoeken naar het beste idee tot we zelfs onszelf verrassen’
De werkvloer straalt liefde voor het radio-vak uit, bij Qmusic in Amsterdam. Alle medewerkers zitten bij elkaar en iedereen is makkelijk benaderbaar, ook de dj’s. Dat zorgt voor korte lijnen en veel flexibiliteit, legt Anne Marie Vink, manager Branded Content, uit. ‘Bij Qmusic stralen we positiviteit uit. De slogan ‘Q sounds better with you’ slaat niet alleen op onze luisteraars, maar geldt ook voor onze adverteerders.’

Cannes awards winnende regisseur Joost Biesheuvel naar Studio Studio
Regisseur Joost Biesheuvel (zie foto hierboven) stapt over naar Studio Studio, een filmproductiebedrijf voor (inter)nationale merkcampagnes. Biesheuvel is net terug uit Cannes waar hij in de categorie Young Director awards met zijn korte film Cats and Dogs 1x goud en 2x zilver won.

Mag Inspiration Day en 3 Mercurs op 4 november
Vrijdag 4 november a.s. vindt de derde editie van de Mag Inspiration Day plaats in B.Amsterdam, het evenement voor magazinemakers. Op die dag worden ook drie Mercurs uitgereikt.

DOSSIER BUIKGEVOEL Ohra
Veel zullen het er niet zijn, commercials die voor een uitbreiding van de Dikke van Dale hebben gezorgd. Die van verzekeraar Ohra met een paarse krokodil in de hoofdrol wel. In gesprek met Brenda Gerritsen, manager Merk & Communicatie van Ohra, over humor in reclame en de randjes opzoeken.

DOSSIER THE YOUNG ONES Stelling: 'De invloed van marketing op jongeren wordt overschat'
Wat moet je als marketeer toch met die jongeren? Hoe bereik je ze en hoe voorkom je dat je als merk pubergedrag vertoont, waarschuwt Ana Henriques van TUI. Wil je ze met jouw product überhaupt wel bereiken of doe je liever aan zelfregulering? Zoals Martijn Keesmaat van Hooghoudt het noemt: een duivels dilemma!
![[column] Je marktaandeel laten groeien doe je zo!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Je marktaandeel laten groeien doe je zo!
Consumenten denken niet in merken, maar in behoeftes. Zodra ze behoefte hebben aan een product of dienst, is het belangrijk dat jouw merk boven komt drijven in hun brein. Jelmer Wit & Melissa Trebes van Validators over hoe je mental availability bewust inzet om je merk te laten groeien.

Pathé legt grootste handdoek ooit op strand Scheveningen
Een grote handdoek neerleggen op het Scheveningse strand om je territorium af te bakenen is niets nieuws, maar Pathé maakt het wel erg bont. In het kader van de nieuwe zomercampagne legt de bioscoopexploitant een handdoek van 30 x 8,5 meter neer.

Finale internationale uitslag Cannes Lions bekend
In de finale Awards Show van het Cannes Lions International Festival of Creativity werden de laatste deelprijzen uitgereikt. Ook zijn de hoofdprijzen zoals Creative Marketer 2022, Merk van het Jaar (Burger King, Vice en Apple) en Netwerk van het Jaar onthuld. Hier de volledige uitslag.

Art van der Vorm van Hansgrohe: 'Van B2B naar B2C; het doel is meer Hansgrohe-groen op straat'
Art van der Vorm is Marketing Manager bij Hansgrohe Group. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert hij op een aantal steekwoorden.

DOSSIER BUIKGEVOEL Hornbach
Hornbach is de rebel in doe-het-zelfland en brengt geen ode aan de vrouw die eindelijk in haar leven zelf een peertje vervangt of een medewerker die uitleg geeft dat je verf ook kunt laten mengen in de winkel. In gesprek met Maarten Post, marketingmanager van Hornbach, over humor in reclame en bewust het randje opzoeken.

Nationale Marketing Benchmark: Winnaars investeren in ontwikkeling
Winnende merken zijn meer tevreden over de marketingcompetenties van hun medewerkers. Toch blijven winnaars meer investeren in opleiding en training dan andere bedrijven. De achterstand van dalende merken dreigt daardoor steeds verder toe te nemen. Dat blijkt uit de Nationale Marketing Benchmark, waar nieuwe resultaten van beschikbaar zijn.

DOSSIER BUIKGEVOEL Mariëlle Krouwel van NN Group
Nationale-Nederlanden heeft in samenwerking met creative agency DentsuAchtung een nieuwe merkcampagne gelanceerd. In gesprek met Mariëlle Krouwel, Director of Global Branding bij NN Group, over buikgevoel en creativiteit, humor in reclame en hoe onze Europese buren daarmee net dat stapje verder durven te gaan: ‘Als je niet wakker ligt van de doelen die je stelt, ben je niet ambitieus genoeg.’

Strategische denkers (3): De beste strateeg is hij/zij die het ook verkocht krijgt
In deze serie over strategie laat Edwin van Druten (zie foto hieronder), head of strategy & content bij bureau Hibou, strategen uit de creatieve industrie aan het woord aan de hand van 5 begrippen en een bonusvraag. In deze aflevering: Ralf van Lieshout, strategy director bij We are Blossom en Greenhouse.

Van onze man in Cannes: Twitter opent zee aan shoppingmogelijkheden
Twitter wordt meer en meer een shoppingplatform. Op woensdag 22 juni maakte het social mediaplatform in Cannes bekend dat het gaat samenwerken met Shopify. Bovendien is er nu een heuse campaign planner die adverteerders in staat stelt om - voordat ze de campagne lanceren - geschatte resultaten te voorspellen.

Cannes Lions: Zes Nederlandse nominaties op nieuwe shortlist
Op de shortlist voor de Cannes Lions die op 22 juni bekend werden gemaakt staan zes Nederlandse nominaties. One:Nil werd twee keer genomineerd, The Family Amsterdam werd ook twee keer genomineerd en er waren nominaties voor de Publicis Groupe Amsterdam en Wieden + Kennedy Amsterdam.

DOSSIER BUIKGEVOEL Calvé Pindakaas
Calvé Pindakaas was één van de genomineerden voor de SAN Consistent Award 2021. Het verhaal van Calvé Pindakaas als ‘brandstof voor kinderen’ speelt dan ook al sinds 1983, het doorbraakjaar van Petje Pitamientje. Sinds 1987 kwamen er aspirant-topsporters bij. De verantwoordelijke marketeers vertellen over buikgevoel en slimme branding.
![[CMO] Mark Appel van CM.com: 'Wij faciliteren toeval dankzij slimme marketing'](/templates/img/lazyload.gif)
[CMO] Mark Appel van CM.com: 'Wij faciliteren toeval dankzij slimme marketing'
In deel 23 van de rubriek 'CMO in het diepe' Mark Appel van CM.com: ‘Natuurlijk gaat het om B2B-positionering, maar wij zien ook de kansen die er liggen bij de gewone consument; als CM door de man in de straat wordt herkend en als kwalitatief bestempeld, helpt dat ook in onze merklading’.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- 'Helft Nederlanders is tv anders... 06-07-2022
- Advies: omroepbestel verouderd,... 05-07-2022
- Top 40 blijft tot einde decennium... 04-07-2022
- Inschrijving Mercurs geopend04-07-2022
- Stroom en De Media Maatschap (DMM)... 01-07-2022
- Readly breidt aanbod fors uit29-06-2022
MarketingTribune Events
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 1nov 2022
Dutch Podcast Conference