
Monitor Consumentengedrag: nieuwe kansen met hybride businessmodellen
Door de invoering van een avondklok en beperking van bezoek thuis neemt de mediaconsumptie de komende periode toe. Investeren in media kan door een hoger campagnebereik daarom interessant zijn.

Trendrapport: merken moeten vermenselijken
Tijdens het jaarlijkse Trend Fest, georganiseerd door Platform Innovatie in Marketing kregen marketeers een stevige boodschap mee. De maatschappij staat op een kantelpunt. Angst en onzekerheid zullen het komende decennium domineren.
![[column] Cancel Corona](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Cancel Corona
Er is licht aan het eind van de corona-tunnel: twee vaccins worden momenteel toegediend en de derde is onderweg. Als het meezit, kunnen we nog voor deze zomer op een zekere mate van vrijheid rekenen. En de vraag over hoe consumenten hierop zullen reageren, blijkt al een antwoord te hebben: uitbundig.

Radio 538 lanceert de Avondklokshow
Als de avondklok er komt, past Radio 538 de programmering aan en komt met een avondvullend programma: ‘De 538 Avondklokshow’. Daarmee speelt het radiostation in op het voornemen van het kabinet om een avondklok in te voeren.

Wijnand Jongen weg bij Thuiswinkel.org
Wijnand Jongen gaat aan het eind van dit jaar stoppen als directeur van de belangenvereniging. Na meer dan 20 jaar bij Thuiswinkel.org vindt hij het tijd voor nieuwe kansen voor de vereniging en voor zichzelf.

Tessa van der Starre nieuwe CEO MediaCom
MediaCom Nederland benoemt per 1 februari 2021 Tessa van der Starre als nieuwe CEO. Van der Starre volgt Maiko Valentijn op die is aangesteld als CEO van GroupM, waar MediaCom onderdeel vanuit maakt.

TV-bestedingen e-commerce stijgen met 50% in 5 jaar
Om inzicht te krijgen in de wijze waarop tv-reclames bijdragen aan de groei in de omzet van e-commerce bedrijven heeft Screenforce samen met haar Belgische collega VIA, Nielsen en onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel een analyse gemaakt.

Talpa Network grootste radiogroep in 2020
Talpa Network is de grootste speler in de radiomarkt in 2020. De zendergroep, bestaande uit Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica realiseerde een gemiddeld marktaandeel van 40,1% over het hele jaar in de doelgroep 20-49 jaar.

Anti-Verkoeijen column zet kwaad bloed maar deert DJ niet
Een column over radio-DJ’s en in het bijzonder 3FM-dj Rámon Verkoeijen heeft veel kwaad bloed gezet in radioland.

Cannes Lions 2021 dreigt door te gaan als live event
Cannes Lions heeft bevestigd dat de uitreiking van de Lions dit jaar weer als fysiek live event gaat plaatsvinden in de derde week van juni 2021. Na het uitstel van de awardshow in 2020 zullen de jury’s nu beide jaren gaan beoordelen en de prijzen verdelen.

WPK helpt creatief Nederland de zware tijden door
Wayne Parker Kent start 2021 met een initiatief om de hele creatieve industrie een steuntje in de rug te geven en deelt nieuwjaarspakketten uit aan marketeers, vakmedia en bureaus. Het pakket bestaat onder meer uit drie Superhelders, het eigen bier van Wayne Parker Kent.

Readly: digitale magazines meer dan 99 miljoen keer gelezen
Uit dataonderzoek blijkt dat er meer dan 99 miljoen magazine-uitgaven op Readly zijn gelezen in 2020. Twintig procent hiervan waren buitenlandse magazines en in sommige landen steeg de leestijd per gebruiker fors tijdens de lockdown.

Monitor Consumentengedrag: meer bewegen, radio luisteren, online leren
Meer sporten, gezonder leven, stoppen met roken. De start van het nieuwe jaar is vaak het moment waarop mensen proberen hun slechte gewoontes achter zich te laten. Vooral jongeren zijn volgens de monitor consumentengedrag van bureau Validators gemotiveerd om het nieuwe jaar goed te beginnen.

Zandbeek verwelkomt 3 nieuwe collega's
Contentmarketingbureau Zandbeek in Eindhoven breidt zijn team uit met de komst van drie nieuwe collega's, te weten Silke van de Put (foto), Jelle Burger en Glenn Vervoort.

Platform h-a-h uitgeverijen moet dalende omzet stoppen
AdLocal is de naam van een nieuw gezamenlijk platform van uitgeverijen van huis-aan-huiskranten. In totaal vertegenwoordigt AdLocal 37 huis-aan-huis-uitgevers die samen wekelijks ruim 200 kranten in Nederland uitbrengen.
![[video] Thoughtful Thursday met op 14 januari: Pathé-topman Jacques Hoendervangers](/templates/img/lazyload.gif)
[video] Thoughtful Thursday met op 14 januari: Pathé-topman Jacques Hoendervangers
Thoughtful Thursday is terug! De nieuwe reeks is gestart met niemand minder dan Blokker-bazin Jeanine Holscher. Kijk het interview hieronder terug. Vandaag te gast is Jacques Hoendervangers van Pathé (foto), straks live te volgen via bijgaande link.

Onderzoek: Nederlanders positiever over datagebruik
De DDMA Privacy Monitor 2021, een in opdracht van branchevereniging DDMA door GFK uitgevoerd onderzoek onder 1.012 respondenten, laat zien dat Nederlanders steeds positiever zijn over het uitwisselen van hun gegevens met organisaties.
![[Mijn marketing] Daan Zoetmulder: ‘Marketeers leunen teveel op de inzet van derden’](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn marketing] Daan Zoetmulder: ‘Marketeers leunen teveel op de inzet van derden’
Daan Zoetmulder (37) is managing director van Wayne Parker Kent. Hij is onder de indruk van de bedrijfscultuur van Netflix, waarbij zo min mogelijk regelgeving centraal staat. ‘Alleen op die manier kun je transformeren van dvd-postorderbedrijf naar grootste streamingdienst ter wereld.’

NS kiest voor Mindshare
Mindshare Greenhouse is het nieuwe communicatieadviesbureau van de Nederlandse Spoorwegen. De samenwerking omvat de communicatie- en mediastrategie van de NS voor alle kanalen in Nederland.

Amber Alert strikt BN'ers voor nieuwe campagne
Amber Alert, het landelijke vermiste kinderalarm, lanceert vandaag een nieuwe campagne genaamd 'Ik zoek mee'. De samenwerking met bekende Nederlanders als Froukje de Both, Lucille Werner en Kim-Lian van der Meij moet de burger motiveren zich aan te melden voor de ontvangst van zogenoemde Amber-alerts.
![[column] 7 tips voor een ijzersterke contentstrategie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 7 tips voor een ijzersterke contentstrategie
Gastblogger Stefanie Kokee van Hallo Blauw helpt je op weg naar een contentstrategie met als resultaat meer zichtbaarheid, autoriteit en uiteindelijk meer klanten.

Eurosonic Noorderslag komt met streamingplatform
De 35e editie van het Eurosonic Noorderslag-festival (ESNS) in Groningen start vandaag als een volledig digitale editie. In opdracht van de VPRO en 3FM, beiden mediapartner van ESNS, ontwikkelde digitaal designbureau Bravoure een streamingplatform, waarop bezoekers het festival digitaal kunnen beleven.

Justlease lanceert de Carculator
Justlease gaat in een campagne, gemaakt door bureau Hart Voor De Zaak, aandacht vragen voor haar nieuwe app, de Carculator, waarmee iedereen snel de juiste leaseauto voor de juiste prijs kan vinden. De campagne is te zien op tv, YouTube, FB/Insta en Google.

Nieuw bureau: Mix
De creatieven Mark Schoones en Ashwin Murli (beiden ex-Wayne Parker Kent) lanceren Mix, een nieuw bureau in Amsterdam met 'een radicale focus op waarde toevoegen'.

Seks is fucking leuk, ook in marketing
Samen met Audrey van Ham (Christine le Duc), Alexandra Legro (Hunkemöller), Rick Luteijn (Huzzy), Daantje Dammers (Natwerk), Martine van den Boomen (Vice) en Mabel Nummerdor (trendwatcher) plaatsen we het aloude adagium 'sex sells' in de huidige tijd.

5PM breidt uit met Laura Snapper en Marco van Houdt
YouTube-/videoproductiebureau 5PM in Amsterdam breidt zijn team uit met de komst van Laura Snapper en Marco van Houdt, die als respectievelijk operational director en client director aan de slag gaan.

L'Homo. stopt voorlopig
L’Homo., het jaarlijkse tijdschrift voor de LHBTI-gemeenschap, van de makers van Linda. zal voorlopig niet meer worden uitgebracht. Het magazine bereikt volgens de uitgeverij de afgelopen jaren steeds minder lezers voor de boodschap die het magazine uitdraagt.

Edward van de Ridder (Esprix): ‘Het vereist lef om in deze tijd een andere toon aan te slaan'
Esprix-bestuursvoorzitter Jacqueline Smit in gesprek met Edward van de Ridder, de nieuwe juryvoorzitter van de reclamevakprijs.

Marketingtaskforce Frontrunners: moderne buddy van de CMO
Ondanks nieuwe technologieën die de customer journey effectief moeten maken, blijkt de praktijk vaak weerbarstig volgens strategen Marit van der Laan, Jimke Scholten, Roland van Kralingen en Wim Ubachs. Hun nieuwe onderneming Frontrunners is volgens hen dan ook opgezet als een multidisciplinaire taskforce voor cruciale marketingprojecten.

Gratis inschrijving online retailers Shopping Awards
Online retailers en webwinkels hebben de mogelijkheid om gratis in te schrijven voor de Shopping Awards Publieksprijzen. Wijnand Jongen, voorzitter van de stichting Shopping Awards, over de afgelopen editie en de vernieuwingen.
![[Mijn marketing] Danijel Dercksen: ‘Het is belangrijk om ook je verliezen te delen'](/templates/img/lazyload.gif)
[Mijn marketing] Danijel Dercksen: ‘Het is belangrijk om ook je verliezen te delen'
Danijel Dercksen (32) is eigenaar van creatief bureau Qontent Matters en daarnaast initiatiefnemer van Just Getting Started, waarbij jonge bureaudirecteuren samenkomen om kennis te delen. 'We organiseren bijeenkomsten aan de hand van de vier bureau-P's: poen, personeel, proces en pitches.'
![[audioblog] 2021: Luisteren wordt het nieuwe kijken](/templates/img/lazyload.gif)
[audioblog] 2021: Luisteren wordt het nieuwe kijken
Marvin Jacobs is creative director bij audio agency Airborne en ontwikkelt onder meer podcasts in opdracht van organisaties en merken, zoals ANWB en Velux. Voor MarketingTribune bericht hij maandelijks over de belangrijkste ontwikkelingen binnen het snel groeiende audiodomein - binnen en buiten Nederland. In deze eerste bijdrage van 2021 blikt hij vooruit: wat kunnen we komend jaar verwachten?

JONGERENICONEN 2021 - De Herrijzenis
Wat worden de jongerentrends in 2021? In editie 25 deelt MarketingTribune 9 nieuwe ‘Jongereniconen’: anticipeer op nieuwe vormen van contact, post-pandemisch plezier, op Generatie A en de Unlimiteds. Laat de Roaring Twenties straks beginnen!

Amstel brengt iconische drie vrienden terug
Amstel brengt de Drie Vrienden weer tot leven. Vraag je volgens de brouwer Nederlanders Amstel in één woord te omschrijven dan roept het overgrote deel direct 'Vriendschap'. De campagne is ontwikkeld door Alfred International dat in 2020 werd geselecteerd als lead agency voor Amstel.

Monitor Consumentengedrag: hoe corona al een jaar ons consumptiegedrag ontregelt
Begin 2021 maken we wat consumentengedrag de balans op van een klein jaar corona. Een jaar waarin we ons door corona meer zorgen maakten, maar eerder over anderen dan over onszelf. Het vertrouwen in de overheid was eerst hoog, maar liep in het najaar flink terug. Wat zag het panel nog meer?

Grutto gaat in nieuwe campagne anders om met vlees
Grutto, voorheen Koopeenkoe.nl, lanceert een nieuwe tv-campagne, die moet laten zien hoe de consument 'anders en beter' kan omgaan met vlees. De campagne is ontwikkeld door mediabureau Abovo/Maxlead.

SKO: we kijken iets langer tv
De Nederlander keek in 2020 gemiddeld 160 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 40 minuten). Dit is 4 minuten meer dan in 2019. De Stichting KijkOnderzoek (SKO) laat dit weten.

15 jaar Winq: 'Merken mogen pas over diversiteit praten als ze hun eigen huis op orde hebben'
Het magazine/platform Winq bestaat 15 jaar. Winq is Nederlands grootste queer lifestylemagazine, met het laatste en lekkerste nieuws op het gebied van people, travel, culture en design. Edwin Reinerie is de oprichter en hoofdredacteur van Winq. We bellen hem over dit heugelijke feit.

Campina en Linda Foundation slaan handen ineen
In samenwerking met de Linda Foundation bezorgt Campina morgen (8 januari) zogenoemde 'cadeaupakketten' aan duizend arme families in Nederland. Het zuivelmerk hoopt hiermee iets te kunnen betekenen voor mensen 'die een klein gebaar goed kunnen gebruiken'.
![[column] Capitoolgate: Wereldgeschiedenis in 9 Tweets](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Capitoolgate: Wereldgeschiedenis in 9 Tweets
Niet eerder zagen we hoe een bestorming van 'het Amerikaanse hart van de democratie' -het Capitool- geregisseerd werd via een social medium: Twitter. En hoe daar binnen no time internationaal via Twitter op werd gereageerd, uiteindelijk ook door Twitter zelf.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Radio 538 lanceert de Avondklokshow 21-01-2021
- Tessa van der Starre nieuwe CEO... 20-01-2021
- TV-bestedingen e-commerce stijgen... 19-01-2021
- Talpa Network grootste radiogroep in... 19-01-2021
- Anti-Verkoeijen column zet kwaad... 19-01-2021
- Readly: digitale magazines meer dan... 18-01-2021
MarketingTribune Events
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards