![[column] Chaos in New York City: over distributieproblemen door e-commerce](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Chaos in New York City: over distributieproblemen door e-commerce
In overvolle grote Westerse steden zag je het al aankomen. Bestelwagens parkeren er op gevaarlijke plaatsen. Er is veel meer verkeer van DHL, UPS en andere koeriers die webshop-pakketten afleveren, met meer vervuiling door die vrachtwagens als gevolg. Waar gaat dat heen, vraagt marketingcoryfee René Repko zich af.

H&M bezorgt online aankopen op de fiets
H&M Nederland zet vanaf nu fietskoeriers in om online bestellingen te bezorgen. Nederland is het allereerste land waar H&M deze milieuvriendelijke leveringsoptie aan klanten aanbiedt.

Coca-Cola trekt Kerstcampagne door op de winkelvoer
Coca-Cola nodigt deze feestdagen mensen uit om het goede in anderen te zien met de opvallende campagne ‘What we share is stronger’. Daarin wordt ook over 'vreemdelingen' nagedacht. Lees hier hoe de campagne tot in detail wordt uitgerold binnen de retail.

Gezond snacken via smartphone
Influencer Bas Smit lanceert vandaag samen met vendingmachine-bedrijf Junea de eerste automaat met gezonde (en minder gezonde) tussendoortjes die volledig via de smartphone te bedienen is.

Hornbach introduceert Derde Klusdag
Bouwmarktketen Hornbach introduceert Derde Klusdag, op 27 december, de dag dat de Nederlandse klusser letterlijk en figuurlijk klaar is met kerst. Een video ontwikkeld door Blauw Gras vormt de basis voor de campagne.

Statement CBL over plan Farmers Defence Force platleggen voedselvoorziening
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) kijkt met zorg naar de ontwikkelingen rondom de stikstof en PFAS-problematiek. 'De problematiek is ernstig en urgent en vraagt om een snelle, politieke oplossing.'
![[column] Een sterker merk in vijf vragen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een sterker merk in vijf vragen
Bedrijven en elites liggen onder vuur, vertrouwen staat op een dieptepunt en mensen keren advertenties de rug toe. Authentieke merken echter, met branded content, hebben juist groot succes, met soms wel dubbele groeicijfers. Hoe komen we daar? Aan de hand van vijf vragen bouwen we vandaag een sterker merk.

Plus Kerstfilm in teken van geboorte
De nieuwe Kerstcampagne van retailketen Plus draait dit jaar om 'geboorte'. Onder de klanken van een aangrijpend mooie koorversie van Stille Nacht, haast een familie zich naar het nieuwe leven. In de MT/RetailRadar poll werd deze film op voorhand al tot favoriet gebombardeerd.

Kerstcampagne Coca-Cola wil verbinden
‘What we share is stronger’ is de boodschap van de kerstcampagne van Coca-Cola. Coca-Cola zet deze boodschap kracht bij door wederom het Rode Kruis te steunen. Consumenten kunnen dit jaar in de kersttruck kerstsokken of cadeaupapier meenemen in ruil voor een donatie aan het Rode Kruis.

Lidl biedt met Kerst luxe voor iedereen
Vanaf 6 december 2019 start de Lidl-Kerstcampagne, waarin heel Nederland een onvergetelijke Kerst wordt gewenst met een uitgebreid Delicieux-feestassortiment. De luxe producten zijn volgens Lidl bovenal heel betaalbaar voor iedereen.

Makro kiest voor M2Media
Makro heeft gekozen voor M2Media als nieuwe mediapartner. Het bij Candid Group aangesloten mediabureau wordt verantwoordelijk voor de mediastrategie, -inkoop en -planning.

De Buik lanceert foodmarketingbureau
Horecaplatform De Buik lanceert een bureau speciaal gericht op bedrijven in de wereld van eten, drinken en gastvrijheid. De Buik Food Marketing Agency opereert zelfstandig naast de websites de Buik van Rotterdam en de Buik van Amsterdam.
![[column] Bied jij jouw klanten de X-factor?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Bied jij jouw klanten de X-factor?
Zo’n 20 jaar geleden werd er voor het eerst over de experience economy gesproken. Joseph Pine en James Gilmore verzonnen deze term om het fenomeen te duiden waarbij bedrijven een ervaring bieden, in plaats van een product of een service. Nu lijkt deze experience economy zich eindelijk echt te manifesteren, maar gaan er nog te weinig bedrijven in mee. Om echt een goede ervaring te bieden, is het tijd dat bedrijven de X-factor gaan gebruiken.

Jumbo: iedereen een geweldige kerst
Supermarktketen Jumbo lanceert in samenwerking met reclamebureau Alfred zijn kerstcampagne: een lange feelgood-commercial met daarnaast tientallen video's op social media.
![[interview marketeer 137] 'Take another look at Ace & Tate'](/templates/img/lazyload.gif)
[interview marketeer 137] 'Take another look at Ace & Tate'
Deze week in onze serie [Marketeer] Mark de Lange, ceo en founder van Ace & Tate, premium eyewear retailer, die met succes knokt voor zijn merk in de competitieve brillenmarkt en nu 50 winkels telt. 'Wij zijn Ace & Tate begonnen als vehikel om te werken met mensen die wij inspirerend vinden.'

Albert Heijn: wat eten we met kerst?
Met pakjesavond nog maar net achter de rug, maakt Albert Heijn zich alweer op voor kerstmis. In een nieuwe campagne staan 'de meest favoriete gerechten van Nederland' centraal.
![[poll] Plus Kerstcommercial is de verwachte publiekslieveling 2019](/templates/img/lazyload.gif)
[poll] Plus Kerstcommercial is de verwachte publiekslieveling 2019
De poll van RetailRadar om te stemmen op welke supermarkt met zijn Kerstcommercial de publiekslieveling van 2019 gaat worden, is glansrijk gewonnen door Plus. Met 57% van de stemmen is Plus winnaar.
![[podcast] Crunch #18: Met Gijsbregt Brouwer, co-founder De Buik van Rotterdam](/templates/img/lazyload.gif)
[podcast] Crunch #18: Met Gijsbregt Brouwer, co-founder De Buik van Rotterdam
In de podcast-serie Crunch interviewt foodjournalist Marcus Polman movers & shakers uit de wereld van food, media en marketing. Met vandaag Gijsbregt Brouwer, mede-oprichter van 'De Buik van Rotterdam' en 'De Buik van Amsterdam', een journalistiek online platform dat schrijft over de bloeiende foodcultuur.

Omoda neemt duurzame ecobox in gebruik
Omoda biedt vanaf nu klanten een duurzame verzendoptie aan. Bestelde schoenen kunnen voortaan worden bezorgd in een ecobox: een kunststof verzenddoos die meer dan 50 keer hergebruikt kan worden.

Appelsientje over op biobased verpakking met duurzame dop
Nederlandse sappenfabrikant Riedel stapt voor Appelsientje over op twee verschillende biobased verpakkingen met duurzame dop.

Tommy Hilfiger sponsort Sail 2020
Het Amerikaanse PVH, moederbedrijf van kledingmerk Tommy Hilfiger, verbindt zich als sponsor aan Sail Amsterdam 2020. 'PVH Europe laat hiermee zien hoe belangrijk het Amsterdam en heel Nederland vindt.'

Genomineerden voor 'Foodservice Award 2020' bekend
De genomineerden voor de ‘Foodservice Award 2020’ verkiezing zijn bekend. Drieëndertig foodservice bedrijven maken kans op een (categorie)prijs, die bekend wordt op de Horecava. 2000 consumenten hebben ruim 20.000 beoordelingen gegeven met een gemiddelde waardering van een 6,91.

Volvo lanceert Changemakers-campagne
Met 'Changemakers' lanceert automerk Volvo een campagne waarin eigenzinnige ondernemers laten zien hoe zij een actieve bijdrage leveren aan een duurzamere toekomst.

Amazon minder populair dan gedacht
Volgens verschillende retail- en online experts staat Nederland te trappelen om Amazon, omdat dit Amerikaanse handelsplatform goedkoop en een sterk merk zou zijn. Dit onderzoek laat het tegenovergestelde zien.

Conny Braams opvolger Keith Weed als cmo en cdo Unilever
Conny Braams is vanaf januari 2020 benoemd in de nieuw gecreëerde rol van Chief Digital & Marketing Officer bij Unilever. Daarmee volgt ze global cmo Keith Weed op. Hiervoor was Braams EVP Middle Europe (Benelux, Germany, Austria & Switzerland, Nordics, Italy) en National Manager Unilever Nederland.

ABN Amro sluit 470 geldautomaten om plofkraken
Vanwege de toename van gewelddadige plofkraken heeft ABN Amro besloten om per direct 470 geldautomaten te sluiten. Voor winkeliers is de beschikbaarheid van de automaten in de buurt wel prettig, ABN overweegt nu wellicht plaatsing in de Jumbo.

Vital4Skool: 'We frituren per definitie niet'
Schoolkantineformule Vital4Skool wil zoveel mogelijk leerlingen naar de (gezonde) kantine bewegen. Chantal van der Meer, marketing manager bij overkoepelend bedrijf FHC Formulebeheer, over de concurrentiestrijd met supermarkten, nudging als marketingtool en gouden schalen.

Haribo 'wint' Loden Leeuw
Snoepfabrikant Haribo heeft dit jaar de twijfelachtige eer om zichzelf winnaar van een Loden Leeuw te mogen noemen. Marijke Helwegen is de vervelendste BN'er in reclame.

Alternatieven voor vlees slaan aan
Tijdens de ‘Doe Maar Lekker Vegetarisch’-campagne hebben bijna 2 miljoen deelnemers van de Nationale Postcode Loterij met een cadeaukaart van 12,50 euro alternatieven voor vlees gekocht bij AH. Het is één van de meest grootschalige acties ooit in Nederland qua vega-foodmarketing.
![[video] W+K Amsterdam scoort met Milka kerstcommercial](/templates/img/lazyload.gif)
[video] W+K Amsterdam scoort met Milka kerstcommercial
De Milka-chocolade kerstcommercial van Mondelēz raakt de gevoelige snaar met 'The Unsung Hero', een film gemaakt voor de Europese markt door Wieden + Kennedy Amsterdam en Cake-regie duo Dr. Bowman. Bekijk hem hier.
![[column] Black Friday en Cyber Monday: vloek of zegen?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Black Friday en Cyber Monday: vloek of zegen?
Kortingsdagen worden in Nederland steeds populairder. Wie kan er nog om al het Black Friday- en Cyber Monday-geweld heen?

Nederland Europees koploper in betalen met wearables
Volgens betalingsdienstverlener Mastercard is Nederland goed voor een derde (33 procent) van alle zogeheten wearable-transacties in Europa. Daarmee zijn we koploper in betaling met ringen, smartwatches en armbanden.

O-I ontwikkelt nieuwe flessen voor distilleerderij Fockink
Owens-Illinois, Inc, ‘s werelds grootste producent van glasverpakkingen, ontwikkelde twee nieuwe 70cl flessen voor de legendarische distilleerderij Wynand Fockink in Amsterdam: een jeneverfles en een likeurfles.
![[column] Bye-bye, Black Friday!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Bye-bye, Black Friday!
Vandaag is het vrijdag, een gewone vrijdag. Al heet deze in marketing- en retailland inmiddels Black Friday. Ik vraag mij als marketeer af, hoe wij in deze kortingen-gekte zijn beland. Daar waar een paar jaar geleden nog niemand van deze term had gehoord.

Instore-kasconcept wil de wereld veroveren
Nog niet in Nederland, maar steeds bekender in het buitenland: de Duitse start-up Infarm. Deze instore-kas met kruiden en groenten staan vele tientallen Deense, Britse, Duitse en Franse supermarkten, terwijl ook Amerikaanse retail interesse heeft.

Decathlon zegt nee tegen Black Friday
Waar de Nederlandse retail steeds harder achter de internationale Black Friday-gekte aanholt, houdt Decathlon het hoofd koel.

Keymusic kiest voor The Fightclub
Keymusic, retailer op het gebied van muziekinstrumenten, heeft na een pitchtraject gekozen voor digitaal bureau The Fightclub uit Breda. Het bureau gaat aan de slag met de online marketingstrategie van Keymusic.

Allerhande: Nederland kiest komende Kerst klassiek
AH deed voor Allerhande uitgebreid onderzoek naar trends, zoek- en koopgedrag rondom de decemberperiode om uit te vinden wat Nederland het allerliefst eet met Kerst.
![[storecheck] London before Brexit](/templates/img/lazyload.gif)
[storecheck] London before Brexit
De deadline was verstreken, maar ook weer opgerekt en London Before Brexit is nog steeds onder ons.
![[column] Tesla's slimme marketingmachine](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Tesla's slimme marketingmachine
Alweer was het raak bij Tesla. De eind vorige week gepresenteerde elektrische pick-up truck was na anderhalve dag bijna 150.000 keer gereserveerd, zo schrijft Tesla-topman Elon Musk op Twitter. Volgens hem heeft zijn bedrijf geen cent aan promotie uitgegeven. Slimme marketing en PR.

Onderzoek: jeugd vindt webshop op smartphone tegenvallen
Betalingsprovider Klarna is samen met reclamebureau Fitzroy in de leefwereld van millennials en Generatie Z gedoken om te ontrafelen wat hun drijfveren zijn en hoe ze de toekomst van online shopping zien. Het resultaat is een zojuist verschenen whitepaper genaamd Retail Remixed.

Greenpeace lanceert Zero Saturday
Als tegengeluid op ‘koophorrordagen’ als Black Friday en Cyber Monday roept Greenpeace zaterdag 30 november uit tot Zero Saturday en spoort iedereen in Nederland die dag ‘Niks’ te kopen. ‘Niks’ is een composteerbaar wit pasje dat gemaakt is van 100 procent aardappelzetmeel en wie ‘Niks’ koopt, geeft daarmee een bijdrage aan Greenpeace.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- NieuwsAllerhande stelt dat Nederland...15759x
- Nieuws[poll] Plus Kerstcommercial...15340x
- NieuwsO-I ontwikkelt nieuwe flessen...15202x
- NieuwsDecathlon zegt nee tegen Black...15141x
- Blog[column] De versnellende...14804x
- Nieuws[interview] De rationale achter...14366x
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
- ✔ Gratis tablet versie
Laatste Nieuws
- H&M bezorgt online aankopen op de... 09-12-2019
- Coca-Cola trekt Kerstcampagne door... 09-12-2019
- Statement CBL over plan Farmers... 06-12-2019
- Plus Kerstfilm in teken van geboorte06-12-2019
- Kerstcampagne Coca-Cola wil verbinden06-12-2019
- Lidl biedt met Kerst luxe voor... 06-12-2019
MarketingTribune Events
- 6feb 2020
Branded Content Event
- 13feb 2020
Data Driven Commerce Event
- 26mrt 2020
Shopping Awards 2020