
Betaalbare diamant centraal in nieuwe Zeeman-campagne
Na eerdere productintroducties zoals een trouwjurk en designzonnebril, brengt Zeeman nu een sieraad met lab grown diamant op de markt. De diamant met hanger is vanaf 4 september verkrijgbaar voor € 29,99, exclusief via zeeman.com in Nederland en België.

Bol introduceert Branded Shelves voor merkbeleving
Bol lanceert vandaag, na een pilot met 300 partners, ‘Branded Shelves’, een nieuw selfservice advertentieproduct waarmee verkooppartners en leveranciers hun merk en assortiment in een digitale etalage kunnen presenteren.

Stephanie van Eerd van The Magnum Ice Cream Company: 'Omarmen lokale culturele relevantie is belangrijke marketingvaardigheid'
Stephanie van Eerd is Marketing Portfolio Lead Benelux bij The Magnum Ice Cream Company. Voor aflevering 133 van de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Ik zou graag in het hoofd van de consument kruipen om nog beter te begrijpen hoe hij denkt.’

Unilever lanceert Koreaans geïnspireerd noodlemerk Namdong
Namdong wordt deze maand als nieuw foodmerk met Koreaans-geïnspireerde noodles bij grote retailers zoals Albert Heijn, Jumbo, Plus gelanceerd door Unilever. USP is dat je zelf het pittigheidsniveau kan kiezen en dat het merk mooi aansluit op de Aziatische foodtrend thuis.

Mars Wrigley lanceert Extra en Hubba Bubba in Nederland
Mars Wrigley breidt vanaf vandaag zijn portfolio in Nederland uit met de introductie van twee iconische kauwgommerken: Extra en Hubba Bubba. Daarmee betreedt het bedrijf de Nederlandse kauwgommarkt met een breder aanbod aan smaken en belevingen, gericht op met name een jongere doelgroep.

Jägermeister laat activatie werken via geheime deur
Festivalactivaties winnen steeds meer terrein als marketinginstrument, maar de vraag blijft: levert zo’n ‘opvallende stage’ ook werkelijk iets op voor een drankmerk? Jägermeister onderzoekt dat sinds 2023 met de Jägerplatz en meent van wel.

De Bijenkorf breidt retailmedia mogelijkheden verder uit
Steeds meer merken verschuiven hun mediabudgetten van klassieke kanalen naar retailmedia, om zo klanten bereiken op het perfecte moment als ze al in de ‘koopmodus’ zitten. De Bijenkorf speelt in op deze ontwikkeling, met als uitgangspunt dat merksamenwerkingen relevant en betekenisvol moeten zijn, 'dus passend in de tijd en aansluitend bij thema, doelgroep en context'.

Picnic wil gezond eten nog simpeler voor gezinnen maken
Met de start van het schooljaar wil Picnic gezinnen helpen om gezonde routines weer op te pakken en nieuwe te ontdekken. Deze maand lanceert de websuper daarom een website waarop in cijfers en concrete voorbeelden is te zien hoe klanten thuis makkelijker gezond en duurzaam kunnen eten.

Bol zet in op soepele start schooljaar met nieuwe campagne
Bol trapt het nieuwe school- en studiejaar af met de campagne ‘De winkel van soepele starters’. Het bedrijf speelt hiermee in op de vaak hectische overgang na de zomer, zowel voor gezinnen met schoolgaande kinderen als voor studenten die hun intrek nemen in een nieuwe stad.

'Vakantie is echt bedoeld om uit te rusten, af te schakelen en op te laden'
Milou van Mastrigt is Media & Activation Lead Ice Cream Benelux bij The Magnum Ice Cream Company en eet ’s zomers beroepsmatig ijs. Het kan slechter. Voor ‘De zomer van…’ beantwoordt ze een paar ‘coole’ vragen over vakantie, werk en - uiteraard - ijs.

Runnersworld start circulair concept: 22.000 schoenen verwerkt in winkelinrichting
Hardloopspecialist Runnersworld heeft in Eindhoven een winkel geopend die volledig is ingericht met gerecyclede hardloopschoenen. Zo’n 22.000 oude paren kregen een tweede leven als toonbanken, wandpanelen, meubels en zelfs een speciale hardloopvloer, waarin de spikkels van het rubber zichtbaar blijven.

'Mijn eindverantwoordelijkheid stopt niet bij marketing'
Liesbeth de Rooij is Managing Director Marketing bij kinder- en lifestylemerk Little Dutch. Voor de rubriek ‘De zomer van…’ beantwoordt zij een aantal zonnige vragen.

JDE Peet's (Douwe Egberts) verkocht aan Keurig Dr Pepper
De Amerikaanse drankmerkproducent Keurig Dr Pepper neemt JDE Peet’s - het moederbedrijf van A-merken Douwe Egberts, Senseo en Pickwick - over voor €15,7 miljard. De deal moet in de eerste helft van volgend jaar rond zijn.

Primeur: eerste palmolievrije kruidnoten in de winkel
Nieuwe smaken kruidnoten verzinnen lijkt inmiddels een nationale sport. Van karamel-zeezout tot tiramisu en van pindakaas tot luxe truffel: je kunt het zo gek niet bedenken of er is een variant van, steeds eerder en boven: vol palmolie. Tijd voor een nieuwe noot.

De Damrakker vormt klein blikje en groot gebaar
Ter ere van het 750-jarig jubileum van onze hoofdstad presenteert Old Amsterdam een uniek en stijlvol product: de Damrakker. Dit bijzondere blik bevat een schuitje van de karakteristieke Old Amsterdam-kaas en is verkrijgbaar in twee varianten.

Sail-primeur: drijvend Verpact-recyclepunt en Heineken-bar
Sail 2025 beleeft vandaag de tweede dag, waarop een opvallende activatie te zien is: ’s werelds eerste ‘Drijf-in’. Dit 62 meter lange drijvende platform fungeert zowel als Verpact-recyclepunt en als Heineken-bar, midden op het IJ.

Jopen start crowdfundcampagne voor thuisbasis
Haarlems stadsbier Jopen lanceert een nieuwe crowdfundcampagne waarmee inwoners letterlijk kunnen mee ‘b(r)ouwen’ aan de toekomst van de brouwerij. De Jopenkerk, gevestigd in de voormalige kerk aan de Gedempte Voldersgracht, gaat tijdelijk dicht voor een grootscheepse vernieuwing van restaurant, interieur en keukenconcept.

Dirk: 'Wij strijden óók voor betaalbare A-merken'
In steeds meer supermarkten zijn A-merken zó duur geworden dat ze voor veel mensen niet meer betaalbaar zijn, signaleert retailketen Dirk van den Broek. 'Daarom grijpt Dirk in: vanaf vandaag verlagen we elke week de prijs van diverse A-merken, zodat ze weer bereikbaar worden voor iedereen.'

Restaurantketen Wingstop zet voet op Nederlandse bodem
De Amerikaanse restaurantketen Wingstop heeft zijn eerste locatie in Nederland geopend op Schiphol Plaza. De vestiging zit in het openbaar toegankelijke deel van de luchthaven.

Vaseline richt zich op Gen Z met 'Kiss & Beats' op Sziget
Vaseline maakt deze zomer haar entree in de festivalwereld met een opvallende activatie op Sziget: ‘72h Kiss & Beats’. De campagne, gericht op Gen Z, combineert muziek, zelfzorg en merkbeleving, met als hoogtepunt een optreden van Don Diablo.

Winkelgedrag rond 'Back to School' onderzocht
Het nieuwe schooljaar markeert voor veel gezinnen een belangrijk moment van voorbereiding, waarbij schoolspullen, kleding en technologie centraal staan. Maar hoe pakken Nederlanders deze periode aan? Kopen ze alles in één keer? En spelen merken en kortingen een rol?

'In september lanceren we onze nieuwe Beyond Burger Jalapeño voor foodservice'
Harm Dijkstra is Sales manager Foodservice voor de regio's Benelux & Aapac bij Beyond Meat. Voor de rubriek ‘De Zomer van …’ deelt hij zijn vakantieplannen, zomerobservaties èn onthult hij al wat toekomstplannen met zijn premium merk vleesvervanger: de pittige editie is in aantocht voor de horeca en cateraars. 'All barbecue, no worries.'

Richella de Groot van Pesca: 'Anno 2025 moet je verhalen kunnen vertellen, maar ook goed kunnen luisteren'
Richella de Groot is creatief strateeg en verantwoordelijk voor marketing & PR bij onder meer restaurantconcept Pesca. Voor aflevering 132 van de rubriek ‘Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Ik beweeg me graag op het snijvlak van branding, beleving en business, en geloof sterk in de kracht van conceptmatig werken. Wat ik het leukst vindt? Het bouwen van merken die voelen als een vriend: herkenbaar, oprecht, eigen en altijd in beweging.
![[column] Van koffie naar één klik: stakeholdermanagement anno 2025](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Van koffie naar één klik: stakeholdermanagement anno 2025
Er was een tijd dat stakeholdermanagement vooral betekende: vergaderen in zaaltjes, de juiste mensen aan tafel krijgen en bruggen bouwen tussen belanghebbenden. Contacten bouwde je op en moest je actief, én fysiek of bellend, onderhouden. In die tijd groeide Schuttelaar & Partners uit tot expert op dit vlak, met een aanpak die draaide om luisteren, verbinden en samenwerken. Maar dat was vóór de opkomst van social media.

Maud Craandijk brengt Latin Vibe naar Nederlandse festivals
Desperados heeft haar eerste Head of Latin Vibe gevonden: de 28-jarige Maud Craandijk uit Amsterdam. Zij mag deze zomer de sfeer van Latijns-Amerikaanse straatfeesten tot leven brengen op onder meer Solar Weekend en LatinVillage.

AI verandert supply chains op Retail’s Big Show
Kunstmatige intelligentie neemt een centrale rol in tijdens NRF 2025: Retail’s Big Show Europe, dat van 16 t/m 18 september plaatsvindt in Paris Expo Porte de Versailles. Het toonaangevende retail-event brengt 500 exposanten samen, waaronder 50 bedrijven die gespecialiseerd zijn in AI-gedreven supply chain-oplossingen.

Nivea haakt in op Pride met Be You en spectacular
Door ruimte te maken en open te staan voor elkaar, creëren we een betere wereld voor iedereen, stelt Nivea. Het iconische merk van Beiersdorf haakt in met aangepaste blikken, een contentmarketingcampagne en een fraaie tramhalte op het Pride festival in Amsterdam.
![[marketeer 228] In gesprek met co-founder Marnix Stokvis van start-up Aquablu](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 228] In gesprek met co-founder Marnix Stokvis van start-up Aquablu
Het Nederlandse innovatieve cleantech-bedrijf Aquablu heeft net een nieuwe 'seedronde' achter de rug, geleid door onder anderen oud-Philips-CEO Frans van Houten. 'Wat Nespresso deed voor koffie, doen wij voor water', zegt medeoprichter Marnix Stokvis. We spreken hem voor editie 228 van onze successerie [marketeer] over start-up Aquablu, die werkt aan een nieuwe en slimmere manier van hydratatie.

Nominaties ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026 bekend
De genomineerden voor de categorieprijzen van de ‘ABN Amro Beste Winkelketen van Nederland’ en de ‘ABN Amro Webshop Award the Netherlands’ editie 2025-2026 zijn bekend. Consumenten hebben tijdens de stemperiode ruim 295.000 beoordelingen achtergelaten over zo’n 500 retailers. Bekijk de complete lijst hier!

Primark biedt veilige kleedruimte tijdens Pride Amsterdam
Tijdens de Amsterdam Canal Parade op 2 augustus 2025 stelt Primark haar vestiging aan het Damrak beschikbaar als verkleedlocatie voor Pride-bezoekers. In de winkel is een extra paskamer ingericht als 'safe studio' – een veilige en comfortabele ruimte voor iedereen die zich elders mogelijk niet vrij voelt om zich te verkleden.

Primark introduceert mannequin die rolstoelgebruikers representeert
De zittende mannequin van Primark heet Sophie, omdat zij is ontwikkeld in samenwerking met de Britse televisiepresentatrice en rolstoelgebruiker Sophie Morgan.

Viper en Sjaak trekken afhakers naar het feestje met nieuwe campagne
Hard seltzer-merk Viper lanceert een nieuwe zomercampagne waarin het bekende fenomeen ‘Sjaak Afhaak’ wordt omgedoopt tot ‘Sjaak Aanhaak’. Doel: jongeren aanmoedigen om tóch naar het feestje te gaan. Artiest en acteur Sjaak speelt de hoofdrol in de digitale campagne, die volledig draait om het belang van het pre-party moment.

KitKat steekt iconische break in een nieuw jasje
KitKat breidt zijn assortiment uit met een nieuw product: chocoladerepen in drie varianten. Hiermee speelt het merk in op de toenemende vraag naar hoogwaardige chocoladeproducten die geschikt zijn om te delen.

Britse Compass Group neemt foodservicemerk Vermaat over
De Britse multinational Compass Group heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van de Nederlandse Vermaat Groep, specialist in premium foodconcepten op locatie. De overnamesom wordt geraamd op circa €1,5 miljard.

12 nieuwe restaurants in de Michelingids Nederland
De inspecteurs van Michelin Nederland hebben een dozijn nieuwe restaurants opgenomen in de Nederlandse versie van de gids: een marketingtool van jewelste. Deze eethuizen krijgen meteen een persoonlijke pagina op de website en de app van de Michelingids en zijn er makkelijk te herkennen aan het ‘Nieuw’-symbool.

Action meldt sterke groei in Q1/2 2025 - omzet stijgt met 18 procent
Discounter Action heeft in de eerste zes maanden van 2025 opnieuw forse groei geboekt. De onderneming zag de netto-omzet toenemen tot € 7,3 miljard, een stijging van 17,9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In het eerste halfjaar opende Action 125 nieuwe winkels.

Cosmopolitan en Juicebrothers ontwikkelen juice geïnspireerd op cocktailklassieker
Cosmopolitan en Juicebrothers hebben samen een nieuwe juice ontwikkeld, gebaseerd op de bekende Cosmopolitan-cocktail. De samenwerking resulteert in een non-alcoholische, voedzame drank die gezondheid en merkbeleving combineert.

Van bloem tot bloeiende business - Het verhaal achter Bloom & Wolf
Toen Gwen van de Pas de eerste ontwerpen van Bloom & Wolf voor zich zag liggen, had ze nooit kunnen voorspellen hoe snel het zou gaan. ‘Afgelopen zomer kwamen we voor het eerst op deze plek’, vertelt ze terwijl ze om zich heen kijkt in het atelier. ‘Toen dachten we nog: dat krijgen we nooit vol. En eigenlijk past het nu al bijna niet meer...’

Jeremy Clarkson schittert in verboden bierreclame Hawkstone
Jeremy Clarkson heeft volgens veel Britten 'de meest pure biercommercial van het jaar' gelanceerd, maar die zal u niet op televisie tegenkomen. De voormalig Top Gear-presentator en huidige boegbeeld van Diddly Squat Farm schakelde 34 echte Britse boeren in om een bewerkte operaklassieker te zingen ter promotie van Hawkstone.

Crisp versnelt groei en breidt uit naar foodservice
Online supermarkt Crisp zet een grote stap in haar ontwikkeling met een investering van €28 miljoen van ABN Amro. Deze kapitaalinjectie maakt ruimte voor verdere groei op het gebied van marketing, technologie en strategie, en komt op een moment dat Crisp haar activiteiten uitbreidt naar foodservice.

Bol lanceert online én fysieke festivalwinkel
Terwijl de festivalzomer volop gaande is, speelt Bol in op de stijgende vraag naar kampeer- en festivalproducten met een speciaal samengestelde online festivalwinkel. Onder het motto 'dé festivalwinkel van ons allemaal' biedt Bol deze zomer meer dan 100.000 artikelen aan – van luchtbedden tot Satisfyers.

Campina serveert ontbijt op Lowlands 2025
Campina is deze zomer voor het eerst aanwezig op Lowlands. Het zuivelmerk opent de Campina Br(e)akfast Barn op het festivalterrein, waar bezoekers tijdens het festival terechtkunnen voor een proteïnerijk ontbijt met smoothies en ontbijtbowls.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
- [onderzoek] Kerst 2025: wat verschijnt er volgens...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




