![[onderzoek] In woonbranche prevaleert product boven prijs en service](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] In woonbranche prevaleert product boven prijs en service
In de woonbranche staat de wens voor het ‘beste product’ centraal. In de slaapbranche kiezen twee op de drie Nederlanders hiervoor. In de tuin- en bouwmarktbranche is juist een ‘lage prijs’ cruciaal, terwijl in de keukenbranche ‘beste service’ de hoogste prioriteit heeft.

Ikea start pilot met doe-het-zelf-bezorging via e-bikes
Bij Ikea Utrecht is het vanaf nu mogelijk om elektrische vervoersmiddelen te huren waarmee klanten hun aankopen zelf kunnen vervoeren. Denk aan een elektrische bakfiets, een vierwieler met opbergbox of een aanhanger die aan een fiets bevestigd kan worden of geschikt is om te voet mee te nemen.

Aldi start 'Waar liggen de eieren'
Paaseieren zoeken: Nederland is er gek op. Soms moet je zelfs in de supermarkt op zoek. Met dit herkenbare idee speelt Aldi in haar nieuwe 360-campagne op Pasen in, en geeft een knipoog naar de zoektocht naar de eieren.

Jumbo organiseert grootse landelijke paasproeverij
Op 11 en 12 april 2025, het weekend voorafgaand aan Pasen, organiseert Jumbo Supermarkten in al haar elf Jumbo Foodmarkten in Nederland een grote paasproeverij: ‘Proef Pasen’. Een select groepje media en 'foodinfluencers' mocht al even voorproeven.
![[column] Wie is de dupe van dupes?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wie is de dupe van dupes?
In deze tijden van extreme onrust en onzekerheid, is de dupes-trend bijna geruststellend. Maar nu even serieus. Dupes zijn een door prominente influencers opgefokte trend in de jeugdcultuur, waar merken rekening mee moeten houden bij introducties van proposities die gemakkelijk kunnen worden geïmiteerd.

Geen grap: bitterbalpizza echt te bestellen
In aanloop naar 1 april 2025 viel ons het idee van New York Pizza met Kwekkeboom al op: de bitterbalpizza haalde MT's grappenshortlist. Totdat er aan het einde van deze bewuste dag daadwerkelijk drie van zulke pizza's ter redactie werden bezorgd... 'Echt lekker!'

Hema lanceert campagne Het Thuistoilet tegen wc-tekort op Koningsdag
Koningsdag komt eraan, en dit jaar wil Hema met behulp van medium Linda en bureau Tosti Creative een opvallend maatschappelijk probleem op de kaart zetten: het gebrek aan vrouwenwc’s tijdens Koningsdag, en de gevolgen daarvan.
![[onderzoek] Albert Heijn: geur van versgebakken brood en croissants maakt blij](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Albert Heijn: geur van versgebakken brood en croissants maakt blij
Uit onderzoek blijkt dat niets je meer in de vrolijke paasstemming brengt dan de onweerstaanbare geur van versgebakken brood en croissants - het hart van het paasassortiment van Albert Heijn, stelt AH. De recente 1 april grap 'Eau de croissant' in geurflacon krijgt daarom een serieus vervolg.

Dove pro lichaamsgeur met 'Be fearless - smell beautiful everywhere'
Voor de lancering van de 'Whole Body Deo' productlijn, heeft Dove de Benelux campagne 'Be Fearless, Smell Beautiful Everywhere' ontwikkeld. Hiermee wil het merk Dove het taboe op lichaamsgeur doorbreken.

Shoeby lanceert campagne rond personal styling
Personal styling zorgt niet alleen voor een nieuwe look, maar ook voor meer geluk en zelfvertrouwen. Dat blijkt uit recent onderzoek van Validators in opdracht van Shoeby. Aanleiding voor de fashionretailer om een nieuwe campagne te lanceren waarin ‘Het Shoeby Effect’ centraal staat.
![[marketeer 222] Age Sluis - marketeer Kindergarden](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 222] Age Sluis - marketeer Kindergarden
In alweer deel 222 van onze successerie [marketeer] spreken we Age Sluis, marketeer Kindergarden. Recent startte zijn nieuwe marketingcampagne 'Kindergarden, echt alleen voor kinderen'. Sluis: 'Wij onderscheiden ons als premium merk vooral ook met de aandacht die we geven aan zowel het kind als aan onze medewerkers.'

'Laagsteprijsbeloften van supermarkten onzinnig'
Als negen verschillende supermarkten je op een of andere manier de laagste prijs beloven, dan verkopen ze onzin. 'Want die prijsgaranties kunnen natuurlijk niet allemaal tegelijk kloppen. Daarom vragen we de supermarkten ermee te stoppen', stelt de Consumentenbond.

Coca-Cola herintroduceert Share a Coke
Na ruim tien jaar brengt Coca-Cola de iconische Share a Coke-campagne terug. De campagne die ooit het merklogo op verpakkingen verving door persoonsnamen, krijgt volgens het merk een eigentijdse herlancering met een sterke focus op Gen Z en het belang van offline connecties.

Queer Beer lanceert Tinder voor bieren: Swipe & Sip
Queer Beer, het biermerk dat diversiteit en inclusie viert, komt met een nieuwe, speelse actie: Swipe & Sip. Het concept? Een Tinder-achtige ervaring, maar dan voor bierliefhebbers. Fans krijgen de kans om via swipeandsip.nl of in geselecteerde kroegen hun favoriete smaak naar rechts te swipen. Het bier met de meeste likes wordt het nieuwste Queer Beer: Lesbier.

'Raket-ijsje verdient status als Unesco erfgoed'
Burgemeester Femke Halsema stelde bij de opening van het nieuwe Magnum Ice Cream Company hoofdkantoor in Amsterdam -nog even een Unilever onderdeel- dat het Raketje meer is dan ijs op een stokje.

Rozemarijn Dolman-Plante van Nespresso: 'Marketeers kunnen het verschil maken door patronen te doorbreken'
Rozemarijn Dolman-Plante is Brand Director bij Nespresso. Voor aflevering 123 van de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘We lenen Oatly’s communicatiestijl op een gedurfde manier in onze eigen kanalen om ook een jongere doelgroep aan ons te verbinden.’

Albert Heijn breidt eigen merk Blue Home uit
Albert Heijn introduceert zeven nieuwe keukenapparaten onder het eigen merk Blue Home. Het eigen merk werd eind vorig jaar geïntroduceerd, de retailer spreekt van een succes.

Beste webwinkels van Nederland bekendgemaakt
De beste webwinkels van Nederland zijn bekend. Tijdens het jaarlijkse award gala in Grand Hotel Huis ter Duin te Noordwijk aan Zee werden voor de 24ste keer de Shopping Awards uitgereikt. Picnic Technologies won de titel ‘DHL Beste Webwinkel van het Jaar’ (foto). Hier de volledige uitslag.

Holland & Barrett omarmt de kracht van de natuur in nieuwe skincare-campagne
Holland & Barrett gooit het roer om met hun nieuwste campagne rond huidverzorging. Onder het motto ‘Verrijk je skincare routine met de kracht van de natuur’ wil de retailer consumenten laten zien dat een gezonde huid niet draait om een overdaad aan producten, maar om een bewuste, natuurlijke aanpak.

Jumbo start campagne 'Pasen maak je samen'
Jumbo Supermarkten introduceert haar nieuwe paascampagne ‘Pasen maak je samen’. Deze gaat in op het gezellige samenzijn met dierbaren en genieten tijdens de paasdagen. Daarnaast staat de campagne volledig in het teken van het paasassortiment met ruim 350 lekkernijen.
![[column] 4 strategieën met jouw duurzaamheids-rapportage als startpunt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 4 strategieën met jouw duurzaamheids-rapportage als startpunt
Het rapporteren over duurzaamheid is een startpunt voor marketing en communicatie, dus geen eindpunt. Wat kan je meer dan alleen rapporteren? We delen vier tips.

Nescafé presenteert opmerkelijke mix met KitKat
De Nescafé KitKat Mocha impliceert een innovatieve samenwerking tussen twee van de naar eigen zeggen meest iconische merken van Nestlé. Deze mix is nu verkrijgbaar in supermarkten. De nieuwe blend van koffie en chocolade wil consumenten zo extra drinkgenot bieden, aldus marketeer Roos Bulder.

Circana Merken Top 100: 'Positie A-merk onder druk'
De omzet van de 100 grootste A-merken in de supermarkt daalt aanzienlijk, zo blijkt uit Circana’s jaarlijkse Merken Top 100, voor het eerst sinds 2013. De tabaksban sinds 1 juli 2024 heeft invloed, mede hierdoor zetten de 100 grootste merken samen 9,1 procent minder om.

Claire van Beek (Moodiesundies): 'Vrouwen met vaste routines overtuigen, triggerde mij'
Claire van Beek van menstruatie-ondergoed Moodiesundies reageert voor aflevering 122 van onze online rubriek ‘Mijn Marketing’ op een aantal steekwoorden: ‘De context waarin je zichtbaar bent, is minstens zo belangrijk als de zichtbaarheid zelf.’

Hans im Glück opent eerste Nederlandse vestiging op het Rembrandtplein
De ‘Better Burger’-keten Hans im Glück zet voet op Nederlandse bodem. Op donderdag 17 april opent het Duitse hospitalitymerk zijn eerste vestiging in Nederland, pal aan het bruisende Rembrandtplein in Amsterdam. De opening markeert de 97e locatie wereldwijd en luidt een nieuwe fase van internationale uitbreiding in.

Thuiswinkel Markt Monitor: China nieuwe nummer 1 cross-border aankopen
Nederlandse consumenten hebben in 2024 voor € 36 miljard online uitgegeven, een stijging van 5% ten opzichte van 2023. Tegelijkertijd daalde het aantal online aankopen met 1% naar 345 miljoen. Daarvan zijn 11,5 miljoen aankopen gedaan bij Chinese webshops. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

Gazelle introduceert nieuwe campagne 'gemakfiets'
Met de nieuwe Gazelle longtail e-bike kun je gemakkelijk twee kinderen en extra bagage vervoeren. Gardeners ontwikkelde een campagne met als merkthema Love to move Life.

Koninklijke Jaarbeurs en Coca-Cola verlengen samenwerking
Koninklijke Jaarbeurs en Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) verlengen en versterken hun samenwerking voor de komende jaren. Een bijzonder verbond: al ruim 30 jaar is Coca-Cola de officiële frisdrankpartner van Jaarbeurs.

Fatbike versus Pieper Bike: aardappelen als energiebron
Scholieren en andere fietsers in Amsterdam-Noord kregen de kans op een ludiek 'oplaadstation' zonder snoeren en stekkers, genaamd de Pieper Pomp, hun krachten te meten. Daarbij kom de aardappel als energiebron in beeld.

Doritos lanceert mixed reality portal met 'A Minecraft Movie'
Op 28 maart 2025 kunnen bezoekers van het Museumplein te Amsterdam een bijzondere poort betreden naar een andere wereld. Een bijzondere Mixed Reality portal laat voorbijgangers letterlijk in de wereld van 'A Minecraft Movie' stappen.

Unilever verkoopt The Vegetarian Butcher aan Vivera
Unilever maakt bekend dat het een bindend bod heeft ontvangen van Vivera voor de overname van The Vegetarian Butcher alias de Vegetarische Slager (DVS). Het merk werd in 2018 door Unilever overgenomen van oprichter Jaap Korteweg en heeft sindsdien een sterke gemiddelde groei met dubbele cijfers gerealiseerd.

Marit van Egmond vertrekt bij Albert Heijn, Etos en Gall&Gall: 'act before you're ready'
Na een dienstverband van 28 jaar, waarvan de laatste zes jaar als CEO van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall, heeft Marit van Egmond besloten haar loopbaan buiten Ahold Delhaize voort te zetten. 30 april 2025 is haar laatste werkdag. De procedure voor opvolging is gestart, meldt de retailketen. Lees hier ook haar dankwoord.

EasyToys en Kesbeke lanceren augurkvormige vibrator
Als opvallende 1 aprilgrap introduceren erotiekretailer EasyToys en augurkenproducent Kesbeke de 'Aaahh-gurk', een vibrator in de vorm van een augurk. Met deze actie spelen de bedrijven in op de populariteit van augurken en eerdere creatieve productlanceringen.

Kesbeke winnaar FavorFlav Food Top 100
Het is de achtste keer dat de foodblog FavorFlav een ode brengt aan de movers en shakers van de Nederlandse gastronomie.

'Dirk snoept steeds meer marktaandeel af van concurrentie'
Supermarktketen Dirk groeit onopvallend maar gestaag en snoept steeds meer marktaandeel af van de concurrentie. 'De familie Van Den Broek heeft een obsessie met lage prijzen.'

Raak wakkert 'inner child' aan met nieuwe merkcampagne
Siropenmerk Raak blijft trouw aan haar missie om speelsheid en vreugde te verspreiden in Nederlandse huishoudens. In samenwerking met Natwerk lanceert Raak een nieuwe merkcampagne die ouders inspireert om hun innerlijke kind te omarmen. 'De boodschap? Dat is niet raar... dat is Raak!'
![[interview] CMO Zalando over merksucces en samenwerken aan inclusiviteit](/templates/img/lazyload.gif)
[interview] CMO Zalando over merksucces en samenwerken aan inclusiviteit
Het Duitse onlinekledingplatform Zalando noteert een winststijging naar 511 miljoen euro (+ 46%) op een omzet van 10,6 miljard euro in 2024. Het merk werkt nu ook samen met Pretty Girls Like Trap Music (PGLTM), het eerste hiphopfeest in Nederland exclusief voor 'vrouwen+', namelijk voor gelijkgestemden vanuit hun liefde voor hiphop. Hierover en over haar merk we stellen we zes vragen aan verantwoordelijk marketeer Ulrike Freudenberg.

'Kom in de Kas' biedt kijkje in Nederlandse glastuinbouw
Van robots tot slimme beestjes: tijdens het aanstaande 'Kom in de Kas'-event krijgen bezoekers een kijkje achter het glas waar in Nederland zeer veel groen (en kleur) wordt gekweekt. Credo: 'Ontdek de herkomst én toekomst van bloemen, planten, groenten en fruit.'

McDonald’s introduceert Old Amsterdam kaasbitterballen
McDonald’s Nederland breidt het menu uit met een typisch Nederlandse snack: de Old Amsterdam kaasbitterballen. Dit is de eerste keer dat de fastfoodketen kaasbitterballen serveert.

Kruidvat stoot Bol van troon als sterkste retailmerk
Tien jaar lang was Bol het sterkste retailmerk van Nederland, maar daar is nu verandering in gekomen. Kruidvat heeft de koppositie overgenomen, zo blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De drogisterijketen heeft zijn merkkracht vergroot door een consequente positionering als prijsvechter en een offensieve marketingstrategie rond het 50-jarig bestaan.

Heineken zoekt wereldwijd naar nieuwe eigenaar legendarische Ierse pub
Een Ierse pub met een ongeëvenaarde charme komt vrij: McLoughlin’s Bar, opgericht in 1870. Heinekens centrale bureau Le Pub in Rome dat al meerdere creatieve hoogstandjes verzon, komt nu met het plan gegadigden via het biermerk aan te dragen. Welkom bij www.pubsuccession.com.

Ikea Nederland verwelkomt op Wereldslaapdag 360 klanten
Ter ere van Wereldslaapdag kregen 360 gelukkige winnaars de unieke kans om een nacht door te brengen in Hotel Ikea. Op vrijdag 14 maart 2025 veranderden alle Ikea winkels in Nederland voor één keer in een bijzondere overnachtingsplek.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers