
'Kom in de Kas' biedt kijkje in Nederlandse glastuinbouw
Van robots tot slimme beestjes: tijdens het aanstaande 'Kom in de Kas'-event krijgen bezoekers een kijkje achter het glas waar in Nederland zeer veel groen (en kleur) wordt gekweekt. Credo: 'Ontdek de herkomst én toekomst van bloemen, planten, groenten en fruit.'

McDonald’s introduceert Old Amsterdam kaasbitterballen
McDonald’s Nederland breidt het menu uit met een typisch Nederlandse snack: de Old Amsterdam kaasbitterballen. Dit is de eerste keer dat de fastfoodketen kaasbitterballen serveert.

Kruidvat stoot Bol van troon als sterkste retailmerk
Tien jaar lang was Bol het sterkste retailmerk van Nederland, maar daar is nu verandering in gekomen. Kruidvat heeft de koppositie overgenomen, zo blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De drogisterijketen heeft zijn merkkracht vergroot door een consequente positionering als prijsvechter en een offensieve marketingstrategie rond het 50-jarig bestaan.

Heineken zoekt wereldwijd naar nieuwe eigenaar legendarische Ierse pub
Een Ierse pub met een ongeëvenaarde charme komt vrij: McLoughlin’s Bar, opgericht in 1870. Heinekens centrale bureau Le Pub in Rome dat al meerdere creatieve hoogstandjes verzon, komt nu met het plan gegadigden via het biermerk aan te dragen. Welkom bij www.pubsuccession.com.

Ikea Nederland verwelkomt op Wereldslaapdag 360 klanten
Ter ere van Wereldslaapdag kregen 360 gelukkige winnaars de unieke kans om een nacht door te brengen in Hotel Ikea. Op vrijdag 14 maart 2025 veranderden alle Ikea winkels in Nederland voor één keer in een bijzondere overnachtingsplek.

Protest tegen 'bedrieglijk groene' Dekamarkt-tas
Wakker Dier kondigt een terugroepactie aan voor de groene boodschappentas van Dekamarkt. 'De kleur doet vermoeden dat de supermarkt verantwoord bezig is...'

Just Eat Takeaway gaat farmaceutische producten thuisbezorgen
Just Eat Takeaway.com breidt zijn diensten uit en gaat voortaan gezondheids- en persoonlijke verzorgingsproducten aanbieden in België en het Verenigd Koninkrijk.

Ekoplaza uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland
Supermarktketen Ekoplaza staat in 2025 op de eerste plaats in de Sustainable Brand Index. Daarmee neemt het bedrijf de koppositie over van Tony’s Chocolonely, dat nu op de tweede plaats staat. De Vegetarische Slager, eerder een dominante speler, zakt naar de negende positie.

Dr. Oetker lanceert exclusief 'niet-bestaand' evenement Club Suprema
Dr. Oetker introduceert met Club Suprema een vernieuwende activatiecampagne in Nederland. In samenwerking met Being There en de GroupM-onderdelen EssenceMediacom en StudioM zet het foodmerk de premium pizza Suprema in de schijnwerpers.
![[marketeer 221] Lennart van Bolderick (Boldwool): 'De resultaten zijn adembenemend mooi'](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 221] Lennart van Bolderick (Boldwool): 'De resultaten zijn adembenemend mooi'
Het baanbrekende circulaire textielproject FeltFabriCk, geleid door het Nederlandse bedrijf Boldwool, zet grote stappen naar een duurzamere toekomst door lokaal geproduceerde wol, geüpcyclede denim en hergebruikte kurk te combineren in innovatieve producten. In deel 221 van deze serie spreken we founder Lennart van Bolderick van Boldwool over zijn plannen en merken.

Supermarktprijzen niet langer landgebonden
De Tweede Kamer heeft moties aangenomen die supermarkten meer ruimte moeten geven om goedkoper in het buitenland in te kopen en om de prijzen van boodschappen te reguleren.
![[column] Ed van de Weerd: 'blijf relevant voor je klanten'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Ed van de Weerd: 'blijf relevant voor je klanten'
De winkelstraat heeft het moeilijk, maar wij zien het aantal bezoekers juist toenemen, stelt Ed van de Weerd (ceo A.S. Watson Benelux waaronder Kruidvat en Trekpleister). 'Hoe komt dat? En hoe zorgen we ervoor dat dit in de toekomst ook zo blijft? Het geheim… blijf relevant voor je klanten.' Zijn vier gouden tips.

Culinaire historische insights op expo en in nieuw boek
Op de a.s. tentoonstelling 'Amsterdam Eet' in het Allard Pierson Museum worden bezoekers vanaf 11 april '25 aan de hand van negen gerechten meegenomen langs 750 jaar Amsterdamse eetcultuur. Tegelijkertijd verschijnt het boek over vier eeuwen 'Uit eten in Amsterdam'.

Tango transformeert tankstations tot moderne ontmoetingsplekken
Tango slaat een nieuwe weg in met een tankstationconcept in samenwerking met Bakker Bart. Het eerste vernieuwde station opent dit jaar in Deventer en biedt een eigentijdse foodervaring met verse broodjes en kwaliteitskoffie in een comfortabele omgeving waar bezoekers kunnen werken of ontspannen.

Nespresso en Oatly introduceren koffiecapsules voor havermelk
Nespresso en Oatly hebben gezamenlijk een koffiecapsule ontwikkeld die specifiek is afgestemd op gebruik met haverdrank. De Oatly Barista Edition koffie is een limited edition blend en is ontworpen voor Nespresso Vertuo koffiemachines.
![[marketeer 220] Rob Soeterboek - Sales Out of Home bij FrieslandCampina](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 220] Rob Soeterboek - Sales Out of Home bij FrieslandCampina
Deze week maken we kennis met Rob Soeterboek, al sinds 1987 actief binnen Sales in het Out of Home-kanaal bij FrieslandCampina. Met een sterke focus op Chocomel zet hij zich, samen met zijn team, in om horecaondernemers te inspireren met variaties en rendementsverhogende toepassingen.

Chocoladeletter D van Dieuwertje uitverkocht na actie voor KWF
Björn Remmerswaal, een groot bewonderaar van Dieuwertje Blok, voelde direct de drang om iets te doen na het nieuws van haar overlijden. 'Ze straalde warmte, zorgzaamheid en verbondenheid uit', vertelt hij aan RTL Nieuws. 'Zelfs mijn dochters voelden dat via Het Sinterklaasjournaal. Ze was een moederfiguur.'

Time to Momo verwelkomt Mart Evers als nieuwe CEO
Time to Momo maakt een nieuwe stap in haar groei: sinds 1 februari 2025 is Mart Evers aangesteld als CEO. Hij volgt Niels Meijssen op, die als mede-oprichter en pionier het bedrijf heeft uitgebouwd tot een gevestigde naam in de reisindustrie. Meijssen blijft als onbetaald steward betrokken en bewaakt de missie: de menselijke maat terugbrengen in reizen.

Brouwerij 't IJ zet duurzame stap met herbruikbare verpakkingen
Brouwerij ‘t IJ lanceert nieuwe verpakkingen voor klassiekers als IJwit, Zatte Tripel en seizoens favorieten als IJbok en PaasIJ. Ze blijven in smaak hetzelfde en ook in design een duidelijk familie, maar enkel nog verkrijgbaar in statiegeld verpakking. 'Op zowel blik, fust en fles.'

Moët & Chandon en Pharrell Williams lanceren een Limited Edition
Moët & Chandon, champagnemerk sinds 1743, kondigt een samenwerking aan met Pharrell Williams, die als Amerikaanse singer/songwriter ruim 10 miljard muziekstreams op zijn naam heeft staan en daarnaast creative director voor Louis Vuitton menswear is.

Anders Hagh, CEO Salling Group: 'Wij maken het makkelijker om Europese merken te kopen'
Salling Group is de grootste retailgroep van Denemarken en bedient 12 miljoen klanten per week. Het bedrijf heeft supermarkten in drie landen, maar ook webshops, warenhuizen, koffiebars, restaurants en een landelijke maaltijdboxleverancier. Op LinkedIn neemt CEO Anders Hagh stelling tegen de voorgenomen boycot van Europese producten door Amerika.

Dansen in de supermarkt met Holie's
Insights: een snelle, gezonde snack vinden zonder toegevoegde suikers of zoetstoffen is lastig. En de sportschooljeugd snakt naar eiwitten of proteïnen. Foodmerk Holie’s lanceert op deze basis drie nieuwe Crunchy Bars.

Achtste editie Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel van start
Vandaag gaat de achtste editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel van start. De duurzame gedragsveranderingscampagne kiest in 2025 voor een regionale aanpak om in te spelen op de uiteenlopende eetgewoonten in Nederland.

Albert Heijn lanceert Buurt Bezorgbundel voor efficiëntere bezorging
Albert Heijn introduceert volgende week de Buurt Bezorgbundel, een nieuwe bezorgoptie die klanten met een Bezorgbundel in staat stelt hun boodschappen te laten bezorgen wanneer de bezorger al in de buurt is. Deze aanpak leidt volgens de supermarktketen tot efficiëntere bezorgroutes en een verdere vermindering van de CO₂-uitstoot bij online bestellingen.
![[column] De voedselindustrie als bondgenoot - in gesprek met Jaap Seidell](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De voedselindustrie als bondgenoot - in gesprek met Jaap Seidell
De voedselindustrie heeft vaak te maken met kritiek: producten zouden te ongezond zijn, verpakkingen misleidend en reclames vooral gericht op winst in plaats van welzijn. Maar wat als we de rollen omdraaien? Wat als de voedselindustrie niet alleen wordt gezien als onderdeel van het probleem, maar juist als bondgenoot in de oplossing?
![[marketeer 219] Annemiek Neefjes & Eric Razenberg - brand owners Taalklasse](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 219] Annemiek Neefjes & Eric Razenberg - brand owners Taalklasse
Voor deel 219 van onze successerie [marketeer] spreken we Annemiek Neefjes en Eric Razenberg, oprichters van Taalklasse. Dit is een nieuwe sociale onderneming, die het lees- en schrijfonderwijs op basisscholen wil versterken.
![[column] De portemonnee als wapen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De portemonnee als wapen
In vroeger tijden ging de protestante huisvrouw niet naar een katholieke slager en haar katholieke evenknie niet naar een protestante bakker. De Gruyter was de katholieke kruidenier, Albert Heijn de keuze van de protestanten. Met de ontzuiling kwam er einde aan deze kleuring in de retail. Koopgedrag werd min of meer neutraal. Voor hoe lang nog? In de VS doet zich een kentering voor.

Brandt & Levie lanceert vega-groenteworsten
Na het succes van hun hybride en plantaardige worsten, nemen de Amsterdamse slagers van Brandt & Levie de volgende stap met hun nieuwe 'vegetarische Groenteworsten'.

Lindt & Sprüngli kiest voor duo-aanpak met Sunshine and Sausages en Brompton Road
De Zwitserse chocolatier Lindt & Sprüngli kiest niet voor één, maar twee bureaus om zijn premium chocolademerken verder te laten groeien. Activatiebureau Sunshine and Sausages en shopper marketingbureau Brompton Road slaan de handen ineen om merkactivatie en conversie op de winkelvloer te optimaliseren.
![[column] Als rendement op feel good-kapitalisme prefereert](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Als rendement op feel good-kapitalisme prefereert
Ooit was Unilever een bedrijf waar je respect voor had. In mijn vorige leven als hoofdredacteur van MarketingTribune gaf het Nederlandse co-ownership een oranje glans aan het wereldconcern met 1600 merken. Marketeer Antony Burgmans, die luis in de pels Ben & Jerry's kocht, kreeg 25 jaar geleden de opdracht om na de overname van Bestfoods radicaal 1200 merken te saneren. En met slechts 400 power brands de harten wereldwijd te veroveren. Hoe het verder ging.

Nestlé betreedt nieuw segment met lancering KitKat Tablets
Nestlé introduceert KitKat Tablets in Europa. Hiermee speelt het bedrijf in op de groeiende vraag van consumenten naar luxe chocolade om te delen, in reepvorm. Het Tablets segment heeft een marktwaarde van bijna 8 miljard euro en steeg in de afgelopen twee jaar met bijna 1,5 miljard euro in waarde, meldt het foodmerk.
![[onderzoek] Kwart Amerikanen verandert winkelgedrag](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Kwart Amerikanen verandert winkelgedrag
Een kwart van de Amerikaanse shoppers mijdt favoriete winkels in eigen land vanwege politieke standpunten, signaleert The Guardian. Uit een nieuwe peiling blijkt zelfs dat vier op de tien Amerikanen hun uitgaven af blijken te stemmen op hun morele waarden (en die van anderen).

DubbelFrisss lanceert nieuwe smaken met feestlied
DubbelFrisss, een merk van Riedel en marktleider in fruitsappen in Nederland, speelt in op de Spritz-trend met de introductie van twee nieuwe alcoholvrije mocktails: Sinaasappel Spritzzz en Limoncello Spritzzz. Om de lancering te vieren, heeft het merk samen met feestduo Het Feestteam het nummer ‘Dubbel Dubbel’ uitgebracht.

Mexicano wil cultstatus binnen carnaval claimen
Het is weer bijna zover: carnaval. Een echte kraker over dé Mexicano-snack ontbreekt echter nog in dit gedruis, ontdekte het Brabantse 360°-activatiebureau Megawatt. Het verraste daarom hun klant met een feestnummer van formaat.

Techinvesteerder Prosus koopt Just Eat Takeaway
De Nederlandse techinvesteerder Prosus heeft voor 4,1 miljard euro Just Eat Takeaway overgenomen, het moederbedrijf van Thuisbezorgd. Dit is de grootste investering van het bedrijf tot nu toe, volgens persbureau Bloomberg.
![[FSIN] Buitenshuis ontbijten neemt grote vlucht](/templates/img/lazyload.gif)
[FSIN] Buitenshuis ontbijten neemt grote vlucht
Ontbijten buiten de deur is een vast onderdeel geworden van het dagelijks leven van veel Nederlanders. Tussen 2018 en 2024 is zowel de besteding als de frequentie aan buitenshuis ontbijten verdubbeld; één op de vijf consumenten ontbijt tegenwoordig minstens één keer per week buiten de deur, zo blijkt uit consumentenonderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).

Johnny Cashew in zee met Tony's Chocolonely
Een opmerkelijke samenwerking in de 'eerlijke keten': Johnny Cashew lanceert Melkchocolade Honing Zeezout cashews met eerlijke cacao, ingekocht via Tony’s Open Chain.

Kruidvat viert 50 jaar 'verrassend voordeel' met prijsjes-campagne
Voordeeldrogisterij Kruidvat bestaat 50 jaar. Om dit jubileum te vieren trapt Kruidvat komende week af met de campagne ‘Lang leve Kruidvat prijsjes’. Bekijk hier alvast de film.

McKinsey onderzoekt rendement retail
De gemiddelde ebitda - het kasgenererend vermogen van een onderneming- in de retailsector bedroeg van 2009 tot en met 2023 7,1%. McKinsey voorspelt dat dit cijfer in de komende vijf jaar met 2,7 procentpunt kan dalen naar 4,4%.
![[marketeer 218] Niels & Mariëlle Smit - oprichters Sjumo](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 218] Niels & Mariëlle Smit - oprichters Sjumo
In deel 218 van de successerie [marketeer] spreken we Niels & Mariëlle Smit, bedenkers en merkhouders van Sjumo. 'Bij Sjumo draait alles om het creëren van een betere nachtrust en momenten van rust. Met onze ultra-zachte producten willen wij mensen helpen om te ontsnappen aan de drukte van het dagelijks leven en écht op te laden.'

Nieuwe merkstrategie kindervoedingsmerk Spoony
Madaga en Spoony, twee voorlopers op het gebied van gezonde kindervoeding op kinderopvanglocaties, hebben de krachten gebundeld en gaan samen verder onder de naam Spoony.

Aanprijzing 'bio - onbespoten schil' zorgt voor 10 procent meer verkoop
Interessant voor AGF-marketeers: door de zin ‘Bio, onbespoten schil’ onder het product weer te geven, klikt bijna een derde van de online Jumbo klanten (28%) op een biologisch product. Dat blijkt uit vers nudge-onderzoek van Bionext.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers