[onderzoek] Kerst 2025: wat verschijnt er volgens foodinfluencers op tafel en in de feed
![[onderzoek] Kerst 2025: wat verschijnt er volgens foodinfluencers op tafel en in de feed](/food-en-retail/nieuws/2025/12/onderzoek-kerst-2025-wat-verschijnt-er-volgens-foodinfluencers-op-tafel-en-/Foodies-onderzoek-nw-juist-25.jpg)
- Food-en-retail
- 3 dec 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 3 dec 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Nederlanders geven massaal een kijkje in hun kerstkeuken: shared dining verdringt het traditionele driegangendiner, sociale platforms zijn de belangrijkste receptbron en betaalbaarheid wordt steeds bepalender, blijkt uit nieuw onderzoek van influencer agency House of Foodies.
De Nederlandse kersttafel verandert zichtbaar, blijkt uit het onderzoek. Daarnaast blijkt dat social content en gezamenlijke eetbeleving dit jaar leidend zijn. Shared dining groeit door, food creators zijn uitgegroeid tot dé inspiratiebron en veel huishoudens letten nadrukkelijk op de kosten. Voor het onderzoek vroegen bekende food creators en een breed panel van hobby- en thuiskoks hun achterban naar hun kerstplannen, favoriete recepten en kookrituelen. Bijna 5.000 volgers reageerden, wat een actueel beeld oplevert van hoe Kerst 2025 wordt vormgegeven, zowel in de keuken als online: aan tafel én in de feed.
Onderzoek onder bijna 5.000 kerstkoks
Voor het trendreport Kerst: aan tafel & in de feed raadpleegde House of Foodies de volgers van onder meer @LeukeRecepten, @LekkeretenmetLinda, @FrancescaKookt en @MarijePeek. Via Instagram-polls, Q&A’s en korte surveys deelden 5.000 consumenten hun keuzes. Extra inzichten kwamen uit het Smaakmakers-panel: een diverse groep hobbykoks, thuiskoks en micro-influencers uit het netwerk van House of Foodies.
Belangrijkste bevindingen uit het onderzoek op een rij:
Shared dining wordt de norm
• 37% kiest voor shared dining of uitgebreide borrelplanken
• Het klassieke driegangendiner blijft geliefd bij 34%
• Gourmetten houdt stand als nostalgische optie (14%)
Influencers bepalen de kerstinspiratie
• 49% zoekt recepten op Instagram, TikTok of bij food creators
• Kookboeken (7%) en supermarkten (9%) raken verder achterop
Koken mag, maar met plezier
• 48% besteedt 1–3 uur aan de voorbereiding
• Slechts 5% staat de hele dag in de keuken
• Gerechten worden vaker verdeeld: samen koken is ‘samen kerst’
Bekend met een twist
• 39% kiest voor vertrouwde gerechten met een creatieve draai
• 28% probeert elk jaar iets nieuws
• 24% houdt vast aan traditie
• 10% let expliciet op betaalbaarheid
Kerst draait om familie
• 84% viert kerst met familie, vaak met meerdere generaties
• Content waarbij herkenning en verbondenheid centraal staan scoort het best
(bron: influencer agency House of Foodies)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- Sinterklaascampagne van Raak zoomt in op online gedrag
- [marketeer 238] Josje Geluk - founder Luck Bag: 'Marketing...
- [marketeer 237] Patricia Douma - marcombazin Dopper: 'Wij zijn...
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als non-endemic showroomals...
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw platform geeft vrouwelijke...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Kerst 2025: wat... 03-12-2025
- Fritz-kola start... 01-12-2025
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in... 01-12-2025
- [marketeer 238] Josje Geluk -... 28-11-2025
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als... 27-11-2025
- AAlcoholvrij speciaalbier groeit... 27-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




