Dentsu Lab Amsterdam focust op mensgerichte innovatie

- Bureaus
- 28 nov 2025 @ 09:12
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 28 nov 2025 @ 09:12
- Kel Koenen
Met de officiële lancering van Dentsu Lab Amsterdam donderdagavond onderstreept Dentsu zijn ambitie om technologie, creativiteit en menselijk gedrag dichter bij elkaar te brengen. Tijdens de opening presenteerden meerdere sprekers hoe het nieuwe lab zich positioneert binnen een wereldwijd netwerk van creatieve R&D-hubs in onder meer Tokio, Londen en India.
Joerie Bakker (foto), verantwoordelijk voor het experience-team van Dentsu Creative Amsterdam, stelt dat de Nederlandse hub geen symbolisch startpunt is, maar het resultaat van ruim een jaar experimenteren en prototypen. De kracht van Amsterdam ligt volgens hem in het ontwikkelen van tastbare innovaties. ‘We willen geen toekomstbeloften tonen, maar werkende ervaringen die direct getest kunnen worden.’
Naoki Tanaka, Global Chief Creative Officer van Dentsu Creative, plaatste de lancering in een bredere filosofie. Hij beschreef de tienjarige ontwikkeling van Dentsu Creative Lab als ‘creative R&D’: een omgeving waarin technologie pas waarde krijgt als deze emotioneel raakt. Tanaka verwees naar het Japanse concept kintsugi – imperfectie zichtbaar herstellen – als model voor innovatie. ‘Imperfectie is geen tekortkoming, maar een bron van creativiteit.’ Zijn voorbeelden varieerden van een avatar-DJ voor een ALS-patiënt tot data-gedreven toepassingen tijdens internationale sportevenementen.
Luke Vink, Head of Creative Technology bij Dentsu Lab Amsterdam, pleit voor “campfire tech”: toepassingen die geen vluchtig vuurwerk zijn, maar duurzame waarde toevoegen. Volgens Vink kampen veel AI-innovaties met gebrek aan gebruiksgemak. ‘Niet de vraag “hoe zetten we AI in?”, maar “welk menselijk probleem lossen we op?” moet leidend zijn.’ Hij toonde cases voor onder andere Siemens, KPN en On Running waarin technologie onzichtbaar opgaat in een betekenisvolle ervaring.
Tijdens een panelgesprek met vertegenwoordigers van Elsevier, KPN en Amsterdam Dance Event stond verantwoord innoveren centraal. De panelleden benadrukten dat succesvolle innovatie begint bij menselijk gedrag, niet bij technologie én dat ethische kaders essentieel zijn. Merken spelen daarbij een groeiende rol in het veilig vormgeven van digitale communities.
De rode draad: innovatie moet voelbaar, bruikbaar en vooral mensgericht zijn. Dentsu Lab Amsterdam wil die aanpak nu structureel verankeren binnen het internationale netwerk.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dentsu Lab Amsterdam focust op... 28-11-2025
- Nieuwe campagne Wingman Condoms... 27-11-2025
- Gardeners lanceert Impact hub voor... 27-11-2025
- WPP opent duurzame mediacampus in... 26-11-2025
- AI wekt stem Harry Mulisch tot leven26-11-2025
- Opvallers over festivalmarketing... 25-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

