Identity Games kiest voor speelse stuntmarketing

- Online
- 18 nov 2025 @ 11:38
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 18 nov 2025 @ 11:38
- Kel Koenen
Identity Games en Finally an Agency zetten een nieuwe stap in spelmarketing met een campagne voor Hangover, het nieuwe mysterie- én partyspel van de Rotterdamse uitgever. Het introduceert een aanpak die laveert tussen guerrilla en performance marketing, met een opvallende stunt in hartje Rotterdam als startschot. De campagne moet de beleving van het spel versterken én aandacht verdienen, niet kopen.
De campagne draait om Sam, het fictieve personage dat in het spel spoorloos is verdwenen. In de lancering werd Sam tot leven gewekt: een student dreef op een luchtbed door de Westersingel, onder nieuwsgierige blikken van voorbijgangers én de politie. De stunt werd gefilmd en naar onder meer Dumpert gestuurd, waar de video snel bijna 15.000 views behaalde.
Daarnaast ontwikkelde Finally branded edits voor Instagram. De performance blijkt sterk: met een clickrate van 6% scoort de campagne ongeveer drie keer hoger dan de Nederlandse benchmark voor social video-advertenties. Volgens Isabella Vogelzang, Brand Manager bij Identity Games, onderstreept dit het creatieve uitgangspunt: ‘In een wereld vol prikkels willen we niet harder schreeuwen, maar slimmer spelen.’ Volgens Vogelzang is de energie van chaos, humor en verrassing – elementen uit het spel – leidend voor de bredere strategie. ‘De campagne zit net als het spel vol chaos, verrassingen en humor met een randje. Deze energie wordt de basis voor alles wat we hierna gaan doen.’
Identity Games, bekend van de wereldwijde Escape Room-reeks, schreef begin dit jaar een pitch uit om de spelbeleving sterker te laden. Finally won deze door te focussen op onconventionele concepten. ‘Met Finally hebben we een partner gevonden die serieuze strategie en opvallende humor moeiteloos combineert’, zegt Vogelzang.
‘We geloven dat aandacht niet gekocht, maar wordt verdiend’, stelt Jim Abbring, Creative Lead bij Finally. Hij benadrukt dat het bureau klanten steeds opnieuw uitdaagt ‘om te redeneren vanuit de belevingswereld van de doelgroep’. Volgens hem durft Identity Games die keuzes te maken: ‘Lef is een belangrijk marketinginstrument.’
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Albert Heijn maakt AH App meertalig met hulp van AI
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- Inter Milan introduceert digitaal loyaliteitsplatform Interista
- Hoe Moneybird emotie boven product kiest in nieuwe campagne...
- [column] Marketingfacts Focus #10
Laatste Nieuws
- Identity Games kiest voor speelse... 18-11-2025
- [onderzoek] Ruim helft jongeren... 17-11-2025
- Hoe Moneybird emotie boven product... 17-11-2025
- Just speelt in op jongerencultuur... 12-11-2025
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de... 12-11-2025
- Inter Milan introduceert digitaal... 12-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

