VRT toont harde realiteit achter ‘ik drink er maar één’

- Bureaus
- 17 nov 2025 @ 11:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 17 nov 2025 @ 11:00
- Peter van Woensel Kooy
De VRT lanceert een nieuwe verkeersveiligheidscampagne die veelgebruikte excuses rond alcohol en drugs achter het stuur centraal zet. Door die uitspraken te koppelen aan beelden van echte ongevallen wil de Vlaamse campagne het risico tastbaar maken voor een breed publiek.
Roel Welling (van filmproducent We Film): 'In de reclame zeggen we vaak dat een idee begint bij een goed inzicht. Maar eerlijk is eerlijk: zo’n inzicht is zelden sterk genoeg om écht te raken. Toen VRT ons na de campagne vorige jaar met Pommelien Thijs opnieuw briefte voor een campagne tegen alcohol en drugs in het verkeer, dachten we eerst: oef, hoe maken we dit nog uniek, de "don't drink & drive" campagne is wereldwijd immers al duizenden keren gemaakt. Tot iemand bij ons met een simpel maar scherp inzicht kwam: De meeste mensen die tóch rijden met een slok of snuif op, praten dat goed met een excuusje. “Ik drink er maar eentje.” “Het is maar een klein eindje.” “Ik heb goed gegeten.” Iedereen die zo’n argument gebruikt, zoals ik heb me er ook schuldig aan gemaakt… die weet dat het een smoesje is.'
Bekijk hier de commercial.
Welling vervolgt: 'Door het onschuldige excuusje aan het begin te koppelen aan de harde realiteit, namelijk foto’s van echte ongevallen, hopen we een campagne te maken die door de excuses heen prikt. Als klap op de vuurpijl laat de rauwe foto van de Porsche van Tom Waes én zijn excuus de rauwe realiteit van dit onderwerp zien. Hopelijk kunnen we zo een nieuwe norm neerzetten waarin er geen excuses zijn en iedereen rijdt zonder invloed. Dank Simon Van de Gracht, Tom Waes, team VRT, Jan Boon en mijn team Wefilm Amsterdam voor jullie inzet!'
CREDITS
opdrachtgever: VRT
marketingteam VRT: Simon Van de Gracht, Elisabeth Roelandt, Hanne Laureys en Yousra Chahboune
creative agency: We Agency Amsterdam
creative director: Marius Gottlieb
creatie: Cato Duyvis, Mees Ubachs, Sara Cornelissen en Roel Welling
client director: Britt Kenter
production company: Wefilm
strategy director: Ruben Cusell
director: Jan Boon
head of production: Beau Van Assem
producer: Kaylee Hovemann
line production company: Erik Van Overloop en Joachim Veyfeyken
director of photography: Stefan van Diest
offline editor: Jan Boon
music composer: Pieter Van Dessel
grading: Kene Illegems
sound design: Aurélien Genot
post production company: Pixmix Studios, Maarten Verlinden en Zita Dockx
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Rijksoverheid lanceert campagne Man, zeg er wat van
- Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
- Makro brengt humor in eindejaarshectiek
- Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te...
- ANWB breidt merkbelofte uit naar energie
- ICI Paris XL lanceert sitcomserie La Maison ICI
Laatste Nieuws
- VRT toont harde realiteit achter ‘ik... 17-11-2025
- Wegenwacht richt pijlen op jongere... 14-11-2025
- Nieuwe campagne Slachtofferhulp... 13-11-2025
- Volkswagen en TeamNL lanceren... 12-11-2025
- Verkeersverwachtingen.nl zet... 12-11-2025
- Foam krijgt nieuwe merkidentiteit12-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

