Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te vergroten

- Bureaus
- 10 nov 2025 @ 12:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 10 nov 2025 @ 12:00
- Peter van Woensel Kooy
Centraal Beheer is een nieuwe campagne gestart om Nederlanders bewust te maken van hun financiële situatie na hun werkende leven. Met zijn kenmerkende humor richt het merk de aandacht op een onderwerp dat veel mensen nog uitstellen: pensioen.
Uit onderzoek in opdracht van Centraal Beheer blijkt dat één op de drie werkenden zich niet goed voorbereid voelt op het pensioen. Veel respondenten geven aan te weinig kennis te hebben van de mogelijkheden, niet te weten wat het oplevert of waar te beginnen. De nieuwe pensioenwet vergroot daarbij de eigen verantwoordelijkheid voor het inkomen later.
‘Vanuit dat inzicht wilden we iets ontwikkelen dat mensen helpt die eerste stap te zetten,’ zegt Ilse Kaljee, marketingcommunicatie lead bij Centraal Beheer. ‘Zo ontstond ProefPensioen, waarmee mensen op een laagdrempelige manier kunnen ervaren hoe het is om maandelijks iets opzij te zetten voor later, zonder verplichtingen. Klanten krijgen inzicht in hun persoonlijke situatie en kunnen na een half jaar bepalen hoe ze verder willen.’
Humor als middel in de communicatie
De campagne is ontwikkeld samen met TBWA\Neboko. Volgens Darre van Dijk, Chief Creative Officer bij het bureau, is gekozen voor een onconventionele aanpak. ‘De kracht van Centraal Beheer zit in humor. Ook nu gebruiken we een uitvergrote, grappige situatie om een serieuze boodschap over te brengen.’
Bekijk de film hieronder.
Kaljee vult aan: ‘Als branche lukt het nog niet voldoende om Nederlanders te activeren om met hun aanvullende pensioen aan de slag te gaan. Dat geldt voor zowel zzp’ers als werknemers. Met deze campagne proberen we dat gesprek op gang te brengen.’
Online video en ervaringsverhalen
De campagne bestaat uit een online video die te zien is via YouTube, Amazon Prime en social media. Daarnaast worden ervaringsverhalen gedeeld van de actrice uit de video en van verschillende Nederlanders die zich herkennen in het thema. ‘Open praten over geld is niet vanzelfsprekend, laat staan over pensioen,’ aldus Kaljee. ‘Door verhalen te delen in een mix van owned, earned en paid media willen we het onderwerp bespreekbaar maken en mensen stimuleren ermee aan de slag te gaan.’
Het onderzoek waarop de campagne is gebaseerd, werd uitgevoerd door PanelWizard Direct onder 1.128 werkende Nederlanders tussen 18 en 68 jaar en is gehouden in oktober 2025.
Over Centraal Beheer
'Centraal Beheer is een financiële dienstverlener waar particulieren en bedrijven terecht kunnen voor verzekeringen en financiële oplossingen. Mensen écht verder helpen, dat doen we al meer dan 116 jaar. Nederland kent ons van onze iconische Even Apeldoorn bellen commercials, symbool voor onze toegankelijke en persoonlijke aanpak. Centraal Beheer is onderdeel van Achmea en is gevestigd in Apeldoorn. Voor meer informatie, zie: Centraalbeheer.nl.'
(bron: CB)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Closed on Monday kiest Sheltersuit... 10-11-2025
- Nieuwe merkcampagne BPD: luisteren... 10-11-2025
- Centraal Beheer start campagne om... 10-11-2025
- ANWB breidt merkbelofte uit naar... 10-11-2025
- VGZ zet met nieuwe campagne aan tot... 10-11-2025
- Reckitt kiest WPP Media voor... 07-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

