Paulien Cornelisse wint NS Publieksprijs 2025

- Algemeen
- 5 nov 2025 @ 19:01
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 5 nov 2025 @ 19:01
- Kel Koenen
Paulien Cornelisse heeft met 'De verwarde cavia - Terug op kantoor' de NS Publieksprijs 2025 gewonnen. Deze opvolger van haar eerdere succes 'De verwarde cavia' uit 2016, werd door het publiek verkozen tot Boek van het Jaar na een spannende strijd met de nummer twee. Cornelisse kreeg ruim 25 procent van de 133.454 uitgebrachte stemmen – een recordaantal ten opzichte van vorig jaar.
Het is voor het eerst dat de schrijver de prestigieuze lezersprijs wint. Cornelisse was eerder drie keer genomineerd, onder meer met En dan nog iets (2012) en Taal voor de leuk (2019). Eveline Aendekerk, directeur CPNB, spreekt van een terechte winnaar. ‘Paulien Cornelisse laat ons met De verwarde cavia - Terug op kantoor niet alleen lachen om het kantoorleven, maar ook om onszelf. Ze weet de lezer te troosten, te prikkelen en te verbinden – precies wat een goede schrijver doet.’
De prijs werd bekendgemaakt tijdens EenVandaag op NPO 1. Cornelisse ontvangt naast de eretitel Boek van het Jaar een sculptuur van kunstenaar Jeroen Henneman, een geldbedrag van 7.500 euro en een week lang promotie van haar boek op beeldschermen in NS-treinen. Het winnende boek stond eerder vijf weken in de top 5 van De Bestseller 60, met als hoogste notering nummer één.
Cornelisse reageert verheugd op haar winst. ‘Ik ben blij en trots dat De verwarde cavia – Terug op kantoor de NS Publieksprijs heeft gewonnen en dus Boek van het Jaar is. En ik vind het fantastisch dat de Nederlandse lezers een zachte kracht als Cavia hebben gekozen.’

De andere genomineerden waren Beladen huis van Christien Brinkgreve, De nomade van Anya Niewierra, Het huis met de palm van Esther Verhoef, Liften naar de hemel van Lex Paleaux en Meneer Putmans ziet het licht van Hendrik Groen.
De campagne rondom de NS Publieksprijs, een samenwerking tussen NS en CPNB, startte begin oktober met een feestelijke aftrap op station Den Haag Centraal. Dankzij actieve promotie door de genomineerde auteurs werd dit jaar een recordaantal stemmen uitgebracht, wat de populariteit van de publieksprijs opnieuw onderstreept.
Foto: Bas van Hattum
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Maaltijdgemak centraal in Albert Heijns tweede commercial met...
- 'Campagnedrukwerk steeds groener'
- Reizen draait in 2026 om technologie, zelfexpressie en...
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #6 met Kalverliefde-founder...
- Nielsen Consumer Outlook 2026: zes insights voor marketeers
- Podcastserie over kracht van merkcommunicatie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

