Buitenreclame groeit door, digitaal wint terrein

- B2b
- 22 okt 2025 @ 16:38
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 22 okt 2025 @ 16:38
- Kel Koenen
De buitenreclamemarkt blijft groeien. In het derde kwartaal van 2025 steeg de omzet met 5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, goed voor een totaal van bijna 74 miljoen euro. Zowel digitale als traditionele buitenreclame droegen bij aan deze groei. Digitaal nam 57% van de omzet voor zijn rekening, traditioneel 43%. Opvallend is dat traditioneel met +6% iets sterker groeit dan digitaal (+4%).
Over de eerste drie kwartalen van 2025 komt de totale omzet uit op 216 miljoen euro, een stijging van 4% ten opzichte van 2024. Aangezien de eerste drie kwartalen doorgaans goed zijn voor tweederde van de jaaromzet, verwacht de sector dit jaar een totaal van circa 321 miljoen euro, wat neerkomt op een verwachte groei van 6%.
Binnen de digitale buitenreclame stijgt het aandeel van programmatic advertising gestaag: inmiddels gaat 30% van de digitale bestedingen naar deze geautomatiseerde inkoop, tegenover 27% een jaar eerder. In omzet betekent dit een toename van 15%. Nieuw in de meting zijn de omzetten voor retail media, goed voor ruim 7 miljoen euro in Q3.
Het aantal schermen en objecten nam licht toe (+1%), maar de omzet per object groeide met 4%. Vooral kleinere digitale schermen tot 86 inch (+7%) winnen terrein, terwijl grotere traditionele objecten (>2 m²) juist afnemen (-9%).
olgens Sita Bakker, directeur van brancheorganisatie Outreach, weerspiegelt deze ontwikkeling het vertrouwen in de toekomst van digitaal buitenreclame: ‘Momenteel is zo’n 15% van de buitenreclameobjecten digitaal – daar ligt dus volop potentie. Dankzij de grote variatie in objecten en locaties kunnen adverteerders met buitenreclame alle kanten op, van massabereik tot het gericht aanspreken van specifieke doelgroepen, zoals jongeren.’

‘In deze gefragmenteerde mediatijd is dat een uniek voordeel’, vervolgt Bakker. ‘Bovendien kunnen adverteerders met programmatic hun campagnes real time aanpassen aan tijd, locatie en context, wat de relevantie nog verder vergroot.’
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Buitenreclame groeit door, digitaal... 22-10-2025
- Marketingtransfers week 42, 202517-10-2025
- Marketingtransfers week 41, 202510-10-2025
- VER lanceert app... 03-10-2025
- Marketingtransfers week 40, 202503-10-2025
- Marketingtransfers week 39, 202526-09-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes

