Leer emoties herkennen als waarschuwing tegen fraude

- Bureaus
- 17 okt 2025 @ 00:14
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 17 okt 2025 @ 00:14
- Kel Koenen
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) roept Nederlanders op om te luisteren naar hun gevoel bij een poging tot fraude. In de nieuwe campagne ‘Je gevoel is de beste waarschuwing tegen fraude’ laat de brancheorganisatie zien dat emoties als schrik, spanning of opwinding vaak het eerste signaal zijn dat er iets niet klopt.
De campagne benadrukt dat een plotseling gevoel van stress, bijvoorbeeld bij een telefoontje van iemand die zegt namens de bank te spreken, een belangrijk alarmsignaal is. ‘Een echte bank vraagt nooit om geld over te maken naar een veilige rekening of om je pas af te geven – dat is altijd fraude.’ Ook online relaties komen aan bod: als verliefdheid plots overgaat in druk om geld te sturen, is dat een emotionele waarschuwing.
Bekijk de commercial hieronder:
Rond Amsterdam Dance Event werkt de NVB samen met dj en producer Cynthia Spiering, die speciaal voor de campagne de track Feel the Pressure maakte. Met 140 BPM symboliseert het nummer de verhoogde hartslag bij stress of angst – een muzikale metafoor voor het gevoel dat waarschuwt als iets niet pluis is. De track is te beluisteren via SoundCloud, YouTube en tijdens ADE op Spotify.
De campagne is onderdeel van het meerjarige programma ‘Herken fraude. Voorkom fraude.’ waarmee de NVB bewustzijn wil creëren over veelvoorkomende vormen van oplichting en de emoties die daarbij een rol spelen. ‘Door beter te luisteren naar je eigen gevoel, verklein je de kans dat je slachtoffer wordt’, meent de vereniging.
Credits
Opdrachtgever: Nederlandse Vereniging van Banken (NVB)
Campagne: Je gevoel is de beste waarschuwing tegen fraude
Creatie: TBWA\Neboko
PR: Hagens PR
Muziek: Cynthia Spiering – Feel the Pressure
Media: PHD Media
Website: Acato
Digital Agency Onderzoek: DVJ Insights
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Rijksoverheid lanceert campagne Man, zeg er wat van
- Belastingdienst lanceert 'handige' campagne
- Intertoys brengt De Grote Sinterklaasfilm tot leven
- Makro brengt humor in eindejaarshectiek
- Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
- Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te...
Laatste Nieuws
- Wegenwacht richt pijlen op jongere... 14-11-2025
- Nieuwe campagne Slachtofferhulp... 13-11-2025
- Volkswagen en TeamNL lanceren... 12-11-2025
- Verkeersverwachtingen.nl zet... 12-11-2025
- Foam krijgt nieuwe merkidentiteit12-11-2025
- Neople wint publieksprijs bij... 11-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

