Tom de Bruyne (Sue): 'Het idee commercieel verleid te worden is soms lastig'

Tom de Bruyne (Sue): 'Het idee commercieel verleid te worden is soms lastig'
  • Algemeen
  • 15 okt 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Marketing wordt steeds vaker afgedaan als ‘gebakken lucht’ of ‘een trucje’ – zelfs binnen de eigen gelederen. In een zevendelige serie tekenen wij reacties op. In het slotdeel de Belg Tom de Bruyne van Sue & The Alchemists, gespecialiseerd in sociale psychologie, persuasion en gedragsverandering. Hij relativeert. 'De kritiek op marketingtrucjes is van alle tijden.'

Zou ‘de buitenwacht’, namelijk de media en de collega die zo gretig over ‘marketingtrucjes’ praat wel weten wat brand equity is en hoe je die opbouwt? Terwijl online glashelder te lezen valt dat brand equity oftewel te valideren merkwaarde een regelrecht gevolg is van goede marketing, zoals professor Giep Franzen aantoont in zijn legendarische slotakkoord ‘Brandr 19’ [hier exclusief op MarketingTribune].

Maar ja, niet iedereen weet zulke documentatie te vinden of is er naar op zoek. Zeker nu AI steeds vaker ‘wenselijke’ antwoorden voorkauwt. Hoe ga je om met deze ongenuanceerde kwalificatie van het vak als trucje, die -als je ‘m onweersproken laat- misschien een zeker waarheidsgehalte kan krijgen? Vaker schermen met Effiecases en met de bijvoorbeeld de Kantar brand equity Top 100 index (zie hier)? En het gegoochel aan Hans Klok overlaten? We vroegen prominente collega’s naar hun mening over ‘marketingtrucjes’ met hier ons laatste deel, nummer zeven.

Reactie Tom de Bruyne:

'Een paar losse gedachtes over dit onderwerp... Het doel van marketing is commerciële groei. Het is helemaal niet slecht dat we onze mentale modellen uit de marketing (distinctivness, brand equity, category entry points) aanvullen met nieuwe mentale modellen uit de wereld van UX, CX, digitale marketing en behavioural economics. Uiteindelijk zijn het allemaal instrumenten om naar commerciële uitdagingen te kijken en tot betere strategie te komen. Mensen die te diep in conversie denken zitten neigen nogal om de bewezen wetten van merkgroei te vergeten, mensen die te diep in marketing zitten vergeten soms dat de algoritmes van groei intussen al jaren aan het muteren zijn door het groeiende belang van influencers en social targeting.

Ik zie daarnaast dat bijvoorbeeld ABN Amro niet meer een marketing-departement heeft maar een Customer Experience Departement. Dat toont aan dat marketing een tool is in een grotere gereedschapskist om klanten aan te trekken en blij te houden.

De kritiek op marketing trucjes is van alle tijden. Mensen houden niet van het idee dat ze commercieel verleid worden. Als je ze vraagt wat ze van reclame vinden zeggen ze ook "bah vies", maar wat ze er van vinden is eigenlijk niet zo relevant, want het werkt nog steeds als een trein.'

Tom de Bruyne

 

Lees ook:

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken